Společnost připojených
Dvacáté první století – období dějin lidstva, ve
kterém se možnost připojení k síti, tedy možnost nepřetržitého spojení se
svými přáteli a okolním světem, stává základní lidskou potřebou. Ne luxusní
nadstavbou či příjemným bonusem, ale základní lidskou potřebou stojící
v samotné základně slavné Maslowovy pyramidy potřeb. Naše kultura je
šířena daty, on-line, v současné době především prostřednictvím
jednotlivých platforem Webu 2.0, takzvaných sociálních médií.
Sociální média
a společnost
Úhlů pohledu na sociální média a teorií o jejich významu
a účincích na jednotlivce i společnost se v odborném diskurzu objevuje
hned několik.
Například sociologové a mediální odborníci se
často věnují výzkumům toho, jak lidé využívají sociální média ke konstruování vlastní
identity, vytváření či udržování sociálních vazeb, a jak probíhá komunikace
mezi uživateli. Považují uživatele jednotlivých platforem za na ničem
nezávislé, autonomní původce děje, a sociální média za pomocný nástroj ke
zprostředkování komunikace a sociální reality. Jiní výzkumníci poukazují na
fakt, že vzhled a funkce dané sociální platformy, respektive její rozhraní a
protokol, silně předurčují povahu komunikace a vztahů mezi jednotlivými
uživateli, i podobu sdíleného obsahu. Zastávají tedy názor technologického
determinismu - že užívaná technologie ovlivňuje chování a charakter společnosti.
Teoretici kulturálních studií zase sociální média oslavují pro jejich velký
význam pro vznik tzv. participativní
kultury, v níž se všichni stáváme aktivními spolutvůrci naší kultury.
Jak to vidí
José van Dijck
Autorka článku Facebook and the engineering of connectivity: A multi-layered approach
to social media platforms José van Dijck však upozorňuje, že ač samotný
význam pojmu „uživatel“ vyvolává představu aktivního uživatele, ne všichni
uživatelé platforem Webu 2.0 jimi doopravdy jsou. Jen si přiznejme, kdo
z nás rozumí všem funkcím, které nám nabízí účet Google, kdo z nás má
nastavený profil na Facebooku tak, aby obsah, který sdílí, viděli doopravdy jen
ty osoby, u nichž je to žádoucí, a kdo z nás ví, jak jsou informace, které
přes sociální sítě o sobě poskytujeme, dále využívány? Představu aktivního
uživatele, jakoby vymysleli sami tvůrci, lidé stojící za jednotlivými platformami,
aby vyzdvihli kompetence uživatelů, a tím odvedli pozornost od faktu, že
veškeré informace, které o sobě uživatelé v rámci dané sítě poskytnou,
jsou vyhodnocovány a využívány ke komerčním účelům. Aneb kolikrát se vám stalo,
že jste na Facebooku vyjádřili oblibu určité aktivity, například opatřením
stránky Miluju volejbal takzvaným
like-m, a poté jste nápadně často vídali v pravém sloupci inzeráty na
volejbalové vybavení a slevové kupóny na beach volejbal v centru Prahy pro
6 lidí za neuvěřitelných 499 Kč? Náhoda?
Zákulisí platforem sociálních sítí je pro
obyčejné uživatele velmi neprůhledné, ale tomu, kdo si zařídí pro svůj profil
nebo stránku na Facebooku reklamu, je hned jasnější, jaká vámi poskytnutá data
jsou zpracovávána, a kdo z toho těží.
Posedlost
připojením
Ty samé komerční účely vedou dané platformy
k tomu, aby nás neustále motivovaly zvyšovat míru našeho připojení
k síti. Typickým příkladem je Google. Jaký používáte prohlížeč? Že Google
Chrome? A máte už Gmail? A co takhle kalendář, který si můžete s e-mailem
propojit? A teď si představte, že byste mohli svůj kalendář synchronizovat
s tím, co máte v telefonu, a mít ho tedy pořád u sebe. A když už jsme
u toho telefonu, chcete psát zprávy svým přátelům zdarma? Připojte se ke
Google+! No není to skvělé, že všechny tyto funkce můžeme užívat pod jedním
účtem?
Facebook nám zase nabízí obrázky a stránky, které
se líbily našim přátelům, jelikož by se nám vlastně také mohly líbit. Nebo nás
zve do skupin sdružujících uživatele se stejnými zájmy, či nám podle toho, jaké
události jsme se zúčastnili, nabízí uživatele, s nimiž jsme se mohli na
akci potkat, abychom si je přidali do svého „okruhu přátel“. A pak máme
v okruhu takzvaných přátel 400 lidí, které jsme možná někdy zdálky
zahlédli, ale leckdy s nimi neprohodili ani jedno slovo - virtuálně, natož
pak ústně. To, co se zdánlivě jeví jako budování komunit a upevňování vazeb
mezi lidmi, je spíše vytvářením sítě cizinců, která však zvyšuje míru připojení
a propojení uživatelů. Neustále rostoucí potřeba připojení k síti tedy není
přirozenou společenskou změnou, ale změnou uměle vyvolanou těmito sociálními médii.
