DĚKUJI ZA VAŠI NENÁVIST
Po staletí byla motivací umělců kromě vyjádření vlastního postoje a názoru
touha po uznání a oblibě. Ponechme nyní stranou umění, kde převládá
přesvědčovací účel, propagandu či naopak vymezení se proti většinovému proudu.
Pokud se umělec chtěl tvorbou uživit, musel předkládat svému publiku takové
výsledky práce, které publikum ocenilo. Je jedno, zda šlo o středověkého
donora, královskou rodinu či šílící davy ve vyprodaných sálech rockových stars.
U mnoha videí na youtube převažuje negativní
(červené) hodnocení. Rozhodující je ale počet shlédnutí (horní číslo).
Nová média v postmoderní společnosti ale přináší úplně nový trend.
Úspěch totiž není podmíněn společenským uznáním. Rozhodující je sledovanost,
obecně povědomí, že daný umělec - či lépe řečeno tvůrce - vlastně existuje. Nová
média, zejména pak internet, dovedou zhodnotit zájem, i když je vyvolán spíše
zvědavostí či zavržením nebo touho pobavit se na úkor umělce. Nejvýrazněji tuto
tendenci můžeme sledovat v současné populární hudbě, prezentované skrze
weby pro sdílení videí, zejména youtube.com. V době, kdy se stírá rozdíl
mezi publiky a tvůrci, může vystavit vlastní tvorbu takřka každý. V duchu
fenoménu produsage tak počítá se zpětnou vazbou, jež samozřejmě nemusí být nutně
pozitivní. Naopak, v přeplněném prostoru internetu, kde je velmi snadné
být zahlcen informacemi, se „produseři“ snaží vymezit se vůči ostatním, a to
také způsobem, kdy místo vyzdvihování vlastních kvalit pracují s tzv. haty
(hejty), tedy výstupy zaměřenými na postihnutí negativních rysů konkurenční (či
obecně jiné) tvorby či vlastního tvůrce.
Kritizovat je mnohem snazší než chválit, zároveň ale neplatí, že by kritika
odrazovala sledující. Naopak. Značnou popularitu si získali tvůrci, jejichž
tvorbu lze v lepším případě označit za kontroverzní, přičemž umělecká
honota je dosti mizivá. Touha vysmát se ostatním či se pobavit na jejich účet
je ovšem v prostředí internetových videí dvojsečnou zbraní. I negativní
reklama je reklama; tam, kde se generuje zisk v závislosti na počtu
zhlédnutí určité tvorby je jedno, jestli konzument odešel umělecky uspokojen či
znechucen. Mnozí interpreti toto marketingové pravidlo pochopili a prezentují
se okázalým opovržením vůči kritikům a tvoří písně, věnované přímo „haterům“, např.
rapper Leo Beránek
(píseň B.O.T.Y dosáhla k hranici milionu a půl shlédnutí), zpěvák Ben Cristovao (jeho Bomby
viděly milony diváků) a další. Zobrazováním materálního bohatství
v klipech pak provokaci ještě rozšiřují a posilují („to auto jsem si
koupil za to, že mi sem chodíte nadávat, že neumím zpívat“). Poprvé
v dějinách tak díky beznákladovému šíření tvorby umělec nemusí spoléhat na
kvalitu, ale hlavně musí zaujmout. V českém internetovém prostředí tak
zazářily fenomény typu Marie
Pojkarové, Matrixe
Steela – legendy Hroznové Lhoty - a dalších kuriózních úkazů. Nelze se
divit, že zájmu diváků či posluchačů o tyto „umělce“ využívají další tvůrci
videí či jiných mediálních útvarů, od kanálu uživatele CaryMaryFuck na youtube,
shromažďujícího to nejpodivnější, co proběhlo našimi obrazovkami
v pěveckých soutěžích či věšteckých pořadech, po odborněji laděný blog Hudební masakry Jardy Konáše, který
proniknul k mnoha divákům a vyhlašuje každoročně ceny Zlatý David coby
ocenění těch nejhorších umělců.
