Wednesday, April 16, 2014

Kolektivní inteligence aneb víc hlav víc ví

V pasti nových médií



Každý člověk disponuje určitou mírou inteligence, která mu umožňuje řešit úkoly a problémy potřebné k přežití. Lidská inteligence je rozmanitá a nedá se tedy přesně změřit tradičními IQ testy, které obsahují verbální,  matematické a logické úlohy. Psycholog Howard Gardner definoval po rozsáhlém zkoumání sedm typů inteligence, a to inteligenci lingvistickou, logicko-matematickou, prostorovou, hudební, tělesně kinestetickou, interpersonální a intrapersonální. Dále uvádí inteligenci přirozenou, spirituální a existenciální. Gardner tak rozšířil povědomí o tom, co to vlastně znamená být inteligentní. Lidé oplývají různými druhy IQ i EQ (emoční inteligence), existují však velké rozdíly v jejich míře a kvalitě.[1] Stejně jako jeden vysoce inteligentní člověk nedokáže plně nahradit tým několika průměrně inteligentních jedinců z téhož oboru. Dokázal by Robert Jacob Oppenheimer sestavit sám jadernou zbraň bez cizí pomoci a to během pár let? Určitě ne. Na vývoji jaderné zbraně pracovalo ve 40. letech 20. století přes 130 tisíc lidí včetně obrovského množství vědců a inženýrů, kteří vedli nepřetržité diskuze. Jak jsme se mohli přesvědčit, projekt byl “úspěšný”.[2] Brainstorming (diskuze) je tedy ukázkovým příkladem kolektivní inteligence. Vysvětlení je jednoduché – tým lidí disponuje vyšším IQ a tudíž i větším množstvím informací a zkušeností než jeden člověk.



Kolektivní inteligence nás provází od samé existence Země, kdy se před více než 4 mld. let začaly rozmnožovat jednobuněčné organizmy. Tito prvoci se shromažďovali ve větším počtu a vytvářely tak dokonale propojenou síť. Stejně jako později zvířata, neadrtálci a lidé. Tlupa poskytovala jedincům ochranu před nepřátely, ulehčovala život při stavění obydlí, lovu a jiné fyzické námaze.




Po celé Zemi narážíme na stopy dávno zaniklých starověkých civilizací. Starobylé památky nasvědčují, že kulturní život našich předků nebyl zaostalý – naopak. Například egyptské pyramidy dosvědčují, že i před šesti tisíci lety disponovali lidé rozvinutými technologiemi a vědeckými poznatky. Velká pyramida (Cheopsova) je postavená v samém středu Země a precizně zaměřená do čtyř světových stran s přesností, která nebyla doposud překonaná. Tehdejší stavitelé uměli určit zeměpisnou šířku a délku. Je to pozoruhodné, protože tato technologie byla zapomenuta a znovuobjevena až v 16. století.[3] Božské pyramidy by nemohly vzniknout nejen bez vědeckých a technologickým poznatků, ale také bez několikaleté spolupráce stavitelů a jejich potomků.

Od starověku uplynuly tisíce let a my nyní experimetujeme s mnohem dokonalejším systémem kolektivní komunikace a inteligence, který však vychází z pravěkých principů shromažďování energie a staletých experimentů. “Málokdy myslíme originálně, žijeme ovlivněni pamětí, žijeme, jak se vyvíjel kosmos. Nakonec jsme se všema spojeni.”[4] Naší každodenní součástí se staly digitální média. Počítače a internet jsou výtvorem kolektivní inteligence, na jejichž vzniku se podílely nejen týmy vědců, inovátorů, designérů a programátorů, ale také samotní uživatelé. Díky internetu jsme překonali vzdálenost, informace si můžeme předávat okamžitě, aniž bychom museli být na témže místě.

“Žijeme v období čtvrté revoluce paměti, v době digitální revoluce, která promítá všechny možné a představitelné dokumenty do virtuálního, vzájemně propojeného a všudypřítomného prostoru,”[5] vysvětluje Pierre Lévy v rozhovoru pro slovenský internetový časopis Ostium.sk.

          Moderní technologie nám ulehčují život a nezřídka kdy přemýšlejí za nás. Nemusíme již trávit hodiny v knihovně a ani ve školních lavicích. Vše je již nyní možné z pohodlí domova. Odpověď na naši otázku získáme pomocí internetu za několik málo sekund. Jsme zvyklí získat informace hned. Stejně jako odezvu na náš e-mail či textovou zprávu. Povaha komunikace a tudíž i kolektivní inteligence se změnila.  Uvažujeme jinak než v minulosti a to díky vývoji “nových” médií.

