Sunday, April 20, 2014

Když je miluješ, není co řešit aneb Reklama v naší mysli…


„Pozvolna otvírám oči, probouzím mysl a protahuji své tělo, abych skočil svižně a rovnýma nohama do nového dne. Za okny je ještě mrazivě bílá tma, vzduchem se rozléhá slastiplný zpěv havranů a já začínám přemýšlet nad tím, co mi přinesou nejen další hodiny, ale i dny strávené v tomto přetechnizovaném a postmoderní chaotickou kulturou prošpikovaném světě. Světě, v němž dnes již opravdu přežijí jen ti nejsilnější a kde ostří lokte hraje rozhodující úlohu. Znovu si prolnu oči a s bystřejším pohledem z okna zavadím o všudypřítomnou, místy až naprosto kýčovitou výzdobu, jež má utvářet atmosféru pohody, pokoje a míru. Při bližším zkoumání však ihned narážím na tendenci zcela opačnou. Chaos, napětí, nervozita, podrážděnost těch, kteří se již několik dní štvou za vidinou uspokojení všech, které mají rádi. Vše musí být za každou cenu dokonalé. Prostě „šťastné a veselé!“. Věta, která nám zní v uších vždy ke konci roku, v jehož závěru, ať už rádi, či neradi, bilancujeme uplynulé měsíce. V posledních letech si však říkám, jestli jsou fakt „šťastnými a veselými pro každého“.  Je pravdou, že se najdou i ti, kteří si ono období dokáží v klidu vychutnat – s lahví piva, balíčkem chipsů či mísou plnou cukroví před televizní obrazovkou. I to je jedna z tváří konce roku.“
Jistě všichni známe onu výše popsanou atmosféru – zejména pro věřící – jedněch z nejdůležitějších svátků v roce. Zatímco ve většině našich domácností převažuje již od dob našich babiček vůně jehličí a cukroví, obchodníci si mnou ruce nad rapidně rostoucími tržbami. Ať chceme, či ne, je nutno si připustit, že Vánoce získávají v posledních několika letech ráz ryze komerční. A to i díky neutuchajícímu a nezastavitelnou rychlostí se šířícímu technickému pokroku – médiím, informačním technologiím. Tím je výrazně ovlivněna i hospodářská stránka.  Stěžejní vliv na způsob chování spotřebitelů má jednoznačně reklama, jež je dnes patrná na každém kroku a jež se nám krůček za krůčkem vrývá pod kůži i do mysli. Byť si to uvědomujeme či ne a tvrdíme, že reklamě odoláváme, nakonec stejně její slogany užíváme i v každodenním běžném životě v různých spontánních situacích. A tak zatímco se starší generace snaží zachovávat tradičního ducha Vánoc a spoléhat na rady i zvyklosti svých předků pečením cukroví, trávením společných chvil u rodinného krbu i v čase příprav, generace mladšího rázu horlivě objednává jeden dárek za druhým pohodlnějším způsobem, než je lítání po nákupních centrech, a to zejména díky internetu. Proč? Možná proto, že jsou v těchto komunikačních prostředcích zběhlejší než jejich rodiče. Právě na něm - internetu, a nejen na něm, se vždy před významnými dny frekvence reklamy stupňuje, a tudíž není snadné odolat náporu na naše smysly či peněženky jen proto, abychom nakoupili co nejlevněji a co nejvíce uspokojili přání – zejména našich ratolestí. Když se však zamyslíme, můžeme dospět k závěru, že reklama, jako jeden z mediálních projevů, může přinášet jak pozitiva, tak negativa. Za pozitivní přínos lze považovat rozvoj slovní zásoby, neboť současným trendem obohacování češtiny je přejímaní slov – někdy až patvarů – z cizích jazyků. A jak může být tento trend považován za pozitivní? Zejména u mladé generace, která se tak může rychleji naučit základní fráze kupříkladu anglického či německého jazyka – „Volkswagen, das auto.