Leo Beránek sází na image drsňáka, textově jeho
tvorba ale odpovídá prvnímu stupni základní školy, nepočítáme-li vulgarismy a
sexuálně explicitní tematiku.
Výše zmíněné případy spojuje snaha zaujmout vlastní
tvorbou, ať už se nepřízní publika vyrovnávají autoři lépe či hůře. Existují
totiž cílové skupiny, pro něž je interpret skutečně příkladem kvalitní tvorby a
prokazují mu značnou oddanost a uznání. Posilují tak sebevědomí a přesvědčení
autora, že jde správným směrem, ač občas naráží. Samostatnou skupinu pak tvoří
ti autoři, kteří předem počítají s odsouzením (respektive nemohou očekávat
cokoliv jiného) a jejich marketingová strategie je na pohrdání přímo založena.
V českém prostředí je typickým příkladem videoblogger Jan Zelenka. Kdysi
talentované dítě se prezentuje jako afektovaný gay, provokující diváky
otevřeně a přehnaně homosexuálním
chováním včetně všech rysů, sloužících v netolerantním prostředí jako
základ parodie. Zelenka se v komentářích setkává s výhružkami,
zatracováním vlastní osoby atd., ale nelze mu upřít, že s publikem umí
pracovat a využít popularity (uplatnění se jako moderátor v rádiu). Jeho
videa jsou spíše jen scénkami bez opory v ději, kdy Zelenka přehrávanou
dikcí a mnohdy lascivním obsahem znechucuje většinové uživatele youtube, ale i
samotné zástupce gay komunity. Tento autor dokazuje, že není nutné přinášet
cokoliv hodnotného, aby zaujal diváky. Přes absenci „obdivovatelů“ (vyjma těch,
kteří si cení jeho schopnosti ironie a parodie) dosahuje srovnatelné
sledovanosti s jinými autory, kteří rovněž čelí neustálé kritice (ač mají
mimo odpůrců také silné jádro přiznivců) jako jsou „růžová barbie“ Dominika Myslivcová.
Jan Zelenka při rozhovoru, na první
pohled zaujme přehnaná artikulace a gestika.
Zdá se logické, že tato pozornost, věnovaná i tvorbě bez přidané hodnoty
mimo „zabíjení času“, je příznačná právě pro dnešní dobu a prostředí internetu.
Kliknutí na klip diváka nestojí nic navíc. Jen málokdo by si asi zakoupil
knihu, aby se mohl vysmát neuměle popsané např. erotické scéně. Video a hudba
jsou však dostupné kdykoliv a díky smartphonům prakticky odkudkoliv. Vymezení
se vůči určitému druhu tvorby navíc koresponduje s pubertální potřebou
odporu a touhy po sebeurčení. Výše popsané fenomény se tak nejvíce a
nejrychleji šíří právě mezi mládeží, až se mohou stát všeobecně známými i mimo
původní komunitu a v podobě memů zasahovat i ostatní skupiny uživatelů
daného média. Nelze se pak divit kritikům postmoderní společnosti, když hovoří
o kultuře zkarikované do formy pouhé zábavy a prostředku ke zkrácení dlouhé
chvíle. Přesto nová média nekvalitní tvorbu nestvořila. Jen posloužila jako
kanál, kterým se jednotlivá díla šíří. Díky potenciálu internetové reklamy pak
vše, co přiláká pozornost, získává hodnotu. I „pokleslá“ tvorba se tak může
stát nezanedbatelným zdrojem příjmu. Nenávist je také emoce, a velmi silná,
nutící diváky vracet se k dílu a utvrzovat se vzájemně v jeho
odsouzení. Nedivme se proto, že nám tvůrci za naši nenávist děkují. Dali jsme
jim skrze ni rozměr a tvar.
No comments:
Post a Comment