Sunday, April 20, 2014

Kolektivní pochvala prodává, kolektivní kritika bolí

Na začátku dubna oficiálně vstoupila do internetového prostoru nová sociální síť Wrate it. Je to další z platforem, která umožňuje kolektivně hodnotit širokou škálu služeb na trhu v Česku. Jak mocné jsou sociální sítě a reputační weby? A kdo v tom umí chodit?

Wrate it, mimochodem název založený na slovní hříčce „we rate it“ tedy „hodnotíme“, stojí na myšlence usnadnit jeho uživatelům (Wraterům) výběr služeb díky zkušenostem přátel. Rozptyl zájmů je u této nové české sociální sítě poměrně široký, protože zde můžete hodnotit služby v celkem 23 kategoriích – od sportovních center a zábavy, přes zdraví a krásu, až po restaurace. Nechybí ale třeba ani banky nebo cestovní kanceláře. „Na začátku projektu stála myšlenka zlepšit nabízené služby na trhu, ať už jsou z oblasti gastronomie nebo třeba prodeje elektroniky. Věděli jsme, že je k této změně nutné, aby o ni usilovali sami zákazníci. A na to potřebují šikovný nástroj,“ řekl o Wrate it pro portál MediaGuru Radek Šitera, jeden ze zakladatelů. Od ostatních hodnotících platforem se má Wrate it lišit tím, že recenze jsou sdíleny pouze mezi přáteli (myšleno mezi přáteli z jiné sociální sítě – Facebooku), což eliminuje možnost podvodného hodnocení.

(Ne)máš na to koule?!


Jakého ratingu se dostane samotnému Wrate it, to teprve uvidíme. Soudě podle propagačního videa na Youtube, které zatím vidělo něco přes 3 000 lidí, nejsem úplně optimistická. Reklamu na web s podnázvem „Máš na to koule?“ si představuji trochu jinak. Navíc si nelze nevšimnout nejen ideologické, ale i vizuální podoby s jinou, obzvláště v zahraničí velmi oblíbenou sociální sítí Foursquare.

Najdi pět rozdílů

www.wrate.it











www.foursquare.com













Reputační weby se ale v každém případě nejen u nás těší velké oblibě. Využívají totiž Lévyho kolektivní inteligenci.[1] A nejenom marketéři už dnes vědí, že sociální sítě sice nejsou ideálním místem pro klasickou propagaci, ale pokud tady někdo jejich produkt pochválí, ještě lépe kolektivně, mají vyhráno. A vice versa s kritikou. Konzultant Viktor Janouch v knize o marketingu na webu a sociálních sítích explicitně píše: „Lidé už téměř přestávají věřit reklamě […]. Sice ještě stále má silné postavení v upoutání pozornosti, ale mnoho lidí si jde pravdivost propagovaných tvrzení ověřit na Internet.“[2]

Internet má sloní paměť

Pokud zabrousíme do ekonomie, reputační weby pomáhají snižovat transakční náklady na vyhledávání informací. Výsledkem tak je zefektivnění trhu, ať už to znamená snížení cen nebo vylepšení služeb. Zákazník si ani víc nemůže přát. Pro obchodníky, ale nejen pro ně, protože hodnotící weby existují například i na trhu lékařů, však mohou být noční můrou. Stačí jedna dobře mířená kritika přiživená rozvášněnou diskuzí dalších účastníků a cesta do propadliště dějin byznysu může být hodně rychlá. A samozřejmě platí, že spadnou z pěti hvězdiček na jednu je velmi snadné, získat reputaci zpět pak o mnoho těžší. Internet totiž nefunguje jako lidský mozek, který se snaží vytěsňovat nepříjemné zážitky. Internet má sloní paměť. Zkrátka mravenčí kolektivní práce se všemi svými náležitostmi na reputačních webech funguje beze zbytku. Existuje zde dělba práce, průměrování i zpětná vazba. Výsledkem jsou ony hvězdičky a procenta, které známe například z následujících webů, respektive sociálních sítí.

Oblíbené reputační weby v Česku

www.csfd.cz – filmy
www.cbdb.cz – knihy
www.heureka.cz – vyhledávání zboží, hodnocení e-shopů
www.znamylekar.cz – lékaři

Cest k pěti hvězdičkám může být mnoho. Jednou z nich jsou ale určitě samotné profily na sociálních sítích. Jak už bylo řečeno, explicitní marketing se tady dělat moc nesluší, ale na budování pověsti jsou ideálním místem. Chce to samozřejmě dobrou strategii, protože komunita uživatelů vybavená kolektivní inteligencí bude mít vždycky převahu. 

Pět hvězdiček pro KLM


Příkladem těch, kdo v tom umí chodit, jsou například holandské aerolinky KLM. Ty využívají sociálních sítí beze zbytku (Facebook KLM, Twitter KLM). Nutno poznamenat, že obavy z kritiky u letecké společnosti mohou být docela oprávněné. Zpožděný let před služební cestou nebo rodinnou dovolenou je důvodem k šíření pomluv. Co potom ztracená zavazadla? Záleží tedy jenom na tom, jakou komunikaci tyto společnosti zvolí. KLM se snaží být originální. Na otázky a stížnosti na Facebooku před pár lety natáčela a následně publikovala jakási vysvětlovací videa. Hlavními aktéry byli samotní zaměstnanci aerolinek, což jen podporovalo sdělení, že jim na zákazníkovi záleží. V roce 2010 pak společnost KLM využila sociální sítí ke kampani „Překvapení“.  Zjistila totiž díky profilům na Facebooku a Twitteru, co mají jejich cestující rádi a přímo na letišti je obdarovali personalizovanými pozornosti. Vše bylo samozřejmě zaznamenáno na video a puštěno do světa. Vy byste KLM po tomto neohodnotili pěti hvězdičkami?





[1] LÉVY, Pierre. Collective Intelligence - Mankind's Emerging World In Cyberspace. [s.l.] : Perseus Books, 1997. ISBN 0-7382-0261-4.
[2] JANOUCH, Viktor. Internetový marketing: prosaďte se na webu a sociálních sítích. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 304 s. ISBN 978-80-251-2795-7.

No comments:

Post a Comment