Sociální média jsou populárním
prostředkem jak se veřejně vyjádřit, komunikovat a prezentovat. Spíše než k
formování online identit, odehrává se na těchto stránkách boj o celkovou kontrolu
mezi uživateli, zaměstnavateli a vlastníky platforem. José Van Dijcková,
profesorka Komparativních mediálních studií na univerzitě v Amsterdamu, představuje
ve svém článku srovnávací analýzu mezi sociálními sítěmi Facebook a LinkedIn.
Zatímco Facebook je převážně zaměřený na usnadňování osobní sebe prezentace,
LinkedIn slouží potřebám profesionální sebe prezentace. Obě platformy
fungují na podobných principech a popisují život daného uživatele – uvádějí informace,
které jsou snadno dostupné na internetu.
V dnešní době si pojem
soukromí vykládá každá sociální síť jiným způsobem. Facebook a další sociální
sítě se snaží podpořit myšlenku, že lidé mají jednu transparentní online identitu,
kde odhalují své zvyky a osobní informace v procesu socializace. Vlastníci
platforem však zaměřili svůj zájem na zesilování potřeby po uniformní online
identitě, aby dosáhli maximální transparentnosti, nejen proto, že chtějí vědět,
kdo jsou jejich uživatelé, ale také protože jejich inzerenti platí za „pravdivá“
data. Tento zájem vlastníků se ale může dostat do rozporu s potřebami
uživatele, kteří se chtějí lišit ve svých vlastních online profilech. Pro
většinu uživatelů je značný rozdíl mezi tím, jakým způsobem se prezentujeme ve
své práci svým kolegům a nadřízenému a jak se chováme s přáteli ve svém
volném čase. Dlouho před vznikem online komunikace Ervin Goffman (1959)
vytvořil teorii sebe prezentace, která říká, že každý člověk potřebuje mít
možnost zvolit si, jakým způsobem se bude prezentovat na veřejnosti. Tato
potřeba ještě více vzrostla od té doby, co se veřejná komunikace odehrává
online.
Uživatelé rozmísťují své profily
na sociální sítě z různých důvodů a po letech se naučili, jak se vhodně online
prezentovat na jednotlivých platformách. Zpočátku platformy jako Facebook byly
běžně považovány jako prostor pro osobní sebe vyjádření umožňující spojení
s přáteli. Postupně uživatelé pochopili, jak se online prezentovat, a
pochopili také důležitost sociálních sítí jako nástroje pro profesní sebe prezentaci.
Protože každá forma prezentace sebou nese specifické publikum, uživatelé se
museli naučit jak si udržet soukromí a zároveň se vhodně prezentovat.
Sociální sítě se ale také
vyvíjely. V prvním stádiu jejich vývoje od roku 2002 do roku 2008
fungovaly tyto stránky běžně jako komunitní prostor, primárně aby usnadnily
propojení mezi lidmi. Po roce 2008 většina korporátních vlastníků stránek
zaměřila svou pozornost na možnost zpeněžit toto propojení mezi lidmi, a to
maximalizováním komerčních dat pohybujících se mezi lidmi (Van Dijck, 2013).
Spolu s tímto tlakem přišla i změna v architektuře sociálních sítí,
spíše než databází osobních informací, staly se nástrojem pro odhalení životních
příběhů uživatelů. Další sekce vysvětlí,
jak jsou tyto tlaky složitě propojeny.
Sociální média mění svou
digitální strukturu, což nezbytně přináší otázky týkající se online sebe
prezentace: Jak jsou veřejné identity propojeny napříč platformami? Jaký je důsledek
odhalení propojenosti online identit? Aby zjistila odpovědi na tyto otázky, Van
Dijcková použila komparativní analýzu k porovnání sítě Facebook a LikedIn.
Zatímco Facebook je obecně sociální síť, umožňující vytvářet si osobní síť
kontaktů, LinkedIn je určený spíše profesionálům. Obě platformy používají
podobné principy propojení mezi lidmi a výpovědi o jejich uživatelích.
V roce 2011 však Facebook představil novinku Timeline, aby podpořil unifikovaný
prezentační styl pro hlavní stránku všech jeho členů. LinkedIn zase podněcoval
nenápadnými taktikami a změnami k osobitější sebe prezentaci. Obě sociální
sítě tak podporovaly myšlenku jednotné a ideální sebe prezentace.
Platformy jako jsou Facebook a
LinkedIn posunuly hranice masové komunikace. Jejich uspořádání nutí uživatele uveřejňovat
o sobě všechny informace, ať už záměrně nebo nevědomě. Sami uživatelé se však
stali velmi schopnými v sebe prezentaci, navzdory inzerentům a dalším
zainteresovaným stranám, které se snaží získat vliv na tyto nástroje ke svým vlastním
potřebám. Moc sociálních sítí spočívá v rukou jejich vlastníků, ale i ti
musí neustále balancovat mezi požadavky uživatelů a svými obchodními cíli – svádět
boj, který se skrývá hluboko v ideologii a ekonomických zájmech v procesu
formováním online identit. V jádru tohoto problému nalézáme tři
zúčastněné: uživatele, kteří si budují síť kontaktů a rozvíjí různé typy sebe
prezentací cílené pro rozdílné publikum; zaměstnavatele, kteří hledají „pravdivé“
informace o perspektivních zaměstnancích a zároveň potřebujících sociální sítě
k monitorování zaměstnaneckého chování na internetu; a vlastníky
platforem, kteří mají zájem na unifikaci lidských projevů a maximalizování
propojení. Všechny tyto tři zainteresované strany jsou zakořeněné ve strategických
paradoxech: každý musí taktizovat a hrát tuhle online hru, aby z ní vytěžil
maximum.
