Morality and ethics behind the
screen: Young people's perspectives on digital life
Andrea
Flores and Carrie James
New
Media & Society
Výzkum
v rámci Projektu Zero na Harvardově Univerzitě se zaměřuje na přístup
mladých lidí a studentů k novým médiím stran morálky a etiky. Nová média
zahrnující weby a stránky jako Wikipedie, Facebook nebo YouTube jsou v dnešní
době již nedílnou součástí života mladých lidí. Výzkumy v této oblasti se
často zaměřují na pozitivní nebo negativní dopad těchto médií na společenský
vývoj, vnímání i učení, nicméně důležitou součástí tohoto tématu je i vztah
nových médií a vnímání a citlivosti k etickým a morálním otázkám.
Andrea
Flores je výzkumnou asistentkou na Harvardově Univerzitě v rámci Projektu
Zero a kandidátkou na titul PhD. v oboru Antropologie na Brownově
Univerzitě. Carrie James je vedoucí výzkumnou pracovnicí v rámci Projektu
Zero, která se svými výzkumy zaměřuje na digitální život a občanskou výchovu
mladých lidí. Samotný Projekt Zero je na Harvard University projektem, který
obecně koncentruje své úsilí na výzkum vývoje procesu učení u dětí, dospělých i
organizací a jeho výzkumy se soustředí na povahu inteligence, porozumění,
myšlení, kreativity či etiky učení napříč disciplínami a v různých kontextech.
Výzkum se soustřeďuje na způsob
myšlení, který řídí užívání nových médií teenagery a mladými dospělými – to,
jak přemýšlí a vnímají svou vlastní participaci na sociálních sítích, blozích
či online hrách. Cílem je popsat rozsah a povahu individuálních morálních a
etických úvah a situací, které dané způsoby myšlení vyvolávají.
Pro posouzení přístupu mladých lidí
k životu online vychází autorky z psychologické teorie morálního
vývoje a prací autorů jako Kohlberg, Piaget či Selman. Dle publikovaných postulátů
mají mladí lidé schopnost myslet morálně a eticky, ale potřebují takové situace
rozeznávat, a ačkoliv může mladý člověk vnímat danou situaci jako morální,
nemusí podle toho také jednat – morální myšlení se nerovná morálnímu chování.
Nedávné studie navíc tvrdí, že amorální jednání jako podvádění, lhaní či šikana
jsou mezi mladými široce rozšířeny a mladiství mají slabý smysl ve věcech
morálních dilemat.
Další základní skutečností je
postavení digitálních medií v dnešním životě. Online prostor je dnes
zásadním pro studium, poskytuje nové kontexty a příležitosti, ovšem i hrozby
pro morální vývoj. Nekonečný prostor, který internet nabízí, ovšem může situaci
stěžovat. Stav neustálého připojení ohrožuje vývoj osobnosti a digitální média
mají tu moc destabilizovat vztah s ostatními oběma směry – sbližováním i
odcizováním. S tím souvisí i to, že vlastní „neviditelnost“ a skutečnost,
že jeden nemůže vidět ostatní online, prohlubuje možný efekt ztráty zábran.
Autorky se při výzkumu zaměřily na tři oblasti
myšlení a přístupu – 1) myšlení stran důsledků, 2) morální myšlení a 3) etické
myšlení a stanovily si tři výzkumné otázky:
1) Jak a kdy myslí mladí lidé primárně
individualisticky, morálně a eticky v rámci jejich online aktivit?
2) Do jaké míry jsou ve svých přístupech konzistentní?
3) Jaké jsou jejich převládající amorální a neetické
přístupy?
Metodou sběru dat byly kvalitativní rozhovory s 61
mladými lidmi ve věku 15-25 let, kteří se často angažují v aktivitách jako
blogging, sociální sítě, hraní her, vytváření obsahů, účast v online fórech
nebo vědomostních komunitách (jako Wikipedie). Vzorek dotazovaných byl rozdělen
dle pohlaví, rasy, etnika a socioekonomického statusu. Výzkumu se zúčastnilo 32
žen a 29 mužů, dle užití to bylo 24 uživatelů sociálních sítí, 14 hráčů her, 13
bloggerů, 8 uživatelů zabývajících se vytvářením obsahu. Většina dotazovaných
participovala na více platformách, ale pro každý rozhovor byla vždy zvolena
jedna jako hlavní. Dotazovaní prošli nejprve přehledem jejich online aktivit a
následně prošli dvěma cca 60 minutovými rozhovory, mezi nimiž byla pauza 6 dní.
