Saturday, April 12, 2014

Bude Česko také někdy kolektivně inteligentní?

Francouzský akademik a mediální teoretik Pierre Lévy, ve své knize Collective Intelligence[1] zastává názor, že žijeme ve věku vědomostí, v němž jsou nejcennější lidskou hodnotou a komoditou znalosti, a cestou k úspěchu v našem světě je jejich správné vyhodnocení, orientace v nich a schopnost jich využít, a schopnost pochopit a využít jedinečnosti každého jednotlivce při vzájemné spolupráci. Tedy, že klíčem k úspěchu je tzv. kolektivní inteligence.

Je to společenská změna, kterou podle jeho názoru zapříčinil vnik nových médií, a s jeho názory nelze jinak než souhlasit. Internet, respektive síť obecně, se stala shromaždištěm informací všeho druhu – faktů, názorů i komerční propagandy, takovým Dropboxem lidského vědění, a umožnil masám přístup ke znalostem. Na síti tak často najdeme i informace, které jsou neaktuální, neobjektivní, u nichž není uveden autor, zdroj či datum uveřejnění. Nejlépe je tato situace viditelná v tématice redukce váhy a zdravého životního stylu. Tam je džungle odborných, rádoby odborných a laických informací absolutně neprůchozí. Kdo neumí zapojit selský rozum a vnímat potřeby svého těla, ten si může dokonce přivodit velké zdravotní potíže. Filtrace důvěryhodných a nedůvěryhodných informací je tedy klíčovou potřebou dnešního světa. Není však snadná. Každý nemůžeme být odborníky na vše, obzvlášť oblasti medicíny a práva jsou natolik odbornými diskurzy, kterým normální smrtelník nemůže rozumět,[2] že se musíme spolehnout na kredibilitu třech nebo čtyřech písmenek, které má autor informace napsány před jménem.

Bohužel ne všichni uživatelé sítě si tuto skutečnost uvědomují. Spousta studentů všeho věku hledá informace pro své studium na Wikipedii místo v odborných publikacích (ať už tištěných nebo zprostředkovaných online) a považují je za ověřená fakta, o která se mohou opřít. Měli byste vidět ty šokované výrazy v očích studentů v momentě, kdy profesor výslovně zakáže používat Wikipedii jako zdroj. Zajímavé také je, nakolik jsme všichni uvěřili propagandě internetu a propadli mýtu, že co (a díky sociálním médiím se nedávno přidal i aspekt kdo) není vyhledatelné na internetu, neexistuje.[3] Přihlédneme-li k faktu, že celá síť je virtuální, a tedy fyzicky neexistuje, je to situace nadmíru komická.

Alarmující zjištění přinesl také k tomuto tématu výzkum společnosti Ipsos, jehož výsledkem bylo, že generace uživatelů narozených po roce 2000 (tzv. Millennials) věří při získávání informací o 50 % více uživateli vytvářenému obsahu na síti (tzv. UCG) než jakýmkoliv dalším médiím. Měli bychom si tedy dát pozor, aby nástroj, který má vytvářet kolektivní inteligenci, nevytvářel spíše kolektivní hloupnutí.

Druhá myšlenka z Lévyho statě, že pro úspěch v dnešním světě je potřeba poznat a využít jedinečnost každého z nás, je geniální, a nelze si než přát, aby to už došlo všem a začali jsme se podle této myšlenky řídit. V dnešním světě tržní ekonomiky a marketingu postaveném na atributu USP[4] to přeci nemůže jinak fungovat.

Každý jsme unikát – máme jiné charakterové vlastnosti, znalosti, zkušenosti, zájmy, a není v ničím zájmu - a už vůbec ne ku prospěchu společnosti jako celku, aby někdo z nás kopíroval někoho druhého. Že „ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady uděláme moc“, věděl už Werich, a to prožil většinu života v době na hony vzdálené kapitalismu. Ač komedie Císařův pekař a pekařův císař patří mezi oblíbené české pohádky, ponaučení z ní zasáhlo očividně málokoho. Jen si vybavte, kolik znáte lidí ve svém okolí, které jejich profese vyloženě nebaví, každé ráno chodí na pracoviště se silně naštvaným výrazem v obličeji, práci vnímají jako nutné zlo a ke všemu v ní často podávají mizerné výkony. Ale mnohdy se ve svém volném čase věnují nějakému koníčku, pro který jsou vyloženě zapálení, a zjistíte, že to jsou vlastně velmi kreativní lidé, nebo že mají talent pro organizování. Ale profesně se věnují něčemu jinému, protože mají pocit, že je to tak správně, že pracovat nás nemá bavit, nebo že kdyby se měli živit tím, co je baví, neuživili by se. Zkrátka řídí se předsudky. Přitom platí jednoduchá rovnice: Dělám-li něco, co mě baví a zajímá, dobrovolně se v dané oblasti vzdělávám, a tedy budu v ní dobrá. Pokud jsem v něčem dobrá, expert v nějaké oblasti, budu společností/ekonomikou/trhem žádaná, vznikne po mě poptávka, a tedy přijdou i peníze. Je to vlastně jedno ze základních principů marketingu – pravidlo specializace. Navíc dostanu prima bonus – budu šťastná.

Neexistuje tedy absolutně žádný racionální důvod, proč se věnovat profesi, která mě nebaví a neuspokojuje, proč nevyužít svůj potenciál. Přesto se tak na světě děje, a co hůř, mám dojem, že je to specifikum hlavně českého kulturního prostoru. Nevrlí řidiči autobusů, neochotní podat jakoukoliv informaci Čechovi, natožpak cizinci, nepříjemné servírky, ne-nápomocné prodavačky v kamenných obchodech, které mají snad strach, aby si náhodou nevydělaly. Proč to tak je? Neumíme se snad nad sebou zamyslet a identifikovat svůj potenciál, své zájmy a přání? Nejsme jen příliš pohodlní to udělat? Anebo se bojíme být šťastní, protože věříme, že realita má vypadat tak a nejinak?

Já mám Českou republiku ráda. Vidím kolem sebe spoustu nadaných, inteligentních a pracovitých lidí, a často i lidí s dobrým srdcem. Lidí s obrovským potenciálem, kteří si ho však mnohdy neuvědomují a/nebo ho neumí využít. Pojďme se už konečně této české (de)mentality zbavit, začněme se mít rádi a prožívat své životy tak, aby nás bavily, abychom byli šťastní. Zkrátka pojďme být, prosím, konečně KOLEKTIVNĚ INTELIGENTNÍ!!!



[1] LÉVY, Pierre. Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace. Perseus Books, 1999. ISBN 0738202614
[2] Pozn.: Toto téma označuje sociolog Zygmunt Bauman pojmem tekutá modernita a rozvádí ho ve své knize Tekutá moderost. Viz BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernost. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2002, 343 s. ISBN 8020409661.
[3] Pozn.: Nakolik naše životy v tomto ohledu drží v rukou Google a ostatní vyhledávače asi není třeba připomínat.
[4] Pozn.: USP - unique selling point – vlastnost, která prodává

No comments:

Post a Comment