Muži blogují o politice a sportu, ženy o dětech a rodině. Empiricky
podložený fakt, nebo jen nesmyslný předsudek? Podle výzkumu z Pensylvánské
univerzity se pravda nachází někde na půli cesty. Každopádně je to gender, oč
tu běží.
Zdroj: technet.idnes.cz |
Blogy se staly oblíbenou součástí
života internetové populace. Veřejně publikovat své názory nejednou mohl
každý. A každý si v blogosféře mohl najít své místo. Bez jakýchkoli genderových
předsudků si troufám tvrdit, že ženy se našly v tzv. „mommy bloggingu“. Dokazují to i marketingové průzkumy, podle kterých
jsou matky s malými dětmi jednou z nejaktivnějších skupin na internetu (více zde).
Rády si radí, předávají zkušenosti, udržují sociální kontakt. Myslím, nic
špatného, ne?
A co ženy, které blogují o
sportu? Jaké jsou? Jaký je jejich životní styl? Proč zrovna sport - není to
spíše mužská záležitost? Tyto otázky si loni položily Dunja Antucovicová a Marie
Hardinová z Pansylvánské univerzity v USA (více o autorkách v závěru
článku). Zkoumaly intence a povahu ženského blogování o sportu, přičemž se zaměřily na genderové aspekty.
Výzkumné otázky aneb oč tu běží
Q1: Jak ženy,
které blogují o sportu, formují svoji identitu?
Q2: Jak ženy,
které blogují, nahlížejí na sport?
Q3: Existuje
vztah mezi stylem psaní (časopis vs. deník) a pojetím sportu?
Q4: Jaký je
vztah mezi vnějšími motivy (úmysl spojit se s publikem), které jsou uvedeny
v profilu blogu, a pojetím sportu?
Kóduji, kóduješ, kódujeme
Jako objekt zájmu si autorky
vybraly BlogHer, populární volný blogový
prostor pro ženy na straně jak pisatelek, tak publika. Stránka vznikla v roce
2005 a aktuálně je na ní aktivních na 3000 blogerek. Ženy zde mohou své
příspěvky zařadit do 16 kategorií, a to od kariéry, přes jídlo, lásku a sex, až
po politiku. Jednou z kategorií je také sport, který však v konkurenci
„rodinných“ témat nepatří mezi nejoblíbenější. Antucovicová s Hardinovou se
rozhodly podrobit výzkumu 449 příspěvků, jež byly v kategorii sport do prosince 2011 publikovány. Z důvodu objektivity a systematičnosti, zejména ve
srovnání s kvalitativní metodou výzkumu, si zvolily kvantitativní obsahovou analýzu.
V kódovací knize se autorky
snažily postihnout všechny informace, které o sobě blogerky na BlogHer poskytují. Zkoumaly tak nejprve jejich
profily – zda obsahují fotografii a jakou. Dále se zaměřily na stáří příspěvků.
Důležitou součástí výzkumu se stal gender – Antucovicovou a Hardinovou
zajímalo, v jaké osobě jsou články psány a jaká užívají zájmena. Zkoumané
byly také možné odkazy k osobním vztahům, sexuální orientaci, rodičovství
či zaměstnání. Co se samotného sportu týče, autorky chtěly zjistit, jaký vztah
k němu blogerky v příspěvcích uvádějí. Kódovací kniha nabízí pasivní sledování,
aktivní participaci, výkon, formování těla, touhu zhubnout, zdraví nebo
fitness. Zajímavou kategorií je pojetí sportovního blogování jakožto zdroje
informací a rad pro čtenářky.
Kódovat se rozhodly autorky
výzkumu každý pátý blog (N=89) z adresáře (directory), kde jednotlivé
příspěvky figurovaly v abecedním pořadí, nikoli tedy podle časové
posloupnosti.
Ženy na gender kašlou, raději radí, jak zhubnout
Z obsahové analýzy celkem 89 blogových příspěvků v kategorii sport
vyplynulo, že nadpoloviční většina profilů (59 %) obsahuje fotografii, v naprosté
většině (83 %) zobrazující ženu. Čistě pod hlavičkou sportu bylo publikováno jen 35 % příspěvků, nejčastěji se dále vázaly
na kategorie zdraví (45 %), životní styl (45 %) a jídlo (20 %).
Q1: Formování identity v profilech
Ukázalo se,
že většina „sportovních“ blogerek (62 %) nepoužívá ve svých profilech genderové
odkazy, tzn., že se zde popisují jen obecně. Pouze necelých 13 % zkoumaných profilů
prozrazuje status, co se týče osobních vztahů. Žádný z profilů neprozrazuje homosexuální vztah.
