Viděli
jste výbuch domu v centru města? Byli jste svědkem týrání zvířete nebo
malého dítěte? Máte nahrávku dokazující policejní šikanu na tramvajové
zastávce? Pošlete fotku, natočte video, sepište očité svědectví. A hurá tím na
internet nebo do redakční pošty vybraného média. Hned je z vás novinář
amatér a stáváte se součástí mašinérie, která nás dennodenně informuje o dění
doma i ve světě. A vlastně, aniž byste to věděli, právě jste přispěli do
kapitoly „občanská žurnalistika“.
Snad
každé médium, zejména ta internetová, dnes nabízí blogy a možnosti vyjádření amatérským
přispěvatelům a rádo se pochlubí jejich příspěvky, v ideálním případě
zcela exkluzivními. Pasivní čtenář / divák / posluchač se tak svým způsobem
stává součástí redakce a svým počínáním se podílí na obsahu periodika a
informování široké veřejnosti. A přidává tak svou kapku v moři občanské
žurnalistiky. Tedy ve zpravodajské či publicistické činnosti, ve které jako
novináři-amatéři vystupují obyčejní
lidé bez
novinářského vzdělání a profesionální praxe a spoluvytvářejí funkční mediální
prostor. Způsoby, jakými se mohou zapojit, je celá řada. Nejčastěji se jedná o
blogy, fóra, sociální sítě nebo různé diskusní pořady.
Občanská žurnalistika v některých publicistech
vzbudila dojem, že klasická žurnalistika by se mohla začít obávat o své místo
na slunci, že by vzhledem k technickým možnostem mohli zavedené redakce
přestat fungovat jako „gatekeepeři“ informaci. Naštěstí se ale tak nestalo a
profesionální žurnalistika se do ohrožení nedostala. A má to i svou logiku. Občanská
žurnalistika má totiž i své stinné stránky. V jejím případě se totiž
setkáváme s různě kvalitními příspěvky. O objektivnosti u mnoha
z nich nemůže být ani řeč. To jsou úskalí, kterým se média samozřejmě
snaží vyhnout a také důvod, proč mnozí občanské žurnalistice nedávají velkou
šanci na výraznější zastoupení v médiích. A je to způsobeno nejen tím, že
občanskou žurnalistiku tvoří amatéři, ale také tím, že v ním převažuje
kvantita nad kvalitou a novinářská etika s objektivitou jde v mnoha případech
stranou.
Ideálním
se může stát propojení obou typů žurnalistů – amatérských i profesionálních.
Nebát se spolupráce s amatéry, ale zároveň si udržet úroveň, důvěryhodnost
a kritický přístup k získaným informacím. Přijímat informace od široké
veřejnosti jako jedinečný zdroj, který médiu pomůže orientovat se
v informačním spektru a v tom, o čem má čtenářská / divácká /
posluchačská obec zájem.
Byl jsem u toho, citujte mě!
Být
součástí nějakého prostoru, byť i toho mediálního, je v dnešní době velmi
populární. Na oblibě stále více získávají i různé sociální sítě. A stejně jako
různé blogy fungují na principu „produsage“. Jedná se o spojení anglických slov
„production - tvorba“ a „usage - používání“. Bavíme se tedy o procesu, při
kterém se uživatel stává zároveň i tvůrcem určitého obsahu. Typickým příkladem
v českém prostředí je síť Facebook. Ve světě pak hodně táhne i Twitter nebo
MySpace. A technologie, které dnes dennodenně využíváme, nabízejí celou škálu
možností, jak být s těmito sítěmi a systémy stále v aktivním
kontaktu.
Zůstaňme
ještě chvíli u sítě Twitter. Ten se často stává tím, kdo plní zpravodajské
příspěvky. Je rychlý, aktuální a redakce různých médií z něj mohou mnohé
čerpat. Nejčerstvější zkušenost v českém prostředí máme například
z pozorování krize na Ukrajině. Kdekteré médium nabízí online reportáž ze
zdejšího dění. A často v těchto reportážích vídáme odkaz na účet Twitter některé z významných osobností, lokálních novinářů nebo prostě jen hodně
podařenou fotografii, kterou na síť umístil některý z očitých svědků,
který s žurnalistikou do té doby neměl krom každodenního čtení zpráv
pranic společného.
