Jako uživatelku sociální sítě, mě nedávno zaujala diskuze,
která se rozběhla pod příspěvkem na zdi jednoho z mých přátel. Protože to
bylo na zdi mého přítele Tomáše, mohla jsem si přečíst příspěvky všech ostatních,
kteří se na tomto místě k tématu vyjádřili, ač já je vlastně neznám a sama
jsem se komentáře zdržela. Zůstala jsem
v roli pozorovatele. Ano, příklad
toho, jak nám sociální sítě dovolují „sledovat“ své přátele a jejich činnost,
aniž by o to zrovna věděli. I když gramotnému uživateli sociálních sítí je
jasné, že veškerý obsah, který zveřejní, je jeho síťovým přátelům otevřen. A možná i
přátelům přátel nebo i všem, pokud obsahu nenastaví konkrétní podmínky
soukromí. O tom ale nechci psát, to jen v praxi zobrazuje téma eseje Danah
Boydové[1].
Se zaujetím jsem četla komentáře k příspěvku, neboť diskuze se rozjela tak, jak to bývá, když se
sejdou lidé s protichůdnými názory. O co vlastně šlo? Zda podpořit či ne
projekt mladé dívky Dominiky, která sama na motorce projela snad celou Evropu a
deník z cest by chtěla vydat v knižní podobě. Proč? Aby získala
peníze na další, mnohem dobrodružnější cestu, až k hranicím Číny. A kde se celý
projekt objevil? Na webu Startovač.
Startovač je jeden z několika webových portálů, které umožňují tzv.
crowdfundig, což je to způsob, jak může člověk získat finanční prostředky na
realizaci svého projektu. Je to vlastně
druh veřejné sbírky, která je zprostředkována právě pomocí webu. České weby
(např. Startovač , Nakopni mě, Hithit) se inspirovaly zahraničím úspěchem, kde
se crowdfunding úspěšně rozběhl a pomohl mnoha lidem k uskutečnění jejich
plánů. Asi nejznámějším zahraničním je americký Kickstarter nebo mezinárodní Indiegogo.
Prezentace projektu tedy probíhá na zvoleném webu, ale za
úspěchem stojí především originální nápad, umění prezentovat a zaujmout co
největší počet lidí a to natolik, aby se rozhodli na daný projekt
přispět. A právě sociální sítě mohou nejvýznamnější měrou přispět k šíření
informací o projektu. Autoři, kromě textového popisu celého projektu a odměn,
většinou vytvoří krátké video, ve kterém sebe a svůj projekt představí, a které
je zároveň zveřejněno na crowdfundovém webu. Odtud vedou odkazy pro další možné
sdílení na různé sociální sítě: Facebook, Twiter, Google +, Pinterest, You
tube. Vlastně i přímo crowdfundové weby
mají své stránky na sociálních sítích, kde také všechny projekty zveřejňují. Získávání peněz pak funguje pomocí aktivity
uživatelů internetu. Pokud někoho nějaký projekt zaujme, přispěje na něj a
ještě o této své aktivitě informuje na sociální síti, pomůže virálnímu šíření
takového obsahu. Přesně tak, jak to
udělal můj přítel na síti s projektem „Dominika na cestě“. Díky kanálům RSS, které umožňují snadné
sledování aktivity přítel na sociální síti, rázem většina přátel věděla, na co
se Tomáš rozhodl přispět a proč.
Autoři projektů nežádají o peníze jen tak. Samozřejmě
možnost přispět čistě altruisticky a nic za to nežádat je možná, nicméně
přispěvatelé jsou lákáni na drobné a zajímavé odměny, které za svůj finanční
příspěvek mohou dostat. Tak například
Dominika slibuje za příspěvky e-knihu, tištěnou knihu, případně
s podpisem, věnováním či poděkováním.
Velikost odměny se odvíjí od výše příspěvku. Ještě nutno dodat, že každý
projekt má stanovenou určitou finanční částku, které chce dosáhnout a čas,
během kterého musí být částka vybrána. Není –li stanovené částky dosaženo,
vybrané peníze jsou v plné výši vráceny přispěvatelům a projekt se nekoná.
Jeto systém "všechno nebo nic". Crowdfunding pro svoji životnost a funkčnost čerpá ze všech charakteristických
vlastností nových médií. Především sdílení, šíření a produžívání obsahů. O
osudu pak rozhodne kolektivní rozhodování. uživatelů internetu.
Mezi oblíbené projekty paří hlavně ty zaměřené kulturně,
jejichž realizací vznikne třeba kniha, film, herní aplikace, hudební projekty,
kulturní akce atd. Podporovatelé takového projektu si vlastně díky výši
zvoleného příspěvku mohou v rámci odměn výsledný produkt již předem objednat.
A pokud ho opravdu chtějí, je i jejich zájmem podporovat šíření obsahu,
komentářů k projektu a motivovat své přátele a známé k finanční podpoře.
Zajímavým projektem, který na
Kickstarteru právě získal zelenou, je vytvoření dvou epizod zamýšleného seriálu „House of monsters“,
formou fázové animace. Autorka Dawn Boan
již získala ocenění za krátký film, zde dosáhla na požadovanou částku a může se pustit do slíbeného projektu. Mezi přispěvateli
se našel i takový, kterému se líbila odměna, stát se předlohou k jedné z postav
v příběhu.
Na českém webu Hithit si například několik přispěvatelů přeje
povečeřet s autorkou, která si okruh fanoušků získala již svojí aktivitou
na Facebooku, a stát se též postavami v její vtipné knize „Svět podle Agnes“.
Milým projektem, který též nasbíral dostatečnou částku, byla záchrana hereček z filmu
“Bella mia“. Štáb filmu se nechtěl smířit s tím, že krávy, které se účastnily
natáčení poetického filmu o svobodě a lásce, by měly skončit na jatkách. A tak zajistili
farmu, která je ochotna se krav ujmout a nechat je dožít. Pomocí crowdfundingu
sehnali dostatek peněz na vykoupení těchto zvířat od zemědělského družstva.
I Dominika se teď musí pustit do vydání knihy a může se
chystat na další dobrodružnou cestu. I její projekt zaujal dost lidí na to, aby
dosáhla požadované částky. K dnešnímu dni nasbírala dokonce 288% z požadované
částky. Mezi komentáři, které hodnotily její projekt, se vyskytly i varovné názory,
že taková cesta, jakou plánuje, může být i velkým rizikem. Nicméně „crowd“, který si přeje Dominiku na cestu poslat a číst její zápisky z cest,
byl silnější.
Projekty mohou mít opravdu různý charakter a kreativitě a
nápadům se meze nekladou. Bližší specifikace projektů vhodných či nevhodných k uveřejnění
je na stránkách každého crowfundignového webu. Takže stačí mít dobrý nápad, šikovně
prezentovat, vytvořit zajímavé video a
sdílet, sdílet, sdílet… Pak je možné, že
i váš projekt uspěje a splníte si svůj sen.
[1]
BOYD, Danah. Facebook's Privacy Trainwreck: Exposure, Invasion, and Social
Convergence. Convergence: The International Journal of Research into New
Media Technologies. Copyright © 2008 Sage Publications, Vol 14(1): 13–20.
DOI: 10.1177/1354856507084416. Dostupné z: http://cvg.sagepub.com
No comments:
Post a Comment