Q2: Pojetí sportu
Ukázalo se,
že více než čtvrtina analýze podrobených profilů neobsahovala žádný odkaz ke
sportu, fyzické aktivitě či pohybu. Výzkum ale potvrdil pozitivní korelaci mezi
stářím blogu a sportovní participací – čímž mladší blog byl, tím více profil
odkazoval ke sportu. A blogerky, které ve svém profilu sportovní nadšení
prozradily, používaly příspěvky jako dokumentaci své cesty ke sportovnímu
nadšení.
Q3: Styl psaní a pojetí sportu
Analýza
ukázala, že blogerky píšící v první osobě mají ke sportu silný vztah a
samy ho aktivně provozují. V jiné než první osobě píší ženy, které
jsou spíše pasivními konzumentkami (pozorovatelkami) sportu, a také ty, jež
zmiňují hubnutí.
Q4: Spojení s ostatními blogerkami (publikem)
V této části
výzkumu se ukázalo, že téměř 40 % analyzovaných blogů má roli rad a informací
pro ostatní čtenářky, a to zejména z oblasti snahy zhubnout a s tím spojených
kategorií (fitness, jídlo apod.).
Komu tím prospějete - marketingové straně?
Výzkum Antucovicové
a Hardinové neprokázal žádné genderové odkazy při ženském blogování o sportu.
Za pozitivní však vnímají nárůst blogů psaných v první osobě. Považují to
za trend posilující ženskou emancipaci. Zajímavý faktem plynoucím z výzkumu
je velký počet informativních a poradních příspěvků. Podle mého názoru to však
pouze potvrzuje typické ženské vlastnosti (péče, starostlivost, empatie atp.). Ačkoli
intence autorek výzkumu pramenila zejména z jejich oboru studia – gender,
feminismus, postavení žen, za nejvyužitelnější příspěvek této analýzy
sportovních blogů považuji její přesah do marketingu. Zmapování ženského
pohledu a přístupu ke sportu může být velkým potenciálem, jak v této jinak
dosti maskulinní oblasti zaplnit díru na trhu a vydělat.
Zdroj: universitytimes.ie |
Spatřuji dvě
hlavní problematické oblasti tohoto výzkumu. První si uvědomují samy autorky.
Při zkoumání internetového prostoru, kam obsahy blogů a profily blogerek patří,
si nikdy nemůžeme být jisti identitou. Skutečně blog napsala žena? Je to na
profilové fotce opravdu ona? Není blog pouze bránou do fiktivního světa plného
nereálných názorů?
Z mého pohledu
pak výzkum dosti ovlivňuje jakási feminizace autorek. Ke sportu přistupují jako
až k příliš mužské oblasti, což v dnešní době nemusí být pravda.
Obzvláště díváme-li se na sport z širší perspektivy (fitness, zdravý
životní styl, strava apod.).
U nás sportu taky rozumíme, totiž blogujeme o něm
Analýza
ženských blogů se sportovní tematikou by také v Česku mohla pro
marketingový trh přinést zajímavé výsledky. Ano, myslím, že sportovní prostředí
patří zejména mužské části populace (míněno bez genderových předsudků), ale
počkejme si na největší sportovní událost světa, olympiádu, o sportu ví najednou
každý – muži, ženy, děti, studenti i důchodci. A každý o něm bloguje (důkaz například zde). Při výzkumu sportovních blogerek bych se vykašlala na gender, v tomto mi
přijde i původní výzkum nesmyslný. Zaměřila bych se čistě na intence tohoto
blogování – proč, co to způsobilo, co je ženskou sportovní vášní? Může to vést
nejen k uspokojení marketérů, ale také třeba k vylepšení a přizpůsobení jinak spíše maskulinních sportovních mediálních obsahů.
O autorkách výzkumu
Dunja Antucovicová je
doktorandkou na Fakultě komunikace Pensylvánské univerzity v USA, kde již
získala certifikát z Ženských studií.
Věnuje se zejména výzkumu genderových vztahů při medializaci sportu, přičemž
aplikuje feministický přístup.
Marie Hardinová učí budoucí
novináře a také zastává vysokou funkci v Centru pro sportovní žurnalistiku
Johna Curleye na Pensylvánské univerzitě v USA. Její hlavní akademický zájem
patří etice a diverzitě při zobrazování sportu v médiích. V minulosti
pracovala jako reportérka a editorka v novinách.
Zdroj: ANTUCOVIC, Dunja et HARDIN, Marie. Women bloggers: Identity and conceptualization of sports. In: New Media & Society, Prosinec 2013, č. 15, s. 1374-1392. Původně publikováno online 12. února 2013.
No comments:
Post a Comment