První rozhovor byl zaměřen na online zkušenosti a vnímání, druhý zahrnoval
hypotetická dilemata online situací. Zřetel byl brán na jejich online minulost,
jak se k dané aktivitě dostali, jaká je jejich volba sebeprezentace v různých
kontextech a jak se staví k otázkám soukromí a přístupu obsahů. Dále také
vnímání vhodného a nevhodného a pohled na rizika a přínosy online života,
stejně jako otázky stran online situací, které je znepokojují a jak se k nim
staví.
I
výsledky byly aplikovány na tři hlavní směry smýšlení – tedy stran domýšlení
důsledků, morálního a etického. Nejvíce zaznamenaným přístupem bylo myšlení
stran domýšlení důsledků, které se ukázalo jako velmi individuální, ale
přítomné ve většině případů. Většina dotazovaných pomýšlí na možné důsledky
svého jednání online hlavně z pohledu vlastní osoby, jen velmi málo
přemýšlí o důsledcích pro ostatní. Spouštěče tohoto smýšlení jsou různé, velká
část souvisí s online prostředím a postováním svého chování v kontextu
sdíleného prostoru. Např. sportovci v tomto ohledu zmiňují, že nepublikují
např. to, jak konzumují alkohol, protože se bojí sankcí od trenéra apod. Dalším
významným aspektem bylo dbání na vlastní reputaci.
Druhým
dle četnosti zaznamenaným přístupem bylo myšlení morální a to především v ohledu
přístupu k přátelům a blízkým. Odpovědi se vztahovaly ke skutečnostem
nesdílení obsahů či komentů, které by mohly blízkým v komunitě ublížit či
je nějak negativně konfrontovat. Zaznamenána byla snaha jednat s ostatními
jako v offline prostředí. Spouštěče, které vyvolávaly toto myšlení, byly
především vnímání přátelských vztahů a zvažování emocionálních dopadů na
příjemce či čtenáře komentů, stejně tak morální myšlení v rámci sdílení a
publikování „drbů“ o přátelích. Nejméně zaznamenáno bylo etické smýšlení, které
autorky definovaly jako možný dopad něčího jednání na širší komunitu. Ačkoliv
skoro každý dotazovaný vykazoval alespoň náznak takového přístupu, bylo přesto
nejméně participujícím přístupem a často velmi nekonzistentním u každého jedince.
Pokud bylo zaznamenáno, odkazovalo etické myšlení na kyberšikanu či podvádění
při hrách, a jejich důsledky ovlivňující celou komunitu. V pozitivním světle
vnímají dotazovaní online sdílení informací a vědomostí například v rámci Wikipedie.
Nicméně v této instanci převládá domýšlení důsledků pro vlastní osobu nad
převahou etického smýšlení rozšířeného na celou komunitu a zainteresované subjekty.
Alespoň každý jedinec vykazoval nejméně
jednu instanci amorálního nebo neetického smýšlení. Toto se projevovalo hlavně
v souvislosti a herními strategiemi, nelegálním stahováním či komentáři na
sociálních sítích. Například někteří hráči nelitují podvádění při hrách s tvrzení,
že „je to jen hra“ a tudíž ne morálně nebo eticky zatížená skutečnost. U
ilegálního stahování si dotazovaní na jedné straně uvědomují negativní dopady
na interprety, ale selhávají při začlenění empatie s tvrzením, že „jim je
to jedno“. Téměř všichni dotazovaní vykazují schopnost etického myšlení, převažuje
však smýšlení v souvislosti s vlastní osobou, méně ji pak umí ve skutečnosti
aplikovat pro další zainteresované subjekty.
Výzkum
Andrey Flores a Carrie James je předzvěstí většího zájmu na psychologické a
sociální dopady nových médií a digitálního světa. Podobné výzkumy jistě pomohou
adaptovat a ukotvit roli nových médií ve společnosti. V této souvislosti
je v dnešní době například hojně diskutováno téma využívání Wikipedie jako
studijního zdroje a materiálu, podobně s tímto souvisí přístup studentů k plagiátorství
a autorskému právu. Tyto oblasti z hlediska vzdělávání jistě zaslouží
dalšího probádání, neboť se jeví jako významný stavební prvek současného
vzdělávacího a společenského systému.
No comments:
Post a Comment