Ano,
se vším souhlasím! Aneb co nejvíce filmů, za co nejméně peněz
Technologický rozvoj v posledních letech, především vysokorychlostního internetu, který nám umožňuje být neustále, 24/7 „v obraze“, s sebou přinesl zásadní obrat i pro distribuci audiovizuálních děl. To nabouralo stávající distribuční vzorce, lépe řečeno-výrazně je rozšířilo.
S
tímto faktem souvisí rozmach nabídky VoD (video on demand) služeb,
kdy si divák může vybrat, jaký obsah v jakou dobu chce sledovat.
Videopůjčovnen už je minimum, a ne každý má čas a chuť jezdit
několikrát týdně do kina. Jde o logickou odpověď na pokračující
fragmentaci a individualizaci publika a jeho vkusu, a především
stále narůstající škálu nabízených možností.
Zásadním
problémem týkajícím se distribuce po internetu je ale otázka
autorských práv.
U
nově vyrobených děl už jsou práva na internetové vysílání
součástí veškerých licencí, komplikace
nastávají u vyjednávání práv ke starším evropským filmům.
Dobové smlouvy pochopitelně neobsahovaly a ani nemohly obsahovat
možnost šíření díla formou VoD. V určitém krátkém
mezičase sice bývalo ve smlouvách uvedeno, že autor poskytuje
právo šířit dílo jak na všech existujících, tak budoucích
mediálních nosičích, avšak z důvodu zjevného poškozování
práv autorů byly tyto tendence eliminovány.
V případě
starších děl je tudíž producent povinen kontaktovat všechny
autory a mnohdy i tvůrce, jejichž honoráře jsou zcela či
částečně tvořeny procentuálním podílem z vyprodukovaného
zisku. Jde o nesmírně náročný a ve většině případů
zdlouhavý administrativní proces. Proto je vždy třeba důkladně
zvážit, zda je očekávaný obchodní výsledek daného projektu
natolik perspektivní, aby byla investice do zajištění práv
přínosná.
Tržní
poptávka vyžaduje upravení obchodních strategií také v oblasti
udělování licencí k audiovizuálním dílům pro digitální
sektor. Práva k obsahu VoD jsou v současné době ve většině
případů licencována na neexkluzivní a krátkodobé bázi (1–3
roky). Tato skutečnost je dána zejména faktem „novosti“
prostředí VoD. Jde o mladou sféru bez ustálených pravidel, jež
se v důsledku rozvoje technologií a dalších aspektů
prakticky ze dne na den mění.
V každém
případě je i v této relativně počáteční fázi zjevná
tendence producentů umístit své filmy na co nejvyšší počet VoD
portálů. Velmi aktivní jsou v tomto směru především
producenti a tvůrci malých nezávislých snímků, pro něž je
fungování na trhu nejsložitější, a každá možnost získat
další a další diváky lákavější.
Dalším
zásadním problémem je fakt, že za cokoli v elektronické podobě,
co lze získat na internetu – hudbou počínaje a počítačovými
aplikacemi konče –, není totiž většina lidí (např. v České
republice) zatím svolná platit. Ve státech s rozvinutějším
respektem k duševnímu vlastnictví jsou však již placené služby
VoD relativně ziskovým mediálním odvětvím.
Tak
se lidé raději schylují k ilegálnímu stahování, případně
streamingu. Avšak existuje ještě jedna varianta.
Dostáváme
se tak k adVoD - video doprovázené reklamou. Divák může video
zhlédnout zdarma, ale musí akceptovat reklamní sdělení, jež je
mu s audiovizuálním dílem dodáno. Reklamní spot či celý
break může být nasazen jak před titulem, tak po něm,
nejžádanější jsou z hlediska distributorů však logicky vstupy
v průběhu filmu. (Americký server Snag films například
přerušuje filmy reklamou každých 8 minut.)
Teď
si ale představte situaci, že jdete na webové stránky a tam
vidíte reklamu. Když si nainstalujete prohlížeč, který blokuje
weby, které sbírají vaše osobní data, automaticky tím blokujete
veškerou reklamu. Když si ji zablokujete, vyhladovíte tím tvůrce
obsahu. Na druhou stranu jsou vyskakující bannery z každého rohu
tak otravné, že v tu chvíli vás nějaký tvůrce obsahu absolutně
nezajímá a navíc, o své osobní informace a data se také ne
každý s anonymními korporacemi rád podělí. Organizace by rády
měly přístup k co největšímu počtu vašich dat, aby vám mohly
přesně nabízet své produkty, na které na sociálních sítích
kliknete, nebo ještě hůř, je „olajkujete“. Tím
narážím na fenomén „Facebook Connect“ reklam, kdy se ke
korporacím, jejichž produkty vy na Facebooku sledujete, dostávají
Vaše osobní informace, a Vám poté vyskakují reklamní odkazy na
jejich výrobky úplně všude.
Stát
zase chce co nevíce soukromých dat, aby efektivněji sledoval
občany a bránil zločinům. Na druhou stranu většina lidí na
serverech automaticky odklikává, že se vším souhlasí, jen aby
se posunula dál na vytouženou stránku a už neřeší, co vlastně
všechno odsouhlasila...Tím přistupují ke kompromisu, kdy vyměňují
osobní data za pohodlí.
A
právě tito uživatelé budou těmi, kteří určí další směr v
otázce ochrany soukromí a sdílení dat....Existuje tedy nějaký
jiný kompromis, než je ten stávající?
Produkty,
nabízené pod formou adVoD apod., blokováním mohou časem
přicházet o virální (když už na jinou nemají finanční
prostředky) reklamu, která by jim mohla při vysoké popularitě
zajistit jednodušší zafinancování dalších, budoucích
projektů. Protože právě i UGC (user-generated content) se ukázal
jako jedna z nejlepších forem marketingové komunikace. Nemluvím
teď o umístění videa na YouTube tvůrcem samotným, ale o tom, co
poté může následovat - odkazování, přeposílání a sdílení
dalšími uživateli. Propagováním a šířením toho co
vyprodukoval někdo jiný.
Zatím
to podle všeho vypadá, že v budoucnosti tak bude zásadním klíčem
vedení dialogu mezi uživateli a tvůrci webových stránek,
případně i zadavateli reklam.
No comments:
Post a Comment