Petra Rosípalová
JJM 335 Nová média a společnost
Klady a zápory moderních
komunikačních technologií – to je v poslední době poměrně velmi oblíbené téma ve
všech možných diskusních skupinách jak v kruzích odborných, tak laických. Zvláště
v době, kdy všichni volají po přísnějším střežení informací, které jsou
poněkud citlivějšího rázu.
Tímto problémem se také zabývaly Anita Howarth,
docentka na katedře žurnalistiky na Brunelské univerzitě, a která se
specializuje především na média a politiku, mj. také učila na Kingstonu a
dalších významných školách; a Gemma Martínez Fernández, která se připravuje na
doktorát na Baskické univerzitě. Článek o svém výzkumu, nazvaný Governing risks and benefits: Mobile communication technologies in British universities, publikovaly na stránkách
First Monday. Ve svém kvantitativním výzkumu
založeném na empirických metodách oslovily 121 vysokých škol. V článku
popisují předběžná zjištění, jak oslovené britské univerzity reagují na
pedagogické výhody i nepředvídatelná rizika a jejich důsledky jak pro
instituce, tak pro jednotlivce při využívání mobilních komunikačních
technologií (dále jen MCT). Podle nich potenciál pro rozsáhlé šíření na
internetu nejen zvýší možnost širší veřejné kontroly, ale také představuje další
potenciální rizika, kde všude a jakými cestami mohou být soukromé nebo citlivé
osobní informace zveřejněny (Solove, 2004, Ibrahim, 2010b).
Komunikační technologie ve školství
Komunikační technologie ve školství
Vysokoškolská výuka používá již více
než sto let nové technologie k posílení výuky a učení v celé řadě oblastí od
jazyků a hudby k medicíně (Salaberry, 2001). Tradičně to znamenalo, že
zachycené zvuky, obrázky a texty z vnějšího světa se převedly do učebny formou
teorie, koncepce a modelu, analýzy jevů a případových studií či jiným způsobem se
snažily zapojit studenty. Také se podílely na využití počítačů pro správu
záznamů, analýzu dat, zpracování textů a kontroly plagiátorství. Nicméně v
osmdesátých letech se to změnilo s příchodem nových technologií počínaje faxovým
strojem, kopírkou, přes videopřehrávače / rekordéry až po počítačové databáze. Postupem
času se zjistilo, že je zapotřebí všechna tato data právně ošetřit a spravovat (Ginsburg,
1991). Jako naprostá většina všeho, co člověk vymyslel, i toto je dvousečná zbraň. Nahrávání, kopírování, rozmnožování, analýza a ukládání pomocí těchto
technologií na jedné straně nabízí nové způsoby, jak zlepšit výuku, učení, zapojení
studentů, ale na straně druhé může dojít k ohrožení duševního vlastnictví a práv
a zájmů na ochranu osobních údajů.
Studium, a nejen to vysokoškolské, si dnes už nikdo neumí představit bez
využívání moderních komunikačních technologií – mobilní telefony, tablety,
netbooky, notebooky. Jejich výhoda je jistě nezpochybnitelná. MCT jsou
všudypřítomné, jsou malé, lehké a „ultra-přenosné“. To umožňuje kdykoliv a
kdekoliv jejich použití (Ibrahim, 2010b). Co je odlišuje od ostatních
přenosných zařízení je to, že jsou multifunkční - kombinují komunikaci
(telefon, e-mail, Twitter, Facebook, atd.) s obsahem (nahrávání, ukládání),
připojení (přístup k internetu a sociálním sítím) a konvergenci (nahrávání, stahování,
úpravy, apod.). Avšak nezavírejme oči před jejich zápory – velmi často se
v médiích objevují zprávy popisující zneužití MCT s neblahými
důsledky, bohužel, mnohdy i fatálními[1] (Gray, 2012).
Výzkum na britských univerzitách
Autorky šetření poslaly na přelomu let
2011 a 2012 dotazníky na 121 vysokých škol. Návratnost nebyla špatná, činila 89 %. A výsledky?
