Jestli byl počátek 20. století podle Hrabala dobou
zkracování, je počátek století jednadvacátého dobou spojování, propojování a
sjednocování. Globalizace sbližuje a obrušuje jednotlivé kultury do tvaru
unifikované globální podoby, která zahrnuje jídlo, oblékání, hudbu, filmy i
všechny myslitelné výrobky. Vedení národů touží po sjednocování a sdružování se
ve větší celky, uzavírání koalic a společenství. Internet
a moderní komunikační technologie spojily celý svět. Vzdálenost už není to, o
co tu běží. Kdysi diferencované technologie postupně srůstají v jedinou.
Fotoaparát, telefon, kamera, hodinky, diář, počítač, hudební přehrávač, budík,
fotoalbum, adresář, poznámkový blok – kdo by se s tímhle vším tahal, když na
to stačí mít jedno jediné zařízení?
Smyslem tohoto textu není sladkobolné
nanášení jednoho klišé na druhé. Úvodní výčet měl posloužit jako rámec pohledu,
který chci zaměřit na téma transmediálního vyprávění a produsage. Na věci, které
jsou ve svých základních charakteristikách tolik věrným obrazem naší doby.
Transmediální vyprávění rozvíjející příběh chvíli v tomhle, pak zase
v jiném médiu, vzájemně se doplňující a hledající nové možnosti. Filmy
rozpínající se jako parazit i na další média, která jim dříve nepříslušela. A
produsage – sjednocování rolí, stírání rozdílů mezi tvůrci a diváky, mazání
nastavených hranic.
Produsage
fandomů. Lenost nebo vypočítavost?
Proč fanoušci určitých
filmů, seriálů, herců, či zpěváků vytvářejí vlastní webové či facebookové
stránky a plní je autorským obsahem? Je nabídka producentských společností
nedostatečná? A byla by vůbec někdy schopna uspokojit specifickou poptávku
všech fanoušků? Nebo již tyto společnosti přistoupily na nová pravidla webu 2.0
a nechávají všechny svobodně tvořit, aby tak ještě posilovali oblibu svých
komerčních projektů? A pokud ano, proč jim ale vadí vytváření sestřihů videí či
koláží fotografií a ohánějí se při tom autorskými právy? Je možné, že je
zábavní průmysl natolik hladový po každém zisku, že na jednu stranu vítá
aktivitu fanoušků, která generuje další zisk, ale zároveň se úzkoprse bojí o
jakoukoli potenciálně zmařenou obchodní příležitost?
Fanoušci povětšinou tvoří
obsah na svých stránkách v případech, že: oficiální systém je
příliš pomalý – překlady titulků nebo dokonce dabing může trvat i v řádech
měsíců; požadované informace jsou roztroušené – oblíbená je kumulace videí,
fotografií či rozhovorů z různých zdrojů na jednom fan webu; když je nabídka
produkcí nedostatečná – např. výroba vlastních reklamních předmětů, zjišťování
značek oblečení hlavních postav, lokací natáčení apod., tedy informace, které
jsou od štábů zjistitelné, ale tvůrci
je sami nikde nepresentují nebo jen v omezeném
množství; a za další je důvodem
vzájemná saturace fanoušků v situaci, kdy druhá
strana mlčí. Příkladem může být fanouškovská základna britského seriálu BBC
Sherlock. Ta s koncem druhé série dostala velký impuls ke své aktivitě.
Byla jím fingovaná smrt Sherlocka Holmese a dlouhé čekání na nové díly, které
měly objasnit hlavní otázku – Jak? Následně se rozpoutala řada diskuzí a
spekulací, jak to vlastně doopravdy bylo. Lidé stále znova projížděli a
zastavovali celou epizodu, poslouchali každé slovo, spojovali všechny detaily a
společně se snažili najít pravdu. Každý alespoň trochu zapálený fanoušek
Sherlocka po skončení třetího dílu druhé série na chvíli zauvažoval nad tím,
jak to vlastně udělal. Na tom by nebylo nic zvláštního. Zajímavý je až ten
druhý krok. Ta nutkavá potřeba opět na Sherlocka myslet, zkrátit si dlouhé
čekání, zpřítomnit si ho něčím víc, než jen opětovným puštěním videa. Potřeba
zavítat na fanouškovské stránky a pročítat si diskuze s různými
spekulacemi a hypotézami, případně se do nich i aktivně zapojit. Sama jsem
takovéto stránky navštívila, konkrétně http://www.edna.cz/sherlock/. A když přemýšlím o své hlavní motivaci, nebyla to ani chuť dozvědět
se pravdu – žádná z nabízených možností nebyla neprůstřelná a navíc tvůrci
mohou vždycky ještě vytáhnout nějaké eso z rukávu, o které neměl nikdo tušení.
Více než to to byla chuť sdílet prostor, který je prosycen společným zájmem.
Kde všichni myslí na Sherlocka a nemusí se za to stydět. Byl to ten pocit „být
mezi svými“. Funguje tam zasvěcování „zkušenějšími“ fanoušky, kteří projíždějí zahraniční
weby a sledují rozhovory s tvůrci a přinášejí do české komunity nové
poznatky a informace. Fanoušci se tak dokázali na dobu prostoje mezi sériemi
sami zabavit a udržovat sami mezi sebou zájem o seriál.
Reakce tvůrců, kteří část
spekulací o fingované smrti zapracovali do nové série a dali tím fanouškům
najevo – Ano, my vás posloucháme, je jistě hodna obdivu. Stejně tak jako jejich
políček všem fanouškům z úst Johna Watsona, který zarazí Sherlocka při
jeho vyprávění slovy „Mě nezajímá jak, ale proč?“, kterým smetli ze stolu
všechny naděje na úplné vysvětlení.
Ano, fandomy mohou být pro
společnosti užitečné už jenom proto, že za ně odvedou „špinavou práci“ během
čekání na nové díly a zároveň jim mohou stejně nakonec dát přezíravě najevo, že
oni jsou tu pány.
„Napsal jsem o
tom článek. Je to na webu.“
Když tato věta zazní v seriálu Sherlock,
neznamená to jen scénáristické plácnutí do větru. Naopak tato věta je
ztělesněním transmediálního vyprávění par excelence. Sledujete již po osmé, jak
Watson píše na svůj blog a Holmes ho za to kárá? Hle, můžete se podívat na web a
vidět skutečné výsledky jeho práce. Na stránkách http://www.johnwatsonblog.co.uk/ si
můžete přečíst skutečné Watsonovy záznamy, fotografie a diskuze všech postav
pod příspěvky. Na Holmesově stránce http://www.thescienceofdeduction.co.uk/
zase můžete narazit na jeho studii o druzích tabákového popela, kterou
ostentativně smazal. Dostáváte se tak virtuálně přímo do jejich světa. Dostáváte se dál za televizní příběhy. Sledujete, co dělá Sherlock, když Watson odjel na líbánky. Jak to prožívá, co to s ním dělá. V době kdy je pro nás fungování na internetu běžnou součástí našeho života, je toto proniknutí na web oblíbených postav skoro tak magické, jako kdyby
nás pozvaly k sobě domů. Seriálu to dodává dojem věrohodnosti, že Sherlock
někde v Londýně skutečně žije a fanouškům pocit, že ho jednou možná
potkají.
Co bude dál? Facebookový profil Sharlocka
Holmese, kde bude komentovat svůj život? Proč ne, já bych si ho přidala.
Zdroje:
Sherlock. Edna [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.edna.cz/sherlock/
The blog of Dr. John H. Watson [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.johnwatsonblog.co.uk/
The Science of Deduction [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.thescienceofdeduction.co.uk/
Zdroje:
Sherlock. Edna [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.edna.cz/sherlock/
The blog of Dr. John H. Watson [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.johnwatsonblog.co.uk/
The Science of Deduction [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://www.thescienceofdeduction.co.uk/
No comments:
Post a Comment