Nová média a společnost JJM 335
„Kdyby se děda probudil, nestačil by se
divit,“ komentuje často naše babička dění v 21. století. Vzpomíná tak na
dobu, kdy žil její otec. Život byl podle mnoha názorů tehdy jednodušší, pomalejší,
hodnotnější… Jistě mají pravdu. Alespoň v něčem. Velký a rychlý rozvoj
informačních technologií toho mění na světě hodně, ale co je nejdůležitější, mění
myšlení lidí. Ne, že by lidé byli chytřejší nebo hloupější než před třiceti,
padesáti lety, ale prostě jinak myslí. Naše společnost si rychle zvykla na
skutečnost, že „na síti“ mozky výborně fungují a skupina je schopna najít rychlejší
a kvalitnější řešení problému než jednotlivci.
Ovšem mnoho lidí snadno podléhá mylnému
dojmu, že tomu tak musí být za každých okolností.
Máme další volební rok. Tentokrát ve znamení voleb do
Evropského parlamentu, do Senátu Parlamentu České republiky, ale co je pro
mnoho začínajících politiků důležitější – letos budou komunální volby do
zastupitelstev obcí, tedy odrazový můstek k politické kariéře.
Jak dát ale o sobě vědět co možná nejširší
„mase“ lidí – potenciálních voličů? Prostřednictvím tištěných letáků? Dejme
tomu. Tento způsob je však pomalý - než se text vytiskne a distribuuje do
schránek domácností, uplyne poměrně dlouhá doba. Navíc se to také může dosti
prodražit. Daleko rychlejší a levnější je pořádná předvolební „masáž“ pomocí
nových komunikačních technologií. Internet na tomto poli umí zázraky. No,
řekněte sami, ten, kdo přišel s nápadem využít sociální sítě jako
prostředek pro volební kampaň, to byla ale hlava! I samotný Jára Cimrman by měl
radost. Opět došlo na jeho slova, když předpovídal budoucnost internetu a jako první načrtl
osnovu této zázračné sítě J.
Například jedna z nejoblíbenějších sociálních
sítí u nás – Facebook, to je typický příklad nového média, kde se výborně daří
fenoménům moderní doby - tedy jak kolektivní inteligenci, tak tzv. produsage.
Autobusta Járy Cimrmana; autor Stanislav Jelen |
Ale vraťme se k našim „komunálkám“. Není
lepší zbraně pro současnou opozici, aby to pořádně „natřela“ stranám, které buď
byly v minulých volbách úspěšnější, nebo se snáze dohodly s ostatními
a vytvořily koalice, než sociální síť. Ačkoliv se všude žongluje s pojmem
kolektivní inteligence, občas to vypadá, že na sociálních sítích moc vysoký kvocient
mít nebude. Nejsmutnější ovšem na celé věci je jedna skutečnost. Právě lidé,
kteří kandidují do zastupitelstev, a logicky se předpokládá, že jejich
inteligence bude na určité výši, začnou na sociálních sítích podnikat takové
kroky, až rozum zůstává stát. Mám na mysli prostoduché, do nebe volající
hlouposti, lži a pomluvy. Jeden takový nejmenovaný komunální politik se nechal
slyšet, že lidé mají krátkou paměť, a tak je jedno, co se jim servíruje před
volbami a co po nich. Znamená to, že se podstata inteligence radikálně odlišuje
podle toho, jak se to komu hodí? Pojem kolektivní inteligence se jaksi
neslučuje s představou stáda tupých ovcí. Bohužel, vypadá to, že praxe je
jiná.
Takže se chtěj nechtěj musíme připravit na
souboj prostřednictvím sociálních sítí, souboj, kdy si nikdo nebere servítky a
soupeře bude drtit všemi možnými způsoby. Od voličů se přestane vyžadovat, aby
sami mysleli, dokonce to bude přímo nežádoucí. Běda ti, občane, vytvoříš-li si
vlastní názor! Nejmilovanější volič je
ten, který slepě věří tomu, co mu politik strčí pod nos, v našem případě
napíše na síti.
Nejlépe pro politika bude situace, když si
vytvoří okruh svých příznivců, zpočátku možná i soudných a rozumně uvažujících,
a postupem času je začne měnit k obrazu svému. Samozřejmě nesmí zapomenout
na „metodu cukru a biče“. Ovšem na řadu přijde nejdříve cukr – sliby, bič až po
volbách.
A občan – volič hltá čím dál více vše, co si
na stránkách svého favorita přečte. Přestane být samostatně uvažující bytostí a
nechá si podsunout cokoliv.
Plně
to odpovídá teorii o bublinovém filtru. To nastane tehdy, když se lidé kvůli
vlastní neochotě přijímat jiné názory stanou dobrovolnými vězni v bublinách
souhlasného obsahu. Dojde k tomu v případě, pokud mají díky internetovému
vyhledávači, sociálním sítím, atd. přístup pouze k obsahu, se kterým souhlasí,
který je jim sympatický. Budou možná spokojenější s tím, co čtou, ale čím dál
více se jejich soukromá realita bude vzdalovat od toho, co za realitu považují
ostatní.
Uživatelé
sociálních sítí, v našem případě voliči, se pak právě v takové
bublině ocitají.
Zákonitě
musí nastat den, kdy fanoušci takového politika začnou smýšlet stejně. Pardon,
ne stejně, ale tak, jak si jejich idol přeje. Mluvíme pořád o kolektivní
inteligenci?L
A
pak hurá na protivníky!
Když
někdo ještě s kapkou samostatného úsudku zabrousí na takové stránky,
nevěří svým očím, čeho jsou lidé schopni, co všechno jsou v zájmu
prosazení toho svého jedině správného kandidáta napsat na veřejně dostupné
síti. Mnohokrát musí přemýšlet, zda autoři všech těch výkřiků se ještě dají
zařadit do živočišného rodu homo sapiens sapiens.
Má
oponent vůbec šanci se pak prosadit, aniž by použil stejných metod? Čistě
hypoteticky – co když je to člověk třeba poctivý, čestný a s prací pro věc
veřejnou to myslí upřímně?
Ale
co, v jednotě je síla, kolektivní inteligence jej převálcuje…
Zdroje
JUST, Jiří. To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana II. Praha:
nakladatelství Knihcentrum, 1998. 292 s. ISBN 80-86054-63-2.
Filter Bubble. In: Wikipedia: The free encykolopedia. [online].
last modified 19.2.2014. [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Filter_bubble.
No comments:
Post a Comment