Na následujících
řádcích se podíváme na roli novináře v současném světě internetové komunikace.
No dobře, to je možná příliš vysoká ambice pro text o několika odstavcích. Zaměřme
se tedy na novináře z pohledu fenoménu mikroblogingu, zastoupeného
především sociální sítí Twitter.
(Zdroj: http://spotlightonsocial.files.wordpress.com/2013/05/twitter-journalism.jpg)
Dříví do lesa aneb O Twitteru a mikroblogingu
Pro úplnost is
zopakujme známá fakta, ale to jen proto, abyste mě nepomluvili z lajdáctví. Reálie
jsou totiž dosti známé. Twitter je sociální síť, jež rozšířila fenomén mikroblogingu.
Jednotlivé příspěvky, tzv. tweety, se vyznačují především tím, že jsou krátké a
hypertextuální.
Fenomén produsage,
neboli tvorby a využívání určitých obsahů zároveň, charakterizovaly dříve
především blogy. Ty umožňovaly každému uživateli, aby se alespoň na chvíli stal
spisovatelem, novinářem, kritikem či, v případě těch odhodlanějších, i
celebritou v určité části internetové komunity. Doba však pokročila kupředu,
množství informací na internetu se zvětšilo a jejich tok zesílil. Za takových
podmínek je velmi složité upoutat pozornost čtenářů a udržet je u dlouhých
článků, kde autor vyjadřuje své myšlenky. Co tedy nahrazuje masovou popularitu
blogingu? Je to právě mikrobloging.
Každý den jsou vytvořeny tisíce
tweetů,
které si čtou desítky milionů uživatelů po celém světě. Tato čísla znamenají,
že samotný Twitter se jen v USA stal populárnějším než nejdůležitější
hráči ve
sféře blogů.
Seriózní žurnalistika ve vleku techniky
Tradiční
žurnalistika má svá specifika, jež jsou známa již dlouho. Seriózní zpravodajství
(ať už televizní, rozhlasové či tiskové) se pyšní přesností a věrohodností
produkovaných zpráv. A jejich publikum na to bylo zvyklé a ochotné smířit se s
časovou i finanční náročností takové produkce. Časy se ovšem mění.
Online
žurnalistika se své starší offline sestřičce nemůže rovnat v kvalitě a
propracovanosti jednotlivých zpráv. Sází proto hlavně na rychlost., často i na
úkor přesnosti dodaných informací. Internetové zpravodajství tak vydává i
nepotvrzené informace, a to bez citování zdrojů. Podívejme se na etiku
novinářské práce blíže.
Novináři se pyšní
tím, že mají stanovené normy, jichž se drží. Ti, kteří používají Twitter, se mu
však hodně přizpůsobují - postují názory, repostingy a příspěvky zvyšující
jejich transparentnost, k níž se ještě dostaneme. Na tom by nebylo nic
zvláštního - pokud by si to novináři uvědomovali. Výzkum Lasorsy (2012) ukázal,
že novináři raději využívají postupů, na které jsou zvyklí z tradičních médií.
Nová média se pak snaží "ohýbat" tak, je mohli používat podobně jako
ta tradiční. To ovšem platí i opačně, a to převáděním norem tradičních masových
médií do oblasti mikroblogingu.
Tentýž výzkum mě
přivedl i k mírně šovinistickému údivu zjištěním, že ženy jsou otevřenější
a přístupnější k používání těchto technologií. Proces nástupu popularity nových
médií mezi novináři by tak, pro někoho možná překvapivě, mohly vést právě ženy.
I přesto je však otázkou, nakolik se s těmito trendy tradicionalisté
smíří?
Online etika, nebo etika online?
Mikrobloging
prostřednictvím Twitteru vykazuje hned dva problémy související s novinářskými
etickými standardy. Mám tím na mysli objektivitu a gatekeeping.
Obě normy tradiční
žurnalistiky jsou na Twitteru již z podstaty tohoto média téměř nenaplnitelné.
Pro objektivitu zde není místo, uživatelé pomocí krátkých textů vyjadřují své
názory a myšlenky. Rozsáhlé elaboráty by přece stejně nikdo nečetl, ale
kontroverzní a stručně podaný názor zaujme. Podobně je na tom gatekeeping -
zprávou se na twitteru může stát v podstatě cokoli, nekonečné možnosti volby
témat vycházejí z předchozího faktoru subjektivity příspěvků (či
mikropříspěvků, chcete-li). Obrížnou dosažitelnost těchto norem špatně snášejí
všichni novináři, muži i ženy. Jak už to ovšem bývá, i tentokrát mají ženy v
něčem navrch...
A to konkrétně v
další žurnalistické normě, transparentnosti. Podle již zmíněného výzkumu jsou ženy
při online komunikaci mnohem otevřenější než jejich mužské protějšky. A ve
sféře internetové žurnalistiky se právě toto ukazuje jako klíčové - pro
uživatele je mnohem obtížnější rozlišit pravdivost či důležitost dané zprávy.
Jistým měřítkem se tak stává právě obeznámenost s producentem zprávy. Čím více
o něm víme, tím je nám bližší a máme v něj větší důvěru. Zároveň je sám také
zranitelnější, neboť si nechce pokazit reputaci v komunitě - a přízeň fanoušků
je obzvláště na internetu dosti vrtkavá. Kdo udělá chybu, je okamžitě vystřídán
někým novým, lepším. Důvěra a vztah s odběrateli (followery) je tak klíčovým
prvkem úspěchu.
(Zdroj: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtKrZe-oBaSDFNez7qp3k0y_BuKzz0B79KH-b_WGP5rgJuxsJdshyphenhyphenOeEM5vrjUcb_KeJ-_gYGUmw0Ff0wdXwnqRQ0nzOKQywT7tDLwrnVlHUHc70GZ6CtbqOKncltiRv9vdfJqIDju_LsS/s1600/38447810.jpg)
Důvěryhodnost žurnalistů
Jiný akademický
výzkum (už
opravdu poslední, slibuju) zase ukázal, jaká online média lidé považují za
důvěryhodná. Není překvapením, že největší důvěru čtenářů mají online verze
tradičních médií jako jsou New York Times. Ovšem v čem mohou být online
média specifická, je hypertextualita. Pokud článek obsahuje mnoho relevantních odkazů (jako třeba tyto
dva...), čtenáři mu spíše důvěřují a k takovým zdrojům informací se
vracejí i později.
A právě Twitter,
který podporuje rozmanitost ve stručných projevech svých přispěvatelů, by
k tomuto mohl výborně posloužit. Hypertextualita a transparentnost tak
mohou poměrně rychle každému jednotlivci i instituci získat velké množství
odběratelů. Mezi tradičními žurnalisty panuje mnoho různých pohledů
na nová média, jisté však je, že tomuto pokračujícímu trendu budou těžko zabraňovat. Jedno
pěkné klišé na závěr nám totiž řekne, že v internetu je budoucnost!
(Zdroj: http://sabrinacompany.com/wp-content/uploads/2013/04/twitter-1.jpeg)
Použitý zdroj:
LASORSA, Dominic. Transparency and other
journalistic norms on Twitter. Journalism
Studies, 2012, roč. 13, č. 3, s. 402-417. ISSN 1469-9699.
No comments:
Post a Comment