YouTube je typickým příkladem
konvergence mezi televizí a internetem. Autor článku „The institutionalization
of YouTube: From user-generated content to professionally generated content“ Jin
Kim se zabývá procesem přeměny YouTube z média, které vytvářejí především
uživatelé, na médium s profesionálně vytvářeným obsahem, jehož součástí je
také reklama. Autor se zabývá především omezeními, která jsou na uživatele vkládající
na YouTube amatérská videa kladena v podobě restrikcí za porušování
autorských práv. Článek obsahuje několik dílčích analýz obchodních a
marketingových strategií, rekapituluje vývoj YouTube a zamýšlí se nad jeho
budoucností
Dr. Jin K. Kim je profesorem na Newyorské
státní univerzitě na Fakultě komunikačních studií. Zabývá se především kritikou
sdělovacích prostředků, mediálním právem, teorií masové komunikace, sociálním
dopadem médií nebo mediálním obrazem mezinárodních konfliktů. Publikoval
několik knih a článků v odborných periodikách. Jedním z nich je také
článek o vývoji YouTube.
Kim přirovnává vizi o YouTube k představám,
jaké měli lidé o internetu v jeho začátcích, kdy se na internet pohlíželo
jako na otevřené nezávislé médium, které bude napomáhat demokratizaci
společnosti. Tyto představy začaly postupně mizet ruku v ruce s komercionalizací
internetového obsahu. Stejný osud předpovídá autor článku také u YouTube, jež
je stále platformou, kde se může realizovat každý jedinec, který má k dispozici
potřebné technické vybavení (např. mobilní telefon s připojením k inetrnetu).
I tento individuální obsah ale podléhá určitým právním a ekonomickým omezením.
Konvergence televize a YouTube je zde více než zřejmá. Kim na několika
zajímavých příkladech v článku ukazuje, jakým způsobem televizní
společnosti namísto soupeření s YouTube využívají YouTube ke svému prospěchu.
Problém jménem copyright
Za milník v historii YouTube je
považován rok 2006, kdy byl server odkoupen společností Google Inc. V té obě
začalo YouTube zavádět různé nástroje na ochranu autorských práv v publikovaných
videích a umožnilo držitelům těchto práv rozhodovat o osudu videí, jež autorská
práva nějakým způsobem porušují. Některé společnosti přistoupili na to, že
YouTube je silným hráčem na poli internetového vysílání, a užívají ho jako
jeden ze svých komunikačních kanálů. Jsou ale společnosti, které jsou zásadně
proti volnému šíření obsahů, jež jsou předmětem jejich autorských práv. Patří
mezi ně např. společnost Warner Music Group, která požaduje stažení veškerých
videí obsahujících jejich hudbu (včetně těch amatérských). Dle autora jsou
hudební klipy nejsledovanějšími videi na YouTube. Ještě před vstupem Google do „YouTube
průmyslu“ ale nemělo pro hudební společnosti velký význam řešit poplatky za
autorská práva, neboť se jednalo o malou společnost, která na poplatky a pokuty
neměla dostatek peněz. Po nástupu Google se před mediálními korporacemi objevil
rovnocenný partner. Společnosti začaly vyvíjet nátlak a omezovat videa, na
nichž např. amatérští hudebníci přezpívávají písně patřící velkým korporacím.
Kim v této části článku uvádí několik případů, v nichž YouTube muselo
blokovat tisíce videí, čelit různým soudům a pokutám.
YouTube jako byznys
Se
stoupající oblibou YouTube stoupá také hodnota reklamního prostoru v různých
formách, které YouTube nabízí. Jedním z nástrojů, jak vydělávat na
reklamě, jsou kromě klasických bannerů tzv. featured
a promoted videos. Označení featured videos umožňuje nákup prostoru
na hlavní stránce YouTube, zatímco promoted
videos pracují na podobném principu jako Google AdWords, tedy na prodeji
klíčových slov. Zde se poněkud ztrácí
původní utopická myšlenka, že na YouTube dostanou všichni stejný prostor k prezentaci.
K reklamě využívají YouTube mnohé společnosti. Mluvíme-li o konvergenci
YouTube a televize, je třeba zmínit, že tradiční televizní a produkční společnosti
jako jsou CBS nebo ABC používají své YouTube kanály k propagaci vlastních
pořadů tím způsobem, že zde zveřejňují starší epizody seriálů, ukázky a
trailery z nových pořadů.
Nicméně
YouTube není jediným poskytovatelem služeb v oblasti online vysílání a
sdílení videí. Autor článku se v jedné z kapitol zmiňuje také o
dalších webových serverech, které se zabývají podobnými službami. Jedním z nich
je např. Hulu.com, u něhož Kim rozebírá obchodní a ekonomické strategie. Při
porovnání s YouTube ale dochází k tomu, že zatímco na Hulu.com je 70%
komerčního obsahu, na YouTube jsou to stále jen 3%. Navíc jsou Hulu.com a jemu
podobné servery záležitostí týkající se pouze USA.
Uživatelský
obsah bude na YouTube do té doby, dokud to bude YouTube umožňovat. Už nyní je
ale uživatelský obsah různými nástroji utlačován. Je to spojené s přibližováním
YouTube jako nového média ke starým médiím - televizi. To jde ruku v ruce s vytvářením
mediálního prostředí, jehož je reklama běžnou součástí. Reklamními bloky jsou
opatřována také amatérská videa, která jsou vyhodnocena jako kvalitnější. Videa
bez reklam jsou pak zastíněna těmi, která YouTube pomocí reklamy označilo jako „kvalitní“,
případně profesionálními videi.
I
přes veškeré nevýhody, které YouTube klade amatérským uživatelům do cesty, má ale
na rozdíl od televizního vysílání stále jednu výhodu. Svobodný prostor umožňuje,
aby se zde prezentovali nezávislí umělci a alternativní tvůrci. YouTube
představuje např. pro nezávislé filmaře možnost dostat film do „distribuce“
rychle, jednoduše a levně.
Co dál?
V závěru
článku autor opět přirovnává dráhu vývoje YouTube k vývoji představ o
internetu, kde na začátku stály optimistické představy o informační
společnosti. YouTube mělo být celosvětovou digitální videotékou. Z hlediska
technologie to rozhodně není nemožné, nicméně přísná pravidla spojená s autorskými
právy snižují spolehlivost YouTube. Video, na které jste se dívali dnes, tam už
zítra nemusí být. Mohl ho odstranit majitel-uživatel a nebo mohlo být blokováno
některou z mediálních korporací. Dle Kima bychom tedy na YouTube neměli
nahlížet jako na revoluci, ale jako na jeden stupeň v evoluci internetové
kultury.
V České
republice samozřejmě funguje také několik streamingových serverů, všechny ale
fungují jako online televize a nedávají takový prostor amatérskému obsahu,
pokud vůbec. Je pravděpodobné, že křivku vývoje YouTube následují všechny
internetové projekty, které jsou alespoň trochu úspěšné.
KIM,
Jin. The institutionalization of YouTube: From user-generated content to
professionally generated content. Media, Culture & Society.
2012-01-31, vol. 34, issue 1, s. 53-67. DOI: 10.1177/0163443711427199. Dostupné
z: http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0163443711427199
No comments:
Post a Comment