Sunday, April 20, 2014

"KDE JSI" = "KDO JSI"



Možnost lokalizovat sám sebe na určitém místě je dnes samozřejmou součástí mnoha sociálních sítí a médií. A pokud tento nástroj v nabídce některé sociální platformy chybí, pravděpodobně do ní brzy přibyde. Data zachycující geografické umístění uživatele mají nejen obrovský potenciál pro další výzkumné či komerční využití, ale zároveň jsou cennou informací samy o sobě.
Jde v podstatě o jeden ze způsobů, jak lidé prezentují sami sebe na sociálních sítích – naše online publikum nás nevnímá jen prostřednictvím textových a vizuálních projevů, jako jsou statusy, fotografie či videa, ale také skrze geograficky kódované digitální stopy, které za sebou zanecháváme. Právě tento pohled zaujali autoři Raz Schwartz z univerzity Cornell Tech a Germaine R. Halegoua z University of Kansas ve své práci The spatial self: Location-based identity performance on social media, v níž představují svůj koncept nazvaný "spatial self".

Aplikace Foursquare

Spatial self: Souřadnice jako obraz osobnosti
"Sebelokalizace" je asi nejlepším vyjádřením výrazu spatial self v češtině. Jde o teoretický rámec popisující proces sebeprezentace, která probíhá online, a přitom se zakládá na zobrazení fyzické aktivity, která se odehrává offline. Jak to vypadá v praxi? Jste právě v posilovně a běžíte na páse – to je offline aktivita; ale zároveň máte u sebe smartphone připojený k internetu a v něm zapnutou aplikaci Endomondo, kterou dáváte přátelům vědět, jak si dáváte do těla – to je ta online část. Nebo obědváte ve vyhlášené restauraci, přičemž se ohlásíte skrz aplikaci Foursqare, aby všichni věděli, že se stravujete jen ve vybraných podnicích. Spatial self může zahrnovat celou řadu aktivit, při nichž lidé digitálně dokumentují, zveřejňují a archivují svoje zážitky znázorněné prostřednictvím místa a prostoru s cílem projevit navenek určité aspekty své osobnosti, a to typicky přes sociální sítě.
Geografický kód přitom může být podle Schwartze a Halegouaové zakomponován v textu, obrázku či videu, a poskytuje cenné informace o uspořádání a využití veřejného prostoru, městské infrastruktuře, vzorech pohybu obyvatel i místní atmosféře. Autoři upozorňují, že ačkoliv bývá s geografickými daty většinou nakládáno jako s čistě kvantitativními, ve skutečnosti v sobě zahrnují kvantitativní i kvalitativní rozměr. Fakt, že je online text či obrázek nějakým způsobem geograficky kódován, neznamená, že je objektivním odrazem reality. Je třeba brát v potaz, že byl kódován někým na základě jeho osobních kritérií a hodnot, čili musí být analyzován i z tohoto kvalitativního kulturního hlediska. Koncept spatial self se snaží upozornit na tuto složku sebelokalizace, která bývá často přehlížena.
Představení svého teoretického konceptu rozdělili autoři do tří částí. První nabízí interdisciplinární diskuzi a průzkum prací, které se zabývají vztahem mezi lokací, informačními technologiemi a sociální identitou. V další části předkládají autoři základní charakteristiky spatial self a kategorizují sociální média dle parametrů nastavených tímto konceptem. Na závěr pak předkládají možnosti využití konceptu při budoucím sociálním výzkumu i v praxi, přičemž apelují na zavedení metodologických změn ve výzkumu geograficky kódovaných dat zveřejňovaných na sociálních sítích.

Fotografie s označením místa sdílená na sociální síti, tak vypadá moderní trend sebelokalizace.

