Na začátku roku 2014 vyšel
v online magazínu Transformative
Works and Cultures článek autorky Bethan Jones o etičnosti využívání fan
fiction textů (texty psané fanoušky na motivy nějakého již existujícího díla)
k vlastnímu obohacení s názvem Fifty
shades of exploitation: Fan labor and Fifty Shades of Grey. Na příkladu
trilogie Padesát odstínů šedi, která
původně vznikla jako fan fiction dílo ze světa ságy Stmívání, analyzuje článek reakce fanoušků na knižní vydání těchto
děl. Rovněž se zabývá fungováním ekonomiky daru (gift economy) v prostředí
fandomů (sdružení fanoušků jistého žánru či konkrétního díla).
Autorka v článku analyzuje
diskuze na stránkách fandomu ságy Stmívání
a také další kritiky a komentáře, které se objevily po vydání trilogie Padesát odstínu šedi. Ve své práci
primárně vychází z díla teoretika nových médií Henryho Jenkinse, který
založil a řídil program srovnávacích mediálních studií na Massachusetts
Institute of Technology, a rovněž se opírá o teorii kódování a dekódování Stuarta Halla.
Bethan Jones je postgraduální
studentkou na fakultě Divadelních, filmových a televizních studií na
Aberystwythské univerzitě. Ve své současné doktorandské práci, ve které vychází
z modelu kódování a dekódování Stuarta Halla, se zabývá problematikou fan
fiction. Jones napsala několik článků zabývajících se genderem, fandomy a
digitálními médii. Tyto články vyšly v časopisech Participations a Transformative
Works and Cultures. Její příspěvek se rovněž objevil v díle Deborah
Mutch The Modern Vampire and Human
Identity.[1]
Padesát odstínů šedi
Trilogie Padesát odstínů šedi autorky píšící pod pseudonymem E. L. James
původně vyšla na fanouškovském webu FanFiction.net jako výhradně lidský
alternativní svět k sáze Stmívání.
Původně se dílo jmenovalo Pán vesmíru
(Master of the Universe), hlavní postava Stmívání Edward Cullen zde vystupoval jako bohatý
výkonný ředitel a jeho osudová láska Bella jako vysokoškolská studentka. Poté, co James
podepsala smlouvu se společností The Writer´s Coffee Shop o vydání jejího
díla pod názvem Padesát odstínu šedi,
původní dílo bylo staženo z internetu. Zároveň z něj autorka
odstranila všechny narážky na ságu Stmívání.
Brzy poté vyšlo oficiální
prohlášení nakladatele, že se nejedná o stejné dílo. Když se ovšem obě série
srovnaly pomocí speciálního softwaru, který používají univerzity pro zjištění
případného plagiátorství v závěrečných pracích, zjistilo se, že 89% textu je shodných.
Využívání fan fiction textů
Základním kamenem sporů,
které se v souvislosti se zneužíváním fan fiction v tomto případě
objevily, je skutečnost, že čtenáři původního Pána vesmíru k němu v komentářích psali připomínky, na
jejichž základě se dílo zdokonalovalo a vylepšovalo, ale James si všechen
úspěch přisvojila sama. Kritici z řad fanoušků Stmívání jí vyčítají, že využila jejich fandomu ke svému vlastnímu
obohacení a tím popřela základy fungování fandomů.
Při tvorbě fan fiction jsou
čtenáři daleko více zapojení v průběhu tvorby (autor dílo přepracovává a
upravuje na základě komentářů ostatních čtenářů a zapojuje je tak do své tvůrčí
činnosti). Ke každé kapitole se někdo vyjádří a na základě těchto komentářů
může autor vylepšovat své dílo. Fanoušci nejen nahrávají na web svá literární
díla či videa, ale rovněž čtou tvorbu jiných a na základě jejich děl vytváří
další svá díla (beta reading).
Objevily se rovněž obavy, že
příklad E. L. Jamesové povede k zániku fandomů jako takových, protože tato
autorka narušila křehkou rovnováhu důvěry mezi spisovateli a čtenáři děl na
fandomech. Souvisejícím trendem rovněž je, že mnoho spisovatelů po jejím
příkladu komunitu opouští, stahují své příspěvky a doufají v to, že se jim
podaří dosáhnout téhož úspěchu, jaký má trilogie Padesát odstínu šedi.
Podle kritiky jednoho z členů
fandomu ztělesňuje Jamesová ty nejhorší stereotypy, které se v případě
spisovatelů fan fiction tradují - trilogie je nekvalitně napsaná, autorka nevěnovala
dost energie předvýzkumu, mylně interpretuje koncept BDSM (bondáž, sado-maso) a
knihy jsou navíc silně protiženské. Protože však širší veřejnost nemá hlubší
povědomí o fungování fandomů a kvalitě fan fiction, berou E. L. James jako
typickou zástupkyni fan fiction autorů a její nekvalitní práci vnímají jako
standard tohoto žánru tvorby.
