Vsadím se, že se mezi námi
nenajde nikdo, kdo by neznal jméno Susan Boyle. Dáma v letech, která se
prakticky přes noc stala slavnou,
díky britské talentové soutěži Got Talent …a díky youtube.com.
Talentových soutěží jsou mraky a zpěváků i mnohem lepších než
Susan taktéž…tak proč se ona stala ikonou splněného
snu? Je to jednoduché a bohužel v takových soutěžích klíčový důvod castingu
takových lidí: příběh. Životní příběh. Ten vítězí. Nestačí být dobrý zpěvák, je
potřeba být aspoň chudý, obyčejný člověk, který má sen a jde si pokorně za ním.
Pak už stačí jen dojatí diváci s mobilními telefony v ruce a možností
rozhodnout.
11.dubna
2009 – vysílání první epizody třetí série Britain’s Got Talent – den, kdy se
této obyčejné ženě změnil život. Před vystoupením v Glasgow před porotou
talentové soutěže v čele se Simonem Cowellem nikdy nepolíbená Susan pomáhala v
kostele a žila se svoji matkou (po její smrti s kočkou) celý život ve stejném
domě. Je nejmladší z devíti dětí. Trpí poruchou učení, což bylo způsobeno nedostatkem kyslíku při porodu.
Na konci roku 2013 oficiálně potvrdila, že má Aspergerův syndrom
(tedy formu autismu, který se vyznačuje potížemi v komunikaci a navazováním sociálních vztahů).
Za zmínku stojí její “předchůdce” Paul Potts, který vyhrál první sérii
Britain’s Got talent. I ten se stal slavným
jen díky této talentové
soutěži a určitě mu v tom pomohl opět životní příběh, který dojal nejen diváky
ITV, ale také desítky milionů těch, kteří si pustili jeho zpěv na internetu.
Prodavač mobilních telefonů, šikanovaný ve škole, nikdy nedostal šanci zpívat a
přišel si splnit sen. Oběma kromě příběhu pomohl paradoxně i vzhled. S oběma se
každý může ztotožn
it nebo je litovat, budí emoce už jen vzhledem v kombinaci s
talentem, který nepochybně mají. Ovšem jedno bez druhého nefunguje.
V době, kdy Susan Boyle
vystoupila, měl Potts kolem 43 miliónů shlédnutí na YouTube
– ovšem ten potřeboval na prvních 30 miliónů shlednutí pět měsíců. Susan přiznala, že právě on
byl impulsem a inspirací přihlášení do této soutěže.
Během prvních dnů po vystoupení
její zpěv obletěl doslova
celý svět díky YouTube. 20.dubna oznámil časopis Wired, že video s jejím
vystoupením dosáhlo 100 milionů shlédnutí. Stalo se tak nejpopulárnějším videem
historie tohoto serveru. Nastartoval
tak slávu nejen Susan Boyle, ale také Fremantlu – jako držiteli licence
na pořad Got Talent – a také YouTubu, které dokázalo, že není jen serverem pro
amatérská videa, ale lze na něm dělat poměrně výnosný bysnys.
“O youtube.com jsem nikdy
neslyšela, ale teď o něm mluví všichni” řekla samotná Susan Boyle. Neměla
profil na Facebooku a o něčem jako Twitter nikdy neslyšela.
První díl Britain‘s Got Talent sledovalo
na ITV kolem deseti miliónů
Britů. Tří minutové
vystoupení stvořilo právě v tomto pořadu novou světovou super star.
Důležité bylo, že se na pódiu
(kterému ještě předcházel rozhovor v zákulisí) odehrál příběh, kterému všichni
napříč všemi zeměmi rozuměli. Nebylo třeba video prakticky ani složitého
překladu. LA Times napsalo, že její popularita na YouTube je perfektní pro
internetové uživatele, protože mají zabalený v pár minutách velmi emotivní
příběh.
Ihned po jejím vystoupení se vše seběhlo velmi
rychle. Twitter, Facebook, YouTube.
Počet shlédnutí na YouTube se zvedl z jednoho miliónu na 5,5
miliónů během 24 hodin což zajistilo, že se stalo nejsledovanějším videem
týdně. Dva a půl miliónu
lidí vidělo její vystoupení na YouTube během prvních 72 hodin. Dalších více než
dva milióny lidí se na video podívalo na oficiální stránce Britain’s Got Talent
a na dalších webech ITV vidělo
záznam 11 miliónů uživatelů. Na Twitteru se jméno Boyle stalo
nejdiskutovanějším slovem toho týdne.
Na Wikipedii si životopis Susan
Boyle přečetlo půl miliónů uživatelů. Za devět dní mělo vystoupení na internetu
103 miliónů shlédnutí na dvaceti různých internetových serverech.
Na YouTube bylo její vystoupení
označeno za nejsledovanější video toho roku (120 miliónů shlédnutí), což bylo
téměř třikrát tolik než druhé nejsledovanější.
Rychlost šíření je důkaz, že nové
technologie se stávají více mainstreamové přibližně od roku 2007, konkrétně
YouTube a sociální sítě jako Facebook a Twitter.
Bez nových technologií by se
Susan nestala tak populární…aspoň ne tak rychle. Nutno ovšem dodat, že počet
shlédnutí na YouTube by nebyl tak velký, kdyby
se o vystoupení nezmínily velké tištěné deníky a televizní pořady (zpráva o
jejím vystoupení se objevila prakticky ve všech zemích Evropy, Číně, Brazílii a
na Středním východě). K celosvětové slávě, což prakticky (ekonomicky) znamená hlavně
být slavný v USA, pomohl Susan i Ashton
Kucher a Demi Moore. Díky slavným hercům se jejich milióny fanoušků na Twitteru dozvěděli, kdo se v Britské
soutěži objevil. Hodně k popularitě přispěla CNN a CBS, kteří se vystoupení
věnovali hned v následujících dnech. Předzvěst opravdu velké popularity pak
završila Ophra Winfrey, který Susan pozvala do své talkshow.
Susan se krátce po svém
vystoupení v dalších pořadech začala schovávat. Už předem měla naplánované
turné, začala nahrávat prví album…ale pro někoho, kdo žil celý život sám,
nebylo jednoduché si ze dne na den zvyknout na tolik impulsů a lidí okolo. Spekulovalo
se, jestli se účastní živého finále
pořadu. Přišla.
Finále
sledovalo 18 milionů diváků u televize. Jen málokdo by si vzpomněl, že soutěž
nevyhrála. Porazila ji taneční skupina Diversity. Tím ovšem její sen být
slavnou (a užívat si to) teprve začal. Důkazem toho bylo úspěšné album, pak
další, koncerty po celém světě, vyprodané turné po Británii a koncerty na všech
kontinentech. Je třeba uznat, že je symbolem toho, jak lze využít slávu nabytou
v talentové soutěži. Měla velkou podporu televize ITV a společnosti Syco Simona
Cowella, bez které by se nedostala dál. A oni by měli menší příjmy minimálně
pár dalších let.
Piers Morgan, porotce Britain’s Got Talent, shrnul celý to, co se odehrálo, takto: “její příběh je zobrazením toho, o čem má být taletová soutěž.
Obyčejný človek má sen a nikdy nedostal příležitost si ho splnit a pak tu šanci
dostane a hlavně ji využije”.
A já bych dodala, že to vše je
nyní možné sledovat prakticky v přímém přenosu
právě díky novým mediálním platformám. Příběh Susan Boyle se před našima očima naplnil a její
vystoupení vstoupilo díky novým médiím do historie televizní zábavy.
No comments:
Post a Comment