Život vysokoškolských
studentů je v dnešní době úzce provázán s aktivitou na sociálních
sítích. Dalo by se říci, že jde o fenomén. Kdo nemá profil na některé ze
sociálních sítích, jako by nežil. Autoři článku How
Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How to Network Using Social Media
z roku 2012 se snaží rozlišit typy sociálních médií co do velikosti,
zaměření a šíření a především ukázat, jakým způsobem mohou sociální sítě
studentům pomoci v jejich budoucí kariéře.
Autoři Sacks a Graves
vyučují obchodní komunikaci na Goizueta Business School při Emory University v
Atlantě a pravidelně přispívají do Bussines Communication Quarterly. Sociální
média se do výuky snaží maximálně zapojovat. Michael Alan Sacks je docentem v
oboru praxe organizace a řízení. Jeho výzkum se zaměřuje na roli sociálních
sítí v dohadech výsledků řešení konfliktů, vyjednávání a rozhodování.
Nikki Graves je docentkou v praxi řízení komunikace a její výzkum se zaměřuje
na definování vlastní identity a emocionální inteligenci, kterou považuje za
základ projevu verbální a písemné komunikace.
Oba autoři jsou toho
názoru, že v dnešní době sociální sítě neslouží pouze jako komunikační
nástroj, ale do určité míry formují schopnost studentů prosadit a identifikovat
se v budoucím povolání.
Hned v úvodu jejich
výzkumu chování vysokoškolských studentů na sociálních sítích a, jak nadpis
článku napovídá, nutnost velikosti vlastní sítě společenských vazeb, vyzdvihují
fakt, že sociální sítě neslouží jen studentům, ale i HRistům, kteří si své
potenciální zaměstnance často na sociálních sítích „proklepnou“. Sociální sítě v organizacích
také čím dál častěji nahrazují intranety nebo emaily. Nabízejí prostor pro
networking a budování kontaktů, které se nejen studentům mohou v budoucnu
hodit.
V první kapitole
článku zaměřené na Facebook, rozebírají autoři definice těchto pojmů „velikost“
a „kvalita“ sítě. Facebok je často označovaný za novodobý fenomén, je ale postaven
na velmi pevných základech teorie sociálních vazeb. Velikost sociální sítě
limituje naši schopnost přijímat nové informace, nejde však ruku v ruce
s kvalitou – čím více lidí máme na Facebooku v přátelích, tím méně důkladně
je známe. Tento poznatek je znám i z tradice výměny vizitek na různých
firemních akcích – někdy je lepší udržovat si kvalitní pevné vazby se
stávajícími kontakty, než získavat neustále nové a vědět jen povrchní informace.
Když
se na problematiku podíváme ze strany firmy, pro kterou je vysokoškolák
potenciálním zaměstnancem, zákazníkem apod., jsou sociální sítě klíčovým
komunikačním kanálem. Facebook pro jeho globálnost i v Česku používá celá řada
firem a organizací. Prezentace na Facebooku se považuje takřka za nutnou a
často nahrazuje call centrum, helpdesk či emailovou komunikaci s dotyčnou
společností. Kombinuje v sobě řadu různých komunikačních prostředků – sdílení
textových zpráv, statusů a novinek a také multimediálního obsahu a
internetových odkazů.
Společnost
Brand Embassy provedla v létě roku 2012 výzkum na stovkách českých a britských
firem zaměřený na zákaznickou péči na sociálních sítích. Mimo jiné se ukázalo,
že pro zákazníky je klíčové využívání sociálních sítí pro zaslání stížnosti
nebo dotazu. Společnosti zde odpovídají průměrně o celých 13 hodin rychleji,
než na dotaz zaslaný pomocí e-mailu či online formuláře. Z celkové stovky
českých a britských firem, které byly analyzovány pomocí mystery respondentů,
jich 85 procent zodpovědělo zákaznický dotaz. Rekordmanem v rychlosti reakce se
stal elektronický obchod Mall, který reagoval na zákazníka na Facebooku během
jedné minuty.