Zprostředkovatel
nebo tvůrce?
Sociální sítě také nejsou pouhými
zprostředkovateli sociální reality. Už jen tím, co nám rozhraní umožní a co ne,
jsme instruováni k tomu, jaký obsah smíme sdílet. Ještě nedávno například
Facebook vůbec neumožňoval sdílet dokumenty. Nyní můžeme Facebook využívat i
k práci v týmech. Rozhraním tedy usměrňuje nejen podobu obsahu, ale i
to, jaké komunikace a vztahy budou mezi uživateli v rámci dané platformy
probíhat, což řídí také prostřednictvím svých podmínek užití. A minimálně tím,
že každého našeho známého označuje za našeho přítele, sociální realitu nejenže usměrňují a řídí, ale i vytváří!
Výzkum
sociálních médií
Platformy Webu 2.0 vnímá autorka jako procesy
s vlastní, neustále se měnící dynamikou, na nichž se podílí jako hlavní aktéři
nejen uživatelé, ale i technologie, obsah, právní a ekonomické faktory. Tito
činitelé jsou navzájem propojení, a to, jakým způsobem, se nažila van Dijck
rozkrýt pomocí actor-network teorie
Bruno Latoura, která však nedostačovala pro analýzu ekonomických a právních faktorů
ovlivňujících existenci sociálních médií a opomíjela kulturní aspekty, a
politicko-ekonomickým přístupem Manuela Castella, jenž zase věnoval
nedostatečnou pozornost právním aspektům sociálních médií – tedy především
autorským právům. Navrhuje tedy obě dvě metody propojit, aby bylo možné zkoumat
sociální média v celé jejich šíři a doopravdy porozumět principům, které
stojí v základech dnešní společnosti, jejímž hlavním kapitálem se stalo
připojení a jeho základní jednotky – data.
O článku a
autorce
Článek Facebook
and the engineering of connectivity: A multi-layered approach to social media
platforms vyšel v květnovém čísle časopisu Convergence:
The International Journal of Research into New Media Technologies, z roku 2013 - odborném
čtvrtletníku, který poskytuje prostor výzkumům věnujícím se vnímání, užívání a
účinkům nových médií na společnost.
Autorkou této teoretické diskuze je nizozemská
akademička, teoretička v oblasti nových médií, José van Dijck, která
působí jako profesorka předmětu Komparativní studia médií na Amsterodamské
univerzitě, kde také zastávala v letech 2008 - 2011 funkci děkanky Humanitních
věd. Do oblasti jejího zájmu spadá vztah médií a vědy, televize a kultury,
popularizace vědy a medicíny, technologie médií a digitální kultura. Poslední
vydanou publikací José van Dijck je kniha s názvem The Culture of Connectivity. A Critical History of Social Media
uvedená na knižní trh v roce 2013 nakladatelstvím Oxford University Press,
která se věnuje stejné problematice, jako její článek z magazínu
Convergence.
Z hlediska výzkumné tradice řadíme autorku
k zástupcům technologického determinismu. Věří totiž, že užívané
technologie mají vliv na charakter společnosti. Zároveň zastává názor, že
technologie definují sociální realitu, což odpovídá teoretickému přístupu
sociálního konstruktivismu. Několikrát se však zmiňuje o tom, že technologie a
uživatelé se ovlivňují navzájem a že mají lidé stejný vliv na formování
sociální reality jako média.
Na média a mediální komunikaci se však bezesporu
dívá optikou konstitutivního neboli kulturálního přístupu, jelikož vychází z
tvrzení, že komunikace prostřednictvím sociálních sítí utváří naši kulturu.
Zdroje:
VAN DIJCK,
José. Facebook and the engineering of
connectivity: A multi-layered approach to social media
platforms. In: Convergence: The International Journal
of Research into New Media Technologies [online]. Velká Británie: University of Sunderland a University of Bedfordshire, 2013.
Květen 2013 č. 19, s. 141-155, ISSN 1354-8565. [cit. 29.3.2014]. Dostupné z:
SAGE journals.
SAGE journals [on-line].
Convergence: The International Journal of Research into New Media
Technologies. [cit. 30.3.2014].
Universiteit van Amsterdam [on-line]. mw. prof. dr. J.F.T.M. (José) van Dijck. © 2014 [cit.30.3.2014]. Dostupné
z: http://www.uva.nl/over-de-uva/organisatie/medewerkers/content/d/i/j.f.t.m.vandijck/j.f.t.m.van-dijck.html
No comments:
Post a Comment