Studie „Foursquare and the parochialization of public space“
se zabývá uživateli geolokační hry foursquare a tím, jak používání této
aplikace mění a ovlivňuje uživatele při vnímání veřejného prostoru.
Studie vznikla na katedře komunikace na Cornellově
univerzitě v USA a stojí za ní Lee Humphreys a Tony Chung Li Liao. Lee
Humphreys studovala na Pensylvánské universitě a taktéž na Cornellově univerzitě,
kde nyní působí jako odborná asistentka. Její výzkum se zabývá používáním
mobilních telefonů ve veřejných prostorách, ochraně soukromí a dohledem
službami založených na gelokalizaci. Tony Chung Li Liao, působí na Cornellově
univerzitě jako PhD. student a mezi oblasti jeho zájmu patří augmentovaná
realita, rozvíjející se technologie mobilní technologie.
Lee Humphreys |
Služba, respektive aplikace Foursquare vznikla v roce 2008
a vyvinuli ji Dennis Crowley a Navine Selvadurai. Služba funguje jako
geolokační hra a využívá prvky sociální sítě. Principem služby je, že
uživatele, kteří běžně navštěvují řadu míst, se na těchto místech (venues)
zapíší, resp. tzv. check-inem potvrdí svoji přítomnost, za což získají určitý
počet bodů a zároveň dají svým přátelům, taktéž uživatelům služby, vědět, že
jsou na daném místě. Zde přichází na řadu prvek sociální sítě, kdy přítomnost
uživatele mohou vidět i ostatní hráči hry, check-in lze sdílet na další
sociální sítě (Facebook, Twitter) a přátelé můžou jednotlive check-iny
komentovat. Dalším důležitým sociálním aspektem je možnost uživatelů komentovat
samotná místa. Významné využití to má v případě obchodů a restaurací, kde
si návštěvníci mohou přečíst hodnocení a doporučení ostatních uživatelů.
Foursquare v tomto případě přesahuje i do businessu, majitelé obchodů a
restaurací mohou jednotlivá venue spravovat a návštěvníkům nabízet za check-iny
různé slevy či akce (pivo k jídlu pro prvních deset lidí, sleva 5 % za check-in
apod.). Prvek hry vstupuje do služby v momentě,
kdy nějaké místo uživatel navštěvuje pravidelně. Pokud se na některém checkuje pravidelně,
může se stát mayorem (starostou) daného místa. O tento titul pak mohou
uživatelé „bojovat“ a být mayorem na velmi frekventovaném místě je značně
prestižní záležitostí. Foursquare je v současnosti rozšířeno po celém
světě a dle informací na foursquare.com tuto službu využívá více než 40 milionů
uživatelů.
Autoři studie vycházejí z publikace Johna Loflanda „Analyzing
social settings: A guide to qualitative observation and analysis“ a v rámci
svého výzkumu se snažili zodpovědět dvě základní otázky:
Jaký má využívání Foursquare vliv na vnímání pospolitosti v
konkrétním místě?
Jaký mají soutěživé prvky Foursquare dopad na smýšlení a
zkušenosti lidí s jednotlivými místy.
Pro potřeby výzkumu vybrali autoři 18 aktivních uživatelů.
Uživatelé nebyli teritoriálně omezeni a jednalo se o hráče z deseti různých
států v USA. Ve výběru bylo 6 mužů a 12 žen mezi 20 a 60 lety a každý z respondentů
podstoupil hloubkový polostrukturovaný rozhovor.
Výsledek studie přinesl řadu zajímavých zjištění a potvrzuje,
resp. doplňuje několik tezí z výchozí literatury.
Lofland například tvrdí, že i přesto, že veřejný prostor se
skládá z navzájem cizích lidí, neznamená to, že se navzájem neovlivňují. Studie
toto skutečně potvrzuje a ukazuje, že uživatelé Foursquare mohou navzájem
komunikovat a může docházet vyššímu spojení s cizími lidmi, jakožto i k
propojení s určitým místem.
Další zjištění naopak některé teze vyvracejí. Lofland
například uvádí, že na veřejných prostranstvích se lidé vnímají pouze za účelem
kategorizace, jako je pohlaví, rasa věk, či jednotlivé role (prodavač, řidič
ad.). Užívání Foursquare však toto odstraňuje a jednotliví uživatelé o sobě
mají mnohem více informací. Sdílení a čtení ostatních profilů tak nabízí
přechodnou sociální interakci mezi uživateli a poskytuje důvěrnější pocit
pospolitosti. Tuto interakci navíc podporují i souboje o titul mayora, kdy
každý, kdo o tento titul přijde, je na tuto skutečnost upozorněn, zjistí kdo ho
o post připravil a sama služba ho ponouká, aby titul získal zpět. Další možnost
interakce nabízí foursquare v podobě seznamu uživatelů, kteří jsou
aktuálně na daném místě. Ve strukturovaném rozhovoru jeden z uživatelů
dokonce uvedl, že prostřednictvím Foursquare dokonce získal přítelkyni.
Interakci mezi uživateli však nejde idealizovat. V případě
soubojů o titul mayora se respondenti o svých protivnících nevyjadřovali příliš
pozitivně a převládaly u nich především negativní emoce. Kromě těchto
"horších" reakcí však studie našla řadu naopak pozitivních, či
neutrálních reakcí.
Z celkové studie vyplívá, že na rozdíl od jiných mobilních
sociálních sítí jsou uživatelé foursquare mnohem více naklonění vzájemné interakci
s ostatními uživateli. Tyto interakce lze charakterizovat jako přechodná
společenství, která podporují vzájemné vztahy mezi uživateli, ale také vztahy k
jednotlivým místům.
Přestože se studie uskutečnila ve Spojených státech,
vzhledem k rozšířenosti aplikace lze jistě její výsledky aplikovat na
uživatele po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Přestože u nás není
Foursquare rozšířeno tak jako v západních zemích, je zde řada aktivních
uživatelů, kteří navzájem komunikují, bojují o mayora a navzájem hodnotí
jednotlivá místa. Přestože jsem jakožto aktivní uživatel žádný kontakt přes
foursquare nenavázal, našel jsem díky němu několik dalších uživatelů, které
jsem díky boje o mayora začal sledovat na twitteru, což plně odpovídá výsledkům
studie.
HUMPHREYS, Lee a Tony LIAO. Foursquare and the parochialization of public space. First Monday [online]. 2013, roč. 18, č. 11 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4966/3796#author
John Lofland, David A. Snow, Leon Anderson, and Lyn H. Lofland, 2006. Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis. Fourth edition. Belmont, Calif.: Wadsworth/Thomson Learning.
John Lofland, David A. Snow, Leon Anderson, and Lyn H. Lofland, 2006. Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis. Fourth edition. Belmont, Calif.: Wadsworth/Thomson Learning.
Andreas Molitoris
No comments:
Post a Comment