Sunday, April 20, 2014

Násilné počítačové hry v německém tisku



Velká debata o násilných počítačových hrách se rozpoutala v Německu poté, co v listopadu 2006 osmnáctiletý školák vyzbrojený pistolemi, puškou a bombami vnikl do školy v Emsdettenu, zranil 37 lidí a poté spáchal sebevraždu. Od následujícího rána tato událost dominovala úvodním stránkám německých novin a přetrvala jako hlavní téma po několik následujících měsíců.

Tato událost se přímo vybízí k vypracování vědecké studie na téma, zda je mezi násilnými počítačovými hrami a násilím a agresivitou v reálném životě přímé spojení. Nicméně takových článků existuje mnoho a autorka představované studie se na toto téma nezaměřila. Dokonce vysvětlila, že vědci z oborů sociální psychologie, výzkumu agresivity a studí zaměřených na dopad médií již dnes jednomyslně potvrzují přímou vazbu mezi hraním agresivních počítačových her a jejich dopadu na zvýšenou agresivitu hráčů. Estrid Sørensen se ve své stati zaměřuje na násilné počítačové hry jako objekt diskuze. Konkrétně jakým stylem jsou tištěnými médii tyto hry prezentovány.

Autorka vědeckého článku Estrid Sørensen působí jako asistentka profesora kulturní psychologie v interdisciplinární výzkumné skupině „Spaces of Anthropological Knowledge: Production and Transfer“ na Ruhr-University v německé Bochumi. Je autorkou knihy „The Materiality of Learning: Knowledge and Technology in Educational Practice (Cambridge University Press, 2009)“ a mnoha článků z oblasti kulturní psychologie, vědeckých a technologických studií a  vzdělávání.

Metodologie a data

Pro svůj výzkum použila Sørensen v první části kvantitativní metodu zaměřenou na publikované novinové články ode dne po střelbě (21. listopad 2006) až po následujících šest měsíců (21. květen 2007). Do výběru zařadila čtyři hlavní německé tištěné deníky: Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Rundschau, Frankfurter Allgemeine Zeitung a Die Welt. Aby byla zajištěna co největší objektivita, první dva deníky se svým politickým laděním řadí na středo-levici a zbývající odpovídají konzervativnímu myšlení. Do vyhledávacích systémů byly zadány hesla „školní střelba“, „Emsdetten“, „počítačová hra“ a „Killerspiele“ (běžný německý výraz pro násilné hry). Takto autorka vyselektovala celkem 255 článků týkající se této tématiky.

Šest fází informování

Zmíněných 255 článků autorka dále rozdělila do několika fází, podle konkrétnější agendy, kterou se zabývaly.

a) Střelba ve škole v Emsdettenu. Články byly zaměřeny primárně na reportáže o různých opatřeních, aby se zabránilo podobným událostem do budoucnosti. Povětšinou se jednalo o živé diskuze o zákazu násilných počítačových her.
b) Deklarace o následování. Tato fáze byla zastoupena vyjádřením mnoha studentů z celé země, kteří prohlásili, že by podobný akt provedli také. Tyto články byly následovány přípravou zákona bavorského parlamentu „O zákazu násilných počítačových her“.
c) Znovuotevření školy. Centrem zájmu v této fázi bylo obnovení vyučování v Geschwister-Scholl-Schule v Emsdettenu, kde došlo k události a také k přijetí zákona bavorským parlamentem.
d) Meeting Evropské Unie. V této fázi došlo k informování o schůzce ministrů vnitra a spravedlnosti členských států EU během německého předsednictví této organizace. Noviny otiskly články o diskuzích ministrů nad regulací násilných počítačových her.
e) Okamžitý akční program. Během této fáze se do popředí dostal akční plán spolkového ministra pro rodinné otázky. Ten nově změnil kritéria násilných počítačových her a revidoval „Právo na ochranu mladistvých“.
f) Střelba na Virginia Tech. Po akci na americké Virginia Tech University, během které došlo k podobné události jako v Emsdettenu se začaly šířit články na téma úplného zrušení násilných počítačových her.

