New Media & Society
Mají anonymní komentáře na webových stránkách tištěných novin vliv na
proces výběru dalších témat?
Carolyn Nielsen
Western Washington
University, USA
Prvně publikováno: 7. 6.
2013
O
autorce
Carolyn Nielsen je americká novinářka a pedagožka působící na
Western Washington University, na katedře žurnalistiky. Je specialistkou na
osobnostní rozdíly, které se prolínají do autorské žurnalistické tvorby. Její
přednášky se týkají především hlubší examinace jednotlivce, a to jeho postojů,
přístupů k tématu a charakteru.
Abstrakt
Technologie umožňuje konzumentům nových médií přispívat anonymní
komentáře na webové portály tištěných novin. Čtenáři z celého světa se mohou
kdykoliv zapojit do diskuzí pod jednotlivými články. Ovlivňují tyto příspěvky
gatekeeping – proces výběru dalších témat v médiích (zde konkrétně novin)?
Autorka odkazuje na americký výzkum Pabla J. Boczkowski z roku 2010, kde 583
amerických respondentů – novinářů vysvětluje, jaký mají tyto příspěvky a nová
technologie vůbec vliv na jejich tvorbu. Z jejich závěrů například vyplývá, že
každodenní čtení komentářů pod články má nulový efekt na další výběr témat a na jejich pocity z odvedené práce.
Účel výzkumu
Průzkum hledal odpovědi na otázky:
1.
Jaký názor mají novináři na anonymní tvůrce komentářů pod jejich
články na webových portálech novin?
2.
Mají tyto příspěvky nějaký vliv na gatekeeping?
3.
Jakou význam mají tyto komentáře pro redakční porady?
4.
V jaké oblasti může zpětná vazba od uživatelů webové
platformy pomoci?
Novinářský výzkum použil Boczkowskyho model pro rozbor počítačemi
zprostředkované komunikace (CMC), aby jej rozšířil o:
1.
novinářský pohled odkazující na anonymitu komentářů
2. výsledek myšlenky, zdali technologie ovlivňují proces výběru
novinářských témat v médiích (dále gatekeeping)
3.
odpověď na otázku, zdali pronikají komentáře do redakčních
diskuzí
4.
koleraci mezi novináři a uživately a jejich společném formování
nové technologie
Výzkum
se zaměřil především na to, zdali technologický pokrok a možnost neustálého
editování příspěvků má nějaký efekt na obsah tradičního tištěného tisku nebo
jestli utváří pouze online prostředí noviných online portálů. To je také patrné
v samotném nadpise: “Mají anonymní
komentáře na webových stránkách tištěných novin vliv na proces výběru dalších
témat?”
Metodologie a výzkumná tradice
Autorka se opírá o výsledky výzkumu 583 amerických novinářů, který
hledal užší souvislost mezi online příspěvky a obsahem tištěných novin. Výzkum
Pabla J. Boczkowski, profesora mediálních studií na Northwestern University, vychází
z potřeby dalšího rozboru vztahu gatekeepingu a online komentářů v souvislosti
s anonymitou, prostředím, sociální interakcí ve stále se měnícím pracovním
prostředí. Výzkum byl provedený v průběhu února – března 2010 online, na menším
vzorku náhodných respondentů – novinářů napříč Spojenými státy.
Článek odkazuje i na další výzkumné projekty Pabla J. Boczkowski
jako např. – “Mutual shaping of users and
technologies in a national virtual community” a “Understanding the development of online newspapers”.
Dále
na publikaci od Paula Leonardiho – “Communication
Theory” konkrétně na kapitolu: Crossing the implementation line: the mutual
constitution of technology and organizing across development and use
activities.
Noviny a online interaktivita
Anonymní komentáře reprezentují šířší koncept interaktivity, která
se stala nedílnou součástí redakčních diskuzí. Online interaktivita je
relativně nový koncept z pohledu vzniku prvních novin. V roce 1996 bylo pouze
15 % novin online. Od roku 2009 mají už téměř všechny noviny své webové
zastoupení. Historicky byly noviny limitovány mírou interaktivity – čtenáři se
mohli s redakcí spojit pouze skrz telefonní, emailovou či dopisní komunikaci.
