Thursday, April 10, 2014

Nikdy nevíš, kdo se dívá na tvůj profil, aneb význam sociálních sítí pro budoucí profesní život vysokoškoláků

Život vysokoškolských studentů je v dnešní době úzce provázán s aktivitou na sociálních sítích. Dalo by se říci, že jde o fenomén. Kdo nemá profil na některé ze sociálních sítích, jako by nežil. Autoři článku How Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How to Network Using Social Media z roku 2012 se snaží rozlišit typy sociálních médií co do velikosti, zaměření a šíření a především ukázat, jakým způsobem mohou sociální sítě studentům pomoci v jejich budoucí kariéře.

Autoři Sacks a Graves vyučují obchodní komunikaci na Goizueta Business School při Emory University v Atlantě a pravidelně přispívají do Bussines Communication Quarterly. Sociální média se do výuky snaží maximálně zapojovat. Michael Alan Sacks je docentem v oboru praxe organizace a řízení. Jeho výzkum se zaměřuje na roli sociálních sítí v dohadech výsledků řešení konfliktů, vyjednávání a rozhodování. Nikki Graves je docentkou v praxi řízení komunikace a její výzkum se zaměřuje na definování vlastní identity a emocionální inteligenci, kterou považuje za základ projevu verbální a písemné komunikace.

Oba autoři jsou toho názoru, že v dnešní době sociální sítě neslouží pouze jako komunikační nástroj, ale do určité míry formují schopnost studentů prosadit a identifikovat se v budoucím povolání.

Hned v úvodu jejich výzkumu chování vysokoškolských studentů na sociálních sítích a, jak nadpis článku napovídá, nutnost velikosti vlastní sítě společenských vazeb, vyzdvihují fakt, že sociální sítě neslouží jen studentům, ale i HRistům, kteří si své potenciální zaměstnance často na sociálních sítích „proklepnou“. Sociální sítě v organizacích také čím dál častěji nahrazují intranety nebo emaily. Nabízejí prostor pro networking a budování kontaktů, které se nejen studentům mohou v budoucnu hodit.

V první kapitole článku zaměřené na Facebook, rozebírají autoři definice těchto pojmů „velikost“ a „kvalita“ sítě. Facebok je často označovaný za novodobý fenomén, je ale postaven na velmi pevných základech teorie sociálních vazeb. Velikost sociální sítě limituje naši schopnost přijímat nové informace, nejde však ruku v ruce s kvalitou – čím více lidí máme na Facebooku v přátelích, tím méně důkladně je známe. Tento poznatek je znám i z tradice výměny vizitek na různých firemních akcích – někdy je lepší udržovat si kvalitní pevné vazby se stávajícími kontakty, než získavat neustále nové a vědět jen povrchní informace.

Když se na problematiku podíváme ze strany firmy, pro kterou je vysokoškolák potenciálním zaměstnancem, zákazníkem apod., jsou sociální sítě klíčovým komunikačním kanálem. Facebook pro jeho globálnost i v Česku používá celá řada firem a organizací. Prezentace na Facebooku se považuje takřka za nutnou a často nahrazuje call centrum, helpdesk či emailovou komunikaci s dotyčnou společností. Kombinuje v sobě řadu různých komunikačních prostředků – sdílení textových zpráv, statusů a novinek a také multimediálního obsahu a internetových odkazů.

Společnost Brand Embassy provedla v létě roku 2012 výzkum na stovkách českých a britských firem zaměřený na zákaznickou péči na sociálních sítích. Mimo jiné se ukázalo, že pro zákazníky je klíčové využívání sociálních sítí pro zaslání stížnosti nebo dotazu. Společnosti zde odpovídají průměrně o celých 13 hodin rychleji, než na dotaz zaslaný pomocí e-mailu či online formuláře. Z celkové stovky českých a britských firem, které byly analyzovány pomocí mystery respondentů, jich 85 procent zodpovědělo zákaznický dotaz. Rekordmanem v rychlosti reakce se stal elektronický obchod Mall, který reagoval na zákazníka na Facebooku během jedné minuty.

