Wednesday, April 23, 2014

Čínský Weibo*: Je tak jiný?


Současná Čína zažívá enormní nárůst internetové populace, která se logicky stává i stále častěji předmětem zájmu odborného zkoumání. Stovky miliónů uživatelů společností Sina, Tencent a dalších služeb umožňují surfařům přijmout a předat informace účinněji než předchozí technologie, někdy dokonce rychleji než čínský cenzor. Rychlost šíření informací prostřednictvím blogů pomáhá internetovým uživatelům (netizens) vyjádřit nespokojenost s nerovností příjmů, korupcí státních úředníků nebo negativními důsledky hospodářského růstu. Popularizace mikroblogů tak automaticky představuje nový a náročný úkol pro čínský nedemokratický režim. Jak se s internetovým prostředím vyrovnává centrální vláda? Narušují občanské iniciativy vedené netizens stabilitu čínské společnosti? Téma microbloggingu v kontextu čínského internetu reflektuje vědecký článek uveřejněný v lednovém New Media & Society 2014 (poprvé publikováno online 7. února 2013).

„Čínský internet“
I přes rychlý růst internetové populace a popularizaci sociálních médií  se v uplynulých letech stát ukázal jako expert na kontrolu a usměrňování online aktivit. Čínská vláda se měnícímu internetovému prostředí dostatečně přizpůsobila a začala používat stejné nástroje, díky kterým si udržuje kontrolu nad společností. Pomocí internetu se snaží rozšiřovat svou propagandu a ovlivňovat online veřejné mínění. Spíše než o souboj mezi státem a občanskou / online společností, jde o napětí mezi vyššími a nižšími úrovněmi orgánů v rámci státní hierarchie, dále o obchodní a mediální zájmy, a o interakce podnikatelských a kulturních elit se stále rostoucím počtem  netizens.
     Byly zaznamenány desítky případů online disentu a protestu z různých vrstev společnosti proti útlaku a vykořisťování. Tyto aktivity se však téměř vždy vytrácí po vládním zásahu a následující represi. Stát toleruje protest tak dlouho dokud je lokalizován a neobsahuje hrozbu kolektivní akce. Sice existuje mnoho kritiků vlády, ale většina lidí nechce ve společnosti radikální změny. Stejnou dynamiku ukazují i novější případy na Weibo, kde dochází k publikování lokálních příkladů korupce a skandálů, ale u případů vykazujících potenciál masové akce následuje rychlá a silná cenzura.  

Specifický čínský mikroblog
V době vzniku tohoto článku (2013) existovalo v Číně více než 500 miliónů uživatelů internetu, 100 milionů blogů a 300 milionů mikroblogerů. Čínská internetová populace je specifická nejen velikostí těchto čísel, ale též úrovní penetrace, která má stále prostor k růstu, dále vzrůstajícím počtem netizens s přístupem k mobilnímu internetu a průměrným věkem uživatelů 28 let, což je méně než u jejich amerických protějšků (40 let). Čínští netizens jsou také výjimečně sociální a aktivní, nenasytní ve spotřebě a produkci online informací. Celosvětová dominance Facebooku, Twitteru a YouTube se Číny netýká, převažuje konkurence místních sítí, většina je ušita speciálně pro místní trh. Tyto služby jsou „z velké části státem regulované komerční prostory“ podléhající požadavkům cenzury na obsah a dohled uživatelů. Mezi nimi např. Tencent (ve vlastnictví společnosti QQ) se může pochlubit několika set miliony uživatelů. Jedním z důsledků neobvyklého šíření mediálních platforem je diferenciace uživatelských profilů pro různé služby. Zatímco Twitter s několika uživateli představuje nonkonformní intelektuální elitu, QQ platforma slouží mnohem většímu počtu netizens s přístupem na mobilní internet.
      Čínské mikroblogy kombinují prvky „bulletin board system (BBS)“ – počítačového systému umožňujícího uživatelům připojit se a přihlásit se pomocí terminálového programu a blogu. Tato kombinace nejlépe vyhovuje místním  netizens, kteří četují ve skupinách. Na rozdíl od angličtiny, kde limit 140 znaků vyžaduje stručnost, použití čínských znaků umožňuje psát i „nuance“ zprávy a zahrnovat myšlenky jiných přispívajících ve vlastních zprávách, takže je snazší sledovat a účastnit se online diskuzí.
     Vzhledem k tomu, že stát ovládá technologickou infrastrukturu (soukromé internetové společnosti si kyberprostor pronajímají od vlády), je schopen odepřít přístup k internetu v neklidných regionech (jako např. v provincii Sin-ťiang při etnických nepokojích).
     I přesto tento omezující a nerovný přístup vznikly další společnosti, které se vládě zaručily zajištěním kontroly informačního toku. První na trh vstoupil zpravodajský a vyhledávací portál Sina.com, který vybudoval platformu díky registraci celebrit, byznysmenů a sportovních hvězd na základě exkluzivních finančních smluv. Weibo odráží trendy v širším čínském internetu, kterému vévodí zábava. Sina Weibo se poučil z předešlých zkušeností Twitteru a Fanfou a provádí komplexní a proaktivní cenzuru za pomoci tisíců senzorů a sofistikovaného softwaru ke sledování „citlivých slov“. Čínští netizens se snaží obejít tuto metodu používáním důmyslných metod, např. posláním obrázku místo snadněji cenzurovaného textu.
     Informace jsou klíčovou součástí „měkké síly“, s kterou si autoritářské vlády snaží nárokovat svou legitimitu a delegitimizovat své protivníky. V Číně se kontrola informací stává stále obtížnější. Důvodem je rostoucí dostupnost internetu a stále populárnější „právo na informace“. Do procesu vyjednávání s vládou jsou zapojeny komerční média, které posouvají hranice „přípustných“ zpráv a snaží se eliminovat státní monopol na informace.


