Žurnalistika twerkuje? Jak webová analýza mění proces gatekeepingu
Ve své studii nazvané „Žurnalistika twerkuje? Jak webová analýza mění proces gatekeepingu“ publikované 11. dubna 2014 v odborném časopise New Media & Society přináší její autor Edson C Tandoc Jr zajímavý pohled na změnu práce editorů on-line médií v důsledku analýzy čtenářských preferencí. Edson C Tandoc Jr je Assistant Professor na technologické univerzitě Nanyang v Singapuru (škola komunikačních a informačních studií Wee Kim Wee), doktorát získal na University of Missouri. Jeho výzkumy se zaměřují na sociologii konstrukce zpráv.
Jeho studie „Žurnalistika twerkuje? Jak webová
analýza mění proces gatekeepingu“ si klade za cíl analyzovat pracovní postupy
redaktorů těch on-line médií, která využívají analytické programy zkoumající
jejich on-line média z hlediska chování čtenářů (uživatelů). Autor při tom
vychází z předpokladu, že nové komunikační technologie neumožnily jen nové
způsoby prezentace obsahů publiku, ale rovněž možnosti, jak mohou samotní
novináři sledovat on-line chování svého publika. V on-line žurnalistice se
proto díky analytickým programům zpravodajských webů zvyšuje vliv publika na
stavbu zpráv. Ve studii se proto autor chce zaměřit právě na to, do jaké míry
novináři integrují diváckou odezvu získanou z webových analýz do své
zpravodajské práce. Edson C Tandoc Jr
prováděl tento výzkum prostřednictvím případových studií tří amerických on-line
redakcí, které zahrnovaly celkem 150 hodin pozorování a 30 rozhovorů s respondenty.
Vybrané 3 redakce jsou považovány za teoretické jednotky stejného jevu. Všechny
používají program webové analýzy jiného výrobce pro monitorování v reálném
čase. Zjištění ukázala, do jaké míry mají webové analýzy vliv na tradiční
gatekeeping.
Z čeho autor
vychází?
Význam podřízení se preferencím
publika dokládá autor na výstupu zpěvačky Miley Cyrus z roku 2013, při
kterém zpěvačka zaujala publikum svým twerkingem, o čemž následně psal
zpravodajský server CNN.com na své titulní stránce. Mnoho čtenářů bylo takovou
zprávou na titulní stránce tohoto média šokováno, redaktoři ji ale vysvětlili
tím, že chtěli provést pokus, kdy na jejich web klikne co nejvíce uživatelů,
aby se jim zvýšily příjmy z reklamy. Editoři CNN tímto chtěli upozornit na
nutnost přizpůsobit se zájmům čtenáře v době klesajícího zájmu o
zpravodajská média, protože publikum je konečný spotřebitel mediálního produktu
(Shoemaker
a Reese, Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective.
New York: Routledge 2013: 177). On-line zpravodajství mění způsob komunikace
čtenářů s těmito servery, novináři samotní se zároveň snaží dozvědět se co
nejvíce o svých čtenářích. Redakce on-line médií proto pomocí specializovaných
komerčních programů shromažďují data z analýz chování čtenářů na jejich
webech. Na základě těchto analýz pak mění své postupy redakční práce. Autor si
stanovil 2 výzkumné otázky:
RQ1 – Jak novináři
využívají webovou analýzu při své novinářské práci?
RQ2 – Jaké faktory
ovlivňují to, jak novináři využívají webovou analýzu při své novinářské práci?
Při
svém výzkumu Edson C Tandoc Jr rovněž
vychází z dosavadních poznatků teorie gatekeepingu a „oblastní teorie“
(Field theory). Oblastní teorii připomíná jako disciplínu, která se snaží
studovat novinářskou oblast jako celek společně s dalšími obory, jakými
jsou politické nebo ekonomické oblasti (Benson R., Bringing the
sociology of media back in. Political Communication 21: 275–292, 2004). Rámec
oblastní teorie staví na čtyřech klíčových pojmech: oblast, kapitál, doxa a
habitus. Jako doxa jsou v oblastní teorii rozuměny „news values“ – soubor kritérií
pro to, co dělá něco něčím novým (Willig I., Newsroom ethnography in a field
perspective. Journalism 14: 372–387, 2013). Pojem habitus pak představuje
pochopení novinářské „hry“, jedná se vlastně o sbírku osobních a
profesionálních zkušeností. Kapitál je pak vnímán jako ekonomický, kulturní,
sociální a symbolický.
MTV Video Music Awards 2013 - Miley Cyrus Twerk |
Průběh výzkumu
Samotný
výzkum probíhal tak, že autor v březnu a květnu 2013 denně chodil do
redakcí on-line médií a pozoroval redaktory a editory při jejich běžné práci.
Byl s nimi, když psali e-maily, editovali články či fotografie, stejně tak
když telefonovali nebo diskutovali s ostatními kolegy. Vše si autor
výzkumu zaznamenával, užíval neformální i strukturované rozhovory. Zajímavá je
výzkumníkova zkušenost s odcházením starších pracovníků z redakcí.
Byl osobně přítomen odchodu asi padesátiletého zaměstnance, pro kterého byla
redakce jeho rodinou, se kterou strávil 23 let. Autor přibližuje, jak dojemný
byl poslední proslov tohoto pracovníka a jak soucitně ostatní redaktoři a
editoři tleskali. Odkazuje to na fakt, že starší lidé musí zejména z redakcí
on-line médií odcházet, protože se nedokážou tolik přizpůsobit novému způsobu
komunikace s publikem, které bylo v dobách počátku jejich kariéry
zcela jiné.
Výsledky k RQ1
Protože
se mění publikum a jeho zájmy, musí se tomu v rámci „přežití“ redakcí
přizpůsobit i samotná žurnalistická práce. Tuto změnu pozoroval Edson C Tandoc Jr ve všech třech zkoumaných
redakcích. Setkal se s vnímáním (ekonomické) nestálosti, která je hnací silou
pro institucionalizaci používání webových analýz těchto redakcí. Vedoucí
pracovníci newsroomů (mladí lidé) sledovaných redakcí byli vždy těmto analýzám
nakloněni a měli s novou interakcí s publikem zkušenosti, starší
pracovníci, kteří chtěli zůstat, byli v tomto směru povětšinou samouci. Ve
druhé a třetí pozorované redakci se na pravidelných setkáních redaktorů řídící
zaměstnanci vždy ptali, jaká byla nejdiskutovanější a nejnavštěvovanější témata
na sociálních sítích. Příběhy, které měly na základě webové analýzy dobrou
sledovanost, se dále rozpracovávaly a aktualizovaly. Stejně tak se pracovalo s tématy,
která byla hojně čtena v minulosti. Jednou se stalo při poradě druhé
redakce, že obrazový editor na základě dat z webové analýzy zjistil veliký
zájem o články o novém papeži, a proto tento obsah zařadil do zpráv i na
víkend. Nejdůležitější úvahy se ve všech třech redakcích točily vždy okolo domovské
stránky jejich on-line média. Rovněž při volbě titulků jednotlivých článků byla
vždy důležitá výsledná data z webových analýz čtenářského chování. Redaktor
například zkusil dát k jednomu článku jeden, po chvíli druhý titulek, a
který z nich byl programem vyhodnocen jako více navštěvovaný
(rozkliknutý), byl nakonec použit. I když se pak někteří redaktoři (zejména v první
redakci) dohadovali, zda má smysl, aby program analyzoval i diskuzi čtenářů pod
články (někteří redaktoři měli obavu o relevanci takových dat kvůli typu lidí,
kteří se takových diskuzí účastní), většina byla nakonec vždy pro takovou
analýzu.
Výsledky k RQ2
(faktory ovlivňující využití)
Důležitým poznatkem je v souvislosti s druhou výzkumnou
otázkou nové vědomí novinářů (resp. novinářů on-line médií), že již nejsou
odděleni stěnou své redakce od marketingového a obchodního oddělení, které se
stará o prodej, zatímco oni si nezávisle tvoří svůj obsah. Novináři musí psát
to, co se bude publiku líbit, přičemž dochází k neustálému balancování
mezi rolí novináře, který poskytuje veřejnosti informace (novinářské doxa) a
mezi publikem jako formou ekonomického kapitálu. Redaktoři i vedoucí pracovníci
redakcí autorovi výzkumu několikrát sdělili, že se zkrátka musí často podřídit
preferencím diváka (publika) na úkor kvality informací, aby získali větší
návštěvnost a tím i vyšší příjmy z reklamy. Pokud to však jde, snaží se
publikovat objektivní a seriózní obsahy. Tyto faktory mění jejich roli jakožto gatekeepera.
Celkově lze proto konstatovat, že žurnalistika částečně twerkuje, i když autor
přiznává, že výsledky výzkumu ve 3 redakcích v USA nemohou být zcela
zobecňovány, a nabádá, aby se příští podobné studie zaměřily zase na další
redakce on-line médií.
Závěr
Téma a zejména výsledky tohoto výzkumu „Žurnalistika twerkuje? Jak webová analýza mění proces gatekeepingu“
odpovídají podle mého názoru postojům a pocitům většiny lidí, kteří se o média
alespoň trochu zajímají či je přímo studují. Je všeobecně známým trendem, že se
média snaží udržet si zisky i v situaci, kdy klesá zájem publika o
klasická tištěná média. Pokud tak mají on-line média díky své podstatě možnost
aktivně naslouchat svým čtenářům a analyzovat jejich chování při pročítání
on-line obsahů, je logické, že se preferencím svého publika snaží přizpůsobit.
Pochopitelně je škoda, že tím klesá úroveň samotných mediálních obsahů,
nedomnívám se však, že by to měl být důvod k výraznějšímu pesimismu.
Stejná situace není jen ve Spojených státech, ale i v Evropě a samozřejmě
i v České republice. On-line média se musí v zájmu maximalizace
pozornosti publika bulvarizovat (Novinky.cz, iDnes.cz,…) a nabízet lákavější a
vzrušující titulky, na které čtenář bez váhání klikne, serióznější média anebo
zkrátka ta, která si důsledněji hlídají rovnováhu mezi „novinářským doxa“ a „ekonomickým
kapitálem“, zavádějí pak placené obsahy (iHNed.cz). „Jenom proto, že pár marketingových expertů – podporovaných pozitivistickými
vědci – vykonstruovává sociální prostředí, v nichž se rozumné publikum
nevyskytuje, nemusíme ještě prohlašovat rozumné individuum za mrtvé. Jenom
proto, že se zadavatelé reklam nezajímají o inteligenci mas, nemusíme hned
předpokládat, že lidé se úplně rozplynou ve svém sociálním prostředí a oddají
se komerčním akcím, a proto je subjekt mrtvý.“ (Prokop D., Boj o média,
Nakladatelství Karolinum, Praha 2005, str. 361)Jan Petrů, JJM335 Nová média a společnost
No comments:
Post a Comment