Rozdíl ve využívání a prodeji fan fiction a fan art
Výtvarným protějškem fan
fiction je fan art. Fanoušci v tomto případě tvoří vizuální díla na náměty
situací a postav z existujících knih. Pod fan art rovněž spadají rukodělné
výrobky, jako například trička, šály, hrnečky či další drobné předměty (odznáčky,
držáčky, ozdobné spony…) Fan fiction a fan art shodně slouží k upevnění
sociální struktury fanouškovské základny. Na rozdíl od psaných textů je však
běžné předměty vyrobené fanoušky prodávat, aniž by to bylo vnímáno jako zneužívání
práce druhých. Ospravedlnění prodeje je dáno tím, že výroba fyzického předmětu
vyžaduje vstupní náklady (na výrobu šály je třeba koupit přízi a pletací
jehly). Prodejní cena se navíc většinou rovná výrobní, takže autor tímto
způsobem nebohatne.
Se vznikem serverů, jako je
Redbubble dochází k jistému posunu ve vnímání
využívání fan art předmětů. Náklady na výrobu věcí totiž přechází na
provozovatele Redbubble a nikoli na fanouška, který věc vyrábí. Na internetové
stránky Redbubble umělci nahrají své designy a vyberou si, na jaký předmět by
je chtěli použít. Redbubble daný motiv podle autorova přání využije a výměnou
za to získá část zisku z prodeje zboží. I tento způsob výdělku však
zůstává mezi členy fandomů přijatelný, kdežto profesionální vydání fan fiction
ne.
Ekonomika daru
Bethan Jones využila analýzu
komentářů k sáze Padesát odstínů šedi
rovněž pro demonstraci fungování fanouškovské ekonomiky daru (fannish gift
economy).
Ve fandomu dochází
k tomu, že lidé bez jakéhokoli očekávání umisťují na web svá díla, ostatní
je mohou použít, či z nich vyjít a takto upravené verze (či verze nové)
opět na internetové stránky nahrávají. Jednají tak podle základního principu
ekonomiky daru, podle něhož tvůrce poskytne svou práci bez záruky, že za ni
něco dostane zpět. Protože tak k tvorbě fan fiction textů přistupuje
většina tvůrců, ziskem pro každého autora jsou zpětné vazby ostatních autorů.
Ve výsledku je dar uměleckého
díla či textu vyměněn za dar reakce a zpětné vazby, což přispívá obecné kreativitě
prostředí a utužení vzájemné sociální podpory.
Tento specifický přístup není
pravděpodobně možné propojit s běžnou tržní ekonomikou, jak se ukázalo na
příkladu komerčního archivu FanLib, který fungoval v letech 2007 - 2008.
Tvůrci FanLib oslovili autory fan fiction, aby nahrávali svá díla do tohoto
archivu, a získali tak možnost účastnit se soutěží, jejichž vítězové budou mít
příležitost publikovat svá díla v elektronické podobě (e-knihy). Tvůrci
FanLib však naprosto nepochopili mentalitu komunity fandomů a jejich přístup ve
výsledku vedl k znepřátelení tvůrců fan fiction a tím i k zániku celého
archivu. Mezi fanoušky totiž převažuje nechuť k propojování jimi
vytvořených děl s komerční sférou.
Sama fanouškovská kultura je
však rozpolcena dvěma systémy hodnot, které dělí fanoušky fandomu na ty, kteří
si cení fandomu jako takového a na ty, kteří jsou ovlivněni ekonomickými motivy.
Tento bilaterární přístup fanoušků výstižně ilustruje právě smršť negativních a
pozitivních komentářů v souvislosti s vydáním trilogie Padesát odstínů šedi. Někteří totiž
autorku kritizovali za zneužívání práce fanoušků a jiní jí naopak gratulovali k
proměně ze spisovatelky fan fiction ve spisovatelku “skutečnou”.
Závěr
Rozdíl mezi prodejem fan
fiction a fan artu spočívá v tom, že u tvorby fan art zřídka kdy autor
využívá zpětné vazby od svých fanoušků. Fan fiction je naproti tomu nejčastěji
souhrnným dílem více beta čtenářů a z toho důvodu je Padesát odstínu šedi některými lidmi vnímáno jako komerční zneužití
práce těch, kteří svými postřehy k finální podobě díla přispěli.
Podle Bethan Jones se
fanoušci Stmívání cítili zrazeni tím,
že Jamesová vydělala miliony liber na jejich společném úsilí, ale odkaz na
tuto společnou práci se neobjevil dokonce ani v poděkování uveřejněném v trilogii Padesát
odstínů šedi.
Zdroje:
[1]
Medailonek autorky Bethan Jonese: http://www.nadinemuller.org.uk/brains-time-money/bethan-jones/
[2]
Jones, Bethan.
2014. "Fifty Shades of Exploitation: Fan Labor and Fifty Shades of Grey.
" In "Fandom and/as Labor," edited by Mel Stanfill and Megan
Condis, special issue, Transformative Works and Cultures, no.
15. http://dx.doi.org/10.3983/twc.2014.0501.
s Benjaminem bylo naprosto skvělé pracovat. byl velmi jasný, důkladný a trpělivý, když prováděl mou ženu a mě procesem půjčky. byl také velmi aktuální a tvrdě pracoval, aby se ujistil, že je vše připraveno jít před uzavřením půjčky. pan benjamin je úvěrový úředník spolupracující se skupinou investorů, kteří nám pomáhají získat prostředky na nákup našeho nového domu, můžete ho kontaktovat, pokud chcete získat půjčku za dostupnou nízkou sazbu 2 rio e-mailem. 247officedept@gmail.com nebo whatsapp chat: + 1-989-394-3740
ReplyDelete