Sunday, April 20, 2014

Když se řekne Twitter . . .

Twitter je pro někoho z nás každodenním a nepostradatelným společníkem, průvodcem ve světě informací, pro druhé jen něčím nepochopitelným. Jeho  využití v době Facebooku nedává příliš smysl. Celosvětové využívání tohoto média rapidně stoupá. Od roku 2006, kdy byl Twitter založen, jej využívá více než 200 milionů lidí po celém světě, v České republice se pak jedná o téměř 200 tisíc osob.

Jeho hlavním kouzlem je maximální jednoduchost, a to zejména primitivní způsob sdílení příspěvků, který připomíná spíše rozesílání hromadných SMS, ale zároveň ponechává uživatelům velkou možnost dotvářet je po svém a dále sdílet mezi sebou. Twitter je ta nejjednodušší sociální síť, avšak s nekonečným množstvím informací. Jeho uživatelé sami vyberou obsah z médií, který je zajímá. Často se stává, že uživatelé Twitteru jsou rychlejší než masová media. Například když do řeky Hudson spadlo letadlo, jeden z uživatelů Twitteru jej vyfotil a snímek odeslal ihned na svůj profil. Velká média pak fotografii přebrala. Pan Krums byl ve správný čas na spávném místě a stal se náhodou občanským žurnalistou. Exkluzivní zprávy se objevují díky rychlému a jednoduchému zpracování obvykle dříve na Twitteru než na Facebooku.

Není tedy náhodou, že vzrůstající moc tohoto sociálního média si dobře uvědomují i politici. Zatímco v demokratických státech se svobodnými médii se Twitter rychle stává jedním z nástrojů politických kampaní, ve státech autokratických se naopak jedná o předmět cenzury. Například v kampani u voleb do Poslanecké směnovny ČR se Twitter stal  jedním z motivů kampaně ODS. Přes počáteční skepsi byli konzervativní politici strany překvapeni, jak může kampaň přes sociální média fungovat. "Je vidět, že lidé o ní debatují. Překvapilo nás, jaký dosah tato sociální síť má. Vyvolává obrovskou diskusi," zhodnotil úřadující předseda strany Martin Kuba.
Vzpomeňme však také na březnové události v Turecku, kde byl Twitter po dobu voleb zablokován. Premiér Erdogan se několikrát vyjádřil, že sociální sítě jsou škodlivé a nepřátelské vůči režimu. Zablokování tureckých účtů však paradoxně vedlo k jejich vyššímu využívání. Turci se naučili zákaz obcházet  a jen v první den zákazu odeslali na 1,5 milionu tweetů.

Výše uvedené příklady jen ilustrují, jak moc sociálních médií narůstá. Výzkumný projekt Stephena Danna proto přináší nový a hlubší pohled na obsah příspěvků na Twitteru. Rozšiřuje stávající chápání Twitteru jako nástroje pro osobní, obchodní a mediální komunikaci tím, že zavádí systém klasifikace jeho obsahu do 6 kategorií a 23 podkategorií pro hlubší vhled do světa tohoto populárního média.

Autor výzkumu Stephen Dann je odborníkem na sociální marketing a nová média, docent působící na univerzitě College of Business & Economics, Australian National University v Canbeře. Je držitelem vzdělávání Triple Crown - 2010 ANU College of Business and Economics. V roce 2010 byl jmenován australským pedagogem roku. Zkoumal a publikoval v nejrůznějších marketingových oblastech, včetně on-line marketingu, marketingové komunikace a chování spotřebitelů.
Jeho výzkumné aktivity zahrnují sociální marketing, definice marketingu a mediální analýzy se specializací na obsahové analýzy nových médií, zejména Twitteru a Facebooku.

Výsledky - klasifikace tweetů podle výsledků výzkumu:
1. kategorie - konverzační příspěvky
Konverzační příspěvky poskytují stavební bloky pro sociální interakci mezi uživateli, což vede k rozvoji komunity, vytváření mezilidských vztahů a vnímání vzájemnosti mezi Twitter uživateli a jejich následovníky. Kategorie je rozdělena do 4 podkategorií -  akce, dotaz, doporučení a odpovědi.
2. kategorie – stavové příspěvky
Stavové zprávy obvykle odpovídají na otázku "Co dělám právě teď?". Osm podkategorií zahrnuje příspěvky osobní, časové, podle umístění, mechanické, fyzikální, pracovní, automatizované a aktivity vyjádření toho, co aktivita nebo akce uživatele v současné době provádí.
3. kategorie – předávající příspěvky
Twitter autoři mají úroveň důvěry, důvěryhodnosti vnímané odbornými znalostmi v oblasti jejich role jako poskytovatele obsahu pro jejich následovníky Twitter toků. Zahrnutí jiného uživatele zprávy, URL nebo další obsah se počítá jako akt schválení autorem tweet. Tři podkategorie byly autorem v této oblasti definovány – tzv. Retweeting, další komentáře uživatelů, které prochází podél vlastních materiálů autora a implicitní schválení odkazu od zveřejnění v Twitteru časové ose.
4. kategorie - zprávy
Novinky tweety mají začlenit pokrytí hlavních mediálních témat, událostí, liveblog pojištění, sociální média zprávy a jiné identifikovatelné obsahy zpráv založené na využití akce hashtags.
5. kategorie – faktické (řečové) komunikace
Faktické komunikace představují připojení mezi přítomné členy sociální sítě přes čirou existenci tweet spíše než konkrétní obsah. Sdělení pokrývají využití pípání vysílat stanovisko, prohlášení, akce a čtvrtá stěna lámání zprávy o Twitter, časovou osu nebo autora účtu Twitter.
6.kategorie – spam
Spam je zahrnut v rámci zařazení nezdravého provozu, nevyžádaných automatizovaných příspěvků, a dalších tweetů vytvořených bez souhlasu uživatele.

Zdroje:
DANN, Stephen. Twitter content classification. First Monday, Volume 15, Number 12 - 6 December 2010 [online]. [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2745/2681
Dr Stephen Dann. Australian National University [online]. 17 April 2014 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://www.cbe.anu.edu.au/people/rsm/stephen-dann/
($) Stephen Dann [twitter]. 2014 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: https://twitter.com/stephendann
Stephendann.com. [online]. 2013 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://stephendann.com
Tweetbot aneb když se řekne Twitter. JablečnýSvět.cz [online]. Leden 29, 2012 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://jablecnysvet.cz/tweetbot-aneb-kdyz-se-rekne-twitter/

O Twitteru s Janem Handlem. Respekt [online]. 2009 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://respekt.ihned.cz/c1-37687000-o-twitteru-s-janem-handlem

No comments:

Post a Comment