Největší loser vyhrává
Zavřete patnáct
tlouštíků na jeden ranč, mučte je tam hlady a týrejte v posilovně (to vše
samozřejmě pod dohledem kamer) a máte jednu z nejúspěšnějších amerických reality
show posledních let. Televizní show The Biggest Loser byla poprvé
odvysílána v roce 2004 a letos v zimě skončila již patnáctá (!)
sezóna. Produkce až dvou sérií ročně, stejně jako údaje o sledovanosti,
naznačují velký úspěch této show jak mezi diváky po celém světě, tak mezi zájemci
o účast v soutěži (právě v těchto dnech probíhá casting na šestnáctou
řadu). Veleúspěšný formát televize NBC převzalo 24 dalších zemí a některá z verzí
byla odvysílána ve více než devadesáti státech celého světa - ani jedno však
není případ České republiky. Takže zatímco svou verzi „loosera“ má, kromě zemí
jako Británie nebo Austrálie, také třeba Maďarsko, Ukrajina nebo Slovensko,
český fanoušek je odkázán na zahraniční formáty, a zejména na Youtube, kde jsou
naštěstí pro něj jednotlivé díly k dispozici již krátce po jejich americké
premiéře.
A o co tedy jde? Tvůrci
pořadu vyberou z velkého počtu přihlášených patnáct (většinou) silně
obézních Američanů, rozdělí je do týmů, každému týmu přidělí trenéra a během
tří měsíců se všichni společně snaží zhubnout co největší procento své původní
hmotnosti. To pro ně většinou kromě tučné finanční výhry (jen pro vítěze)
znamená také (nebo možná především) návrat do „normálního života“. Soutěžící samozřejmě
nikdo hlady nemučí, celý koncept by měl podporovat zdravý životní styl – tedy vyvážený
jídelníček a pohyb. Vše probíhá nejen pod dohledem lékařů (to je opravdu nutné,
představte si, co se stane, když naženete do posilovny dvousetkilového jedince,
jehož jediným pohybem byla doposud cesta z gauče do ledničky a zpět), ale
především trenérů, kteří členům svého týmu denně připravují opravdu drsné
tréninky a po celou dobu soutěže je psychicky podporují. Na konci každé epizody
proběhne vážení a soutěžící s nejmenším váhovým úbytkem z ranče odchází.
Po třech měsících opouštějí ranč i poslední tři finalisté a zhruba za dva
měsíce (další poctivé domácí dřiny) se opět všichni sejdou ve velkém finále,
kde jsou znovu zváženi a hlavní výhru získá nejúspěšnější ze tří finalistů
(druhou výhru pak ten, kdo se nejvíce snažil doma, po odchodu z ranče).
Olivia Ward, vítězka 11. série |
Staňte se loserem v pohodlí domova
Velký zájem o účast v soutěži
(ale také velkou podporu fanoušků) se tvůrci samozřejmě rozhodli využít k expanzi
do dalších mediálních platforem, tedy „příběh“ transmediálně vyprávět, což znamená
nejen možnost zapojení většího počtu zájemců do celého projektu, ale samozřejmě
také dodatečné zisky pro tvůrce.
Začneme-li tradičními
médii (pro ty méně technicky zdatné), základem jsou samozřejmě desítky DVD s workouty
z TBL. Následují TBL hudební CD, tedy speciální hudební mixy ve svižném
tempu, neboť jak tvrdí tvůrci, ti, kdo cvičí s hudbou, vydrží cvičit déle,
cvičí poctivěji, častěji a víc si to užívají (nejedná se však o nic jiného než
o obdobu klasických hudebních mixů osmdesátek, devadesátek apod.). Pro
milovníky toho nejstaršího média jsou k dispozici TBL knihy se souborem
receptů, rad, jak správně cvičit a motivací pro každého, kdo chce změnit
životní styl. Na jejich tvorbě se (prý) podílejí lékaři, trenéři a jednotliví
úspěšní účastníci pořadu.
Pro ty zdatnější jsou
samozřejmě k dispozici videohry. Fanoušci show si tak můžou zahrát interaktivní
fitness hry (Wii a Nintendo DS), Kinect na Xboxu vám dokonce připraví cvičební
plán, a to tak, že si vás nejprve oskenuje, změří a zváží, a poté, co si
nastavíte svůj vlastní hubnoucí cíl, provede vám zátěžový test a cvičební plán
na míru j na světě.
Tvůrci pořadu se snaží
jít ještě dál a vytvořili speciální The
Biggest Loser on-line hubnoucí klub (členství je samozřejmě placené), který
slibuje změnu životního stylu „v pohodlí domova“. Základem je nabídnout všem
stejné možnosti, jaké mají přímí účastníci soutěže. Po zaplacení členského
poplatku získáte šestitýdenní hubnoucí program – jídelníčky (s recepty i
nákupním seznamem, pro masožravce i vegetariány, s databází 200 tisíc pokrmů!),
workouty s trenéry z televizní show a podporu celé komunity – soutěžících i
expertů. Klub sleduje, co jíte, jak cvičíte, tvoří grafy vašich pokroků a
upomíná vás, že byste se měli zvážit a změřit. Team expertů a ambasadorů dodává
podporu a zodpovídá dotazy. Placené členství zajišťuje intimitu uzavřené
skupiny, inspiraci, setkávání s novými lidmi a jednou měsíčně on-line
motivační meetingy.