Mapa je prostředek, sebeprezentace cíl
Problematika a způsoby sebeprezentace a tzv. "impression managementu" jsou v posledních letech oblíbenou oblastí výzkumu. Teoretikové se shodují, že obrázky, videa, statusy, profily, seznamy přátel a zájmů, konverzace a příspěvky, které se objevují na sociálních sítích, ukazují značně zkreslené a upravené verze skutečných uživatelů, což zvyšuje zájem o výzkum tohoto tématu. Málokterá studie však podle Schwartze a Halegouaové kombinuje aspekty prezentace identity, sociálních médií a lokace osoby. Například Sutko a De Souza e Silva (2011) mluví o "prezentaci místa" jako způsobu sebeprezentace prostřednictvím lokalizačních aplikací, přičemž se však zabývají spíše sociální konstrukcí místa a dojmy, které návštěvníci místa zprostředkovávají, než využitím tohoto místa pro prezentaci vlastní identity.
Mnoho autorů však již v předchozích výzkumech upozorňuje na fakt, že lokalizační aplikace jako Google Latitude, Foursquare či Loopt, jejichž původním posláním byla koordinace fyzického (offline) setkávání lidí, jsou mnohem častěji používány pro selektivní zveřejňování informací o aktuálním umístění uživatelů, aniž by zde byla nějaká možnost osobního setkání (např. De Souza e Silva a Firth, 2012). Humphreys (2012) si všímá, že zaznamenáváni a archivování pohybu a umístění osoby je nástrojem k upevňování určitých mezilidských pout, internímu vtipkování, sebepropagaci, předvádění, vychloubání či také k zapamatování určitých významných momentů. Informace poskytované lokalizačními digitálními aplikacemi sdílené na sociálních médiích čili zdaleka neslouží jen k určení polohy jejich uživatele, ale především k prezentaci jeho osobnosti, životního stylu, nálady a životních událostí, a jako takové podporují důvěrné sociální vztahy.
Schwartz a Halegouaová s uvedenými výzkumníky souhlasí a čerpají z jejich předešlých poznatků. Na rozdíl od některých jiných autorů však ve svém výzkumu akcentují zejména hledisko sebeprezentace, ontologie a produkce identity. Teoretická východiska hledají autoři zejména v kritické a feministické geografii, přičemž se opírají nejen o předchozí studie z oboru společenských a humanitních věd, ale také informačních a výpočetních technologií. Inspiraci dále čerpají ve výzkumech online i offline identit.

Sebelokalizace na sociálních sítích
Ačkoliv je spatial self novým pojmem, není zcela novým jevem. Spatial self může odkazovat k mnoha typům online i offline činností, při nichž jedinci pořizují, zveřejňují a archivují informace o svém pohybu za účelem sebeprezentace. Nová je však aplikace tohoto trendu do prostředí sociálních sítí, které dávají sebelokalizaci dříve netušené možnosti.
Nevnímejme však tuto sebelokalizaci jako nějaký vedlejší produkt používání geolokačních aplikací a sociálních médií. Spatial self je zcela vědomá socio-kulturní činnost, jejímž prostřednictvím vytváří uživatel sociálních sítí intencionálně zkreslený, zabarvený a idealizovaný obraz sebe sama založený na tom, kde se nachází. Uživatelé těchto digitálních služeb totiž nezveřejňují každou informaci o své poloze – naopak pečlivě vybírají, na kterém místě budou "viděni" a na kterém nikoliv. Určitá místa totiž pro ně a členy jejich sociální skupiny nesou určité konotace a významy, které jsou takto posilovány a využívány k prezentaci vlastní identity.
Podle způsobu sebelokace pak Schwartz a Halegouaová kategorizují sociální sítě na tři základní skupiny: fotografické sociální sítě (photographic social networks), jako je například Instagram, sociální sítě s kombinovaným využitím (mixed-use social networks), tedy Facebook či Twitter, a sociální mádia zaznamenávající polohu (location-based social media), jejichž typickým představitelem je Foursquare.

Vizualizace poskytnutých geografických dat platformou Facebook.

Jak jsou autoři přesvědčeni, koncept spatial self nabízí novou perspektivu, která umožní lépe porozumět datům získávaným skrze geolokační aplikace a sociální sítě, a efektivněji s těmito informacemi nakládat. Teorie sebelokalizace je způsobem, jak zkoumat jednotlivce – uživatele sociálních médií, fyzická místa (například z hlediska jejich využití, sociální funkce a rozvoje) i samotné sociální sítě, jejichž využití nabývá stále nových významů.