Adaptace státu na internet: pomocí Weibo si udržeje kontrolu
Stát uznává hodnotu internetu jako součást své pokračující ekonomické modernizace a prostor, ve kterém se většina populace touží bavit. Stejně jako mnoho autoritářských režimů, tak i Čínská komunistická strana efektivně využívá internet pro své propagandistické účely. Zvláště patrné je šíření populárního nacionalismu. Od roku 2004 se k manipulaci on-line diskuzí využívají placení komentátoři, hanlivě nazývaní jako „50 cent“ komentátoři. Kromě toho se odhaduje, že většina oficiálních účtů Weibo je spojena s různými oblastmi veřejného bezpečnostního systému a stranickými organizacemi.
  
Nadhodnocovaná sociální média
Čínskou vládou kontrolované internetové prostředí bude i nadále sloužit jejím zájmům a držet pod pokličkou mobilizaci a protesty opozičních hnutí. Ačkoliv někteří vědci tvrdí, že politická participace učinila díky mikroblogingu velký krok kupředu, neexistuje dostatek empirických důkazů na podporu tohoto názoru. Sociální sítě jako je Weibo sice usnadňují komunikaci mezi lidmi, ale komunikace neznamená automaticky akci. Proto je nutná systematická analýza, jež umožní lépe odvodit podmínky, za kterých on-line aktivity vedou k uvolnění offline činů. Oddělit účinky sociálních médií je stále obtížnější. Pečlivá analýza Arabského jara naznačuje, že tradiční média a běžná komunikace byla stejně, ne-li více vlivná. Netizens budou pravděpodobně i nadále používat Weibo k propagaci menších lokálních příkladů nezákonného jednání, a ústřední vláda jim umožní v těchto aktivitách pokračovat. Ale v případech, kdy událost může překročit potenciál růstu nad rámec parametrů lokální nespokojenosti, bude stát v internetovém prostředí provádět cenzuru a propagandu režimu prostřednictvím své technologické infrastruktury, politického a právního vlivu.
V dlouhodobém horizontu představuje microblogging proces, při kterém si čínští netizens zvyknou na větší transparentnost, účast na politickém životě a budou vyžadovat systematičtější mechanismy odpovědnosti.
     Svoboda projevu je jedním z témat demokracie a internetu i v českém prostředí. Doba budování komunismu je sice už za námi, ale šíření nepravdivých či zkreslených informací či snahy globálních konglomerátů o kontrolu internetu, mohou určitým způsobem manipulovat a deformovat realitu. V čínském prostředí je cenzor jasný,  v demokratických poměrech už méně.
 
Autorem článkuje je profesor soudobých čínských studií na Univerzitě v Nottinghamu ve Velké Británii Jonathan Sullivan. Jeho výzkum se zaměřuje především na různé aspekty politických komunikací v Číně a dalších východoasijských souvislostí.

 
*Weibo je největší platforma sociálních sítí v Číně. Jako hybrid Twitteru a Facebooku představuje jednu z nejoblíbenějších sítí  v Číně, používá jej více než 30% uživatelů internetu. Jeho provoz zahájila společnost SINA Corporation dne 14. srpna 2009. Každý den jen na Sina Weibo zveřejněno na 100 milionů zpráv. Studie Fu King-wa z University of Hong Kong uvádí, že pouze 5% uživatelů vytváří originální příspěvky a více než polovina registrovaných účtů byla „prázdných“ s malou nebo nulovou aktivitou.
 
Nová média a společnost JJM335
Zdroje:
SULLIVAN, J. China’s Weibo: Is faster different?. New Media & Society, February 2014; vol. 16, 1: pp. 24-37., first published on February 7, 2013. DOI: 10.1177/1461444812472966. Dostupné z: http:// http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444812472966


No comments:

Post a Comment