Je
třeba mít na paměti, že Facebook přináší rychle se měnící prostředí. Co platilo
dnes, zítra platit nemusí. Dobrý správce stránky by měl neustále sledovat dění
na Facebooku i kolem něj,napřílad pravidla. Další neopomenutelné specifikum
Facebooku je totiž jeho již zmíněná globálnost, která je však upravena v intencích
amerického práva. Řada podmínek a zákazů, které Facebook předepisuje, vychází
právě z něj, a s ním neseznámeným Čechům může při snaze o správné užívání
a spravování stránek dělat potíže.
Další
z nejznámějších sociálních sítí a jediná, která se zaměřuje na sdílení kontaktů
mezi profesionály z různých oborů, se nazývá LinkedIn. Síla této sítě spočívá
ve sdílení referencí, informací o zaměstnání a zaměstnavatelích, spojení s
důležitými kolegy nebo leadery v daném oboru. Autoři článku v této
kapitole rozebírají důležitost vazeb druhého a třetího řádu (kamarád kamaráda,
kamarád kamaráda kamaráda). K těmto vazbám máme na socálních sítích
tendence tíhnout více než k lidem, které neznáme ani zprostředkovaně. Dokazují,
jak velkou síť zprostředkovaných kontaktů můžeme mít a jak málo si ji v běžném
životě (mimo sociální sítě) uvědomujeme.
Twitter
označují za síť velmi specifickou a používá se pro tzv. mikroblogování. Jsou na
ní publikovány texty o maximální délce 140 znaků. Uživatelé i firmy mohou
vzájemně reagovat na příspěvky, mohou se „zmiňovat“ a také poslat příspěvky
dál, tzv. je re-tweetnout. Twitter narozdíl od Facebooku není typicky komerční
médium vhodné pro vedení diskuze. Autoři článku Twitter považují za médium klíčové
pro šíření krátkých informací, které především z hlediska marketingu hrají
důležitou roli – zkoumají, jak rychle a do jaké míry se informace na Twitteru předává.
Praktické
cvičení, které autoři ve své studii zmiňují, a jenž zasahuje do osobních sítí
studentů, spočívá v analýze jejich dosavadních sítí a definování ideální
sítě, která by jim například pomohla získat vysněnou pracovní pozici. Ve všech
cvičeních autoři postupují pomocí rozhovorů se studenty, generalizování
informací a vytvářením ideálních sítí každého jedince.
Článek
How Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How
to Network Using Social Media přináší zajímavý úhel
pohledu na sociální sítě, než který běžně známe z médií, jakožto i jejich
význam pro budoucí profesní život vysokoškolských studentů. Právě to dělá
článek přínosným pro každého, koho problematika sociálních sítí zajímá.
Jak
již bylo několikrát zmíněno, se zpřístupněním oblasti IT a využíváním internetu
širokou populací se sociální sítě, zejména Facebook, staly oblíbenou
komunikační platformou také v Česku. Facebook a sociální sítě se mění rychleji
než roční období. Za poslední roky musely vzniknout nové pracovní pozice, které
se na problematiku komunikace na sociálních sití specializují – například
social media specialist/manager.
Aby
firmy stíhaly sledovat, co se o nich na sítích šustne, měly by si z vlastních
zdrojů vyčlenit jednoho člověka na jejich správu a monitoring, v lepším případě
si najmout právě specialistu anebo celou agenturu. Komunikaci na sociálních
sítích se nevyplácí podceňovat – média je totiž začala brát jako relevantní
zdroj informací a výroky na profilech jednotlivých firem nebo osobností berou
za hodnověrné citace. Je proto nezbytné, aby je společnosti a marketéři brali
jako standardní součást marketingové komunikace a objevovali stále nové
možnosti on-line marketingu a HR se zaměřením nejen na vysokoškolské studenty.
Martina Č.
Zdroje:
Sacks, M. A., & Graves, N. (2012, March). How Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How to Network Using Social Media. Business Communication Quarterly, 75(1), 80-88.
BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: Posaďte se na Facebooku a Twitteru. Vydání první. Brno: Computer Press, a.s., 2011. ISBN 978-80-251-3320-0.
Infografika: Jak české a britské firmy odpovídají na Facebooku. In: tyinternety.cz [online]. iFutu.cz s.r.o., 6.11.2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/2012/11/06/clanek/infografika-jak-ceske-a-britske-firmy-odpovidaji-na-facebooku
No comments:
Post a Comment