Server pro sdílení videí YouTube je podle některých odborníků nejdůležitějším online nástrojem současnosti, pokud jde o posilování pozice publika. Ačkoliv vznikl současně s dalšími konkurenčními službami, podařilo se mu vybojovat a udržet si mezi nimi výsadní postavení. Jak uvádějí jeho zakladatelé, přispěla k tomu především implementace čtyř klíčových prvků: seznam doporučených videí “related videos”, snadné sdílení odkazu na video pomocí emailu, komentáře od dalších uživatelů a video přehrávač zabudovaný do stránky.
YouTube v sobě skrývá všechny charakteristiky definující koncept produsage, což znamená, že umožňuje svým uživatelům využívat jeho služby a zároveň produkovat a sdílet vlastní obsah. Společně s dalšími sociálními médii se tak podílí na vzniku a rozvoji nového fenoménu “mikro-celebrita”, odkazujícího k lidem, kteří si díky existenci sociálních médií dovolujících sdílení tzv. user-generated obsahů vybudovali v prostředí internetu status, jenž je v lecčems podobný statusu “celebrita”. Tito tvůrci obsahů, jsou-li šikovní a sdílejí-li něco, co ostatní lidi zajímá, si jsou schopni na YouTube vytvořit fanouškovské základny čítající dnes již řádově miliony odběratelů.
Tento fenomén je zřetelný například u tzv. beauty komunity, která se na YouTube tvoří prakticky od jeho počátků. Jde o početnou skupinu mladých žen sdílejících videa zaměřená na péči o svůj zevnějšek, líčení apod. Kanálů s touto tématikou je nepřeberné množství a z pohledu na počty jejich odběratelů je patrné, že jde o oblast značně populární. Nezainteresovaným pozorovatelům se to může zdát celé poněkud úsměvné a v podstatě se to dá pochopit – navzdory množství těchto kanálů a množství produkovaných videí se zdá, že většina jejich tvůrkyň používá pro svoji produkci téměř stejný vzorec (jak uvidíme dále). Výsledkem je, že prakticky všechny mají stejnou image, jejich videa se z velké části vyznačují minimální nebo žádnou originalitou a celé to působí tak nějak uniformně, navíc by někdo mohl namítat, že jde o výslovnou oslavu konzumního způsobu života a možná i povrchnosti. Na druhou stranu, z pohledu sociologického se může jednat o docela zajímavý jev a z pohledu Google, společnosti provozující YouTube, jde bezesporu o ekonomicky velmi důležitou komunitu.
Kamera v počítači nestačí, vše musí být dokonalé
Od svých počátků zaznamenal tento fenomén viditelný pokrok a dalo by se říct, že se při jeho vývoji uplatnila kolektivní inteligence. Když se podíváme na videa s beauty tématikou z let těsně po spuštění YouTube a dnes, vidíme něco, co se kvalitativně příliš nedá srovnat. A není to jen tím, že kvalitní technika je od té doby ještě dostupnější a možná i více “user-friendly”. Tyto mladé dámy si postupem času vyvinuly řadu konvencí, jejichž následováním udělaly svoji produkci pro publikum ještě atraktivnější. Zjistily, jaké typy obsahů jejich publikum zajímají a jakými prvky by se jejich videa měla vyznačovat (a co by naopak mít neměla), jak by takové reprezentativní video mělo a nemělo vypadat a čím ještě svoji činnost rozšířit, aby udržely pozornost svých odběratelů a k tomu přilákaly nové.
Pokud jde o vizuální stránku, zjistily například, že je dobré používat silná světla, aby video nepůsobilo temným dojmem a vše bylo dobře vidět. Zatímco ze začátku se využívaly kamery zabudované do počítačů nebo do kompaktních digitálních fotoaparátů, jejichž výstupy se nevyznačovaly příliš vysokou kvalitou, s postupem času přišly na to, že se vyplatí zainvestovat do dobré Full HD kamery, která nabízí nesrovnatelně lepší divácký zážitek. Z pohledu na videa jasně vyplývá, že je určitě dobré mít při natáčení precizní make-up a vlasy (případně si je během videa vytvořit) a pokud to tak náhodou není, je třeba to na začátku vysvětlit. U nejúspěšnějších producentek je patrné, že při natáčení není přípustný jakýkoliv nepořádek v jejich okolí. Vše by mělo být precizně zorganizované a naaranžované tak, aby to vytvářelo příjemné pozadí, které navíc dokresluje jejich image. Na konci každého videa nesmí chybět poděkování za to, že se divačka na video podívala, a obligátní výzva k okomentování. Aby majitelky těchto kanálů svoji produkci občas trochu zpestřily, přinášejí videa, kterými svým odběratelkám odhalují trochu více ze svého soukromí – provedou je svým pokojem (případně ještě koupelnou, kde mají většinou spoustu kosmetiky), ukáží, co nosí v kabelce nebo v kosmetické tašce, představí přítele či kamarádku, předvedou svoji kolekci líčidel nebo třeba bot, ukáží co si nakoupily za oblečení, doplňky a kosmetiku, pochlubí se svým “outfitem dne” a podobně; populární jsou samozřejmě tzv. Q&A videa, v nichž odpovídají na všetečné otázky svých divaček.
Samotný kanál na YouTube ovšem k tomu, aby se producent stal tzv. mikro-celebritou, nestačí. Tvůrkyně těchto obsahů zjistily, že pozornost publika je dobré získávat a udržovat na více místech, a tak většina z nich využívá i další populární platformy sociálních médií, nejčastěji facebook, twitter a instagram. Výhodou je také provozovat osobní blog, kde je možné publikovat delší články doplněné větším množstvím fotek a které slouží v těchto případech většinou pro publikování čehosi na způsob osobního deníku. Navíc, aby daly svému publiku možnost se k nim ještě více přiblížit, uspokojily jejich zvědavost, a zároveň tím nenarušovaly koncepci svých původních YouTube kanálů, zaměřených na krásu, zakládají si tyto autorky další kanály, na nichž publikují tzv. vlogy přinášející ještě podrobnější vhled do jejich soukromí. Někteří odborníci toto sdílení celých svých životů se světem označují pojmem “life caching”.
No comments:
Post a Comment