“ Nicméně, často i samotní politici užívají slov, jejichž věcný význam sami nechápou. Pak se ale nemůžeme divit, že přestáváme rozumět jeden druhému i v rámci komunikace.  Jiný úhel pohledu na předvánoční vliv reklamních triků je možno spatřovat u maminek, které začínají ve větším množství než obvykle nakupovat Heru, jelikož „pečení je radost“ a tu jim dodává právě Hera, „neboť Hera je pečení“. Ani muži nezůstávají pozadu, poněvadž právě o Vánocích je reklama ze značné části cílena i na ně samotné. I jejich milovaný zlatavý mok dostává nový kabát i novou výhodnou cenu. O dalším alkoholu nezbytném pro uvítání nového roku ani nemluvě. A tak lze i díky médiím pozorovat odlišnou stránku citových projevů mezi muži a ženami, neboť ženy obvykle touží po špercích, obnově svého slávou zašlého šatníku či kvalitním a pokud možno těmi vskutku posledními výkřiky upraveným vybavením domácnosti. Otázkou pak zůstává, jaká bude jejich reakce na tento masivní vliv médií při následném pohledu do prázdné peněženky či na příchozí výpis z účtu, jakmile duch Vánoc odnesou poslední zbytky cukroví, prázdná mísa po bramborovém salátu a rybí kosti na dně odpadkových košů. Jenže to už tvůrce reklamy vlastně pochopitelně nezajímá. Naopak, začínají nabírat druhý dech, a co nejrychleji na nás cílí svými novými promyšlenými triky. Vždyť nakupovat v povánočních slevách je nejlepší, co můžete hned v novém roce učinit. Nesmíme totiž zapomenout, že podstatou této formy média je posílit či přímo vytvořit povědomí o konkrétním výrobku či službě – ujistit zákazníky, že když produkt kupují, dostávají za své peníze to nejlepší, i když to zrovna nepotřebují.
Ale vraťme se nyní k otázce svátků pokoje a míru ve spojitosti s mediální sférou. My starší ještě pamatujeme na časy, kdy nám k samotné dětské radosti a vykouzlení úsměvu na tváři stačilo najít pod stromečkem nějaký poslední model angličáku či nový penál do školy nebo dobrou knihu. V porovnání s dnešní generací dětí jsme v podstatě prožili dětství bez tlaku moderních technologií. Dnes, aby dítě udrželo krok, vydobyde si, i za cenu ztráty plnohodnotně tráveného času venku v přírodě s kamarády při hrátkách na sněhu, ty nejlepší a nejdokonalejší vymoženosti v rámci komunikace - iPod, iPad, různorodé počítačové hry, jež mohou snadno a rychle ovlivnit jeho vnímání reálného světa. Hlavně aby bylo „in“. A tak se můžeme v praxi setkat i s obdobným typem komunikace mezi otcem a dítětem, jako – „Jé, to je hezká reklama!“ – „To není reklama, to je betlém.“ – „Ale Ježíška není moc vidět. Ani ten maličký dinosaurus není reklama?“ – „Ten? To je velbloud od toho černého krále vzadu.“ – „Velbloud je reklama na cigarety ale!“ – „Tenkrát ještě lidé nekouřili.“ – „Ani z pistole se jim nekouřilo?“ – „Jenom z pusy, jako Tobě. Pistole v Betlémě neměli.“ – „A jak zabil Herodes všechny ty děti, když nebyly pistole? Rozřezal je jako masový vrah? Uškrtil je? Kde jsou ti škrtiči?“ – „Tady jsou pastýři, podívej, nesou ovečky a vánočky…“ – „Tenhle betlém je moc hodný, a tak se na něj nikdo nedívá…“. Řekněme si upřímně, nevytrácí se u malé generace díky vlivu médií jejich skutečná podstata (Vánoc) a nevystupují na světlo světa naprosto zkreslené představy, s nimiž půjde tato nová éra dětí do života?  