Transmediální
publikum a televizní tvorba: srovnání seriálů Skins (UK) a El
Barco (Španělsko)
Internet
a nové technologie přinesly nový model nelineální distribuce –
způsob Videa on Demand. Na to jak výrobci audiovizuálních děl,
tak i televizní stanice museli nutně reagovat, a tudíž změnit
své dosavadní distribuční strategie.
Digitalizace
přinesla možnost sledovat pořady nejen v čase jejich reálného
TV vysílání, ale i v době, kterou si konzument sám zvolí. Navíc
si může zvolenou relaci či film pustit nejen na klasickém TV
přijímači, ale také na notebooku, mobilním telefonu a tabletu,
což znamená téměř kdekoli. V tak složitém a vysoce
konkurenčním prostředí je tedy logické, že kromě změn
distribučních modelů podstatnou proměnou prochází také
nabízený obsah.
Pro
každého producenta, kmenového distributora i tvůrce AVD je
zásadní co nejvíce maximalizovat výdělky z každého snímku.
Byť ziskovost není kritériem uměleckého ani společenského
přínosu díla, je klíčovým parametrem v mnoha jiných ohledech.
Tím
se dostáváme tedy nejen ke způsobům distribuce daných
audiovizuálních děl, ale též novým formám jejich propagace.
Vznikl
nám tak nový vztah mezi médiem a publikem, a proto muselo v
televizním světě dojít ke dvěma zásadním změnám: způsobu
vyprávění a vytvoření co nejaktivnějšího publika.
María
del Mar Grandío a Joseba Bonaut se ve své práci zaměřili na
fenomén marketingových strategií týmů okolo britského seriálu
Skins a španělského El Barco, dvou nejpopulárnějších seriálů
na bristkém a španělském trhu, kteří kromě samotného
lineárního vysílání seriálů nabídly svým divákům další
zábavní aktivity – pro vyšší míru zapojení do děje a
zároveň rozšiřování fanouškovské základny.
Skins
je britský seriál sledující životy mladých lidí z Bristolu,
kteří se snaží vyrovnat s rozpadem rodiny, partnerskými vztahy,
drogami apod. Španělské El Barco vypráví příběh čtyřiceti
dvou lidí, uvíznutých po strašlivé bouři na lodi, přičemž to
začne vypadat, že bouři přežili jako jediní na planetě.
Seriál
Skins je specifický tím, že každá epizoda je věnována jedné
postavě. Navíc se každé dvě série postavy kompletně vymění,
a vytvářejí tím tak „generace“. Oproti tomu El Barco se drží
lineární struktury vyprávění a jednotlivé epizody se točí ani
ne tak kolem jedné postavy, ale kolem určité události, která se
na lodi stane.
Detailní
analýzou jednotlivých vyprávěcích prostředků a míry zapojení
diváků do světa seriálu, začali zkoumat samotnou interakci mezi
divákem a fiktivní zápletkou. K tomu využili čtyři faktory:
vztah mezi příběhem a médiem, aspekty vyprávění (postavy,
téma, zápletka, prostředí), intertext a formu distribuce seriálu.
Významnou
změnou není jen možnost nelineárního zhlédnutí pořadu, ale
především to, že jej diváci mohou konzumovat v tentýž čas
formou diskuzí i na sociálních sítích. Tak
došli k závěru, že zásadní je pro úspěch pořadu co největší
zapojení diváků, na co nejvíce platformách-expanze fiktivních
světů je nejefektivnější.
Využítí
platforem jako Twitter, Facebook, Myspace nemusí slouži ale jen k
vytvoření fanouškovských stránek pořadu, ale i fiktivním
uživatelským profilů jeho hrdinů, kteří pak i komentují
statusy jiných uživatelů, přidávají na svůj profil vlastní
(vždy se samozřejmě týkají aktuálního dění v pořadu).
Jde
tu vlastně o snahu vypěstování divákovy loyality a vytvoření
komunit.
Podobný
příklad je i u televizního kanálu Channel 4, který nabídl u
seriálu Misfits fanouškům například počítačovou hru zdarma.
Chtěl-li však hráč získat lepší schopnosti či nástroje k
rychlejšímu dosažení cíle, musel zaplatit.
Srovnáním
marketingových strategií seriálů Skins a El Barco autoři
zjistili, že oba dva používají stejné metody, lišící se pouze
ve větší čí menší míře zapojení té které sociální sítě.
Zatímco El Barco pořádá videomeetingy s představiteli hlavních
rolí a komunikuje s diváky především pomocí Twitteru, Skins
mají videoblogy nikoli herců, ale postav a hlavní komunikace
probíhá přes facebook, kde jsou občas i uveřejňovány
exkluzivní epizody nebo jejich části.
Skins
se především snaží pracovat s konceptem exkluzivity, kdy se
osobní záležitosti a pocity hlavních postav divák dozvídá jen
a pouze prostřednictvím videoblogů a sociálních sítí. Nejde
tedy tak úplně o nějaký nezajímavý nadstandard pro ty největší
fanoušky, ale o celkem zásadní informace o vývoji postav.
I
přes nespočet platforem s pořadem spojených je ale stále
základním, vztyčným, bodem pro diváka televizní vysílání, od
kterého se veškeré ostatní multimediální aktivity odvíjejí.
Zásadním poznatkem i fakt, že tento způsob budování
fanouškovské základny je ideální pro seriály zaměřené na
mladší obecenstvo, které nové technologie a sociální sítě
používají na denní bázi.
V
českém mediálním prostředí je tento model ještě hudbou
budoucnosti-sice se na sociálních sítích na profilech seriálů
občas objeví odkazy na předpremiérová videa či rozhovory s
hlavními protagonisty, ale do cross-platformových strategií, které
můžeme vidět u zahraničních televizních stanic, máme ještě
hodně daleko.
Autoři:
María
del Mar Grandío je profesorkou audiovizuálního programování a
reklamy na Catholic University of Murcia, a scenáristiky na
International University of La Rioja. Její výzkum se zabývá
především televizní zábavní tvorbou, se zaměřením na nová
média a jejich diváky.
Joseba
Bonaut je děkanem na fakultě komunikace na San Jorge University.
Zabývá se především tématem vývoje televizních formátů na
britských a amerických trzích, spolu ještě s otázkou vztahu
mezi sportem a televizí.
Zdroj:
DEL MAR GRANDÍO, María, BONAUT, Joseba, Transmedia audiences and television fiction: A comparative approach between Skins (UK) and El Barco (Spain), Participations [online], 2012, č.9/2, [cit. 2014-04-20], dostupné z
WWW: http://www.participations.org/Volume%209/Issue%202/30%20Grandio%20Bonaut.pdf
No comments:
Post a Comment