Na začátku dubna oficiálně vstoupila do internetového
prostoru nová sociální síť Wrate it. Je to další z platforem, která umožňuje
kolektivně hodnotit širokou škálu služeb na trhu v Česku. Jak mocné jsou sociální
sítě a reputační weby? A kdo v tom umí chodit?
Wrate it,
mimochodem název založený na slovní hříčce „we rate it“ tedy „hodnotíme“, stojí
na myšlence usnadnit jeho uživatelům (Wraterům) výběr služeb díky zkušenostem přátel.
Rozptyl zájmů je u této nové české sociální sítě poměrně široký, protože zde
můžete hodnotit služby v celkem 23 kategoriích – od sportovních center
a zábavy, přes zdraví a krásu, až po restaurace. Nechybí ale třeba ani banky
nebo cestovní kanceláře. „Na začátku
projektu stála myšlenka zlepšit nabízené služby na trhu, ať už jsou
z oblasti gastronomie nebo třeba prodeje elektroniky. Věděli jsme, že je
k této změně nutné, aby o ni usilovali sami zákazníci. A na to potřebují
šikovný nástroj,“ řekl o Wrate it pro portál MediaGuru Radek Šitera, jeden
ze zakladatelů. Od ostatních hodnotících platforem se má Wrate it lišit tím, že recenze jsou sdíleny pouze mezi přáteli
(myšleno mezi přáteli z jiné sociální sítě – Facebooku), což eliminuje
možnost podvodného hodnocení.
(Ne)máš na to koule?!
Jakého ratingu se dostane samotnému Wrate it, to teprve
uvidíme. Soudě podle propagačního videa na Youtube, které zatím vidělo něco
přes 3 000 lidí, nejsem úplně optimistická. Reklamu na web s podnázvem
„Máš na to koule?“ si představuji trochu jinak. Navíc si nelze nevšimnout nejen
ideologické, ale i vizuální podoby s jinou, obzvláště v zahraničí velmi
oblíbenou sociální sítí Foursquare.
Najdi pět rozdílů
www.wrate.it |
www.foursquare.com |
Reputační weby se ale v každém případě nejen u
nás těší velké oblibě. Využívají totiž Lévyho kolektivní inteligenci.[1] A nejenom
marketéři už dnes vědí, že sociální sítě sice nejsou ideálním místem pro
klasickou propagaci, ale pokud tady někdo jejich produkt pochválí, ještě lépe
kolektivně, mají vyhráno. A vice versa s kritikou. Konzultant Viktor
Janouch v knize o marketingu na webu a sociálních sítích explicitně píše: „Lidé už téměř přestávají věřit reklamě […]. Sice ještě stále má silné postavení v upoutání pozornosti,
ale mnoho lidí si jde pravdivost propagovaných tvrzení ověřit na Internet.“[2]
Internet má sloní paměť
Pokud zabrousíme do ekonomie, reputační weby pomáhají
snižovat transakční náklady na vyhledávání informací. Výsledkem tak je
zefektivnění trhu, ať už to znamená snížení cen nebo vylepšení služeb. Zákazník
si ani víc nemůže přát. Pro obchodníky, ale nejen pro ně, protože hodnotící
weby existují například i na trhu lékařů, však mohou být noční můrou. Stačí
jedna dobře mířená kritika přiživená rozvášněnou diskuzí dalších účastníků a cesta
do propadliště dějin byznysu může být hodně rychlá. A samozřejmě platí, že spadnou
z pěti hvězdiček na jednu je velmi snadné, získat reputaci zpět pak o
mnoho těžší. Internet totiž nefunguje jako lidský mozek, který se snaží
vytěsňovat nepříjemné zážitky. Internet má sloní paměť. Zkrátka mravenčí kolektivní
práce se všemi svými náležitostmi na reputačních webech funguje beze zbytku. Existuje
zde dělba práce, průměrování i zpětná vazba. Výsledkem jsou ony hvězdičky a
procenta, které známe například z následujících webů, respektive
sociálních sítí.
Oblíbené reputační
weby v Česku
www.csfd.cz – filmy
www.cbdb.cz – knihy
www.heureka.cz –
vyhledávání zboží, hodnocení e-shopů
www.znamylekar.cz –
lékaři
Cest k pěti hvězdičkám může být mnoho. Jednou z nich
jsou ale určitě samotné profily na sociálních sítích. Jak už bylo řečeno,
explicitní marketing se tady dělat moc nesluší, ale na budování pověsti jsou
ideálním místem. Chce to samozřejmě dobrou strategii, protože komunita uživatelů
vybavená kolektivní inteligencí bude mít vždycky převahu.
Pět hvězdiček pro KLM
Příkladem těch, kdo v tom umí chodit, jsou například
holandské aerolinky KLM. Ty využívají sociálních sítí beze zbytku (Facebook KLM, Twitter KLM). Nutno
poznamenat, že obavy z kritiky u letecké společnosti mohou být docela
oprávněné. Zpožděný let před služební cestou nebo rodinnou dovolenou je důvodem
k šíření pomluv. Co potom ztracená zavazadla? Záleží tedy jenom na tom,
jakou komunikaci tyto společnosti zvolí. KLM se snaží být
originální. Na otázky a stížnosti na Facebooku před pár lety natáčela a
následně publikovala jakási vysvětlovací videa. Hlavními aktéry byli samotní zaměstnanci
aerolinek, což jen podporovalo sdělení, že jim na zákazníkovi záleží. V roce
2010 pak společnost KLM využila sociální sítí ke kampani „Překvapení“. Zjistila totiž díky profilům na Facebooku a
Twitteru, co mají jejich cestující rádi a přímo na letišti je obdarovali
personalizovanými pozornosti. Vše bylo samozřejmě zaznamenáno na video a puštěno
do světa. Vy byste KLM po tomto neohodnotili pěti hvězdičkami?
No comments:
Post a Comment