Sunday, April 20, 2014

Foursquare and the parochialization of public space


Studie „Foursquare and the parochialization of public space“ se zabývá uživateli geolokační hry foursquare a tím, jak používání této aplikace mění a ovlivňuje uživatele při vnímání veřejného prostoru. 

Studie vznikla na katedře komunikace na Cornellově univerzitě v USA a stojí za ní Lee Humphreys a Tony Chung Li Liao. Lee Humphreys studovala na Pensylvánské universitě a taktéž na Cornellově univerzitě, kde nyní působí jako odborná asistentka. Její výzkum se zabývá používáním mobilních telefonů ve veřejných prostorách, ochraně soukromí a dohledem službami založených na gelokalizaci. Tony Chung Li Liao, působí na Cornellově univerzitě jako PhD. student a mezi oblasti jeho zájmu patří augmentovaná realita, rozvíjející se technologie  mobilní technologie.
Lee Humphreys

 
Služba, respektive aplikace Foursquare vznikla v roce 2008 a vyvinuli ji Dennis Crowley a Navine Selvadurai. Služba funguje jako geolokační hra a využívá prvky sociální sítě. Principem služby je, že uživatele, kteří běžně navštěvují řadu míst, se na těchto místech (venues) zapíší, resp. tzv. check-inem potvrdí svoji přítomnost, za což získají určitý počet bodů a zároveň dají svým přátelům, taktéž uživatelům služby, vědět, že jsou na daném místě. Zde přichází na řadu prvek sociální sítě, kdy přítomnost uživatele mohou vidět i ostatní hráči hry, check-in lze sdílet na další sociální sítě (Facebook, Twitter) a přátelé můžou jednotlive check-iny komentovat. Dalším důležitým sociálním aspektem je možnost uživatelů komentovat samotná místa. Významné využití to má v případě obchodů a restaurací, kde si návštěvníci mohou přečíst hodnocení a doporučení ostatních uživatelů. Foursquare v tomto případě přesahuje i do businessu, majitelé obchodů a restaurací mohou jednotlivá venue spravovat a návštěvníkům nabízet za check-iny různé slevy či akce (pivo k jídlu pro prvních deset lidí, sleva 5 % za check-in apod.).  Prvek hry vstupuje do služby v momentě, kdy nějaké místo uživatel navštěvuje pravidelně. Pokud se na některém checkuje pravidelně, může se stát mayorem (starostou) daného místa. O tento titul pak mohou uživatelé „bojovat“ a být mayorem na velmi frekventovaném místě je značně prestižní záležitostí. Foursquare je v současnosti rozšířeno po celém světě a dle informací na foursquare.com tuto službu využívá více než 40 milionů uživatelů.

Aplikace Foursquare

  
Autoři studie vycházejí z publikace Johna Loflanda „Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis“ a v rámci svého výzkumu se snažili zodpovědět dvě základní otázky:

Jaký má využívání Foursquare vliv na vnímání pospolitosti v konkrétním místě?
Jaký mají soutěživé prvky Foursquare dopad na smýšlení a zkušenosti lidí s jednotlivými místy.

Pro potřeby výzkumu vybrali autoři 18 aktivních uživatelů. Uživatelé nebyli teritoriálně omezeni a jednalo se o hráče z deseti různých států v USA. Ve výběru bylo 6 mužů a 12 žen mezi 20 a 60 lety a každý z respondentů podstoupil hloubkový polostrukturovaný rozhovor.
Výsledek studie přinesl řadu zajímavých zjištění a potvrzuje, resp. doplňuje několik tezí z výchozí literatury.  
Lofland například tvrdí, že i přesto, že veřejný prostor se skládá z navzájem cizích lidí, neznamená to, že se navzájem neovlivňují. Studie toto skutečně potvrzuje a ukazuje, že uživatelé Foursquare mohou navzájem komunikovat a může docházet vyššímu spojení s cizími lidmi, jakožto i k propojení s určitým místem.

Další zjištění naopak některé teze vyvracejí. Lofland například uvádí, že na veřejných prostranstvích se lidé vnímají pouze za účelem kategorizace, jako je pohlaví, rasa věk, či jednotlivé role (prodavač, řidič ad.). Užívání Foursquare však toto odstraňuje a jednotliví uživatelé o sobě mají mnohem více informací. Sdílení a čtení ostatních profilů tak nabízí přechodnou sociální interakci mezi uživateli a poskytuje důvěrnější pocit pospolitosti. Tuto interakci navíc podporují i souboje o titul mayora, kdy každý, kdo o tento titul přijde, je na tuto skutečnost upozorněn, zjistí kdo ho o post připravil a sama služba ho ponouká, aby titul získal zpět. Další možnost interakce nabízí foursquare v podobě seznamu uživatelů, kteří jsou aktuálně na daném místě. Ve strukturovaném  rozhovoru jeden z uživatelů dokonce uvedl, že prostřednictvím Foursquare dokonce získal přítelkyni.

Interakci mezi uživateli však nejde idealizovat. V případě soubojů o titul mayora se respondenti o svých protivnících nevyjadřovali příliš pozitivně a převládaly u nich především negativní emoce. Kromě těchto "horších" reakcí však studie našla řadu naopak pozitivních, či neutrálních reakcí.

Být mayorem má i své výhody


Z celkové studie vyplívá, že na rozdíl od jiných mobilních sociálních sítí jsou uživatelé foursquare mnohem více naklonění vzájemné interakci s ostatními uživateli. Tyto interakce lze charakterizovat jako přechodná společenství, která podporují vzájemné vztahy mezi uživateli, ale také vztahy k jednotlivým místům.

Přestože se studie uskutečnila ve Spojených státech, vzhledem k rozšířenosti aplikace lze jistě její výsledky aplikovat na uživatele po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Přestože u nás není Foursquare rozšířeno tak jako v západních zemích, je zde řada aktivních uživatelů, kteří navzájem komunikují, bojují o mayora a navzájem hodnotí jednotlivá místa. Přestože jsem jakožto aktivní uživatel žádný kontakt přes foursquare nenavázal, našel jsem díky němu několik dalších uživatelů, které jsem díky boje o mayora začal sledovat na twitteru, což plně odpovídá výsledkům studie.


HUMPHREYS, Lee a Tony LIAO. Foursquare and the parochialization of public space. First Monday [online]. 2013, roč. 18, č. 11 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4966/3796#author

John Lofland, David A. Snow, Leon Anderson, and Lyn H. Lofland, 2006. Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis. Fourth edition. Belmont, Calif.: Wadsworth/Thomson Learning.

Andreas Molitoris

No comments:

Post a Comment