Twitter je pro někoho z nás
každodenním a nepostradatelným společníkem, průvodcem ve světě informací, pro
druhé jen něčím nepochopitelným. Jeho využití v době Facebooku nedává příliš smysl. Celosvětové využívání tohoto média rapidně
stoupá. Od roku 2006, kdy byl Twitter založen, jej využívá více než 200 milionů
lidí po celém světě, v České republice se pak jedná o téměř 200 tisíc osob.
Jeho hlavním kouzlem je maximální
jednoduchost, a to zejména primitivní způsob sdílení příspěvků, který připomíná
spíše rozesílání hromadných SMS, ale zároveň ponechává uživatelům velkou
možnost dotvářet je po svém a dále sdílet mezi sebou. Twitter je ta nejjednodušší
sociální síť, avšak s nekonečným množstvím informací. Jeho uživatelé sami vyberou
obsah z médií, který je zajímá. Často se stává, že uživatelé Twitteru jsou
rychlejší než masová media. Například když do řeky Hudson spadlo letadlo, jeden
z uživatelů Twitteru jej vyfotil a snímek odeslal ihned na svůj profil. Velká
média pak fotografii přebrala. Pan Krums byl ve správný čas na spávném místě a
stal se náhodou občanským žurnalistou. Exkluzivní zprávy se objevují díky
rychlému a jednoduchému zpracování obvykle dříve na Twitteru než na Facebooku.
Není tedy náhodou, že vzrůstající moc tohoto
sociálního média si dobře uvědomují i politici. Zatímco v demokratických
státech se svobodnými médii se Twitter rychle stává jedním z nástrojů
politických kampaní, ve státech autokratických se naopak jedná o předmět cenzury.
Například v kampani u voleb do Poslanecké směnovny ČR se Twitter stal jedním z motivů kampaně ODS. Přes počáteční
skepsi byli konzervativní politici strany překvapeni, jak může kampaň přes
sociální média fungovat. "Je vidět, že lidé o ní debatují. Překvapilo nás,
jaký dosah tato sociální síť má. Vyvolává obrovskou diskusi," zhodnotil
úřadující předseda strany Martin Kuba.
Vzpomeňme však také na březnové
události v Turecku, kde byl Twitter po dobu voleb zablokován. Premiér Erdogan
se několikrát vyjádřil, že sociální sítě jsou škodlivé a nepřátelské vůči režimu.
Zablokování tureckých účtů však paradoxně vedlo k jejich vyššímu využívání.
Turci se naučili zákaz obcházet a jen v
první den zákazu odeslali na 1,5 milionu tweetů.
Výše
uvedené příklady jen ilustrují, jak moc sociálních médií narůstá. Výzkumný
projekt Stephena Danna proto přináší nový a hlubší pohled na obsah příspěvků na
Twitteru. Rozšiřuje stávající chápání Twitteru jako nástroje pro osobní,
obchodní a mediální komunikaci tím, že zavádí systém klasifikace jeho obsahu do
6 kategorií a 23 podkategorií pro hlubší vhled do světa tohoto populárního
média.
Autor
výzkumu Stephen Dann
je odborníkem na sociální marketing a nová média, docent působící na univerzitě
College of Business & Economics, Australian National University v Canbeře. Je
držitelem vzdělávání Triple Crown - 2010 ANU College of Business and Economics.
V roce 2010 byl jmenován australským pedagogem roku. Zkoumal a publikoval v
nejrůznějších marketingových oblastech, včetně on-line marketingu, marketingové
komunikace a chování spotřebitelů.
Jeho výzkumné aktivity
zahrnují sociální marketing, definice marketingu a mediální analýzy se
specializací na obsahové analýzy nových médií, zejména Twitteru a Facebooku.
Výsledky - klasifikace tweetů podle
výsledků výzkumu:
1. kategorie - konverzační
příspěvky
Konverzační příspěvky
poskytují stavební bloky pro sociální interakci mezi uživateli, což vede k
rozvoji komunity, vytváření mezilidských vztahů a vnímání vzájemnosti mezi
Twitter uživateli a jejich následovníky. Kategorie je rozdělena do 4
podkategorií - akce, dotaz, doporučení a
odpovědi.
2. kategorie – stavové
příspěvky
Stavové zprávy obvykle
odpovídají na otázku "Co dělám právě teď?". Osm podkategorií zahrnuje
příspěvky osobní, časové, podle umístění, mechanické, fyzikální, pracovní,
automatizované a aktivity vyjádření toho, co aktivita nebo akce uživatele v
současné době provádí.
3. kategorie – předávající
příspěvky
Twitter autoři mají úroveň
důvěry, důvěryhodnosti vnímané odbornými znalostmi v oblasti jejich role jako
poskytovatele obsahu pro jejich následovníky Twitter toků. Zahrnutí jiného
uživatele zprávy, URL nebo další obsah se počítá jako akt schválení autorem
tweet. Tři podkategorie byly autorem v této oblasti definovány – tzv. Retweeting,
další komentáře uživatelů, které prochází podél vlastních materiálů autora a
implicitní schválení odkazu od zveřejnění v Twitteru časové ose.
4. kategorie - zprávy
Novinky tweety mají začlenit
pokrytí hlavních mediálních témat, událostí, liveblog pojištění, sociální média
zprávy a jiné identifikovatelné obsahy zpráv založené na využití akce hashtags.
5. kategorie – faktické
(řečové) komunikace
Faktické komunikace
představují připojení mezi přítomné členy sociální sítě přes čirou existenci
tweet spíše než konkrétní obsah. Sdělení pokrývají využití pípání vysílat
stanovisko, prohlášení, akce a čtvrtá stěna lámání zprávy o Twitter, časovou
osu nebo autora účtu Twitter.
6.kategorie – spam
Spam je zahrnut
v rámci zařazení nezdravého provozu, nevyžádaných automatizovaných příspěvků, a
dalších tweetů vytvořených bez souhlasu uživatele.
Zdroje:
DANN, Stephen. Twitter content
classification. First Monday, Volume 15, Number 12 - 6 December 2010
[online]. [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2745/2681
Dr Stephen Dann. Australian National
University [online]. 17 April 2014 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://www.cbe.anu.edu.au/people/rsm/stephen-dann/
Tweetbot aneb když se řekne Twitter. JablečnýSvět.cz
[online]. Leden 29, 2012 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://jablecnysvet.cz/tweetbot-aneb-kdyz-se-rekne-twitter/
O Twitteru s Janem Handlem. Respekt
[online]. 2009 [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://respekt.ihned.cz/c1-37687000-o-twitteru-s-janem-handlem
No comments:
Post a Comment