Zakazovali
vám ve škole opisování? Pak se z vás asi nestane autor fan fiction
bestsellerů. Právě „opisováním“ se totiž baví někteří autoři a daří se jim.
Pokud jste si doposud mysleli, že kopírování a opisování je špatné, že
originalita a autorská práva by měla být vždy na prvním místě, překvapí vás
nejspíš existence právě fan fiction.
Fan
fiction, tak jak ji dnes známe, vznikla na konci šedesátých let dvacátého
století na stránkách amatérsky vyráběných a šířených časopisech tzv. fanzines.
Největší rozmach jí však umožnil až vznik internetu. Úplně nejjednodušší definice fan fiction zní,
že se jedná o literární dílo vycházející primárně z díla již existujícího a
sepsané jeho fanouškem. Principem fan fiction je použití postav, námětů a světa
vytvořeného původním autorem, ovšem tak, že výsledné dílo není jen kopií
původního díla, ale kreativním výtvorem fanouška. Nové dílo tedy často volně dějově
navazuje na děj původní předlohy nebo vytváří odbočky a nové verze. Tvorba a
šíření fan fiction (na internetu) z důvodu neziskovosti a také z toho důvodu,
že se jedná o přirozený fenomén, který je součástí popularity každého známého
autora, není obvykle považována za porušování autorských práv, potírána ani
stíhána. (Miller, 2013, roč. 6)
První zmínku o
autorovi, který se nechal pro svůj román inspirovat už napsanou knihou,
nalezneme v roce 1850. William Makepeace Thackeray se proslavil
v roce 1848 svým románem Vanity Fair. Thackeray se považoval za nejlepšího
autora své doby a dovolil si napsat satirický román Rebecca and Rowena, který
byl motivován jeho nespokojeností s koncem příběhu knihy Waltera Scotta Ivanhoe.
Jako čtenář nebyl Thackeray sto přijmout Ivanhoeovu volbu manželky. Nechápal,
jak si mohl rytíř vybrat ledovou královnu Rowenu v porovnání
s neohroženou Židovkou Rebeccou. A tak napsal své vlastní pokračování
knihy, kde dal Rebeccu s rytířem dohromady. Thackeray, tvrdí Anne Jamisonová,
autorka rozsáhlé publikace na téma fan fiction Fic: Why Fanfiction is Taking Over the World, je bezpochyby tzv.
shipper. Tedy čtenář, který nesouhlasí s tím, jak spároval autor
literárního díla hlavní hrdiny, a cítí se být proto zodpovědný za zavedení
pořádku v romantických vztazích. Thackeray pochopitelně netušil, že je jedním
z prvních shipperů, protože toto označení ještě v 19. století nemělo
svůj dnešní význam. Jedná se o poměrně nové označení, které se vžilo mezi členy
komunity fan fiction. Komunita sdružuje rozsáhlou síť fanoušků většinou amatérů
a spíše žen, které čtou a píší své příběhy s hrdiny a prostředím
pocházejícím z jiných literárních děl profesionálních autorů. (Miller, 2013, roč. 6)
Dnes
je na stránkách FanFiction.net možné zhlédnout přes milión příběhů fan fiction.
Většina z nich navazuje na populární Twilight ságu a jejich autoři mají
více čtenářů než mnohé New York Times bestsellery. Příběhy si nejčastěji
půjčují z čtenářsky nejatraktivnějších předloh například: Sherlock Holmes,
Tolkienova Středozem, Star Trek, Harry Potter, The X-Files nebo právě Twilight
sága. Pokud jste doposud neslyšeli o tomto fenoménu, měli byste vědět alespoň o
existenci jedné z nejprodávanějších fan fiction - trilogii Fifty Shades of
Grey (v českém originále vyšla kniha v nakladatelství XYZ pod názvem Padesát
odstínů šedi) autorky E. L. Jamesové. (Miller, 2013, roč. 6)
Jamisonová,
profesorka angličtina na univerzitě v Utahu, vyučovala fan fiction na
svých hodinách a dokonce sama psala podobné příběhy. Fan fiction je, podle ní,
jen jedna z mnoha podob současné literatury a může být nahlížena
z pohledu popkultury a jejích fanoušků jako narušitel společenských norem.
Fan fiction plně slouží svým účelům a nejedná se pouze o online příběhy, ale o
celý ekosystém neziskové literatury, kde čtenáři a autoři nabízejí zpětnou
vazbu a nové nápady pro vydavatele. Jamisonová celý proces nazývá novým modelem
autorství. (Miller, 2013, roč. 6)
Ze strany
fanoušků science-fiction (většinou mužů) bývá fan fiction velmi kritizována a
osočována z příbuznosti s telenovelami. Především jim vadí, že se
zabývají emocionální intimitou a sexem, tedy takovým tématům, kterým se obvykle
sci-fi dobrodružné příběhy věnují jen velmi okrajově. Dalším argumentem je, že
fan fiction není původní, aby mohla být nazývána plnohodnotnou literaturou. Jamisonová
na její obranu poukazuje na fakt, že většina literárních žánrů a jejich autorů
potřebovala mnoho času, aby se mohla adaptovat ve společnosti. Připomíná jiné
autory, kteří se nechali inspirovat svými předchůdci k tvorbě významných
literárních skvostů. Dokonce i sám Wiliam Shakespeare použil některé Homérovy
fráze ve svých vlastních hrách. (Miller, 2013, roč. 6)
Možná si ale
stále kladete otázku – stojí fan fiction za to si ji přečíst? Většinu asi ne.
Autoři samotní nepředstírají, že by se mohli rovnat s autory původní
literatury. Pro ně je psaní fan fiction především určitá forma zábavy a odreagování.
Jamisonová věří, že by se fan fiction mohla jednou stát plnohodnotným žánrem,
avšak bude to chtít mnoho let vývoje. (Miller, 2013, roč. 6) V českém prostředí není tolik
populární, avšak existují stránky, které se fan fiction přímo věnují http://fanfikce.cz/ - poslední příspěvek je zde
ale z loňského roku. Tomuto žánru se pak věnují spíše jedinci na svých
vlastních blozích.
Zdroje:
DIGIROLOMO, Kate. Fic: Why
Fanfiction Is Taking Over the World. Library Journal. 2013, roč. 138, č.
18, s. 86-86.
MILLER, Laura. Blurred Lines.
Pacific Standard. 2013, roč. 6, č. 6, s. 68-69.
Dnes jsem profesorka angličtiny, ale než jsem studovala fanfiction, naučila jsem se i česky :)
ReplyDelete