Sunday, April 20, 2014

Databáze vkusu a rozmarů: Sociální sítě jako nástroj životního stylu

Stejně jako se všechny revoluční technologie vyvíjely a měnily, internet se zformoval do média, které si každý představuje trochu jinak, při čemž jeho představu většinou ovlivňuje to, jak internet využívá. Postupem času se stejně jako internet sám, staly běžnými i sociální sítě.

„Jmenuji se Karel. Jsem spokojený se svým životem. Mám velmi rád všechno to, co dělám. Své věci, mám oblíbenou restauraci, vím, které oblečení mi padne a všechny moje knížky, které mám taky velmi rád, se v knihovně vyjímají. Doplňuje je stylová lampa z roku 1940 nalezená v antikvariátu, kam také velmi rád chodím. Všechno je to můj život a jsem na něj hrdý. Je rok 1993 a nikdo kromě mých známých o tom neví. O mém bytě si lidé vypráví, stejně tak jako o tom, v jak hezkém domě je. To opět ocení jen mí známí a kolemjdoucí a všechno to, co chci lidem doporučit, si musí zapamatovat nebo napsat na papírek. A pokud to zapomenou nebo ztratí? No tak zavolají nebo počkají, až se potkáme a zeptají se. Pokud si vzpomenou.“

Kolik vás napadne sociálních sítí, na které by mohl Karel přispívat a podělit se tak se svými radostmi a životním stylem s širokou „wwwřejností“? Že je dnešní doba ve znamení internetu je samozřejmé a připomínat to pořád dokola je skoro hanba. Je to stejné klišé, jako se ptát na to, jaký by byl život bez něj a jaký by byl život bez mobilních telefonů.
Stejně jako se všechny revoluční technologie vyvíjely a měnily, internet se zformoval do média, které si každý představuje trochu jinak, při čemž jeho představu většinou ovlivňuje to, jak internet využívá. Postupem času se stejně jako internet sám, staly běžnými i sociální sítě. Jejich profilace byla postupná. Z Myspace, původně na hudbu zaměřené sociální sítě, se začala stávat síť, jakou je dnes Facebook. Myspace nabízel standardně přehrávání písniček na profilech uživatelů a postupně přidával vylepšená fotoalba a možnosti označování uživatelů, komentování, „lajků“. Facebook  začal právě s tím a poskytl to jednoduchou formou a aby fanoušci Myspace neváhali, nechal je přehrávat písničky na profilech. Nalákal je do nové platformy, nové sociální sítě, a potom za nimi zavřel vrátka, když jim dal všechno to nové, co jinde nebylo.
Od této doby se dá mluvit o novém věku sociálních sítí. Ty se začaly profilovat a vyplňovat to, co lidem nedává Facebook. Ale najdou tam většinou jen to a právě to, protože přetáhnout větší množství uživatelů, kteří by byli navíc ochotni opustit Facebook, to je skoro nemožné. Google ví, o kom mluvíme.

No tady je doma náš stylový Čech z roku 1993 a představuje uživatele nejméně čtyř sociálních sítí. Na prezentaci jeho oblíbené restaurace může používat dvě. Foursquare mu nabídne „venue“ a on k němu přidá komentář. Jestli se mu zde líbí, nelíbí a proč se vrací, cokoliv. Když je jeho jídlo na stole, před prvním zakrojením do steaku a prvním usrknutím z cideru zapíná Instagram a pořizuje fotku s hastagy #foodlover #foodporn #steak a „Nejlepší steaky v Opavě“.
Tyto dva úkony spouští několik dějů. Karel rozšířil databázi míst sítě Foursquare o novou restauraci. Přidal popisek, možná i fotografii. Je v ní o jednu restauraci víc, se subjektivním hodnocením, ale objektivním a relevantním umístěním na mapě. V případě, že je „venue“ vytvořeno vlastníkem restaurace, objektivní jsou i vyplněné údaje jako je otevírací doba a jiné. Tak jako tak, Karel vytvořil obsah. Vytvořil obsah podobný tomu, který občas konzumuje, když hledáme další restaurace. V rámci sítě Instagram už je to s vytvořením obsahu trochu jiné. Zde není žádné omezení GPS souřadnic ani času. Fotografie označené místem nejsou proto relevantní a ani moc důvěryhodné. Ale s menšími omezeními roste kreativita. Instagram určitě nabízí široké využití, ale to se liší spíše v přístupu uživatelů k tomu, jaké fotografie a na jaké téma nahrávají a zda a jak se profilují. Na téma profilace zajímavě promluvila Marie Grafová na letošním Copy Campu. Její doménou je sice Twitter, ale to, co o něm říkala, lze aplikovat na většinu sociálních sítí a lze díky tomu i rozklíčovat důvod popularity některých uživatelů.


