Friday, April 18, 2014

Magický svět kartiček



Když se řekne karetní hra, může nás napadnout poker, mariáš, žolík, solitér a spousta jiných, když se ale přidá slovo sběratelská, pak už se naše asociace přesunou k jinému druhu her. Sběratelské karetní hry jsou převážně založeny na světech sci-fi a fantasy a s nimi jsou také spojena transmediální vyprávění.

Koncept transmediálního vyprávění


Koncept transmediálního vyprávění popisuje Henry Jenkins jako proces, kdy jsou nedílné prvky fikce rozptýleny napříč různými komunikačními kanály a společně pak vytvářejí jednotný a koordinovaný zážitek ze zábavy. V ideálním případě by však každé médium mělo mít vlastní přínos k rozvoji příběhu, což ve výsledku pro tvůrce není jednoduchá záležitost. Dále se Jenkins zmiňuje i o ekonomických motivech – tedy snahu o vytěžení maxima ze zavedené značky.


Mezi takové případy lze zařadit sběratelské karetní hry vymyšlené na základě úspěšných knih či filmů nebo seriálů. Jedná se např. o hry Lord of the Rings, Star Wars, Harryho Pottera nebo Pokémon. Podobné hry jsou rozšířením již hotových příběhů a profitují na nich. Princip sběratelských her totiž spočívá v nakupování balíčků karet, kdy hráč neví, jaké konkrétní kartičky balení obsahuje. Vytvoří si svůj unikátní hrací balíček a postupně dokupuje další karty, aby si hrací balíček zdokonalil. K tomuto účelu vznikly specializované weby a e-shopy, na kterých se dá sehnat jak originální balení, tak jednotlivé karty, nebo návody a rady ke hře atd. Pokud hráč nechce investovat peníze do skutečných karet, může si zpravidla zahrát zmíněné hry i na svém počítači či telefonu. Přínosem těchto her v rámci konceptu transmediálního vyprávění jsou nová dobrodružství, která hráči zažívají při hře se známými postavami.

Trochu jiný příběh

 

Magic: The Gathering se od předešlých her liší a z pohledu transmediality je zajímavější. V tomto případě je totiž příběh vytvořen primárně pro karetní hru a na ten pak navazují další komunikační kanály.
Hra vznikla v roce 1993, vymyslel ji Richard Garfield (autor mnoha podobných her, mj. i Star Wars Trading Card Game) a hru vydali Wizards of the Cost. Stala se jednou z nejúspěšnějších her svého druhu, kterou si oblíbily miliony lidí po celém světě a vyšla i v několika jazykových mutacích (v ČR existuje pouze její originální anglická verze). Každý rok se rozrůstá o novou základní edici a jednu či více rozšiřujících edic. Čím si však hra udržuje své příznivce, není jen sběratelská vášeň a krásné ilustrace, je to také obrovské množství karet nabízejících miliony různých kombinací. Kouzlo hry spočívá v sestavení hracího balíku tak, abyste co nejdříve připravili soupeře o všechny životy. Je k tomu zapotřebí znalost karet, nejlepších kombinací, strategie a možná i trochu štěstí. Hráč má na výběr z pěti barev (bílá, černá, červená, modrá a zelená), kde každá reprezentuje určitý svět kouzel. Každá barva má své země (tzv. lands – pláně, bažiny, hory, ostrovy a lesy), které dávají manu potřebnou k vykládání bytostí/příšer (tzv. creatures), kouzel, artefaktů a dalších druhů karet. Názvy některých karet se staly natolik specifickými, že jsou po nich pojmenovány např. webové stránky věnované hře, nebo třeba program, ve kterém si můžete spustit hru na počítači (př. Černý rytíř, Black Lotus, Cocatrice).

Nekonečný svět kouzel


Od vzniku hry uplynulo už přes dvacet let a její svět se neustále rozšiřuje. Nejen vydáváním nových edicí a zařazováním nových karet, ale také skrze příběhy, které vycházejí v knihách a antalogiích pravidelně od roku 1994. Tyto příběhy navazují na texty, které jsou na většině kartiček (tzv. flavour text psaný kurzívou) a zasvěcují čtenáře do životů a povah různých bytostí, do tajů a úskalí kouzel či artefaktů.  Autoři knih s každou novou edicí postupně odkývají čtenářům kus tajemství, které se skrývá za kartičkami. Děj se ve většině knih odehrává ve světě Dominarie a pokud znáte karty, jako jsou Urzovy či Mishrovy artefakty, mohl by vás zajímat třeba příběh bratrů Urzy a Mishry, kteří v touze po moci válčili proti sobě, až zpustošili Dominarii a uvrhli ji do doby ledové, na níž navazují další romány s pokračováním příběhů světa Magic: The Gathering. To je ale jen malá část celého vesmíru, který už léta vykreslují desítky knih různých autorů.

Ukázky karet Mishrových a Urzových arefaktů s obálkou knihy


Knihami ale dobrodružství a boje hrdinů hry nekončí. Snad žádný fantasy svět by se neobešel bez komiksů a podobně jako u knih, nabídka příběhů je velmi bohatá.

Nebo byste si snad sami chtěli vyzkoušet roli mága, utkat se s draky, vampýry, elfy, gobliny, rytíři či dalšími bytostmi a poznat Shandalar – jednu ze sfér tohoto spletitého Multiverza? I to je možné. Už v roce 1997 vyšla počítačová hra, které nikdo neřekne jinak než právě Shandalar. O něm vyšla zmínka už v cyklu Ice Age (Doba ledová), který následoval právě po válce Mishry s Urzou. Počítačová hra tedy opět navazuje na vydané příběhy, ale i ten, kdo je nečetl, se u hry bude bavit dobýváním měst a hradů obléhaných pěti čaroději, hledáním a vyhráváním nových karet pro zdokonalení hracího balíčku, duely s různými bytostmi, a to vše s cílem zachránit Shandalar a jeho lid konečným duelem s Arzakonem.


I když hra Shandalar patří spíše k historii celého vyprávění a nabídku karet z novějších edic nelze očekávat, stále má mnoho příznivců, kteří na ni nedají dopustit. Je to proto, že je to stále jediná počítačová hra, která není založena jen na prosté hře, ale je do ní zakomponován příběh.

Pokračování příště…


Jestli vás v tuto chvíli napadlo, že už chybí jen filmové zpracování, pak nejste jediní. Málokdo asi ví, že v Česku vznikl úplně první a zatím jediný film inspirovaný hrou. Snímek Tap: Maxova hra vznikl v roce 2012 jako studentský nezávislý film Kamila Beera. Nejde však o ztvárnění světa fantasy, ale o příběh kamarádů – hráčů „Magicu“. Dnes už Kamil Beer není jediný, kdo měl nápad natočit film inspirovaný hrou. V lednu tohoto roku přinesl Hollywood reporter dobrou zprávu všem fanouškům - že Hasbro (od r. 1999 majitel Wizards of the Cost) se domluvilo s 20th Century Fox na právech k natáčení filmu o Magic: The Gathering. Údajně si k tomu už najali scénáristu a producenta Simona Kinberga, který se podílel například na filmu X-Men. Slibují velkolepý projekt na úrovni Pána prstenů či Harryho Pottera.

Zdá se, že svět „Magiců“ zdaleka není u konce a že se stále máme na co těšit!

Autor příspěvku: Pavla Kovářová 

No comments:

Post a Comment