Studie zkoumá etické přesvědčení a
praktiky různých skupin blogerů prostřednictvím
celosvětového webového průzkumu.
Stratifikovaný záměrný výběr vzorku 1224
blogerů poskytl informace o jejich zkušenostech s blogováním,
blogovacích návycích a demografických rozdílech. Zjišťovali se jejich názory na čtyři etické zásady: pravdomluvnost,
citování zdrojů, odpovědnost a minimalizaci škod. Výzkum ukazuje, že se blogeři liší z hlediska toho, kdo jsou
a co dělají na svých blozích. Kromě toho, byly
zaznamenány významné rozdíly v rozsahu,
v jakém hodnotí a dodržují
zmíněné čtyři zásady. Například,
obě skupiny věří, že odkazování
na zdroje je nejdůležitějším a povinnost zodpovídat se naopak nejméně
důležitým principem. Výzkumníci navrhli etický kodex
blogování, a tato studie zjistila, že blogeři sami
takovýto kodex podporují.
Blogy
se rozšířily díky technologickému pokroku v 21. století. Jakmile
weblogy a blogy získaly
čtenost a vliv,
vyvstaly také otázky ohledně etické zodpovědnosti jejich autorů. Otázkou
je, jaké povinnosti si blogeři myslí, že
mají a do jaké
míry jednají podle svých etických přesvědčení. Odpovědi na tyto otázky mohou do značné míry záviset na účelu, k jakému si myslí, že jejich
blogy slouží. Některé
blogy jsou vyjádřením osobních názorů a pocitů
a jsou určeny pro malé publikum. Jiní
blogeři naopak usilují o dosažení vysoké sledovanosti a můžou mít
různé pohledy na etické
otázky.
Vzhledem k tomu, že se etické problémy mohou lišit v závislosti na typu blogu, byla v tomto výzkumu důležitá
přesná klasifikace blogů.
Blog lze
obecně charakterizovat jako často modifikovanou webovou stránku, jejíž datované záznamy jsou uvedeny v
obráceném chronologickém pořadí. Jinými slovy, blogy
jsou definovány strukturou, ne obsahem, který se výrazně
liší jeden od druhého – jak motivací, tak délkou příspěvků, frekvencí vkládání
příspěvků i funkcí.
Blogy
dále můžeme dělit na osobní blogy, jako jsou elektronické deníky a novinářské blogy
zaměřené na zpravodajství a komentáře.
V této
studii autoři rozlišovali osobní blog, což je blog, který
autor udržuje jako
on-line deník, se
zaměřením na své vlastní každodenní události a zážitky.
Druhá kategorie jsou neosobní blogy – ty jsou definovány jako protiklad k blogům osobním – zaměřují
se na oblasti jako je politika,
obchod, zábava nebo
technologie. Mezi osobními a
neosobními blogery mohou být rozdíly v přístupu k etice blogování, které jsou předmětem tohoto výzkumu.
Blogy
se staly součástí zpravodajských zdrojů,
což vyvolává otázku, zda se na ně
vztahuje žurnalistická etika. Výzkumníci zkoumali etické
zásady potenciálně relevantní pro blogování, z nichž byly identifikovány čtyři základní etické principy: pravdomluvnost, odpovědnost, minimalizace škod a
odkazování na zdroje. Všechny jmenované
jsou důležitými žurnalistickými etickými
principy. Pravdomluvností se myslí poctivost,
spravedlnost a úplnost při podávání
zpráv. Odpovědnost znamená být odpovědný za důsledky svého
jednání a vyhýbání se střetu
zájmů. Etický princip minimalizace
škod je základem otázky
zahrnující soukromí, důvěryhodnost, braní ohledů na pocity
ostatních a respektování rozmanitostí nebo znevýhodněných
skupin. Odkazování na zdroje vyžaduje vyhýbání se plagiátorství, ctění práva duševního vlastnictví a přiznání zdroje informací.
