Vloni v červnu vyvrcholila
v Brazílii série protestů, pro něž se vžil název „octové povstání“. Protestující
si během pochodů namáčeli kusy oblečení do octa, protože věřili, že tím
neutralizují slzný plyn. Protesty vyvolalo rozhodnutí radnice v Sao Paolu
zvýšit jízdné v hromadné dopravě o několik centů (k podobnému kroku sáhla
další brazilská města v průběhu podzimu 2012 a jara 2013). Nespokojenost
s tímto krokem vedla ke statisícovým demonstracím, během nichž
protestující vyjadřovali
nespokojenost
s mistrovstvím světa ve fotbale a s letními olympijskými hrami, které
se obojí konají v Brazílii. Klíčovým nástrojem pro koordinaci protestů a
také pro získávání informací o jejich průběhu se staly sociální sítě, zejména
Facebook a Twitter. S množstvím zpráv o probíhajících protestech a
zásazích policie také přibývaly zpřesňující informace a hashtagy o místech
konání protestů.
Skupina brazilských
analytiků sestavila prostorovou analýzu využití sítě Twitter v průběhu tzv. octových protestů a rozhodla
se prozkoumat, nakolik se geografická poloha protestů shodovala
s geografickými informacemi obsaženými v tweetech. Analyzovali vzorky
z tweetů vztahujících se k protestům a kladli si za cíl prozkoumat
vztah mezi politickou aktivitou v terénu (onsite) a v kyberprostoru
(online).
Autory studie jsou experti, kteří se dlouhodobě zabývají
analýzou využití sociálních sítí. Marco Toledo Bastos v současné době působí jako výzkumný pracovník
(analytik dat) pro společnost HASTAC, což je kolaborační platforma
v oblasti vzdělávání, která sdružuje přes dvanáct tisíc uživatelů
z různých akademických disciplín. Bastos ve svých pracích využívá jak
kvalitativní, tak kvantitativní analýzu a jednou z výzkumných disciplín,
jíž se zabývá, je mediální antropologie. Raquel Recuero je profesorkou na
Katolické univerzitě v Pelotasu (UCPel, Brazílie). Předmětem jejího
výzkumu jsou sociální sítě, virtuální komunity a tok informací v rámci kyberprostoru.
Její poslední
kniha A
conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na
Internet se věnuje aplikované lingvistice a analýze sociálních sítí. Gabriela Zago
je doktorandkou na Federální universitě v Rio Grande do Sul (UFRGS,
Brazílie) a na Federální universitě v Pelotas (UFPel, Brazílie) přednáší
kurz o digitálním designu.
Autoři nabízejí obsáhlou
analýzu, která vychází z dosavadních výzkumů o zeměpisných informacích na
webu získaných pomocí sociálních sítí. Ačkoliv je tato disciplína poměrně mladá
a autoři často popisují vzorce chování uživatelů na sociálních sítích,
představuje studie z Brazílie jednu z prvních analýz, které si kladou
za cíl popsat vazbu mezi zprávami o událostech z určitých míst a skutečným
děním na daných místech v danou dobu.
Autoři vycházeli ze dvou
předpokladů. Zaprvé, že existuje velká prostorová různorodost mezi místy, odkud
jsou tweety posílány, a místy, jichž se tweety týkají. Zadruhé, že rozmístění
tweetů, které obsahovaly hashtag s místem události, se shoduje se
skutečným fyzickým rozmístěním protestujících. Za tímto účelem testovali čtyři
hypotézy: 1. Geografické rozmístění politické komunikace je koncentrováno
v politicky významných regionech Brazílie. 2. Geografické rozmístění
protestujících se shoduje spíše s místy obsaženými v hashtagu než
v informacích obsažených v profilech uživatelů či v geografických
koordinátech obsažených ve zprávách (zeměpisná šířka a délka). 3. Místa udávaná
v hashtagách jsou relativně vzdálená od míst, z nichž byl tweet
odeslán. 4. Geografické rozmístění uživatelů tweetujících o
protestech je širší, méně koncentrované a relativně vzdálené od geografického
rozmístění protestujících na ulici.
Autoři agregovali data
z více než 3 milionů tweetů, roztříděných podle 35 hashtagů
z devatenácti dnů protestů v červnu 2013, kdy ulice brazilských měst
zaplavily na dva miliony protestujících. Z celkového datasetu vyčlenily
zhruba polovinu relevantních tweetů (1,4 milionu), z nichž analyzovali
náhodný vzorek 49 tisíc tweetů z hlediska typu protestů, geokódu, hashtagu
a informace obsažené v profilu uživatele, celkem tedy 198 tisíc unikátních
událostí. K analýze dat a testování hypotéz použili autoři
statistickou metodu
prostoro-časového shlukování a testování přítomnosti shluků kolem bodového
zdroje.
Analýza potvrdila, že
politická komunikace se koncentruje na významnější oblasti Brazílie. Bohatší a
vlivnější regiony jsou předmětem velkého počtu tweetů odeslaných mimo tyto
regiony. Rozmístění tweetů s hashtagy se shoduje s rozmístěním
protestujících. To potvrzuje, že Twitter je využíván k informování o
probíhajících událostech a hashtagy věrně kopírující vývoj událostí na místech.
Rovněž se potvrdilo, že místo, které je zmíněno v hashtagu, se neshoduje
s místem, z něhož byl tweet odeslán. Nelze tedy pomocí hashtagu
jednoznačně určit polohu uživatele, který tweet odeslal. Výzkum ukázal, že
vzdálenost uživatele tweetujícím o protestu je od místa udávaném
v hashtagu, profilu nebo geokódu zprávy značně vzdálená (768, respektive
912 a 930 kilometrů). Oblasti, z nichž byly zprávy o protestech posílány,
tak lépe reflektovaly demografickou strukturu brazilské společnosti, neboť se
neomezovaly pouze na oblasti, v nichž se protesty odehrávaly.
Autoři tak učinili závěr,
že geografické rozmístění politického aktivismu na síti se výrazně liší od
geografického rozmístění politického aktivismu, který se odehrává na určitém
místě (a který se týká jedné a té samé otázky). Tento závěr se shoduje
s dřívějšími analýzami, které tvrdí, že zeměpisná blízkost má minimální
vliv na obsah sdělení. Výsledky rovněž ukázaly, že uživatelé z oblastí
vzdálenějších od protestů se angažují v politické komunikaci, aby
vyjádřili svůj názor i přes nerovnou distribuci moci ve státě. Digitální média
tak bourají tradiční předpoklady vytváření politického vlivu přes tisk, rozhlas
a televizní zpravodajství. Ačkoliv sociální sítě mohou přispět
k diverzifikaci politických názorů, neznamená to, že získaný vliv dokáže
distribuci moci ve státě změnit.
Analýza
jednoznačně dokládá, že Twitter je dnes běžným doplňkem revolucionářů a
politické komunikace. Symbolem twitterové revoluce se staly povolební protesty
v Íránu v roce 2009, kdy se sociální síť stala základním nástrojem
protestujících. To bylo v době, kdy jen nějakých 19 tisíc uživatelů
udávalo svoji polohu jako Írán. V České republice Twitter prozatím není
mainstreamovým sociálním médiem, i přesto, že v loňském roce zaznamenal výrazný
nárůst v počtu uživatelů. Miloš Čermák se zamýšlel nad důvody, proč
tomu tak je. Jako jeden uvádí, že Twitter není přeložen do češtiny a že
ještě donedávna byl záležitostí „ajťáků a geeků,
prostě lidí, kteří se motají kolem počítačů a webu. I přestože Facebook
dominuje (Češi mají asi rádi víc textu, pocitů a obrázků), v loňském roce
se přeci jen objevila snaha využít Twitter v politických otázkách, kdy
Občanská demokratická strana použila ve své kampani poměrně složitý hashtag
#Volim_pravici. Podle serveru pooh.cz byl však na české poměry docela
úspěšný hned za obecným volebním
hashtagem #Volby2013. V porovnání s „octovou revolucí“ v Brazílii
však tisícovka českých volebních hashtagů působí opravdu jen jako chudý
internetový příbuzný. A je otázkou, zda by podobně detailní analýza českých
hashtagů mohla politickým stranám pomoci vyhrát volby nebo alespoň zlepšit
volební strategii.
Studie: „Taking Tweets to the Streets: A Spacial Analysis of the
Vinegar Protests in Brasil“ – Marco Bastos, Raquel Recuero, Gabriela Zago
No comments:
Post a Comment