PhDr. Martin Flašar,
Ph.D. se narodil 24. dubna 1979 v Brně. Absolvoval brněnskou konzervatoř v
oboru housle. Po dokončení postgraduálního studia na Ústavu hudební vědy Filosofické fakulty Masarykovy univerzity
v Brně zde působí jako odborný
asistent, lektor a badatel. Pracuje také jako redaktor hudební revue Opus
musicum a externí spolupracovník Českého rozhlasu 3 - Vltava.
Ve své práci nazvané „Hudba
v kontextu multimédií“ se Flašar zabývá konceptem multimediálního díla
z historické perspektivy. Připomíná znovu aktuální koncept totálního
uměleckého díla, který se pojí se jménem hudebního skladatele Richarda Wagnera,
ale zmiňuje i řadu dalších starších i novějších případů tvorby, která směřuje
ke komplexnímu, multisenzorickému zážitku. Flašarova práce je součástí
kolektivní monografie „Umění a nová doba“
(Masarykova univerzita, 2011) – projektu
završujícím výzkumnou a publikační činnost členů řešitelského týmu Ústavu
hudební vědy FF MU.
V úvodu své práce se Flašar zabývá především vymezením
pojmu a definicí multimédií. Ta můžeme v historii umění chápat mimo jiné
jako „souvislou linii vývoje složených
forem, která se v určitých historických obdobích střídavě vynořuje a zase
mizí“. Tento přístup vysvětluje na příkladu antického dramatu, který sice
postupem času zaniká, nicméně se opět objevuje v pozdní renesanci a
následně se vznikem barokní opery. V 19. století je to pak německý
představitel hudebního romantismu Richard Wagner, který tímto konceptem
zdůvodňuje svou myšlenku, resp. teorii totálního uměleckého díla. A tato
myšlenka je pak o zhruba sto padesát let později opět vzkříšena v oblasti
nových digitálních médií.
Člověk: Jedinec
multisenzorický
Podle mnohých teorií nemohou multimédia dosahovat estetické
hodnoty. Proč tomu tak je, když sám člověk je multisenzorickým a multimodálně
fungujících biologickým systémem a tyto vlastnosti jsou pro něj tedy i u jiných
systémů/útvarů zcela přirozené? Vždyť už Marshall McLuhan tvrdil, že „obsahem jednoho média může být jiné médium,
tzn. že médium – přesto, že je obvykle nazíráno jako forma – se může stát
zároveň obsahem jiného média“.
Definice multimédií –
historické vs. teoretické
I díky McLuhanovi rozděluje autor pokusy o definici
multimédií na historické a teoretické. Ty druhé pak dělí ještě na snahy
definovat multimédia z hlediska jednotlivých složek a pak tendence je
definovat jako ucelenou formu.
Za historické počátky myšlení o multimédiích považuje autor
tendence vnímat objekty různými smysly – takové přiřazování barev tónům nebo
ročním obdobím znali už lidé ve staré Číně nebo starověkém Řecku. V Antice
přichází s pradefinicí multimédií už Aristoteles ve svém spisu O duši,
když píše o skupinách předmětů, které nelze postřehnout jiným smyslem než tím,
kterému jsou vlastní (např. zrak – barva), a ty, které jsou společné všem
smyslům (pohyb, velikost aj.). Právě
tyto předměty považuje autor za „nejstarší
pokus o hledání společných kategorií obsahujících různé senzorické podněty a
s nimi i jejich obsahy“.
Wagnerova
osvobozující totalita díla
S podobnými případy se v průběhu staletí setkáme
několikrát – autor po Aristotelovi upozorňuje dále na vztahy tónů a barev mimo
jiné v myšlenkách Isaaca Newtona, francouzského matematika a filosofa
Louise-Bertranda Castela nebo v pracích francouzských encyklopedistů
Diderota a d’Alemberta či v díle německého spisovatele J. W. Goetheho. Podle
některých publikací však bývá počátek multimediálního umění umisťován do
poloviny 19. století a tvorby Richarda Wagnera. Jeho koncept „Uměleckého díla budoucnosti“ je
charakteristický propojením několika druhů umění (hudby, poezie, tance,
malířství, architektury atd.). Nezastírá přitom inspiraci z podoby
antického divadla. Vůbec nejvyšším souborným uměleckým dílem je podle Wagnera
drama. Je to „může dosáhnout své
nejdokonalejší podoby pouze tehdy, když v každé ze svých větví dosáhne
nejvyšší dokonalosti“. Veškeré své teoretické poznatky se Wagner snažil
uvést do praxe prostřednictvím svých hudebních dramat. Byl tak důsledný, že pro
svou tetralogii „Prsten Nibelungův“
nechal vyprojektovat i speciální budovu, protože za součást souborného
uměleckého díla je třeba považovat nejen interiér ale i exteriér.
Zpátky
k teoretické definici
Autor v části o teoretické definici multimédií
poukazuje na to, že chápání multimédií se často omezuje právě na prostředí
digitálních médií. Podle Denise McQuaila je multimédium „médiem, které používá různé formy informačního obsahu a zpracování
informací (např. obraz, zvuk, text, interaktivita)“. Jak je to ale
s významem multimédií v oblasti umění? Pro tento účel autor cituje
kalifornského muzikologa Stanleyho Gibba. Gibbova práce „Understanding Terminology and Concepts Related to Media Art Forms“
uvádí následující typologii:
- Multimédia – respektují autonomii začleněných a vzájemně konfrontovaných prvků – zvuk, kulisy, scénický pohyb, obraz, gesta atd., to vše vystupující v rámci celku separátně
- Mixed-media – založeny na zrovnoprávnění elementů díla bez hierarchizace
- Intermédia – definovaná přísnou vzájemnou závislostí jednotlivých složek díla
Na závěr tak Flašar přichází s vlastním pokusem o
teoretické vyjádření definice: „Multimédium je typ média složeného z autonomních
médií, která v rámci vymezeného celku získávají nový význam.“ Za
médium považujeme jakýkoliv prostředek vyjádření – ať už uměleckého či
informačního. Multimédia slučují více forem uměleckého vyjádření, uspokojují
vnímatele na více senzorických úrovních a tím odpovídají naší každodenní
zkušenosti percepce přirozeného světa.
No comments:
Post a Comment