Práce Berthy
Chin s názvem Sherlockology a Galactica.tv: Fanouškovské stránky jako dar
nebo vykořisťující práce? (v originále Sherlockology and Galactica.tv: Fan sites as gifts or exploited
labor?) se věnuje tématu fanouškovských
aktivit na nejrůznějších webech, facebooku, twitteru apod. Vlastním šetřením,
úvahami a zpracováním odborné literatury na toto téma, přispívá do široké
diskuze o produsage, fandomech a jejich výtvorech. Pokládá si otázku, zda
všechny aktivity počínající zakládáním těchto stránek, shromažďováním
informací, fotografií, nahrávek, až po získávání nejčerstvějších novinek o
předmětu jejich zájmu mají být brány jako „dar“ ostatním fanouškům, nebo se ve
skutečnosti jedná o v jistém smyslu vykořisťující práci. Autoři
prokazatelně totiž vytvářejí hodnoty, které jsou původně v kompetenci PR
manažerů a marketinkových specialistů produkčních firem, ale nejsou za tuto
svoji činnost nijak honorováni. Aktivita těchto lidí ovšem vychází z úplně
jiných pohnutek, než je výdělek. Dělají ji z vlastního zájmu. Navíc svoji
činnost ani nevnímají jako práci pro tu kterou společnost, jejíž produkty
(filmy, seriály, knihy) propagují a podporují. Na druhou stranu nejúspěšnější
z těchto tvůrců-fanoušku občas dostávají nabídky, aby spolupracovali
s oficiálními producenty na přípravě speciálních fanouškovských edicí či
událostí. Vztah korporací k aktivním fanouškům je i nadále rozporuplný a
firmy se stále nemohou rozhodnout, jaká by vlastně měla být jejich role.
Bertha Chin se rozhodla zkoumat aktivitu
fanoušků na příkladech dvou webů, a to www.sherlokology.com,
který se věnuje seriálu Sherlock od britské BBC, a stránce www.galactica.tv vytvořené fanoušky seriálu
Battlestar Galactica. Sama přiznává, že je fanynkou obou zmíněných seriálů a
přes svůj zájem se dostala i k tomuto výzkumu. V říjnu 2012
uskutečnila mailové interview se zakladateli stránky Sherlokology, ve kterém
zkoumala jejich vztah k práci ve fandomu a jedna z otázek mířila
přímo k tomu, zda tuto činnost nevnímají jako vykořisťování. Zároveň Chin
již při své disertační práci spolupracovala od prosince 2008 do března 2009 se
spolutvůrcem galactica.tv.
V první části svého výzkumu se
věnuje principům tzv. ekonomie darů (gifts economy), která je možná v malých
uzavřených skupinách s pevnými vazbami, jako jsou rodiny, vesnice, skupiny
přátel, ale právě i fanouškovské komunity. Její podstata je založena na
vzájemném vztahu obou stran, tedy reciprocitě mezi darujícími a obdarovávanými.
Uvádí i příklad narušení těchto křehkých vazeb v případě, kdy producentská
společnost vybídla své fanoušky, aby vytvářeli něco pro fanouškovskou komunitu
a následně omezila další nakládání s těmito artefakty s odvoláním na
licenci a autorská práva. Ekonomizující přístup velkých filmových a televizních
společností je v těchto případech kontraproduktivní a fanoušky spíše
odrazuje. Přesto se firmy snaží výtvory fanoušků využít k přeměně na
ekonomické statky.
V pravém slova smyslu jsou ale
tito aktivní fanoušci novým druhem znalostních pracovníků, kteří pracují ze
svého vlastního zájmu. Tvůrci těchto stránek navíc mají potenciál být developery,
public-relations specialisty, focus group, technickou podporou, novináři a
konsultanty v jedné osobě. Na základě provedených rozhovorů s tvůrci Chin
dokládá, že nejdůležitější je pro ně, jaké postavení si vybudují mezi ostatními
fanoušky a jakou získají reputaci. Snaží se získávat informace od štábů, dělat
rozhovory s herci, zjišťovat lokace natáčení a budovat vztahy s
produkcemi. Čím více se jim to vede, tím jsou ve své komunitě váženější. Stávají
se jakýmisi prostředníky mezi fanoušky a společnostmi. To, že fanoušci tvůrce
takto sami oslovují (a ti jim po získání důvěry v ně poskytují informace),
narušuje představu o vykořisťovaných a vykořisťujících. Jimi vytvořené stránky
můžeme chápat nejen jako dárek pro ostatní fanoušky, ale i jako ochranu
integrity oblíbené značky.
S fanouškovskými stránkami se pochopitelně setkáváme i
v českém prostředí, například http://www.edna.cz/sherlock/
nebo http://www.bsg.cz/. Ačkoli se jedná o
samostatné autorské web, mnohdy čerpají od svých zahraničních kolegů, kteří
mají ke svým „domácím“ tvůrcům přece jen o něco blíž a je pro ně například
snazší nafotit londýnské lokace Sherlocka Holmese, než pro naše fanoušky.
Zároveň mají ale i „lokální“ přínos, třeba když připravují a shromažďují české
titulky, dabované verze, reportáže s českými dabéry a tvůrci, vytvářejí
vlastní fanouškovská trička s originálními potisky nebo jen dávají odkazy
na obchody, ve kterých se dá toto zboží zakoupit.
Jakákoli
činnost, kterou člověk provádí ze svého vlastního zájmu a dělá ji primárně pro
zábavu, nemůže být dle mého názoru chápána
jako vykořisťování. V případě, že slouží svému primárnímu poslání. Tedy
přinášet dalším fanouškům informace, které by jim oficiální produkce jen tak
nepřinesly. O vykořisťování se může jednat ve chvíli, kdy na této dobrovolnické
práci začnou parazitovat právě velké produkční společnosti, které chtějí využívat
výtvory svých fanoušků k vlastnímu ekonomickému zisku. Další nešťastnou
variantou je perzekuce fanoušků za tuto kreativní činnost pro porušování
autorských práv. Je to v podstatě absurdní ve chvíli, kdy se jedná jen o
záplatování děr na trhu, které produkce nechaly vzniknout, a navíc za
předpokladu, že se fanoušci na těchto produktech nechtějí primárně obohatit,
ale jen saturovat ostatní příznivce.
O autorce
Bertha Chin pracuje na Cardiffské univerzitě,
kde se věnuje studiu především fanouškovských aktivit. Její disertační práce
s názvem From Textual Poachers to Textual Gifter: Exploring Fan Community
and Celebrity in the Field of Fan Cultural Production se zabývala pojmem
hranice komunit a vytvářením fanouškovských celebrit v kultovních a sci-fi
televizních seriálech, zejména Akta X, Angel a Battlestar Galactica. Mimo jiné
je i členkou správní rady Fan Studies Network.
Zdroje:
Battlestar Galacitica [online]. 2014 [cit.
2014-04-19]. Dostupné z: http://www.bsg.cz/
Bertha Chin. Academia.edu [online]. 2014 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z: http://cardiff.academia.edu/BerthaChin
CHIN,
Bertha. Sherlockology and Galactica.tv: Fan sites as gifts or exploited labor?.
Transformative Works and Cultures
[online]. 2014, č. 15 [cit. 2014-04-19]. Dostupné z:
http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/513/416
Sherlock. Edna [online]. 2014 [cit. 2014-04-19].
Dostupné z: http://www.edna.cz/sherlock/
No comments:
Post a Comment