Jedním z charakteristických rysů novodobých nomádů je
důsledné používání nových médií na cestách. Internet a mobilní telefon jsou
z různých důvodů stále více začleněny do fyzického cestování. Ať už jde o potřebu
udržovat kontakt s přáteli a rodinou na sociálních sítích doma nebo
s ostatními cestovateli v destinaci. Cestovatelé tak pomocí moderních
komunikačních prostředků zprostředkovávají své zkušenosti ze vzdálených míst a
sociální média se stávají součástí
cestovního zážitku, od výběru cesty, průběhu jejího trvání až po její
hodnocení.
Do internetového věku byla studnicí informací pro nezávislé
cestovatele především cestovatelská bible Lonely Planet. Vliv mediálních
platforem v oblasti cestovního ruchu se však stává stále všudypřítomnější,
zvláště díky popularitě sdílet naše zkušenosti a tipy mezi ostatními uživateli.
Při plánování dovolené mají turisté z celého světa tendenci
obracet se na hodnocení na on-line cestovních fórech a na Facebooku. Podle
studie Text100 z roku 2012 patří mezi nejoblíbenější aktivity
v průběhu dovolené sdílení fotografií a videí, dále psaní blogů nebo
článků a „likování“ destinace na sociálních sítích.
Nové internetové start-up projekty se snaží vytvářet komunity
cestovatelů ve stylu Facebooku. Jedním z nich i Gogobot. Tato kombinace
cestovního průvodce a sociální sítě vás zásobí nejaktuálnějšími informacemi o trendy
restauracích v San Franciscu nebo poradí nejlevnější způsob, jak se
dopravit z letiště do centra Sydney.
Projekt odstartoval v listopadu 2010 a v roce 2011
byl časopisem Time jmenován jako jeden z 50ti nejlepších webových serverů.
Jeho zakladatelé jsou zkušení Ori Zaltzman z Yahoo! a Travis Katz
z MySpace. Gogobot má především sloužit jako důvěryhodný zdroj
cestovatelských rad. Filozofií této online cestovní kanceláře je plánování
cesty za pomoci přátel na sociálních sítích a prověřených odborníků.
Z důvodu zajištění důvěryhodných informací byl najat bývalý vědecký
pracovník americké neziskové výzkumné instituce SRI (Stanford Research
Institute), Osher Yadgar, který pracoval na vývoji osobní asistentky iPhonu
Siri nebo na senzorových systémech, které dodávají vojákům v akcích rozhodující informace.
Podle centrály v San Franciscu polovina provozu přichází
z mobilních aplikací a mobilních webových stránek. Uživatelé Gogobot
Travel Guide mohou sdílet komunitu nadšených turistů z celého světa a
získat informace o více než 60ti tisících destinacích, inspirovat se recenzemi
„přátel“, snadno si naplánovat cestu, rezervovat ubytování, a v neposlední
řadě hodnotit místa, která sami navštívili. Atraktivní službou je pak vytváření
fotografických pohlednic.
K získání základních informací není nutné vytvoření účtu,
ale mezi nápomocné signály k posouzení zkušenosti a objektivity recenzenta
patří i jeho mini cestovatelský životopis, který se zobrazí po přihlášení
k účtu. Připojením přes Facebook nebo Twitter uživatelé obdrží osobní
seznam cestovních doporučení a mohou sdílet své zkušenosti v rámci svých
sociálních sítí. Na základě zájmů si mohou zvolit jeden ze 13 kmenů (Tribes) –
skupiny, která jim umožní objevovat destinaci očima lidí, kteří cestují
podobným způsobem. Hledáte dobrodružství, památky, duchovní cestu, umění,
wellness nebo nejlevnější způsob cestování? Sdílejte tipy kmene Adventure Travelers, History Buffs, Spiritual Seekers, Art &
Design Lovers a Backpackers nebo Budget Travelers. Nejvíce lidí na
cestách nepřekvapivě zajímá jídlo, kmen Foodies
tvoří přes 28 000 členů.
Služba Gogobot Shared Trip Planning zase nabízí zábavný a
jednoduchý způsob jak si naplánovat výlet s přáteli. Umožňuje sdílet
plánování, pozvat přátele, vytvořit sdílenou trasu, která se automaticky
synchronizuje prostřednictvím webu nebo mobilního zařízení každého
z pozvaných účastníků.
Pravidelné žebříčky Top nejoblíbenějších destinací sestavené
uživateli Gogobot zveřejňuje například americký online zpravodajský agregátor The
Huffington Post. Nejčerstvěji přinesl seznam Eco hotelů doporučených členy
Gogobot kmene Green Travel, kteří se údajně nenechají zmást a poznají, zda hotel
jen nenaskočil do rozjetého „zeleného“ vlaku, ale skutečně snižuje náklady na
provoz a množství odpadů.
Gogobot představuje jen jeden z mnoha současných
cestovatelských serverů, mezi dalšími lze jmenovat Budget Travel, Travellerspoint
nebo IgoUgo, který přidal ovládací tlačítka „„I’ve Been Here“ a „Get
Ideas from Other Travelers“. Výborným pomocníkem pro levná ubytování
v rodinách je Couch Surfing.
Pokud budeme tyto interaktivní průvodce zdravě používat jako
užitečné a praktické nástroje, jež nám usnadňují plánování cest, přinášejí
rychlou orientaci, pomoc a rady
v cizím prostředí, můžeme se možná přiblížit k pocitům volnosti,
které zažíval Jack Kerouac v 50. letech 20. století během svého cestování
napříč Spojenými státy. V horším případě se můžeme ocitnout v pasti,
a obrat se při častém sdílení nejúžasnějších obrázků a zážitků o cenné momenty
a minuty dovolené.
Nová média a společnost JJM 335
Zdroje:
http://www.tnooz.com/article/gogobot-enjoying-growth-not-social-travel/
No comments:
Post a Comment