Van Dijcková odkazuje na
Goffmanovu teorii sebe prezentace – uživatelé mají různé potřeby prezentace – vyjádřit
se, komunikovat a propagovat se – reflektující potřeby různých lidí adresované
různým osobám. Pokud uživatelská potřeba spočívá v sebe propagaci, snaží
se uživatelé vytvořit si unifikovaný profil, který je univerzální a přijatelný pro
všechny online platformy. Udržováním profilu na sítích Facebook a LinkedIn
uživatelé mohou uvádět shodné osobní a profesní informace. Samozřejmě pokud
hledáte práci, nebo budujete kariéru, vytvoření konsistentní osobní a
profesionální image je velmi důležité. Mnoho uživatelů se bude snažit
synchronizovat své profily na obou stránkách, i když je Facebook i LinkedIn
budou svým nastavením nutit zvolit si jinou strategii sebe prezentace. Facebook
je navrhnutý tak, aby stimuloval primárně sebe vyjádření a až poté sebe
propagaci, zatímco LinkedIn se spíše zaměřuje na profesionální vystupování a
zkušenosti. Avšak uživatelé mohou využít možnost rozmanitých nástrojů, aby si
vytvořili různé identity.
Různé zájmy uživatelů,
zaměstnavatelů a vlastníků online sítí navozují otázku, jak sociální sítě nutí
unifikovat online identity bez vědomí jejich členů a řídit tak jejich chování.
Zaměstnavatelé využívají sociální média za účelem náboru zaměstnanců stejně
jako pro vnitřní komunikaci v rámci firmy. Chtějí zde hledat perspektivní
kandidáty, a proto kromě procházení profesních životopisů hledají známky sebe vyjádření
daných uživatelů. Výzkum v roce 2011 mezi 300 náborovými specialisty
ukázal, že 91% zaměstnavatelů hledá informace o perspektivních zaměstnancích na
sociálních sítích – 76% se dívá na profily na síti Facebook a 48% na LinkedIn (Swallow,
2011). Navzdory tomu, že síť LinkedIn slouží jako profesionální pracovní trh s online
životopisy, zaměstnavatelé se často více zajímají o osobní informace o daných uživatelích,
které mohou najít na síti Facebook. Téměř 70% těchto náborových specialistů,
podle stejného výzkumu, přiznalo, že zamítli kandidáty na základě toho, co našli
o daných uživatelích na sociální síti. Na základě daných informací vyhodnotili
daného uchazeče jako nesympatického, nebo jeho chování v určitých situacích
shledali za nevhodné. Zaměstnavatelé se
velmi zajímají o osobní život, přestože se uživatelé snaží tyto informace o
sobě uchovávat v soukromí. Někteří zaměstnavatelé dokonce došli tak
daleko, že po svých kandidátech během pohovorů požadovali přístupová hesla na
Facebook, aby si mohli dopodrobna prohlédnout jejich profil. Jakmile se však
uchazeči o zaměstnání zaměří spíš na budování svého osobního profilu, mohli by
opomenout budování své profesionální identity, což by jim mohlo uškodit.
Koneckonců vlastníci platforem
mají zájem, aby se uživatelé zavázali prezentovat svou unifikovanou osobnost, namísto
toho aby se prezentovali v několika online identitách skrz různé platformy,
což by udělalo nepořádek v čitelnosti a soudržnosti jejich dat. Propagují
ideologii, že by uživatelé měli mít jednu transparentní identitu. Facebook má
svá pravidla, kde jasně stanoví, že by se uživatelé měli vyvarovat uvádění
mylných informací o sobě a měli by mít jen jednu autentickou identitu, která je
naprosto jednotná a zřejmá. Paradoxně Facebook rozpoznává potřebu po různých
možnostech sebe prezentace adresované určitým typům publika korespondující s různými
úrovněmi intimity v nastavené soukromí.
Facebook i LinkedIn se jeví jako
mocní hráči v určování normativního chování. Jemné úpravy strategií
rozhraní v průběhu let ukázaly, jak platformy ovlivňují profily uživatelů tak,
aby uspokojily zájmy především inzerentů. Profily na sociálních sítích tak nejsou
odrazem něčí identity, jak je prezentuje Marc Zuckerberg, ale jsou spíše odrazem
boje o moc mezi uživateli, zaměstnavateli/zaměstnanci a majiteli platforem nad
řízením online informací a chování. Tato
srovnávací studie se především snaží zvýšit povědomí uživatelů o mocenských
tlacích, které se odehrávají na sociálních sítích.
Zdroje:
'You have one identity': performing the self on Facebook and
LinkedIn. José van Dijck. 2013 35: 199 Media Culture Society.
Goffman E (1959) The Presentation of Self in
Everyday Life. New York: Anchor Books. In 'You have one identity': performing the self on
Facebook and LinkedIn. José van Dijck. 2013 35: 199 Media Culture Society.
Van Dijck J (2013) The Culture of
Connectivity. A Critical History of Social Media. New York: Oxford
University Press. In 'You
have one identity': performing the self on Facebook and LinkedIn. José van
Dijck. 2013 35: 199 Media Culture Society.
No comments:
Post a Comment