Takto popsané fáze nám umožňují pozorovat rozdílné modely, kterými násilné počítačové hry souvisely s ostatními tématy. Samotné odkazy na hry měly v každé fázi jiný náboj a pouze ve fázi „Okamžitý akční program“ byly články zaměřeny primárně na ně. Násilné počítačové hry stály pouze na okraji zájmu v fázích „Deklarace o následování“ a „Meeting Evropské Unie“. Ve dvou fázích „Střelba na Virginia Tech“ a „Znovuotevření školy“ dokonce nehrály skoro žádnou roli. Virginia Tech byla tématicky velmi podobná fázi „Střelba ve škole v Emsdettenu“, ale pouze sporadicky odkazovala na násilné počítačové hry.

Estrid Sørensen vychází z faktu, že kombinace reportáží do více fází je technika, která pomáhá novinám s jejich základní potřebou – produkovat nová témata každý den. Důležité události se dění ve světě více či méně automaticky, ale nikdy jich není dostatečný počet, aby zaplnily celé vydání. O násilných počítačových hrách se proto psalo často pouze z důvodu, že mohly být asociovány s jinými tématy.

Identita násilných počítačových her

V této části studie se Sørensen zaměřila detailněji na první fázi (Střelba ve škole v Emsdettenu), během které bylo publikováno 38% z celkových 255 článků.

a) Hra Sebastiana B. Střelec byl označen jako „lidový ďábel“. K takovému označení se dopracoval díky hraní Counter Strike a vlastnímu naprogramování mapy školy, ve které posléze střílel. Zde byla potvrzena i přímá vazba mezi virtuálním a reálným násilím a mezi Counter Strike a střelbou Sebastiana B.
b) Sportovní hra. Deník Süddeutsche Zeitung se dopracoval k výsledku, že Sebastian B. určitě nemohl hrát Counter Strike výkonnostně. Noviny dohledaly že střelec nebyl registrován v žádných online týmech. V této hře je důležitá strategie a vzájemná komunikace. Pouze týmy jenž úspěšně spolupracují mají naději na úspěch. Agresivní jedinci nemohou uspět.
c) Násilné počítačové hry jako politický objekt. Jak již bylo řešeno výše, téma počítačových her se stalo silně politickým, když konzervativní strany CSU a CDU volaly po jejich zrušení. Toto se podařilo uskutečnit v Bavorsku.
d) Násilné počítačové hry jako technický nebo občanský objekt. Část publikovaných článků zdůrazňovala roli rodičů, školy, sportovních klubů, spolků mladých. Tato část společnosti by měla více sledovat mediální konzumaci mladých a kontrolovat, zda jsou určité hry vhodné jejich věku. Pokud mladí hráči spáchají podobný čin jako Sebastian B., měli by být bráni spíše jako oběti těchto her a ne jako „lidoví ďáblové“.

Možnost rozšíření

Kromě studia tištěných médií bylo zajímavé sledovat, jakým způsobem se stejné téma prezentuje na jiných platformách. Některé studie dokázaly, že Internet rozšiřuje a pluralizuje názory v porovnání s tradičními tištěnými deníky. Co více, hráči násilných počítačových her používají více internet než čtou papírové noviny a čtenáři tradičního tisku většinou nehrají počítačové hry. Z tohoto důvodu by bylo nosné zaměřit se na jiné publikum. Nicméně to by znamenalo dramaticky rozšířit stávající stať, neboť ta se cíleně nezaměřila na interpretaci násilných počítačových her samotnými hráči.

Zdroj:
Sørensen, Estrid. Violent computer games in the German press, in: New Media & Society, September 2013, Vol. 15, No. 6, pp. 963-981

No comments:

Post a Comment