LIMONÁDY A BURGERY V DOBĚ NOVÝCH MÉDIÍ
Také často míváte ten pocit, jako byste byli posly dobrých zpráv? Dobrých zpráv o firmách, které milujete, které se vám Líbí? Je to zcela normální, protože jako zákazníci a konzumenti chceme, aby se o našem zážitku, o naší zkušenosti dozvěděli ostatní. A nebo to chce někdo jiný? V každém případě stojí za to všimnout si, že jsme v naší běžné on-line komunikaci vcelku pozitivní při hodnocení našich spotřebitelských zkušeností. Přičemž běžnou (resp. obecnou) on-line komunikací jsou myšleny sociální sítě, protože internetová fóra a diskuze bývají většinou zaměřené na konkrétní téma (článek, produkt apod.).
Sdílení osobních zkušeností s našimi
přáteli je na internetu běžné, stejně tak jako si vyprávíme naše zážitky, když
se s někým vidíme. A protože firmy a jejich marketéři toto pochopitelně
vědí, snaží se tuto naši aktivitu sami iniciovat. A byl by to velice špatný
marketingový stratég, kdyby se mu „podařilo“ iniciovat sdílení našich spotřebních
zkušeností negativně. Tak se vlastně stáváme uživateli, kteří přenáší internetový
obsah týkající se naší spotřebitelské preference na naše přátele a známé,
přičemž si takový obsah upravujeme k naší libosti, vybíráme si z něj jen
to, co se nám líbí nebo co považujeme za zajímavé. Řeč je o nejen o sdílení zajímavých
nebo vtipných obrázků a videí, ale zejména o samostatném vytváření vlastního
obsahu s tematikou, která nám primárně přišla zajímavá (týkající se našeho
oblíbeného produktu, značky), zároveň na nás ale byla tato tematika namířena s cílem
poupravit ji, okomentovat ji a předat dále. Takové chování lze nazvat termínem „produsage“,
se kterým přišel australský profesor Axel Bruns. Jedná se o participaci
uživatele na tvorbě a užívání určitého obsahu (zejména v oblasti internetu),
tzv. „produžívání“. Zcela konkrétně lze takové chování uživatelů internetu a
sociálních sítí ukázat na příkladu dvou amerických firem – Coca Cola a
McDonald´s.
Už při otevření českých webových stránek
Coca Cola se uživateli zobrazí 4 veliké výzvy zabírající téměř celou obrazovku –
SESTAV SI (hvězdný tým), SBÍREJ (exkluzivní samolepky), POŠLI SVOU SELFIE (do
Brazílie) a POJĎME (jíst společně). Pokud jste ještě do této chvíle nesdíleli
na vašem profilu jakýkoliv vtipný nebo jinak zajímavý obsah týkající se Coca
Coly, po návštěvě těchto stránek se tak s největší pravděpodobností stane.
Kdybyste snad odolali všem těmto výzvám a impulzům a nezačali vytvářet váš
osobní kreativní obsah s firemní tematikou, máte hned pod těmito výzvami
nepřehlédnutelnou možnost dát Like společnosti Coca Cola (pokud tedy z nepochopitelných
důvodů Coca Colu ještě stále olajkovanou nemáte). Samotná aktivita po
rozkliknutí např. POŠLI SVOU SELFIE DO BRAZÍLIE je vlastně přesně tím, co Axel Bruns v kapitole The Art of Produsage (kniha Blogs,Wikipedia, Second life and Beyond s podtitulem From Production to Produsage) popisuje. Prostřednictvím webu Coca Coly a např.
Facebooku můžeme zachytit část našeho života, okamžik, který zprostředkujeme
ostatním a kterým se dále podílíme na konečné podobě výsledného obsahu. Toto
zachycení (life-caching) je provedeno prostřednictvím aplikace, na kterou se
uživatel dostane právě přes výzvu POŠLI SVOU SELFIE DO BRAZÍLIE. Uživatel do
aplikace nahraje svou fotografii, která (bude-li vybrána) vytvoří společně s fotografiemi
dalších uživatelů z celého světa Vlajku fanoušků Coca Cola, která se
objeví na hřišti před úvodním zápasem Mistrovství světa ve fotbale. Každý si
může zobrazit, kolik lidí v konkrétní zemi sdílelo svou fotografii na
Vlajku fanoušků Coca Cola, samotná aplikace pak informace o sdílení, účelu a samotné
značce zobrazí všem přátelům „produsera“. Tento termín používá Bruns pro
situaci, kdy se uživatel stává tvůrcem a naopak.
"1. místo - Andyburger, vytvořila Andrea Č., Ružomberok" |
Na těchto dvou příkladech
jsem se pokusil poukázat na práci firem se svými zákazníky jakožto uživateli a
zároveň producenty mediálních obsahů a distribučních médií. Tento nový přístup
orientovaný na „produsage“ nabízí příležitost pro vznik nových obchodních
modelů a nových průmyslových lídrů, kteří více kooperují s „produsery“ jako
svými partnery, namísto toho, aby je pasovali do role pouhého publika. A jak
říká nadpis, i limonády a burgery mají v době nových médií (multimédií)
šanci zabírat jejich přední místa. A konečně, posuďte sami – setkáte se na
sociální síti spíše s příspěvkem typu: „Coca Cola je nezdravá, už ji nikdy
nebudu pít!“, anebo s příspěvkem: „Právě jsem přidal svoji fotku na Vlajku
fanoušků Coca Cola a budu v Brazílii, přidej se i Ty!“ ???
Jan Petrů, JJM335 Nová média a společnost
Jan Petrů, JJM335 Nová média a společnost
No comments:
Post a Comment