Sunday, April 20, 2014

Největší loser vyhrává




Největší loser vyhrává


Zavřete patnáct tlouštíků na jeden ranč, mučte je tam hlady a týrejte v posilovně (to vše samozřejmě pod dohledem kamer) a máte jednu z nejúspěšnějších amerických reality show posledních let. Televizní show The Biggest Loser byla poprvé odvysílána v roce 2004 a letos v zimě skončila již patnáctá (!) sezóna. Produkce až dvou sérií ročně, stejně jako údaje o sledovanosti, naznačují velký úspěch této show jak mezi diváky po celém světě, tak mezi zájemci o účast v soutěži (právě v těchto dnech probíhá casting na šestnáctou řadu). Veleúspěšný formát televize NBC převzalo 24 dalších zemí a některá z verzí byla odvysílána ve více než devadesáti státech celého světa - ani jedno však není případ České republiky. Takže zatímco svou verzi „loosera“ má, kromě zemí jako Británie nebo Austrálie, také třeba Maďarsko, Ukrajina nebo Slovensko, český fanoušek je odkázán na zahraniční formáty, a zejména na Youtube, kde jsou naštěstí pro něj jednotlivé díly k dispozici již krátce po jejich americké premiéře.



A o co tedy jde? Tvůrci pořadu vyberou z velkého počtu přihlášených patnáct (většinou) silně obézních Američanů, rozdělí je do týmů, každému týmu přidělí trenéra a během tří měsíců se všichni společně snaží zhubnout co největší procento své původní hmotnosti. To pro ně většinou kromě tučné finanční výhry (jen pro vítěze) znamená také (nebo možná především) návrat do „normálního života“. Soutěžící samozřejmě nikdo hlady nemučí, celý koncept by měl podporovat zdravý životní styl – tedy vyvážený jídelníček a pohyb. Vše probíhá nejen pod dohledem lékařů (to je opravdu nutné, představte si, co se stane, když naženete do posilovny dvousetkilového jedince, jehož jediným pohybem byla doposud cesta z gauče do ledničky a zpět), ale především trenérů, kteří členům svého týmu denně připravují opravdu drsné tréninky a po celou dobu soutěže je psychicky podporují. Na konci každé epizody proběhne vážení a soutěžící s nejmenším váhovým úbytkem z ranče odchází. Po třech měsících opouštějí ranč i poslední tři finalisté a zhruba za dva měsíce (další poctivé domácí dřiny) se opět všichni sejdou ve velkém finále, kde jsou znovu zváženi a hlavní výhru získá nejúspěšnější ze tří finalistů (druhou výhru pak ten, kdo se nejvíce snažil doma, po odchodu z ranče).

Olivia Ward, vítězka 11. série

 

Staňte se loserem v pohodlí domova

Velký zájem o účast v soutěži (ale také velkou podporu fanoušků) se tvůrci samozřejmě rozhodli využít k expanzi do dalších mediálních platforem, tedy „příběh“ transmediálně vyprávět, což znamená nejen možnost zapojení většího počtu zájemců do celého projektu, ale samozřejmě také dodatečné zisky pro tvůrce.

Začneme-li tradičními médii (pro ty méně technicky zdatné), základem jsou samozřejmě desítky DVD s workouty z TBL. Následují TBL hudební CD, tedy speciální hudební mixy ve svižném tempu, neboť jak tvrdí tvůrci, ti, kdo cvičí s hudbou, vydrží cvičit déle, cvičí poctivěji, častěji a víc si to užívají (nejedná se však o nic jiného než o obdobu klasických hudebních mixů osmdesátek, devadesátek apod.). Pro milovníky toho nejstaršího média jsou k dispozici TBL knihy se souborem receptů, rad, jak správně cvičit a motivací pro každého, kdo chce změnit životní styl. Na jejich tvorbě se (prý) podílejí lékaři, trenéři a jednotliví úspěšní účastníci pořadu. 

Pro ty zdatnější jsou samozřejmě k dispozici videohry. Fanoušci show si tak můžou zahrát interaktivní fitness hry (Wii a Nintendo DS), Kinect na Xboxu vám dokonce připraví cvičební plán, a to tak, že si vás nejprve oskenuje, změří a zváží, a poté, co si nastavíte svůj vlastní hubnoucí cíl, provede vám zátěžový test a cvičební plán na míru j na světě.

Tvůrci pořadu se snaží jít ještě dál a vytvořili speciální The Biggest Loser on-line hubnoucí klub (členství je samozřejmě placené), který slibuje změnu životního stylu „v pohodlí domova“. Základem je nabídnout všem stejné možnosti, jaké mají přímí účastníci soutěže. Po zaplacení členského poplatku získáte šestitýdenní hubnoucí program – jídelníčky (s recepty i nákupním seznamem, pro masožravce i vegetariány, s databází 200 tisíc pokrmů!), workouty s trenéry z televizní show a podporu celé komunity – soutěžících i expertů. Klub sleduje, co jíte, jak cvičíte, tvoří grafy vašich pokroků a upomíná vás, že byste se měli zvážit a změřit. Team expertů a ambasadorů dodává podporu a zodpovídá dotazy. Placené členství zajišťuje intimitu uzavřené skupiny, inspiraci, setkávání s novými lidmi a jednou měsíčně on-line motivační meetingy.

Navíc jeden z trenérů posledních sérií, Dolvett Quince, nově nabízí také možnost zúčastnit se TBL Bootcampu – osmitýdenního on-line coachingu s každodenními on-line workouty a jídelníčky. Program začíná 28. dubna a Dolvett slibuje, že bude účastníky denně vést a motivovat, nabízí live chat, privátní maily a podporu nejen od něj, ale i od ostatních členů bootcamp týmu.

Podíváme-li se také mimo sféru médií (i když těmto aktivitám se také dostává velké mediální pozornosti), za zmínku stojí také TBL Run Walk – série běžeckých závodů, jejichž posláním je „zvednout Ameriku z gauče.“ Závody organizují již několik let dva bývalí účastníci a jednotliví trenéři a soutěžící se různě dlouhých běžeckých tratí napříč celou Amerikou pravidelně účastní. Známé jsou také TBL resorty v několika amerických městech a samozřejmě možnost zakoupit vše to, co v soutěži používají samotní soutěžící (od oblečení přes osobní a kuchyňské váhy po cvičební pomůcky).

Těžko říct, co je za obrovským úspěchem formátu. Bude to zřejmě (jak už to v reality show bývá) vhodný výběr kandidátů. Zejména v posledních sezónách se tvůrci pořadu snaží vybírat lidi skutečně velmi obézní, nepohyblivé a nemocné. Ti, pro které je i stometrová procházka nadlidským výkonem jsou najednou pod obrovským fyzickým tlakem (v pověstných prvních trénincích není zvracení nebo ztráta vědomí ničím výjimečným) a pro mnohé je fascinující sledovat jejich proměnu - jak fyzickou, tak především psychickou. Většinou jde o lidi frustrované, bez jakéhokoliv sebevědomí, kteří se s podporou trenérů a silou své vůle do konce pořadu promění v sebevědomé jedince. Úspěch ale stojí rovněž na trenérech - těch se v show v průběhu let vystřídalo několik (mezi nimi ve dvanácté řadě i Anna Kournikova), jednoznačně nejvíc jsou však se show spojeni Bob Harper a především Jillian Michaels. Ta se sice již dvakrát rozhodla soutěž opustit, tlak fanoušků byl ale tak velký, že se vždy znovu vrátila.

Cvičíme s Jill

Jillian Michaels, jedna z nejznámějších osobních trenérek, spojená s TBL od prvních sérií, se díky soutěži stala skutečnou celebritou. Zatímco samotný TBL není v České republice takovým fenoménem jako v zemích, kde se vysílá nebo produkuje, fenomén Jillian, zejména v posledním roce, doslova zaplavil Česko. Sama Jillian vydala již 15 DVD pro domácí cvičení, několik knih, a slibuje viditelné cvičební výsledky již po velmi krátké době (její metoda 3-2-1 spočívá v intervalovém střídání posilování velkých svalů, kardia a posilování břišních svalů, a je postavena také na principu HIIT). Kromě toho, že je Jillian (ač křehká žena) skutečně drsnou trenérkou, se kterou se ani doma v obýváku neodvážíte některý ze cviků odfláknout (obzvlášť když si předtím pustíte některou z epizod TBL), spočívá její úspěch do značné míry také v tom, že si sama prošla radikální proměnou. 

Jillian Michaels - před a po
Tak coachuje Jill


Jillian má na svých facebookových stránkách přes dva miliony fanoušků, ale její čeští příznivci se sdružují spíše v jedné (nebo více) z desítek fb skupin (většinou uzavřených nebo tajných), které byly založeny s cílem sdílet zkušenosti ze cvičení s „Jill“, dělit se o výsledky a pokroky a vzájemně se podporovat – tedy aktivit, které plně odpovídají konceptům produsage a kolektivní inteligence. 

Ani modelky ani boubelky

V celé show TBL jde samozřejmě o jeden velký business, nicméně v tomto případě se zdá, že se tvůrcům podařila také prospěšná věc. Američané, pověstní svými špatnými stravovacími návyky a nadměrnou obezitou, se začínají (částečně) měnit a nacházejí zalíbení ve zdravém životním stylu. O tom, že soutěž to se zdravým životním stylem myslí skutečně vážně, svědčí i fakt, že se v ní již dvakrát objevila americká první dáma, která zde přišla propagovat svou kampaň Let´s move zaměřenou na boj s dětskou obezitou. A to, že opravdu nejde o drastické (a nezdravé) hubnutí za každou cenu, ale skutečnou změnu životního stylu, potvrzuje reakce fanoušků po celém světě na vzhled vítězky poslední série - Rachel Frederickson. Ta zhubla téměř 60% své původní váhy a při finálovém vážení působila jako skutečná anorektička. Pobouření, které vyvolaly domněnky, že touha po finanční výhře mohla přivést Rachel z jednoho extrému do druhého, svědčí o tom, že v Americe (i jinde) se začíná skutečně něco měnit a kult anorektických modelek je alespoň částečně na ústupu.

Rachel Frederickson - před a po
Rachel zhubla téměř 60% své hmotnosti

1 comment: