Hra The
Sims je
celosvětovým fenoménem. Dlouhodobě se řadí mezi nejúspěšnější videohry všech
dob. Na trhu se poprvé objevila 4. února 2000 a od té doby prošla obrovskými
změnami. Vývojáři hry jsou v současné době Electronic
Arts a
The Sims Studio. Jen do poloviny roku 2011 se na celém světě prodalo více než
150 milionů licencí této hry, což z The Sims
činí také jednu z nejlépe prodávaných počítačových her všech dob.
Zápletka
Hra
se dá typologicky jednoznačně zařadit do kategorie simulací. Zápletka je
jednoduchá – uživatel si vytvoří vlastní virtuální postavičku, tak zvaného
Simíka. Ten v základní verzi hry vždy vypadá a chová se jako skutečný
člověk, avšak může mít i různé mutace jako je třeba upír nebo mimozemšťan. Této
virtuální postavičce vytvoří přátele nebo rodinu a pošle je do světa. Od této
chvíle je skupina definována jako „domácnost.“ „Světem“ se rozumí sousedství,
tedy jedno město. V tomto městě uživatel domácnosti vybere pozemek a na
něm kompletně vybuduje domek. Do domku domácnost nastěhuje a dále řídí životy
jejích členů, tedy jednotlivých simíků. Prosté a jasné. Že je to nudné? Vývojáři
hry se snaží, aby nebylo a proto stále přidávají nové a nové herní prvky.
Základ je však už od první série stejný.
The Sims
První
hra z celé série nese název The Sims. Vyvinul ji Maxis a vydal Electronic Arts.
V únoru 2000 byla spuštěna pro operační systém Microsoft Windows. Hra
používá isometrickou projekci a význačným rysem je zejména časově neomezená
simulace denních aktivit jedné nebo více virtuálních postav, tedy Simíků, v originále
Sims. Děj hry je zasazen do předměstí poblíž SimCity. Pro tuto verzi bylo
vydáno sedm rozšiřujících balíčků a dvě edice s exklusivním obsahem. Hra
se dočkala spousty přebalů do rozličných formátů a verzí. O necelé dva roky
později, tedy v březnu 2002 dosáhla prodejů vyšších než 2 miliony kopií a
stala se tak nejlépe prodávanou hrou v historii, čímž předběhla
dosavadního leadera žebříčku, hru Myst.
The Sims 2
Na
podzim roku 2004 vydala společnost Electronic
Arts
hru The Sims 2. Toto pokračování úspěšného předchůdce opět vyvinul Maxis a odehrávalo se v plně
3D prostředí, které vytvářelo krásný kontrast 2D prostředí hry The Sims. Dalším
vylepšením byla také stádia života. V „jedničce“ mohl uživatel ovládat jen děti
a dospělé, ve „dvojce“ se setkal se sedmi stádii života – kojenec, batole,
dítě, teenager, mladý dospělý, dospělý a senior, který následně zemřel. Simíci
mohli také provozovat sex za účelem zplození potomka i pro radost –
v první verzi hry totiž stačilo pouze líbat se se Simíkem opačného
pohlaví, aby se na monitoru hráče objevila hláška „should we have a baby? –
yes, no.“ Rapidních novinek byla ale spousta. Mezi jinými stojí za zmínku
zejména systém aspirací, který dovoloval Simíkům pociťovat přání a obavy, které
se odvíjely od jejich aspirace a osobnosti. Hra The Sims 2 se dočkala osmi
rozšiřujících balíčků a devíti balíčků s věcmi.
The Sims 3
Zatím
poslední verze, The Sims 3, byla spuštěna v létě roku 2009. Hra přináší
inovaci zejména v souvislém sousedství, vylepšených nástrojích tvorby
Simíka, rozšířených nástrojích stavby a nákupu a také ve zdokonalených funkcích
přání a cílů, které může hráč akceptovat nebo odmítnout. V prvním týdnu se
prodalo 1,4 milionu kopií hry. Mezi rozšíření, která lze k základní hře
dokoupit, patří datadisky Cestovní horečka (možnost cestování do tří zemí),
Povolání snů (nová povolání a větší možnosti ovlivňování jejich vývoje), Po
setmění (party, celebrity, upíři, mrakodrapy), Hrátky osudu (nové vlastnosti,
možnost rozvoje etap života Simíků), Domácí mazlíčci (zvířata včetně
jednorožce), Showtime (kariéra hvězdy showbyznysu), Obludárium (čarodějové,
víly, zombie, vlkodlaci), Roční období (svátky, mimozemšťané, změny počasí),
Studentský život (univerzita, učitelé), Tropický ráj (ostrovy, management
hotelů, šnorchlování) a Do budoucnosti (vznášedla, nové účesy a oblečení). Dále
bylo vydáno devět kolekcí oblečení nebo věcí do domu a čtrnáct měst.
V současné
době je ohlášeno vydání The Sims 4.
Hráč je bohem
Nejen,
že může určovat směr života i kroků Simíků, ale v jeho rukách je vše.
Naprosto vše. Hráč určuje, jestli má Simík pihy, případně kolik a kde. Jestli
jeho byt má záchod na pavlači a jeho žena je svalnatá a nemá žádná prsa. V nejnovější
mutaci hry si prostě hráč může stvořit cokoliv. To se týká několika základních
oblastí: samotného Simíka včetně fyzických a duševních charakteristik, jeho
vlasů od barvy přes střih až k typu a barvě jeho oblečení. Dále domů,
bytů, veřejných pozemků a celého sousedství. Jediným omezením je hra samotná,
hráč si tedy nemůže přidat například povolání patologa. Nicméně vývoj ostatních
věcí není ničím limitován. Ty tam jsou doby, kdy si bylo možno vybrat mezi
několika desítkami hotových Simíků (The Sims) nebo mezi šesti typy obličeje
(The Sims 2). Postupným pohybem kurzoru si hráč sestaví přesně takového Simíka,
jakého chce. Jedinečného a originálního. Stejný princip platí i u oblečení,
předmětů, domů a sousedství. Hráč si může navrhnout vlastní texturu zdi, barvu
trávníku nebo okrasného písku. Prostě vše.
The Sims a kolektivní inteligence
Podmínky
pro rozvoj kolektivní inteligence vyklíčily už ve hře The Sims 2. Díky rozvoji
připojení, které bylo stále rychlejší, bylo možné z internetu stahovat a
do hry instalovat tak zvané patche, které byly většinou zdarma. Tyto patche
přidaly do hry nové předměty, které mohly být zcela nové a běžné, často ale
byly velmi bizarní. Jako příklad za všechny slouží lampička nazvaná Světlo
smrti. Tento patch byl vytvořen z nejlevnějšího světla, které bylo možno
ve hře koupit, ale po kliknutí na předmět se objevila nabídka všech možných způsobů
smrti, které se mohly Simíkovi ve hře The Sims 2 přihodit. Stačilo kliknout a
Simík, kterého hráč ovládal, byl mrtev. Nechyběla možnost Pád satelitu nebo
Hejno much.
Hra
The Sims 3 už výrobu a sdílení předmětů plně podporuje. Hráči mohou předměty,
které vytvořili, vyměňovat na oficiálních
stránkách hry. Platidlem v sekci Store jsou body
SimPoints, tedy jakési virtuální peníze, které si hráč dobíjí nákupem
v reálných obchodech. SimPoints jsou nejčastěji distribuovány
elektronicky, ale dají se sehnat i v kamenných obchodech. Sekce výměna je
plně uživatelská, proto jsou zde vystavené položky zdarma. Stažení a následné
vylepšení objektů je potom samozřejmostí.
Jako
Simík. Ale proč v něm nebydlet i ve skutečnosti? Mód stavby a nákupu je
totiž v The Sims 3 tak propracovaný, že ať už si navrhujete dům, byt či
zahradu a jste hráčem, pro první zhmotnění vaší vize můžete The Sims 3 použít.
Váš výtvor tak můžete nejen sdílet s ostatními uživateli, ale i se svým
architektem, rodiči nebo třeba přáteli. Hráči, kteří mají o svém budoucím
životním okolí jasnou představu, tak mají další možnost, jak svoje sny
zhmotnit. Jistě je to lepší než jen sedět nad tužkou a papírem.
Kolektivní inteligence jako budoucnost The Sims
Vývoj
a sdílení obsahu samotnými uživateli je již nyní hlavním hracím kamenem hry The Sims. Troufám si říci, že
její popularita a obliba roste právě také i díky možnostem vývoje a sdílení
všeho. Lze se domnívat, že budoucí série budou tyto možnosti dále rozvíjet a
podporovat. Pro vývojáře hry to je jednou z dalších cest ke zvýšení zisku
– prodej SimPoints – a pro uživatele zdroj nekonečné zábavy a inspirace.
Zdroje
The
Sims 3. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco
(CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/The_Sims_3
The
Sims. In: Wikipedia:
the free encyclopedia [online].
San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-04-20]. Dostupné
z: http://en.wikipedia.org/wiki/The_sims
No comments:
Post a Comment