Andrea Berniová
Nová média a společnost JJM 335
Blogerky.cz, to jsou
internetové stránky, na kterých se (jak už název napovídá) objevují příspěvky
různých blogerek. Ty mají svůj již zavedený blog. Některé články právě z těchto
osobních blogů se pak s určitou periodicitou objevují právě i na Blogerky.cz.
Na tomto portálu (jak se Blogerky.cz samy označují) se v seznamu článků
zobrazí název blogu, titulek článku, část textu a případně fotografie. Po
kliknutí na článek se v podstatě dostaneme na osobní blog přispěvatelky –
odpovídá tomu design – ale stále se nacházíme na doméně Blogerky.cz.
Zdroj: http://www.yummymummyclub.ca |
Jednotlivé články jsou roztříděny do několika kategorií:
Blogy o kráse, Blogy o módě, Fitness Blogy, Blogy ze života, Food blogy, Blogy
o cestování, Blogy o zdraví, Blogy o bydlení a poslední kategorií jsou Blogy o
rodině. Kromě těchto kategorií se také dá zobrazit seznam všech blogů a nabízí
se možnost seřadit je podle toho, které jsou nejnovější či nejsledovanější.
Účel založení těchto stránek je na nich přímo specifikován. Cílem je podle textu na stránkách
dostat blogerství hlouběji do českého „podvědomí“, také ale usnadnit orientaci
v různých blozích
Dalším cílem, který ale souvisí se čtenáři jen nepřímo, je
zdokonalení komunikace mezi blogerkami a firmami, přičemž firmami se
pravděpodobně myslí různé společnosti (například kosmetické firmy), které
některým blogerkám (často těm s velkým množstvím odběratelů), nabídnou
jeden nebo několik produktů zdarma k otestování. Ze svých zkušeností
s těmito blogy usuzuji, že někdy je většímu počtu blogerek zaslán stejný
produkt (často novinka přicházející na český trh), nebo je jim nabídnuto, aby
si v e-shopu firmy samy vybraly produkty do určité hodnoty. Druhá varianta
je dle mého názoru většinou lepší, protože blogerka si vybere výrobek dle svého
vkusu a svých potřeb a nebude recenzovat typ výrobku, který třeba běžně
nepoužívá a možná ho později ani neupotřebí, což by se mohlo stát
v případě prvního přístupu. Další nevýhodou prvního přístupu je, že pokud
firma nabídne skutečně jeden identický produkt několika nejznámějším blogerkám,
často se stane, že jedna čtenářka sleduje blogy několika z nich a čte tak
vlastně o stále stejném produktu na několik blozích. Všimla jsem si, že některé
blogerky už se cíleně vyhýbají podobným „hromadným kampaním“, protože nechtějí
svým čtenářkám nabídnout to, co najdou ve stejnou dobu na několika dalších
blozích. Kromě usnadnění komunikace blogerek s firmami má projekt přinést
také snazší komunikaci mezi blogerkami navzájem.
Pro autorky jednotlivých příspěvků, tedy blogerky, plynou
z přispívání podle informací zveřejněných na stránkách výhody, tedy
možnost propagace a zviditelnění vlastního blogu. Údajně mohou autorky získat
za psaní článku na portál různé dárky.
Je tedy zjevné, že webové stránky Blogerky.cz mají sloužit
nejen čtenářkám, ale i blogerkám samotným – stávají se z nich tedy
uživatelky a zároveň tvůrkyně obsahu, sdílejí své poznatky a zkušenosti nejen
se čtenářkami „zvenčí“, ale i se spolutvůrkyněmi obsahu webu.
I bez stránky Blogerky.cz by ale mezi blogerkami probíhala
komunikace. Základem jsou komentáře pod články na osobních blozích tvůrkyň,
které kromě anonymních přispěvatelů či registrovaných odběratelů komentují také
jiné blogerky. Vyjadřují názory na článek a někdy s blogerkami soucítí. To
se děje především pod články, které se věnují blogování, jeho strastem a
realitě. Pod takovým článkem se totiž často sejde mnoho názorů dalších
blogerek, které přidávají vlastní zkušenosti. Příkladem podobných článků jsou
úvahy o objektivitě recenzí na kosmetiku, která byla poskytnuta určitou
společností blogerce zdarma. Dále blogerky často píšou o zášti některých
komentujících, obzvlášť těch anonymních. Část z nich se totiž dopouští i
osobních útoků, které s článkem nesouvisejí vůbec, nebo se ho týkají jen
okrajově. Příkladem může být situace, kdy si blogerka koupila nové boty, které
se ale některým zdály drahé, a umístila na svůj osobní blog jejich fotografii
spolu s článkem. Pod článkem se objevilo několik útočných a závistivých
komentářů. Podobné to bývá u recenzí dražší kosmetiky (Chanel, Dior apod.), kde
jsou blogerky v komentářích napadány v podstatě za to, že si
takovouto dražší kosmetiku vůbec kupují.
Kromě jednotlivých článků, které umožňují přidávání
komentářů, jsou na webu také diskusní fóra na
různá témata. Jde o jistou formu kolektivní inteligence, kde si čtenářky i
blogerky navzájem radí, sdělují názory a zkušenosti. Část témat se týká přímo
vkládání článků na web Blogerky.cz a případných technických problémů (například
fotografií u příspěvků, zobrazování příspěvků a podobně). V takových
diskusích často reaguje přímo zástupce webu Blogerky.cz. Jsou zde ale i
kosmetická témata a dokonce i ta „ze života“, kde zakladatelka fóra prosí o
radu v nějaké životní situaci. Někdy je fórum také založeno za účelem
propagace nového blogu zakladatelky nebo jde o propagaci tak zvané giveaway na
blogu, kdy blogerka nabízí „soutěž“ například o kosmetický produkt (soutěž
často spočívá v tom, že je potřeba okomentovat určitý příspěvek blogerky a
ona pak z komentářů vybere výherce).
Web Blogerky.cz plní účel sociální interakce, virtuálního „setkávání
se“ a předávání si znalostí a zkušeností, a to jak směrem od tvůrkyň blogů ke
čtenářkám (čtenářskou základnu pravděpodobně tvoří především ženy), tak i mezi
tvůrkyněmi obsahu navzájem. Stránka reprezentuje znalosti svých tvůrkyň,
přičemž znalosti jsou sdíleny s ostatními. Tvůrkyně navíc své články, které na
web vloží, často také sdílejí například na Facebooku. Obsah je vytvářen
komunitou autorek, které si mohou komentovat články navzájem. Komentáře ale mohou
přidávat i čtenářky, které do komunity autorek nespadají.
No comments:
Post a Comment