Ruku na srdce. Proč naši rodiče tak rádi vzpomínají na dobu, v níž vyrůstali? Proč se na televizních obrazovkách v posledních letech objevují „retro“ pořady – ať už nás vracejí do období první republiky, či ať už nám mladý hrdina Vypráví životní příběh svůj i své rodiny z období normalizace? Byla to sice doba bez přehnaného technologického boomu, na druhou stranu však plná cenzury. Ve všem lze zkrátka spatřit něco přínosného či naopak ne příliš pozitivního. Přesto některé „přežitky“ z dřívějších dob zůstaly součásti naší kultury dodnes. Díky televizi či počítačům tak můžeme každoročně obdivovat Mrazíka, jak vytrvale obíhá kolem stromu, aby zahřál statnou dívku, jíž ruce i nohy mrznou, zatímco my sedíme v teplém obýváku a chroustáme tyčinky. Můžeme se nechávat opakovaně přesvědčovat o tom, jak mohou být oříšky klíčem ke štěstí, jak nám dobrý voják stále připomíná intelekt našeho národa, aniž by k tomu potřeboval mobilní telefon nebo Skajp či Twitr. O své zážitky se nedělil skrze Fejsbuk, nýbrž přímo s živými jedinci tváří v tvář.  Stačila mu životní zkušenost, jazykový um a obratnost. A tak si říkám, zda dnes nepřijímáme technický pokrok a vymývání mozků skrz média příliš jednoznačně, nedovolujeme jim, aby ovlivňovala náš život i v takovém období, jakým jsou Vánoce, a nenecháváme se jimi bez rozmyslů a zaslepeně pohltit, stejně tak, jako když Honza Lucemburk vyrazil zcela neuvážlivě a nevidomý do své poslední a osudové bitvy u Kresčaku.  Čest jeho památce.
Možná je na čase trochu zpomalit, vzepřít se jevům – mediálním vlivům, jež potlačují zdravý selský rozum a zbavují člověka racionálního úsudku, neboť jsou mu předkládány hotové obrazy událostí, do jejichž pozadí mnohdy nelze nahlédnout. Může se také stát, že jednou přijde čas, kdy si lidé nebudou mít co říci ani u štědrovečerní tabule, jelikož si neuvědomují, že informace předávané prostřednictvím virtuálního světa mají ve světě reálném zcela odlišný dopad a zbavují je schopnosti přímého sociálního kontaktu. Kdo ví, možná dojdeme až k okamžiku, kdy se budeme znovu učit komunikovat z očí do očí. Ale nepředbíhejme a neházejme flintu do žita. Dokud ještě stále dokážeme rozlišovat hranici mezi skutečností a fikcí, jsme zachráněni. A navíc, přece jen lze u médií pozorovat i přínosné stránky – rychlejší a pohodlnější řešení neodkladných záležitostí na dálku, snadnější vyhledávání informací i lepší nakupování. Vždyť komu je příjemné brodit se sněhem či blátem do nákupních center, když si dárky může zařídit z pohodlí domova nad šálkem kávy. A nechá-li se přece jen ovlivnit všudypřítomnou reklamou, má vystaráno. Ostatně, řídit se prvotřídními marketingovými slogany přináší i jisté změny do našeho životního stylu. Když kupříkladu na Štědrý den vydržíme až do večera nepapat, jistě spatříme zlaté prasátko. A kdo ví, možná bude mít i ty velký zahnutý zuby nahoru. No a my alespoň jednou za rok uděláme něco pro své zdraví. Takže, přátelé, sáhněme si každý z nás do svědomí a pokusme se nalézt v něm argumenty pro a proti vlivu médií na naše životy. Poté pak možná budeme stále schopni dětem vysvětlit kulturní rozdíl a poselství mezi Santou, dědou Mrázem a Ježíškem. A taky nezapomeňme, že ať už budeme svátky míru a pokoje milovat v jakékoliv podobě, pak není co řešit…Takže Hoj, ty štědrý večere a reklamo – ZDAR!


No comments:

Post a Comment