Koncept pro teoretiky i praktiky
Digitální vyjádření sebelokalizace nabízejí bezesporu mnoho významných informací využitelných jak v rámci budoucích výzkumů, tak i v okamžité praxi, ať už při územním plánování či například k marketingovým účelům. Nejdříve je však třeba si uvědomit, že tato data s sebou nesou rozsáhlý soubor významů a souvislostí a nelze je zjednodušovat na pouhá čísla či hesla. Skutečná geografická poloha uživatele těchto lokalizačních platform je pouze prvním z předpokladů k jejímu oznámení a rozšíření této informace mezi určitou sociální skupinu. Dalšími rozhodujícími faktory jsou však dále i osobní motivace, zkušenosti, cílové publikum, sdílené významy a cíl, s nímž hlavní aktér do tohoto sociálního procesu vstupuje.
Schwartz a Halegouaová přicházejí s teoretickým konceptem, který ukazuje aktuální trend v nové neotřelé perspektivě a okamžitě přesvědčují o jeho užitečnosti a velké škále možných využití. Trend, který mohou miliony z nás sledovat v každodenním životě a který jistě mnozí uživatelé sociálních sítí dávno zaznamenali, získává díky práci The spatial self: Location-based identity performance on social media teoretický základ, jenž jistě poslouží jako základní stavební kámen dalších výzkumů. Vzhledem k aktuálnosti tématu lze totiž předpovídat zvyšování četnosti podobných studií a oblíbenosti konceptů jako je spatial self.
A to se jistě netýká pouze amerických výzkumníků – stejně tak v českém internetovém prostředí jsou sociální sítě populárním fenoménem. Facebook, Twitter, Instagram i Foursquare jsou celosvětovým tématem, které se nevyhýbá ani Čechům. Podobně i potřeba sebeprezentace se objevuje bez rozdílu národnosti, i když různé národy mohou mít odlišné představy o tom, jak by měl takový ideální obraz osobnosti vypadat a jakými prostředky ho dosáhnout. Celkový nárůst uživatelů sociálních sítí, kteří mají potřebu sebelokalizace a sebeprezentace je však v každém případě neoddiskutovatelný.

O Autorech:
Raz Schwartz
Raz Schwartz je postgraduálním výzkumným pracovníkem na univerzitě Cornell Tech v New Yorku a odborný asistent Brownova institutu pro inovaci médií na fakultě žurnalistiky Kolumbijské univerzity. Ve svých studiích se Schwartz zabývá zejména využitím sociálních médií v městských podmínkách a s využitím výpočetních metod zkoumá místní sociální interakce. Výsledky jeho výzkumů byly publikovány v tak prestižních médiích, jako je například Wall Street Journal, Wired, Rhizome či Atlantic.

Germaine R. Halegoua
Germaine R. Halegoua je odbornou asistentkou Fakulty filmových a mediálních studií Kansaské univerzity, doktorský titul získala na University of Wisconsin. Své výzkumné úsilí věnuje zejména vztahům mezi městským prostředím a digitálními médii, sociálními médii a geografickou polohou, mocenskými vztahy a novými technologiemi či kulturní geografií digitálních médií.

Zdroje:
Schwartz, R.; Halegoua, G.R.: The spatial self: Location-based identity performance on social media. New media & Society, published online 9 April 2014. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/content/early/2014/04/09/1461444814531364.
In Schwartz, R.; Halegoua, G.R.: „The spatial self: Location-based identity performance on social media.“:
De Souza e Silva, A.; Frith, J.: Mobile Interfaces in Public Spaces: Locational Privacy, Control, and Urban Sociality. New York 2012: Routledge.
Humphreys, L.: Connecting, coordinating, cataloguing: communicative practices on mobile social networks. Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 56, No. 4, pp. 494–510.
Sutko, D.M.; De Souza e Silva, A.: Location-aware mobile media and urban sociability. New Media & Society, Vol. 13, No. 5, 2011, pp. 807–823.

No comments:

Post a Comment