Jsou ale projekty, které byly založené doslova a
dopísmene na principu občanské žurnalistiky a snaží se podpořit její rozvoj.
Jedním z těch nejvýraznějších, který se dobře uchytil, je iReport americké
televize CNN: www.ireport.cnn.com. Nabízí
kvalitní zpravodajský obsah, nikoli však bulvární, který tvoří jen a pouze amatéři.
Vznikl v průběhu roku 2006, kdy diváci měli možnosti
zasílat vlastní fotografie a videa ze světového poháru FIFA v Německu do
televizního vysílání. V roce 2007 zase projekt získal díky amatérům
několik cenných úlovků, například nahrávku z masakru na universitě ve
Virginii. To byl s největší pravděpodobností i impuls ke spuštění
samotného projektu v následujícím roce (m-journal.cz).
Svým způsobem iReport ukázal jednu z cest, kudy se může
občanská žurnalistika v budoucnu vydat. Ovšem o
využívání zpráv a informací od autentických svědků se snaží i další slavná
zahraniční média. Například redakce BBC v době teroristického výbuchu v londýnském metru
v červenci 2005 přijala během šesti hodin přijala na 1000 fotografií
očitých svědků, 20 amatérských videí, 4000 textových zpráv a 20 tisíc emailů.
Následující den večerní zprávy odstartovaly reportáží složenou jen
z materiálů, které dorazily od diváků.
Tehdy redakce poprvé zaznamenala tak silný zájem lidí podílet se na kompletování skutečnosti a interpretaci toho, co se stalo. Do nové role se ale díky elektronickým vymoženostem dostali kromě publika i samotní novináři. Museli si najednou umět poradit s nečekaným kvantem informací a nejen s těmi, které si dokázali obstarat sami. Materiál amatérů sice média vždy využívala, nikdy ale v takové míře. Ze čtenářů a diváků a posluchačů, kterým dosud poskytovala média informační servis, se stali partneři (Niemann Reports).
A jak u nás?
Přeneseno do českého rybníčku, můžeme i u nás nalézt příklady toho, jak se občanská žurnalistika zabydluje v médiích. A to nejen v oblasti významných událostí, kdy se lidé sami a hojně zapojují do informování a poskytují médiím své amatérské materiály, záznamy a očitá svědectví. Takovou událostí byl například výbuch domu v Divadelní ulici. Podobně se ale publikum chová například i při úmrtí významné osobnosti nebo při stěžejní sportovní události. Velmi často se také setkáváme s tím, že bulvární média zveřejňují fotky čtenářů s celebritami nebo osobnosti zachycené v nelichotivých situacích.
Pořadem,
který staví na interaktivním zapojení publika, je Hyde Park České televize.
Pomocí hned několik různých komunikačních kanálů mohou lidé vyjadřovat své
názory nebo pokládat hostovi ve studiu své dotazy. Najdeme u nás ale i celou
řadu dalších pořadů, které se snaží o cílenou komunikaci s divákem. Patří
mezi ně i bulvárnější programy typu Kotel nebo Máte slovo. Interaktivní byla
například i Bezstarostná jízda Českého rozhlasu Regina, která prostřednictvím
redaktorů na motorkách, pracovníka u kamer i desítek telefonátů od běžných
posluchačů, aktuálně popisovala dění na pražských silnicích. Dopravní
zpravodajství jako komunikaci s posluchačem využívají ale samozřejmě i
další stanice.
Za jeden z nejvýraznějších pokusů o občanskou
žurnalistiku u nás by se dal považovat koncept regionální žurnalistiky Naseadresa.cz
z roku 2010. Projekt za 200 milionů korun ale skončil ještě dřív, než se
stihl pořádně rozjet. „Našeadresa.cz měla
čtyři pilotní redakce, které vydávaly okresní týdeník v tištěné podobě, někde
navíc v mutacích přizpůsobených jednotlivým menším městům v okrese. Pro každé
takové město existovala i zvláštní mutace webového zpravodajství. Dalších
čtyřicet redakcí bylo údajně připraveno ke spuštění, dalších 40 redakcí měl projekt
spustit také příští rok,“ uvádí ve svém článku server Aktuálně.cz.