Pierre Lévy, francouzský filozof a mediální kritik, ve své úvaze Kolektivní inteligence uvádí, že aby společnosti nebo organizace byly úspěšné, musejí jít s davem – přizpůsobit se nejnovějším vědeckým, technologickým, společenským a také estetickým trendům. Vysvětluje, že pokud se organizace nepřizpůsobí novým tendencím, hrozí ji bankrot. Tento postoj obhajuje na příkladu komunistických vlád, které začaly upadat během 70. let až nakonec úplně zkolabovaly na počátku 90. let. Dle autorova názoru se tak stalo kvůli absenci svobodného myšlení a negativnímu přístupu k novým technologickým poznatkům. Z toho vyplývá, že totalitní režimy nebyly a stále nejsou schopné kolektivního uvažování.[6]

Neschopnost přizpůsobit se pokroku se prolíná také do našeho osobního života. Ukázkovým příkladem je příběh devětaosmdesátileté zdravé seniorky Anny ze Sussexu, která se rozhodla odjet do Švýcarska, aby ukončila svůj život pomocí eutanázie. Těsně před smrtí poskytla rozhovor britskému “The Sunday Times”. V interview si stěžovala na to, jak komunikace prostřednictvím moderní technologie vymazala ze společenských vztahů lidskost. "Proč tolik lidí tráví své životy zíráním do počítače nebo na televizi? Já nikdy televizi neměla, jen rádio. Říká se: přizpůsob se, nebo umři. Ve svém věku cítím, že už se přizpůsobit nemohu," prohlásila.[7]


   
            

Technologický pokrok nelze zastavit. Nové vynálezy a média jsou všude kolem nás – na ulici, v práci, našich domácnostech. V dnešní digitální době si jen ztěží dokážeme představit život bez mobilního telefonu, internetu a počítače.   I když se většina naší interpersonální komunikace odehrává ve spěchu přes síť, je důležité si uvědomit, nakolik nás nová média pohlcují. Obejdeme se bez nich alespoň na jeden den? Pokud ne, jedná se o abstinenční příznak, který by se měl léčit? Čína je jednou    z prvních zemí, která prohlásila internetovou závislost za klinickou diagnózu. V zemi bylo vybudováno přes 400 zařízení, které mají lidi zbavit této závislosti. Jedná se většinou o dospívající jedince, jejichž rodiče jsou zaneprázdnění a nemají čas se jim dostatečně věnovat. Děti pak tráví dokonce i týdny v kuse hraním počítačových her on-line.[8] Je jasné, že tato forma komunikace není zdravá, naopak, derformuje mozek. Právě na to upozornila seniorka Anna. Proč tedy trávíme čím dál tím více času u televize či internetu, když můžeme náš drahocenný čas využít alespoň v soukromí trochu hodnotněji, s rodinou či kamarády v přírodě, sportem, čtením a dalšími duchaplnými koníčky, které rozvíjejí naší osobnost?




Zdroje:


[1] KOVAČKOVÁ, Monika. Na síti jsme chytřejší - V 21. století vítězí kolektivní inteligence. In: Portal.cz [online]. 2005 [cit. 2014-04-15]. Dostupné z: http://www.portal.cz/casopisy/pd/ukazky/na-siti-jsme-chytrejsi---v-21--stoleti-vitezi-kolektivni-inteligence/45818/
[2] JAVŮREK, Karel. Kolektivní inteligence jako centrální mozek lidstva. E15 [online]. [cit. 2014-04-10]. Dostupné z: http://vtm.e15.cz/aktuality/kolektivni-inteligence-jako-centralni-mozek-lidstva
[3] Egyptské pyramidy odhalují nové skutečnosti. Extranea ifanda [online]. [cit. 2014-04-10]. Dostupné z: http://extranea.ifanda.cz/staroveke-kultury/egypt/pyramidy/egyptske-pyramidy-odhaluji-nove-skutecnosti
[4] BUDDHA, Gautama: citát z ZEMÁNEK, Jiří. Kolektivní inteligence: přednáška. In: Youtube.com [online]. 2012 [cit. 2014-04-15]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YO-52fflj0M
[5] FIŠEROVÁ, Michaela. Kybernetické imaginárno. Rozhovor s Pierrem Lévym. In: Ostium.sk [online]. 2014 [cit. 2014-04-15]. Dostupné z: http://www.ostium.sk/index.php?mod=magazine&act=show&aid=460
[6] LÉVY, Pierre: Colective Intelligence z TREND, David. Reading Digital Culture. Velká Británie: Wiley-Blackwell, 1-10 s.
[7] Zdravé seniorce provedli eutanazii. Chtěla zemřít, protože v moderním světě nestíhala. Novinky.cz [online]. [cit. 2014-04-10]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/332646-zdrave-seniorce-provedli-eutanazii-chtela-zemrit-protoze-v-modernim-svete-nestihala.html
[8] 'Svázali mě a zamkli.' Svědectví z místa, kde léčí závislé děti. In: Lidovky.cz [online]. 2014 [cit. 2014-04-15]. Dostupné z: http://www.lidovky.cz/cina-se-potyka-s-epidemii-zavislosti-na-internetu-lici-dokument-pw7-/zpravy-svet.aspx?c=A140305_171845_ln_zahranici_msl






No comments:

Post a Comment