Saturday, April 12, 2014

Blogerky sdílejí zkušenosti se svými čtenářkami, ale i mezi sebou


Andrea Berniová
Nová média a společnost JJM 335


Blogerky.cz, to jsou internetové stránky, na kterých se (jak už název napovídá) objevují příspěvky různých blogerek. Ty mají svůj již zavedený blog. Některé články právě z těchto osobních blogů se pak s určitou periodicitou objevují právě i na Blogerky.cz. Na tomto portálu (jak se Blogerky.cz samy označují) se v seznamu článků zobrazí název blogu, titulek článku, část textu a případně fotografie. Po kliknutí na článek se v podstatě dostaneme na osobní blog přispěvatelky – odpovídá tomu design – ale stále se nacházíme na doméně Blogerky.cz.

Zdroj: http://www.yummymummyclub.ca
Témata článků se různí podle zájmů přispěvatelek, což také často odráží zaměření jejích blogů. Objevují se například kosmetické recenze na dekorativní i pečující kosmetiku, různé módní články s fotografiemi outfitů, články o zdravé stravě a cvičení, články s různými zážitky ze života, články o vaření a pečení, o cestování a podobně.
Jednotlivé články jsou roztříděny do několika kategorií: Blogy o kráse, Blogy o módě, Fitness Blogy, Blogy ze života, Food blogy, Blogy o cestování, Blogy o zdraví, Blogy o bydlení a poslední kategorií jsou Blogy o rodině. Kromě těchto kategorií se také dá zobrazit seznam všech blogů a nabízí se možnost seřadit je podle toho, které jsou nejnovější či nejsledovanější.

Účel založení těchto stránek je na nich přímo specifikován. Cílem je podle textu na stránkách dostat blogerství hlouběji do českého „podvědomí“, také ale usnadnit orientaci v různých blozích

Dalším cílem, který ale souvisí se čtenáři jen nepřímo, je zdokonalení komunikace mezi blogerkami a firmami, přičemž firmami se pravděpodobně myslí různé společnosti (například kosmetické firmy), které některým blogerkám (často těm s velkým množstvím odběratelů), nabídnou jeden nebo několik produktů zdarma k otestování. Ze svých zkušeností s těmito blogy usuzuji, že někdy je většímu počtu blogerek zaslán stejný produkt (často novinka přicházející na český trh), nebo je jim nabídnuto, aby si v e-shopu firmy samy vybraly produkty do určité hodnoty. Druhá varianta je dle mého názoru většinou lepší, protože blogerka si vybere výrobek dle svého vkusu a svých potřeb a nebude recenzovat typ výrobku, který třeba běžně nepoužívá a možná ho později ani neupotřebí, což by se mohlo stát v případě prvního přístupu. Další nevýhodou prvního přístupu je, že pokud firma nabídne skutečně jeden identický produkt několika nejznámějším blogerkám, často se stane, že jedna čtenářka sleduje blogy několika z nich a čte tak vlastně o stále stejném produktu na několik blozích. Všimla jsem si, že některé blogerky už se cíleně vyhýbají podobným „hromadným kampaním“, protože nechtějí svým čtenářkám nabídnout to, co najdou ve stejnou dobu na několika dalších blozích. Kromě usnadnění komunikace blogerek s firmami má projekt přinést také snazší komunikaci mezi blogerkami navzájem.

Pro autorky jednotlivých příspěvků, tedy blogerky, plynou z přispívání podle informací zveřejněných na stránkách výhody, tedy možnost propagace a zviditelnění vlastního blogu. Údajně mohou autorky získat za psaní článku na portál různé dárky.

Je tedy zjevné, že webové stránky Blogerky.cz mají sloužit nejen čtenářkám, ale i blogerkám samotným – stávají se z nich tedy uživatelky a zároveň tvůrkyně obsahu, sdílejí své poznatky a zkušenosti nejen se čtenářkami „zvenčí“, ale i se spolutvůrkyněmi obsahu webu.

I bez stránky Blogerky.cz by ale mezi blogerkami probíhala komunikace. Základem jsou komentáře pod články na osobních blozích tvůrkyň, které kromě anonymních přispěvatelů či registrovaných odběratelů komentují také jiné blogerky. Vyjadřují názory na článek a někdy s blogerkami soucítí. To se děje především pod články, které se věnují blogování, jeho strastem a realitě. Pod takovým článkem se totiž často sejde mnoho názorů dalších blogerek, které přidávají vlastní zkušenosti. Příkladem podobných článků jsou úvahy o objektivitě recenzí na kosmetiku, která byla poskytnuta určitou společností blogerce zdarma. Dále blogerky často píšou o zášti některých komentujících, obzvlášť těch anonymních. Část z nich se totiž dopouští i osobních útoků, které s článkem nesouvisejí vůbec, nebo se ho týkají jen okrajově. Příkladem může být situace, kdy si blogerka koupila nové boty, které se ale některým zdály drahé, a umístila na svůj osobní blog jejich fotografii spolu s článkem. Pod článkem se objevilo několik útočných a závistivých komentářů. Podobné to bývá u recenzí dražší kosmetiky (Chanel, Dior apod.), kde jsou blogerky v komentářích napadány v podstatě za to, že si takovouto dražší kosmetiku vůbec kupují.

Kromě jednotlivých článků, které umožňují přidávání komentářů, jsou na webu také diskusní fóra na různá témata. Jde o jistou formu kolektivní inteligence, kde si čtenářky i blogerky navzájem radí, sdělují názory a zkušenosti. Část témat se týká přímo vkládání článků na web Blogerky.cz a případných technických problémů (například fotografií u příspěvků, zobrazování příspěvků a podobně). V takových diskusích často reaguje přímo zástupce webu Blogerky.cz. Jsou zde ale i kosmetická témata a dokonce i ta „ze života“, kde zakladatelka fóra prosí o radu v nějaké životní situaci. Někdy je fórum také založeno za účelem propagace nového blogu zakladatelky nebo jde o propagaci tak zvané giveaway na blogu, kdy blogerka nabízí „soutěž“ například o kosmetický produkt (soutěž často spočívá v tom, že je potřeba okomentovat určitý příspěvek blogerky a ona pak z komentářů vybere výherce).

Web Blogerky.cz plní účel sociální interakce, virtuálního „setkávání se“ a předávání si znalostí a zkušeností, a to jak směrem od tvůrkyň blogů ke čtenářkám (čtenářskou základnu pravděpodobně tvoří především ženy), tak i mezi tvůrkyněmi obsahu navzájem. Stránka reprezentuje znalosti svých tvůrkyň, přičemž znalosti jsou sdíleny s ostatními. Tvůrkyně navíc své články, které na web vloží, často také sdílejí například na Facebooku. Obsah je vytvářen komunitou autorek, které si mohou komentovat články navzájem. Komentáře ale mohou přidávat i čtenářky, které do komunity autorek nespadají.
 

No comments:

Post a Comment