Metoda:
Jako vhodná
metoda pro tuto studii byl vybrán
webový průzkum, díky němuž bylo nejsnazší navázání kontaktu s blogery, kteří jsou z definice pravidelní internetoví
uživatelé. Také vzhledem k jeho
rychlosti, nízkým nákladům a účinnosti
ve srovnání s jinými metodami průzkumu. Kromě toho může
tento typ výzkumu zajistit anonymitu, což je důležité,
pokud se jedná o citlivých tématech, jako je etika.
Vzorek:
Účastníky
tohoto výzkumu byli blogeři z celého světa. Bylo nutné, aby jejich blog
byl aktivní, obsahoval kontaktní e-mailovou adresu a byl veden převážně
v angličtině. Dále ho musel psát jediný autor a nesměl být užíván
k jiným účelům než k blogování.
Hlavní
ukazatele hodnocení blogerů byli věk, pohlaví,
národnost, povolání a úroveň
vzdělání. Kromě toho byly hodnoceny zkušenosti a návyky blogerů.
Ze
vzorku 1224 blogerů, byla více
než polovina z
nich muži (51%) a nejvíce jich bylo ve věku 30 let nebo méně (65%). Jeden ze tří byl
student (33%) a
většina z nich byla dobře vzdělaných. Většina z nich byla z USA (65%). Ze vzorku bylo 892 účastníků (73%)
osobních blogerů a
332 (27%) bylo
neosobních blogerů. Mezi těmito dvěma skupinami byly významné rozdíly, zejména pokud jde o věk,
vzdělání, pohlaví a rodinný stav.
Výsledky studie:
Tato studie etiky blogování se zakládá na rozlišování mezi osobními a neosobními
blogery kvůli prozkoumání rozdílů
mezi jejich etickými
přesvědčeními a praktikami a srovnáním demografie, zkušeností s blogováním a návyků.
Na
jednu z hlavních výzkumných otázek, zda blogeři vidí potřebu nějakého
etického kodexu, projevovaly obě skupiny tendenci podporovat takovýto kodex.
Při
pohledu na demografické ukazatele ukazují výzkumy, že neosobní
blogeři jsou častěji starší muži s formálnějším vzděláním. To je dáno tím, že
potřebují více specializovaných znalostí k psaní o tématech, jako je například politika, ve srovnání s vyjadřováním osobních pocitů, jak to bývá spíše u osobních blogerů. Neosobní blogeři měli více
čtenářů než osobní blogeři, protože na
rozdíl od osobní blogerů,
kteří píší hlavně o svém osobním životě,
neosobní blogeři píší
o tématech, pro potenciálně širší publikum.
Tento první velký
průzkum etiky blogů
neodhalil žádný šokující
nedostatek etiky v
této oblasti. Je třeba poznamenat,
že studie prokázala silnou, ne-li nadšenou podporu etického
kodexu mezi blogery
samotnými, a to v obou skupinách.
Výzkumy ukazují, že oba typy blogerů dbají nejvíce na citování zdrojů. Zajímavé je, že obě skupiny oceňují jinak pravdomluvnost.
Pro neosobní blogery má pravdomluvnost
stejný význam jako odkazování na zdroje.
Vychází to z povahy jejich blogů samotných.
Vzhledem
k zjištěné rozmanitosti, je nereálné očekávat,
že se blogeři shodnou na nějakém konkrétním etickém
přístupu, který by se dodržoval obecně. Pokud bude takový etický kodex jednou navržen, musí být přizpůsoben pro různé typy blogů, vzhledem k rozdílům
mezi blogery a jejich etickým přesvědčením.
Závěrem, lze pouze
upozornit na to, že limitem této studie a problémem s
jakýmkoliv průzkumem blogerů
je to, že náhodný výběr vzorků je nemožný a tudíž ani zobecnění není možné.
Zdroj:
Doing the
right thing online: a survey of bloggers' ethical beliefs and practices
Mark Cenite, Benjamin H. Detenber, Andy W.K. Koh, Alvin L.H. Lim
and Ng Ee Soon
New Media Society 2009 11: 575
Nanyang
Technological University, Singapore
Online verze tohoto článku:
No comments:
Post a Comment