O Internetu a síťových médiích obecně se někdy vzletně hovoří
jako o bezprecendentním příkladu demokratizace, o dovedení svobody slova k jejímu
téměř utopickému naplnění a podobně. Oč větší jsou naděje vkládané do tohoto,
v mnohém skutečně převratného, způsobu komunikace, o to zajímavější je
sledovat výsledky výzkumů, které se zaměřují na reálné užití Internetu.
Z jednoho takového výzkumu vychází i článek holandských teoretiků
komunikace The digital divide shifts to differences in usage. (van Deursen,
Alexander a van Dijk, Jan. The digital divide shifts to differences in usage. New
Media & Society 2014, Vol. 16(3) 507– 526)
J. van Dijk |
A. van Deursen |
Van Dijk a van Deursen se na základě výzkumu mezi holandskými uživateli Internetu, provedeném na podzim roku 2011, zabývají fenoménem digitální propasti na nizozemském příkladu. Digitální propast je jedním z vážných argumentů proti zmiňovanému optimismu, který v síťových médiích spatřuje univerzální lék na nerovnost ve společnosti: vzhledem k zaměření van Dijkova a van Deursenova článku nejde o propast mezi těmi, kteří přístup k Internetu mají, a kteří nikoli (tedy o téma palčivé především ve světových měřítcích). Znevýhodňování nebo přinejmenším zásadní rozdíly jsou i mezi samotnými uživateli Internetu, což dokazují právě výzkumy srovnávající například způsoby používání Internetu s běžnými demografickými charakteristikami respondentů. Z van Dijkova a van Deursenova výzkumu vzešly do značné míry překvapivé výsledky, které se lišily od předchozích výzkumů podobného typu.
Autoři vycházejí z poměrně bohaté odborné diskuse,
vedené od počátku 70. let, která se postupně posouvala od ohledávání propasti
mezi zdánlivě jednolitými publiky masových médií k současnému bádání o digitální
propasti, jehož významnými představiteli jsou i van Dijk a van Deursen samotní.
Hypotézy vědomostní propasti („knowledge
gap hypothesis“ Tichenor PJ, Donohue GA a Olien CN (1970) Mass media flow
and differential growth in knowledge. Public Opinion Quarterly 34(2): 159–170)
staví na předpokladu, že lidé s vyšším socio-ekonomickým statutem jsou
otevřeni rychlejšímu přijímání informací, a to na základě hodnotového soudu, že
je lepší mít více než méně informací.
Van Dijk a vam Deursen ovšem dokládají, že mezi touto
vědomostní a současnou digitální propastí jsou zásadní rozdíly, jak z pohledu
společenského, tak technologického. Tento posun dokládají nedávnými výzkumy, nejen
svými, ale i Paula DiMaggia, Eszter Hargittaiové a dalších. Všechny tyto autory
potom spojuje předpoklad, že lze různé aktivity na Internetu rozdělit podle
toho, jak jsou uživatele přínosné, prospěšné či výhodné – poznání či získávání
znalostí se tak hodnotí výše než zábava. Logicky tedy autoři založili základní
vymezení kategorií užívání Internetu na přístupu „užití a uspokojení“ („uses-and-gratifications
approach“ Katz E, Blumler J a Gurevitch M (1974) Utilization of mass
communication by the individual. In: Blumler J a Katz E (eds) The Uses of
Mass Communication: Current Perspectives on Gratifications Research. Beverly
Hills, CA: SAGE, pp. 19–34).
Rovněž při vymezování socio-demografických kategorií van
Dijk a van Deursen navazují na uvedené autory a mnohé další. Otázky, jak
souvisí objem času stráveného denně na Internetu a typ aktivity tam konané se socio-demografickými
proměnnými, se tak v jejich výzkumu vztahují ke kategorii věku, pohlaví,
socio-ekonomického statutu (příjmu, vzdělání a zaměstnání), zkušenosti s Internetem
a bydlištěm (zda respondent žije na venkově či ve městě.)
Samotný výzkum probíhal prostřednictvím online dotazníku,
zaslanému reprezentativnímu vzorku holandské populace (autoři upozorňují, že pouze
zastoupení imigrantů ve vzorku bylo relativně poněkud nižší než ve společnosti,
jinak výběr vzorku splňoval běžné nároky, mj. včetně zpětného ověření podle
údajů holandského statistického úřadu). Patnáctiminutový dotazník nakonec
vyplňovalo 1488 osob, které uváděly, kolik hodin denně ze svého volného času
stráví na Internetu a z jakých činností se tento čas skládá. Na výběr bylo
20 aktivit vzešlých z předchozích výzkumů a třístupňového validizačního
procesu, které byly rozčleněny do sedmi kategorií: osobní rozvoj (například
vzdělávání se nebo hledání práce), volnočasové aktivity (hudby, koníčky…),
komerční transakce (nakupování v e-shopech apod.), sociální interakce,
získávání informací (vyhledávání), zpravodajství a hraní her.
Výsledky výzkumu, jak již zaznělo, dopadly překvapivě,
obzvlášť vzhledem k výzkumům předchozím: z mnoha dílčích závěrů sami autoři
vyzdvihli nečekaný posun v míře užívání Internetu mezi respondenty s nižším
a středním nebo vyšším vzděláním: dotazovaní s nižším vzděláním trávili ve
volných chvílích u Internetu průměrně více času než osoby se středním a vyšším
vzděláním. Podobně zaměstnaní se mimo práci věnují Internetu méně než ti, kteří
jsou v invalidním důchodu.
Na druhou stranu však lidé středního a vyššího vzdělání čas strávený
na Internetu většinou podle výzkumu využívají k sebe-rozvíjejícím
aktivitám, které jsou jim ve výsledku prospěšnými, zatímco respondenti s nižším
vzděláním, ač na Internetu tráví více času, v jeho skladbě převažuje zábava.
Van Deursen a van Dijk tak dokládají, že čím více se
Internet etabluje ve společnosti, tím více jeho užívání přijímá rysy oné
společnosti. Jinými slovy, tím spíše odráží tradiční vazby, vztahy, ale i
předsudky a nerovnosti, ať už jde o aspekty sociální, kulturní nebo ekonomické.
Tento závěr souzní s principielní představou, že jsou
to společenské, či obecně lidské struktury, které nakonec vítězí nad inovativností
technického pokroku, respektive že jsou to ony, které udávají konečnou podobu mediální
komunikaci, byť nesené sebeneotřelejším prostředkem. Van Deursen a van Dijk z tohoto
závěru nedělají senzaci, pouze přispívají konkrétním příkladem k zmírnění oněch
svrchu jmenovaných optimistických představ o všemocných síťových médiích, která
nastolí nový věk.
Výsledky výzkumu jsou snad dnes méně nečekané než v roce
2011, kdy probíhal, a lze se domnívat, že by k podobným závěrům došla i
jeho česká obdoba. Ačkoli vzhledem k tezi, že míra prostoupení tradičních struktur
„offline světa“ do společenství uživatelů Internetu závisí na rozšíření
Internetu, by tato závislost nebyla pravděpodobně tak zřetelná: Česká republika, alespoň
podle dat Českého statistického úřadu, doposud nedosáhla hodnot, které byly v Holandsku v roce 2011, ba i
dříve.
Autor: M. Junová
No comments:
Post a Comment