Podle původních plánů měli obsah projektů vytvářet
profesionální novináři, a to na úrovni okresů. Co se týká menších obcích,
spolupracovaly by externě místní komunity. Zpočátku se na projektu mělo podílet
až 90 lidí. Vlastník, kterým byla skupina PPF, ale nevyhodnotil projekt jako
dostatečně výdělečný a zastavil ho dřív, než mohl ukázat svůj potenciál.
Udržitelný rozvoj?
Odborníci i laici se
jednomyslně nikdy neshodnou na hranici, kdy lze aktivity občana už považovat za
součást občanské žurnalistiky. Amatérským novinářem se pro mnohé můžete stát už
ve chvíli, kdy diskutujete na fóru pod profesionálním článkem. A proč vlastně
občanskou žurnalistiku podporovat?
Tak
například informace od novinářů-amatérů mohou být skutečně pohotové. Profesionální
redaktoři prostě nemohou být úplně všude. A přesun na místo události nějakou
chvíli trvá. To jsou cenné minuty, které v živém vysílání může vyplnit
právě amatérské video, v online reportáži rychlý post na Twitteru. Místní
občan je navíc dobře vybaven znalostí okolního terénu a poměrů. Může tak podat
skutečně aktuální a do jisté míry hodně objektivní a výstižnou zprávu. Ovšem
pozor, v případě například politické kauzy hrozí, že se amatérský novinář
staví ve svém komentáři na stranu, které dlouhodobě fandí.
Jistě by se našla i další pro a proti. Sečteno a podtrženo, občanská žurnalistika své místo ve světě informačních
technologií uhlídala. Co nám
přinese v příští dekádě, se teprve ukáže. Klasická média, která byla vždy
zvyklá být strážcem brány informací, se ovšem v nejbližších letech o své
místo na slunci bát nemusí. Jen si musí zvyknout na to, že budou mnohem víc
sledována těmi, kterým poskytují své služby. Informační toky totiž přináší nové
nároky na informační servis. Nechme se tedy překvapit, kam nás zanesou příští
roky.
Zdroje
· Aktuálně.cz [online], Konec projektu Naše adresa přišel
náhle. PPF nevydělala. Karel Toman. 2010.
[cit. 15/04/2014]. Dostupný z WWW: <http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/konec-projektu-nase-adresa-prisel-nahle-ppf-nevydelala/r~i:article:675892/>
· iReport
CNN, [online],
Share your story, discuss the issues with CNN.com. Dostupný z WWW: <http://ireport.cnn.com/>
· Lupa [online],
Občanská žurnalistika – ukázkově na CNN. Jan
Handl. 2008. [cit. 17/04/2014]. Dostupný z WWW: <http://www.lupa.cz/clanky/obcanska-zurnalistika-ukazkove-na-cnn/>
· Marketing journal [online],
Fenomén občanské
žurnalistiky - lze ji pevně ovládnout? Pavla
Knotková. 2009. [cit. 17/04/2014]. Dostupné z WWW:
<http://www.m-journal.cz/cs/medialni-scena/fenomen-obcanske-zurnalistiky---lze-ji-pevne-ovladnout-__s404x5764.html>
· NIEMAN
REPORTS [online], Citizen Journalism and the BBC. Richard Sambrook. Winter 2005, Vol. 59
Issue 4, p. 13 – 16. [cit. 15/04/2014]. Dostupný z WWW: <http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/100542/Citizen-Journalism-and-the-BBC.aspx>
· MEDIÁŘ [online], Iluze občanské žurnalistiky. Filip Rožánek. 2011. [cit. 17/04/2014].
Dostupný z WWW: <http://www.mediar.cz/iluze-obcanske-zurnalistiky/>
Online certification courses in india
ReplyDeleteI'm extraordinarily cheerful to state it was a spellbinding post to look at. I took in new data from your article, you are completing a striking development. Proceed