Navíc jeden z trenérů
posledních sérií, Dolvett Quince, nově nabízí také možnost zúčastnit se TBL Bootcampu – osmitýdenního
on-line coachingu s každodenními on-line workouty a jídelníčky. Program
začíná 28. dubna a Dolvett slibuje, že bude účastníky denně vést a motivovat,
nabízí live chat, privátní maily a podporu nejen od něj, ale i od ostatních
členů bootcamp týmu.
Podíváme-li se také
mimo sféru médií (i když těmto aktivitám se také dostává velké mediální pozornosti),
za zmínku stojí také TBL Run Walk –
série běžeckých závodů, jejichž posláním je „zvednout Ameriku z gauče.“ Závody
organizují již několik let dva bývalí účastníci a jednotliví trenéři a soutěžící
se různě dlouhých běžeckých tratí napříč celou Amerikou pravidelně účastní.
Známé jsou také TBL resorty v několika amerických městech a samozřejmě možnost
zakoupit vše to, co v soutěži používají samotní soutěžící (od oblečení
přes osobní a kuchyňské váhy po cvičební pomůcky).
Těžko
říct, co je za obrovským úspěchem formátu. Bude to zřejmě (jak už to v reality
show bývá) vhodný výběr kandidátů. Zejména v posledních sezónách se tvůrci
pořadu snaží vybírat lidi skutečně velmi obézní, nepohyblivé a nemocné. Ti, pro
které je i stometrová procházka nadlidským výkonem jsou najednou pod obrovským
fyzickým tlakem (v pověstných prvních trénincích není zvracení nebo ztráta
vědomí ničím výjimečným) a pro mnohé je fascinující sledovat jejich proměnu -
jak fyzickou, tak především psychickou. Většinou jde o lidi frustrované, bez
jakéhokoliv sebevědomí, kteří se s podporou trenérů a silou své vůle do
konce pořadu promění v sebevědomé jedince. Úspěch ale stojí rovněž na trenérech
- těch se v show v průběhu let vystřídalo několik (mezi nimi ve
dvanácté řadě i Anna Kournikova), jednoznačně nejvíc jsou však se show spojeni
Bob Harper a především Jillian Michaels. Ta se sice již dvakrát rozhodla soutěž
opustit, tlak fanoušků byl ale tak velký, že se vždy znovu vrátila.
Cvičíme s Jill
Jillian Michaels, jedna
z nejznámějších osobních trenérek, spojená s TBL od prvních sérií, se díky
soutěži stala skutečnou celebritou. Zatímco samotný TBL není v České republice
takovým fenoménem jako v zemích, kde se vysílá nebo produkuje, fenomén
Jillian, zejména v posledním roce, doslova zaplavil Česko. Sama Jillian
vydala již 15 DVD pro domácí cvičení, několik knih, a slibuje viditelné
cvičební výsledky již po velmi krátké době (její metoda 3-2-1 spočívá v intervalovém
střídání posilování velkých svalů, kardia a posilování břišních svalů, a je
postavena také na principu HIIT). Kromě toho, že je Jillian (ač křehká žena)
skutečně drsnou trenérkou,
se kterou se ani doma v obýváku neodvážíte některý ze cviků odfláknout
(obzvlášť když si předtím pustíte některou z epizod TBL), spočívá její
úspěch do značné míry také v tom, že si sama prošla radikální proměnou.
Jillian Michaels - před a po |
Tak coachuje Jill |
Jillian má na svých facebookových
stránkách přes dva miliony fanoušků, ale její čeští příznivci se sdružují spíše
v jedné (nebo více) z desítek fb skupin (většinou uzavřených nebo tajných),
které byly založeny s cílem sdílet zkušenosti ze cvičení s „Jill“,
dělit se o výsledky a pokroky a vzájemně se podporovat – tedy aktivit, které
plně odpovídají konceptům produsage a kolektivní inteligence.
Ani modelky ani boubelky
V celé show TBL jde
samozřejmě o jeden velký business, nicméně v tomto případě se zdá, že se
tvůrcům podařila také prospěšná věc. Američané, pověstní svými špatnými
stravovacími návyky a nadměrnou obezitou, se začínají (částečně) měnit a nacházejí
zalíbení ve zdravém životním stylu. O tom, že soutěž to se zdravým životním
stylem myslí skutečně vážně, svědčí i fakt, že se v ní již dvakrát objevila
americká první dáma, která zde přišla propagovat svou kampaň Let´s move zaměřenou na boj s dětskou
obezitou. A to, že opravdu nejde o drastické (a nezdravé) hubnutí za každou
cenu, ale skutečnou změnu životního stylu, potvrzuje reakce fanoušků po celém
světě na vzhled vítězky poslední série - Rachel Frederickson. Ta zhubla téměř
60% své původní váhy a při finálovém vážení působila jako skutečná anorektička.
Pobouření, které vyvolaly domněnky, že touha po finanční výhře mohla přivést
Rachel z jednoho extrému do druhého, svědčí o tom, že v Americe (i
jinde) se začíná skutečně něco měnit a kult anorektických modelek je alespoň
částečně na ústupu.
Rachel Frederickson - před a po |
Rachel zhubla téměř 60% své hmotnosti |
pozor, jak se píše "loser"!
ReplyDelete