Sunday, April 20, 2014

Jeden button vládne všem

Fenomén likingu se prostřednictvím Facebooku dostává do všech zákoutí internetu a stává se univerzálním vyjadřovacím prostředkem. Facebook sám tlačítko like vysvětluje jako nejsnazší cestu ke sdílení oblíbeného obsahu s přáteli. Kromě toho v současné době funguje také k udělování souhlasu s publikováním obsahu třetích stran, k přístupu k osobním údajům uživatelů skrze webové stránky, k odběru zpráv a obsahu od stránek vytvořených na Facebooku, či k samotnému vyjadřování obliby statusů, fotek a komentářů - tedy k jeho původní funkcionalitě.

Jde o mimořádně jednoduchou a časově šetrnou interakci uživatele s obsahem. V současně době, kdy je digitalizace zábavního obsahu na vzestupu, pokud ne dokonce na vrcholu - je patrná snaha o co nejjednodušší vtáhnutí uživatele do interakce. 

Tlačítko like na Facebooku postupně nahradilo některé dřívější funkcionality typu stát se fanouškem u stránek vytvořených společnostmi či pro veřejně známé osoby. Kategorie oblíbených stránek a fanouškovství v původních návrhu bylo tedy sloučeno.

Společně se zjednodušováním, které Facebook do interakce uživatelů s digitálním obsahem přinesl je současně akcentován bezpečnostní prvek, zejména s ohledem na soukromí uživatelů a možnosti zneužitelnosti těchto údajů. V návaznosti na naše téma je pak zajímavý zejména rozměr vztahu mezi třetími stranami - především aplikace, kterým uživatelé dávají prostřednictvím tlačítka like povolení k přístupu k jejím profilům a osobním údajům.

Obvykle jde o podmíněný přístupu k obsahu stránek či aplikací třetích stran výměnou za přístup k profilu uživatele a jeho osobním údajům, fotkám, statusům a v některých případech i možnosti publikování obsahu prostřednictvím těchto profilů.

Díky tomu, že Facebook uchovává historii uživatelských preferencí a samotných akcí prostřednictvím tlačítka like, objevilo se několik služeb, které jsou schopné na základě těchto údajů analyzovat jednotlivé uživatele, například youarewhatyoulike.com. Kromě méně podstatných a zajímavých skutečností typu, které druhy výrobků jsou pro koho zajímavé a které značky upřednostňují, lze také vysledovat závažnější skutečnosti, týkající se náboženského či politického přesvědčení a sexuální orientace. 

Avšak i ty zdánlivě méně závažné informace jsou cenných obchodním zbožím, zejména v návaznosti na personalizovanou reklamu. Facebook už je v současné době velmi zajímavě prosperující společností, jejíž příjmy jsou z větší části generovány pravě personalizovanou reklamou. Hlavním předpokladem je tedy dodat obchodním subjektům atraktivní informace o potenciálních zákaznících. V modelu, který byl nastaven je tato věc velmi dobře upravena a uživatelé o sobě dobrovolně předávají spoustu skutečností, které by si patrně rozmysleli, pakliže by je byli schopni vidět v souvislostech.

Pokud si tedy jako společnost (nebo aktivistické individuum) nakoupíte u Facebooku reklamu, máte možnost kromě dnes už standardních charakteristik jako je věk, geografická poloha či pohlaví zamířit reklamu na voliče zelených, vegetariány nebo milovníky akvaristiky. S větší či menší úspěšností lze penetrovat přesně tu sociodemografickou skupinu, na kterou vámi propagovaný produkt míří.

Čas od času se objevují výkřiky a kritika špehování Facebookem a jeho následné neetické přeprodávání uživatelských informací obchodním společnostem. Ačkoliv je do jisté míry pochopitelná jistá zdrženlivost ve vztahu jednotlivce a nadnárodního giganta, je si třeba připomenout, že všechny údaje, které Facebook schraňuje podmiňuje uživatelských souhlasem. Samotná podstata sociální sítě je založená na sdílení informací. Pro ty, kterým tento způsob sociální interakce nevyhovuje, mají možnost sociální sítě nevyužívat. 

Je v celku pravděpodobné, že se v návaznosti na sociální sítě bude do budoucna proměňovat i další digitalizovaný obsah na internetu ve jménu personalizace. Google už delší dobu s tímto konceptem pracuje a reálné výsledky jsou tu s námi již delší dobu. Někdy pro dobro věci, jindy s rozpačitým výsledkem. Sociální sít Google+ nic dramatického nepřinesla a Facebook rozhodně neohrozila. Obdoba tlačítka like je nicméně přítomna i tam. +1 je podobným konceptem s podobnou funkcionalitou. Lze říci, že i přes nevalnou popularitu jde pro Google o přínosný projekt, ani ne tak kvůli němu samotnému, ale právě pro další posun v personalizaci svého obsahu a z toho vyplývajících možnostech sofistikovanějších reklamních nástrojů.

Google již delší dobu pracuje obdobným způsobem jako mnohé reklamní agentury a přinejmenším objemem prostředků, které generuje prostřednictvím digitální reklamy ho řádí do světové špičky. Technologických společností, které více či méně nabízejí své služby zadarmo a mají reklamu jako jediný prostředky k ziskovosti patrně přibývá. Facebook se dlouhou dobu potýkal s kritikou, jakým způsobem bude svým investorům přinášet zisky a krátce poté, co výrazně omezil schopnost komerčních sdělení zasáhnout své odběratele prostřednictvím newsfeedu a zavedl možnost placených příspěvků, tak situaci kolem svého financování uklidnil.


Bude zajímavé sledovat jakým směrem se Facebook do budoucna bude rozpínat, nicméně i s ohledem na jeho poslední akvizice WhatsApp a Oculus VR můžeme s bezpečnou odchylkou předpokládat, že naše digitální alter ego bude s touto společností čím dál více spjato a like budeme s velkou pravděpodobností čím dál častěji používat i mimo facebook. Uživatelská základna se nadále rozrůstá, ať již registracemi novými uživateli, či prostřednictvím akvizic dalších firem a služeb s vlastními databázemi klientů. Ačkoliv je trh pro Facebook v severoatlantickém prostoru prakticky nasycen, stále existuje velký potenciál v asijských zemích. Samotná Čína je pak vlivem politického režimu od služeb Facebooku prozatím zcela odříznuta. S rozšiřující se liberalizací lze však důvodně očekávat i posun v oblasti internetových služeb a digitálního obsahu na internetu. 

No comments:

Post a Comment