Nová technologie umožňuje rychlou a navíc anonymní odezvu.
Anonymita je pozitivní spíše pro uživatele, a to především
relativní svobodou při psaní komentářů. Uživatel se schová pod svým avatarem,
který mu umožní vyjádřit se naplno, aniž by se musel bát nějakého faux-pas.
V Singerově studii, “Role
call”, se uvádí, že v průběhu amerických prezidentských voleb se novináři
chlubili komentáři pod články pouze ve 2,4 % volebního času. Novináři mají
ostré lokty a hlídají si svojí profesi před uživateli-novináři.
Výsledky výzkumu
Bylo dokázáno, že ta samá technologie importovaná do různých
oblastí má rozdílný efekt. Pokud se jedná o technologické změny webových
portálů, je zpětná vazba od uživatelů nezbytná. Z výsledků novinářského výzkumu vyplývá:
· 35,8 %
žurnalistů čte často komentáře pod svými články
· 29 %
pouze někdy
· 35,2 %
zřídkakdy nebo spíše nikdy
Z těchto poznatků nevyplývá žádná výrazná korelace ve vztahu
tvorby budoucích novinových příspěvků. Navíc některé zpravodajské organizace
zakázaly svým zaměstnancům zapojovat se do diskuzí se čtenáři, zatímco jiné
tyto diskuze povolují nebo dokonce podporují.
Boczkowskyho
model dále popisuje:
1. 73 % novinářů si přeje, aby online komentáře nebyly
anonymní. Stěžují si, že anonymní
uživatelé mají volnou ruku lhát a vytvářet neplnohodnotné příspěvky – snižují
tak důvěryhodnost a důstojnost celé mediální společnosti.
2. 45 % novinářů se domnívá, že by neměli odpovídat na
příspěvky anonymních uživatelů, 22,2 % bylo neutrálních a 32,8 % výrok odmítli.
Většina se však shodla na tom, že by měli odpovídat hlavně na komentáře, které
se vztahují k faktické nepřesnosti publikovaného článku. Navíc ze zkušenosti je
potvrzené, že přispěvatelé chtějí většinou diskutovat s dalšími přispěvateli a
ne samotnými autory.
3. Dále se potvrdilo, že pouze zanedbatelný čas v redakci je
věnován diskuzím pod články a má tedy téměř nulový efekt na tvorbu dalších
témat. 66,1 % uvedlo, že čtení těchto příspěvků nemá žádný vliv na jejich emoce
spojené s odvedenou prací, 29,5 % uvedlo, že je to občas ovlivňuje a pouze 4,1 %
se cítí významně ovlivněno.
Novináři si myslí, že časté čtění komentářů pod články není nutné,
protože jen zřídkakdy jim může nabídnout plnohodnout odezvu a jinou
perspektivu. Ve většině příadech se jedná o nevhodné, často útočné komentáře,
nijak nesouvisející s obsahem.
Relevance
pro aktuální kontext v ČR
Téma odborného článku novinářky Carolyn Nielsen je
aktuální pro všechny země, jejichž noviny se prezentují online. To znamená i
pro Českou republiku. I zde má denní tisk svoji online podobu. Většinou se
jedná o placenou službu či mobilní aplikaci. Uživatelé mají přístup k článkům
až po přihlášení a následné
platbě za předplatné článků viz www.hn.ihned.cz
nebo www.mfdnes.cz. Lidové noviny mají
server www.lidovky.cz, který často edituje
články, které nejsou dokončené, s poznámkou – více se dozvíte v xy vydání.
Závěr
Výzkum přinesl nový pohled na
historický vývoj tištěných novin. Nová média urychlila zpětnou vazbu – pohled
uživatelů na obsah článků. Výsledky jsou jasné – novináři se shodli na tom, že
většina příspěvků se nevztahuje k tématu.
Anonymní uživatelé se často chovají ofenzivně a rádi se přou s ostatními
přispěvately. Ze zkušenosti vyplývá, že tito komentátoři nemívají ani zájem na
reakci samotného autora. Proto je autorský pohled na téma anonymních reakcí spíše
negativní a striktně odmítá koleraci mezi názory uživatelů a procesem výběru dalších témat.
No comments:
Post a Comment