„Globalizace zmenšila svět“ – tato
okřídlená věta jistě platí v celé řadě oblastí, od ekonomiky po oblast
sociokulturní, od volného pohybu osob po volný pohyb informací. Právě v oblasti
šíření informací bychom však větu mohli poupravit na výrok „globalizace
zrychlila svět“. Ještě nikdy v historii neexistovala možnost tak rychlého
šíření myšlenek a informací, jako je tomu na prahu 21. století. Nová média,
která na tom mají obrovský podíl, však zašla ještě dál – díky tzv. kolektivní
inteligenci a „produžívání“ by v tomto smyslu věta mohla znít „globalizace
změnila způsob myšlení lidí“.
Nelze popřít, že možnost uživatelů
nových médií aktivně ovlivňovat a tvořit jejich informační obsah, především
v oblasti sociálních sítí, mění postupně některé zažité společenské zvyky,
jednání a způsob přemýšlení. Změnil se způsob, jakým získáváme informace, a
v mnohém i obsah informací, které nás zajímají. Jedním klikem je možné
přesně zacílit oblast našeho zájmu bez „zbytečného“ příjmu dalších informací,
přehled o současných politických či ekonomických událostech získáme rychlým
pročtením několika titulků na zpravodajských portálech a i ty dnes mnoho lidí
zajímají méně, než kolik kamarádů „olajkovalo“ jejich fotku na Facebooku. Ač
popsáno s lehkou nadsázkou, život se za během poslední dekády velice
zrychlil a v mnohém tak nějak „zpovrchnil“. Lidé často nejdou příliš do
hloubky věcí, jelikož jednoduše nemusí – vše je jim naservírováno dřív, než se
o to stihnou vůbec zajímat. Zmíněná sociální sít Facebook se stala fenoménem a
v současnosti je platformou, na níž lze šíření informací tvořených
uživateli považovat za celosvětový standard a jejíž obrovský sociálněpolitický
potenciál si uvědomuje řada světových velmocí do takové míry, že se netají svou
snahou jej více či méně restriktivními kroky dostat alespoň zčásti pod svou
kontrolu.
Hlavní motivací pro tyto restriktivní
snahy je pak objevení možnosti využívat sociální sítě občanskou společností,
která je v mnoha režimech (právem) považována za většího protivníka než
opozice a které tím byla dána do ruky nepředstavitelně silná zbraň. Právě
využívání sociálních sítí fungujících na principu kolektivní inteligence a tzv.
produsage občanskou společností, včetně jejich vlivu na její popularizaci a
růst, je jednou z oblastí, ve které je patrný posun v postupující
lidské povrchnosti, respektive „povrchovosti“.
Samozřejmě záleží na tom, co si kdo
pod pojmem „občanská společnost“ představuje. Osobně rozděluji termíny
„občanská společnost“ a „občanské uvědomění“, které je jakousi abstraktní
součástí prvně jmenovaného termínu.
V té pak nejde ani tak o samotné činy realizované občanskou
společností, ale o povahu člověka – o jeho postoje a vnitřní přesvědčení, které
ho vede v otázkách týkajících se záležitosti jeho země či společnosti jako
takové. Takové přesvědčení, které člověka v případě nutnosti „zvedne ze
židle“ a vyžene do ulic demonstrovat veřejně svůj postoj v té které
záležitosti. Takto to vždy v minulosti fungovalo s tím, že došlo-li
na samotné činy, vyprovokované občanskou uvědomělostí, dávalo to již jistou
váhu celé problematice, kterou tak bylo nutné brát v potaz.
Jak bylo však řečeno, společnost se
mění a s ní i mezilidská komunikace, která je dnes o mnoho snazší než
dříve. V současné době internetu a sociálních sítí není nic jednoduššího
než dát veřejnosti vědět o svém názoru a mít tak možnost ovlivnit velkou
spoustu lidí. Zorganizovat tak například „demonstraci“ zabere jen několik málo
minut – stačí naťukat pár vět a kliknout na políčko „sdílet“. Během několika
hodin či dnů můžete ve velkém dát najevo svou nespokojenost se státními
maturitami či s výrokem nějakého politika. Nová média nám, zdá se,
nabízejí takřka neomezené možnosti. Zde však vyvstává otázka, zda se z možnosti
takového způsobu sdílení nestane fraška – nebo spíše ze samotných důsledků
tohoto sdílení? Kam to povede dál? Bude jednoduchá organizace veřejných akcí
samotným důvodem k jejich svolávání, kdy do ulic vyjdou průvody po každém
návrhu zákona, jenž plně neuspokojuje všechny občany? Jak rozeznáme pravou
občanskou uvědomělost od pouhé nudy či nadsázky?
Z těchto otázek vyplývá, že hranice mezi tím, co se dá nazvat
skutečnou občanskou aktivitou a její napodobeninou, se díky možnostem nových
médií pomalu stírá, přičemž pochyby o hloubce úmyslů vyvstávají jak ze strany
iniciátorů těchto „akcí“, tak veřejnosti, která se jich účastní. Jako příklad
můžeme uvést loňskou volbu prezidenta republiky, kdy sociální sítě měly velký
vliv na popularitu jednoho z kandidátů, což mu nepochybně pomohlo při
samotné volbě, přičemž mnoho skeptiků tuto podporu označovalo jako pouhý
„mediální humbuk“, nikoliv čiré politické přesvědčení.
Sociální sítě – v České republice především Facebook –
tedy roli iniciátora hnutí, ať již jakéhokoliv, z časových i logistických
důvodů značně zjednodušily, což má přirozeně za následek jistý nárůst
takovýchto podnětů a s tím i určitou ztrátu jejich relevance či její
„inflaci“. Jinými slovy se dá říci, že právě snadnost a časová nenáročnost
umožňuje poměrně snadno dosažitelnou pseudo-občanskou iniciativu
v oblastech, které nemají celospolečenský dopad a které by za normálních
okolností iniciátorovi nestály za vynaložené úsilí. To však na druhou stranu
negativně ovlivňuje společenský dopad i v těch oblastech občanských
aktivit, kterým přídomek „pseudo“ nepatří.
Samozřejmě nemůžeme paušalizovat
tvrzením, že demonstrace svolaná pomocí některého z nových médií nebude
dosahovat takového společenského dopadu jako ta svolaná tradiční občanskou iniciativou
či nevládní organizací. Nelze však zapřít, že fenomén „produžívání“ a
kolektivního užívání tzv. nových médií činnost občanské společnosti na jednu
stranu silně zjednodušil a do jisté míry umožnil podílet se na ní širšímu
vzorku společnosti, nicméně na stranu druhou toto usnadnění přineslo určité
riziko snížení dopadu extrémních nástrojů občanské společnosti a jejich
rozmělnění. Pro občanskou společnost tedy v tomto okamžiku představují
určitý danajský dar, s jehož pozitivními a negativními aspekty se bude
muset do budoucna naučit žít.
No comments:
Post a Comment