Ukázalo se, že je snaha řešit nejenom potenciální přínosy i rizika plynoucí z využívání MCT
při každodenním chodu školy, ale stejně tak i jednání protichůdných zájmů a
práv. V praxi existuje velké množství případů, kdy studenti výuku již pomocí
MTC zaznamenávaly buď tajně, nebo otevřeně, a z toho vyšly požadavky na
povolení nahrávat výuku a dění ve třídě za účelem vzdělávání. Obtíže, jak na
toto reagovat, se však projevily v klíčových rozdílech mezi vnitrouniverzitními
politikami, Ty závisely na tom:
- zda by univerzita měla mít kontrolu již na místě sběru, využívání a šíření, nebo jen v místě šíření;
- zda by zaměstnanci měli kontrolovat, co, kdy a jak je zaznamenáno, nebo zda by to mělo být do značné míry přeneseno na studenty, i když s určitými výhradami k použití zachyceného materiálu;
- zda práva zdravotně postižených mají přednost před právy na ochranu soukromí nebo zda by nastaly okolnosti, kdy tomu tak není a v takovém případě je alternativou poskytování požadované zákonem;[2]
- zda studenti a zaměstnanci věděli, že mají právo souhlasu nebo odmítnutí s nahráváním, nebo ne;
- zda bude záznam pouze vizuální či se zvukem, nebo obojí.
Zkrátka, vysoké školy pochopily, že se
bez určitých zásad při využívání MCT neobejdou, že MCT vyžadují specifické
podmínky pro jejich použití, a že je potřeba tomuto problému věnovat ještě
hodně prostoru. Autorky výzkumu přiznávají, že zjištění, která v tomto problému
získaly a popsaly, jsou předběžná, a vědí, že je zapotřebí dalších výzkumů, ale
doufají, že padnou na úrodnou půdu a další vědci se jimi budou zabývat.
Dá se zjištění aplikovat i na české školství?
Ačkoliv byl výzkum prováděn na britských
školách, jeho výsledky se dají aplikovat i na jiné univerzity, včetně těch našich.
MCT se těší velké oblibě také u českých studentů, vždyť studenti jsou stejní,
ať žijí tam nebo tady. Na českých vysokých školách je běžné, že se požaduje
souhlas se zveřejňováním jistých dat, která byla dříve volně přístupná.
Zdánlivě je to jednoduché: Chceš – je to tam, nechceš – není. Ale je to tak
skutečně?
Anita Howarth Gemma Martínez Fernández
Prameny
Carol Doyle and Karen Robson, 2002. Accessible curricula: Good practice for all. Cardiff :
UWIC Press.
First Monday, Volume 19, Number 2 - 3 February 2014.
Jane C. Ginsburg, 1991. “Reproduction of protected works for
university research or teaching,” Journal
of the Copyright Society of the U.S.A., volume 39, number 3, pp.
181–223.
Madison Gray, 2012. “Dharun Ravi: Tyler Clementi’s roommate
sentenced to 30 days in jail,” Time
NewsFeed (21 May), at http://newsfeed.time.com/2012/05/21/dharun-ravi-tyler-clementis-roommate-sentenced-to-30-days-in-jail/,
accessed 21 January 2014.
Yasmin Ibrahim, 2010b. “The regulation of gaze and capture: New
media and the image economy,” International
Journal of Technoethics, volume 1, number 3, pp. 49–63.
doi: http://dx.doi.org/10.4018/jte.2010070105, accessed 21 January 2014.
doi: http://dx.doi.org/10.4018/jte.2010070105, accessed 21 January 2014.
M. Rafael Salaberry, 2001. “The use of technology For second
language learning and teaching: A retrospective,” Modern Language Journal, volume 85, number 1, pp.
39–56.
doi: http://dx.doi.org/10.1111/0026-7902.00096, accessed 21 January 2014.
doi: http://dx.doi.org/10.1111/0026-7902.00096, accessed 21 January 2014.
Daniel Solove, 2004. The
digital person: Technology and privacy in the information age. New
York: New York University Press.
[1] Dharun
Ravi byl shledán
vinným ze zastrašování,
narušování soukromí a manipulace s důkazy po smrti
studenta, který skočil z George Washington Bridge
v New Yorku poté, co zjistil, že jej Ravi natočil webkamerou při
pohlavním styku mezi ním a dalším mužem, který
však nebyl nikdy v průběhu soudního
řízení identifikován.
[2] Na konci 90. let vyšlo nařízení, které mělo zajistit možnost
studovat studentůmi se zdravotním postižením. Výsledkem byl zákonný požadavek pro
vysoké školy, aby se vytvořily "přiměřené
úpravy" pro zdravotně postižené
studenty tak, aby každá nevýhoda plynoucí z jejich
zdravotního postižení byla omezena
(Doyle a Robson,
2002). To znamenalo
upuštění od obvyklých autorských omezení na
nahrávkách, kopiích a přepisech
pro studenty se zvláštními zdravotním postižením, ale s podmínkou, že tyto byly
pouze pro osobní studium.
No comments:
Post a Comment