Je třeba mít na paměti, že Facebook přináší rychle se měnící prostředí. Co platilo dnes, zítra platit nemusí. Dobrý správce stránky by měl neustále sledovat dění na Facebooku i kolem něj,napřílad pravidla. Další neopomenutelné specifikum Facebooku je totiž jeho již zmíněná globálnost, která je však upravena v intencích amerického práva. Řada podmínek a zákazů, které Facebook předepisuje, vychází právě z něj, a s ním neseznámeným Čechům může při snaze o správné užívání a spravování stránek dělat potíže.

Další z nejznámějších sociálních sítí a jediná, která se zaměřuje na sdílení kontaktů mezi profesionály z různých oborů, se nazývá LinkedIn. Síla této sítě spočívá ve sdílení referencí, informací o zaměstnání a zaměstnavatelích, spojení s důležitými kolegy nebo leadery v daném oboru. Autoři článku v této kapitole rozebírají důležitost vazeb druhého a třetího řádu (kamarád kamaráda, kamarád kamaráda kamaráda). K těmto vazbám máme na socálních sítích tendence tíhnout více než k lidem, které neznáme ani zprostředkovaně. Dokazují, jak velkou síť zprostředkovaných kontaktů můžeme mít a jak málo si ji v běžném životě (mimo sociální sítě) uvědomujeme.

Twitter označují za síť velmi specifickou a používá se pro tzv. mikroblogování. Jsou na ní publikovány texty o maximální délce 140 znaků. Uživatelé i firmy mohou vzájemně reagovat na příspěvky, mohou se „zmiňovat“ a také poslat příspěvky dál, tzv. je re-tweetnout. Twitter narozdíl od Facebooku není typicky komerční médium vhodné pro vedení diskuze. Autoři článku Twitter považují za médium klíčové pro šíření krátkých informací, které především z hlediska marketingu hrají důležitou roli – zkoumají, jak rychle a do jaké míry se informace na Twitteru předává.

Praktické cvičení, které autoři ve své studii zmiňují, a jenž zasahuje do osobních sítí studentů, spočívá v analýze jejich dosavadních sítí a definování ideální sítě, která by jim například pomohla získat vysněnou pracovní pozici. Ve všech cvičeních autoři postupují pomocí rozhovorů se studenty, generalizování informací a vytvářením ideálních sítí každého jedince.

Článek How Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How to Network Using Social Media  přináší zajímavý úhel pohledu na sociální sítě, než který běžně známe z médií, jakožto i jejich význam pro budoucí profesní život vysokoškolských studentů. Právě to dělá článek přínosným pro každého, koho problematika sociálních sítí zajímá.

Jak již bylo několikrát zmíněno, se zpřístupněním oblasti IT a využíváním internetu širokou populací se sociální sítě, zejména Facebook, staly oblíbenou komunikační platformou také v Česku. Facebook a sociální sítě se mění rychleji než roční období. Za poslední roky musely vzniknout nové pracovní pozice, které se na problematiku komunikace na sociálních sití specializují – například social media specialist/manager.


Aby firmy stíhaly sledovat, co se o nich na sítích šustne, měly by si z vlastních zdrojů vyčlenit jednoho člověka na jejich správu a monitoring, v lepším případě si najmout právě specialistu anebo celou agenturu. Komunikaci na sociálních sítích se nevyplácí podceňovat – média je totiž začala brát jako relevantní zdroj informací a výroky na profilech jednotlivých firem nebo osobností berou za hodnověrné citace. Je proto nezbytné, aby je společnosti a marketéři brali jako standardní součást marketingové komunikace a objevovali stále nové možnosti on-line marketingu a HR se zaměřením nejen na vysokoškolské studenty. 

Martina Č.

Zdroje:
Sacks, M. A., & Graves, N. (2012, March). How Many “Friends” Do You Need? Teaching Students How to Network Using Social Media. Business Communication Quarterly, 75(1), 80-88.

BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: Posaďte se na Facebooku a Twitteru. Vydání první. Brno: Computer Press, a.s., 2011. ISBN 978-80-251-3320-0.

Infografika: Jak české a britské firmy odpovídají na Facebooku. In: tyinternety.cz [online]. iFutu.cz s.r.o., 6.11.2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/2012/11/06/clanek/infografika-jak-ceske-a-britske-firmy-odpovidaji-na-facebooku

No comments:

Post a Comment