Sunday, April 20, 2014

Chceš soudek piva? Tady máš GPS souřadnice a utíkej, než tě někdo předběhne!


Uplynulý půlrok byl bohatý na zprávy, které hlásaly, že policejní pyrotechnici vyrazili k podezřelému objektu, z něhož se později vyklubala schánka pro hru Geocaching. Tato celosvětová hra je založená na hledání krabiček, takzvaných kešek, které se ukrávají na předem daných souřadnicích. Souřadnice jsou uvedné na internetových stránkách a to včetně zajímavostí, které se k danému místu váží. V České republice má Geocaching tisíce hráčů a jejich počet stále roste. K rozšíření této dříve až spiklenecky utajované hry došlo s přechodem od bytelných terénních navigací k dotykovým telefonům, které většinou již obsahují GPS modul. A tak stačí nainstalovat jednu z mnoha dostupných aplikací a může začít hrát prakticky kdokoliv.




Popularita hry neunikla pozornosti reklamní agentur, které začaly svým klientům nabízet hry založené na geoprincipu. Uspořádat takovou soutěž je jednoduché. Vytipujete několik míst, kam umístíte kešku s výhrou či poukazem na cenu. Pak připravíte marketingový plán a jakmile dáte o své soutěži vědět veřejnosti, můžete začít postupně zveřejňovat souřadnice. Délce trvání ani kreativitě se meze nekladou.

Pravidla se dají neomezeně variovat. Odměnu může získat třeba ten, kdo na místo dorazí jako první. Jiným principem je třeba úkol obejít za daný časový úsek více míst, a tam sesbírat určitý počet indicií, fotografií či suvenýrů a drobnější odměna je vaše. Zároveň se tak dostáváte do slosování o cenu větší.

Výherci na stránkách soutěže pivovaru

 Nejnovějším známějším příkladem, jak moc terénní hry Čechy baví, byl projekt pivovaru Staropramen. Ten prostřednictvím geohry nazvané „Hledej 145 sudů Staropramenu.“ oslavoval 145 let od svého založení. Během tří týdnů rozdal 145 sudů piva o různém objemu. Vždy první nálezce pivovarnické kešky měl o svém prvenství informovat na facebookové stránce Staropramenu a jako důkaz o nálezu krabičky musel zaslat svou fotografii s poukazem, který byl v kešce uložený. Soutěž se za pár dní stala hitem. Za sudy běhali mladí, staří bez rozdílů a facebooková stránka praskala ve švech. Lokace byly vybrány s velkým citem pro věc. Poukazy se nacházely poblíž sídla pivovaru, u firemních restaurací Potrefená husa, v pivovarských ulicích různých měst nebo u fotbalových hřišť. Vydání souřadnic vždy doprovázel vtipný slogan, jak o třeba tento: 
“Není pramen jako pramen, tady hledej Staropramen. Dnes tedy na mostu u Grandhotelu Pup.”

Skupinová fotka výherců na Facebooku.
 
Hledače u geoher neláká jen výhra, ale také výlet nejčastěji v přírodě a zábava, kterou při cestě prožijí. Někdy je hlavním důvodem pro to, že se účastník do hry zapojí, radost z adrenalinu. Je to podobné jako v automobilových závodech: jedete proto, abyste byli první v cíli. Na rozdíl od automobilových závodů, v případě geoher však netušíte, kolik máte soupeřů. Další motivací pro hledače může být pouhý výlet s konkrétním cílem nebo čistá touha získat cenu.

Tato forma marketingu má několi nezanedbatelných výhod. Každý účastník se do hry musí aktivně zapojit, a už tím propagované značce dává na jevo svou sympatii. Asi těžko byste se zúčastnili pivní hry, budete-li zarytým abstinentem. Soutěžící většinou kešku nehledá sám, ale zapojí své přátele nebo rodinu. Navíc o svém prožitku hovoří se svým okolím, čímž také šíří pojem o značce. A jak všichni marketéři dobře vědí, nejlepší reklamou je takzvaná šuškanda. Tento termín označuje fakt, že pokud něco vypráví vám blízká osoba, věříte jí více, nežjakékoli celebritě usmívající se z televizní reklamy. Vám blízký člověk je zárukou, že je daný výrobek vyzkoušený a má doopravdy avizované vlastnost. K tomu navíc máte možnost zpětné vazby a v případě potřeby doplňující dotazy. I proto je šuškanda u marketérů velmi oblíbená. Netušili jste, proč kosmetické firmy ženám rozdávají vzorky svých produktů? Něžné pohlaví má ve zvyku se o své zkušnosti podělit se svými kamarádkami. A šuškanda je na světě.

Geohru si také opakovaně vyzkoušeli pořadatelé hudebního festivalu Rock for People. Ve spolupráci s telefonním operátorem T-Mobile všem, kteří byli součástí této růžové sítě, po registraci posílali SMS zprávy se souřadnicemi. Kdo byl na místě jako první, získal cenu od některého z partnerů festivalu. Někteří soutěžící tvořili menší skupiny, které se pohybovaly v protilehlých částech festivalového areálu a měli tak vyšší šanci na úspěch. Ceny v případě alkoholických nápujů nebylo obtížné mezi skupinku hráčů rozdělit.

Méně komerční cíl měla propagace vědy v projektu nazvaném Statocaching. Občanské sdružení Žádná věda propojilo Geocaching s balónovým létáním a za masivní podpory technické části portálu iDnes.cz uskutečnilo neobvyklý experiment. Po několikaměsíčních přípravách vypustili do stratoisféry speciální balon. Cílem projektu bylo podívat se na svět ze stratosféry. To by ale bylo málo. Aby přitáhli pozornost veřejnosti, nechali vyrobit speciální designové geocoiny, které jsou součástí hry Geocaching. Geocoiny jsou mince, které obsahují zvláštní kód. Najde-li hledač minci v kešce, může jí přenést do další kešky. Tuto svou aktivitu zaznamená na internetovou stránku Geocaching.com. Geocoiny mají stovky různých podob a slouží též jako sběratelský atrefakt. Tyto suvenýry jsou tedy mezi hledači velmi populární a ceněné.




Stratocaching se rozhodl své designové geocoiny umístit do balónu a po dosažení vesmíru je ve speciálních nisičích ve tvaru javorového semínka nechal sestoupit na zem. Nociče obsahovaly také GPS modul, proto je bylo po dopadu možné lokalizovat. I zde platilo pravidlo prvního nálezu. Kdo semínko našel jako první, získal hodnotné ceny od partnerů a též zmíněný designový geocoin. Do hry se 16. listopadu 2013 zapojilo 13.000 lidí a experiment, který živě přenášely kamery, sledovalo na 220.000 diváků. Počet sdílení a dalšého šíření nelze dopočítat. Na tomto příkladu je vidět, že i vědě může pomoci jednoduchá geohra.   

No comments:

Post a Comment