Instagram MBPFW a fotografie více uživatelů z jedné akce.

Karel by mohl být názorovým vůdcem a být tím pádem sledován několika tisíci lidí, nechám ho však prezentovat svůj vkus bez větších ambicí. Instagram mu k tomu pomáhá. Vyfotí co jí, vyfotí, co vidí a co kupuje a sdělí u toho i svůj názor na věc. Začne se dělit o to, jakou má ze svých věcí a ze svého života radost. Instagram představuje soubor podobných lidí, kteří se o svůj vkus a záliby dělí. Vzniká tak databáze zálib a oblíbených propriet i názorů a vnímání světa.

Lze sledovat trendy i pozorovat odlišné reakce. V případě Instagramu jde o obrazový projev, a tak se při pohledu na fotografie z Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend zjeví soubor desítek pohledů na jednu jedinou událost. Někdo vnímá jinak to, co je pro akci vypovídající a vyfotí to, někdo má zrovna po ruce telefon, když se něco semele, a někdo čeká na modelku procházející kolem. Určité procento lidí zkrátka proto, že je to zvyk, jiné procento proto, aby dokázali, že na akci jsou. Sami sobě i ostatním. Obsah vytvořený takovými uživateli je duplikovaný a většinou ani není kvalitní. Slouží převážně pro zábavu a potěchu uživatelů. Většina fotografií na Instagramu je autorská, vyfocená uživatelem. Opačně je na tom Pinterest. Tady jde o vkus. Na nástěnky vašeho účtu lze připíchnout cokoliv vás napadne. Tady je profilace důležitá. Nikdo nedokáže plnohodnotně sledovat vše tak, aby ve všem poskytoval ty správné a originální odkazy. Pokud někoho zajímá architektura, prochází weby, které se jí věnují, budou ho sledovat další lidé právě proto, že tím mají zaručený obsah. Pinterest je vlastně zájmová síť, tak jako Twitter. Není tak náročná na projev a šetření místem, ale je to jeho barevná alternativa beze slov.

Karel je teď ještě šťastnější. Může naplno představit světu, jak široký je jeho rozhled. Jak zajímavý život žije a lidé se jím mohou inspirovat. Nedá mu to práci, chytrý telefon mu se vším pomůže a on se mezitím stává iniciátorem nových trendů - ve stravování, oblékání nebo interiérového designu. Sociální sítě poskytují satisfakci ze sdílení životního stylu i lidem, kteří žijí sami, o kterých se občas mluví v souvislosti s klesající porodností a stoupajícím věkem matek. Určitě nebudu tvrdit, že to sociální sítě zhoršují. Naopak. Lidé, kteří pracují a sami na sebe mají málo času, mohou každou hezky prožitou chvíli sdílet s mnoha lidmi, desítkami, tisíci. A oni dokáží projevit souhlas a poklonu jejich vkusu i zážitkům. Všechen obsah jimi vytvořený je tak vedlejším produktem sociálního soužití neznámých lidí.



1 comment: