Friday, April 11, 2014

Nebiješ mě? Chci rozvod!

(transmedia storytelling)

Fiktivní světy se do našich životů většinou dostávají z filmových pláten nebo počítačových her, nedávno se to ale povedlo knížce, kterou kritici nepovažují zdaleka za literární skvost.A byla to důmyslná infiltrace, přímo do našich ložnic.
Příští rok se chystá na plátna kin filmové zpracování knižního příběhu o jednadvacetileté krásné, sexem neposkvrněné a také chytré studentce a miliardáři se zálibou ve zvláštních sexuálních praktikách a se sklonem k monogamnímu, smluvně podchycenému vztahu. Rozšíření povědomí o tomto vztahu jako z novodobé pohádky bude jistě ještě větší.
Na příběhu je zajímavé, že stejně jako Twilight sága, se šíří skrz internet ve formě e-booků, pdf nebo ve formě textových dokumentů. Dokonce většina prodejů knihy byla v elektronické verzi. Výzkum publikovaný v časopise Sexualities dokázal, že přes 50 % čtenářů si přečetlo kromě prvního dílu celou trilogii, což dokazuje, že čtenáři byli zaujati celým příběhem.
Kniha není jediné médium, skrz které k nám příběh promlouvá. Lze si nakoupit spoustu reklamních předmětů (hrníčky, obaly na telefony a tablety), ale také knihu zvrhlých receptů, společenskou hru, kravatu, kterou nosí hlavní hrdina knihy (v příběhu s ní svazuje ruce své milence a pak ji provokativně nosí přes den jako symbol jejich vztahu), lubrikační gel nebo krém na modřiny a opuchliny, které můžete mít z používání kolekce erotických pomůcek 50 shades of grey.
Rozšíření mediální platformy se 50 odstínům šedi povedlo velmi dobře – pc hry, společenské hry, knihy, audioknihy, chystaný film, záplava e-cards na internetu, reklamní předměty, předměty denní potřeby s motivy filmu, erotické pomůcky… Fiktivní realita z příběhu zkrátka prostupuje do reality našich životů, pokud ji tam pustíme.

Vydavatelstvím jde právě o rozšíření všech možných doplňkových produktů ke knize, která se tak bude ještě lépe prodávat. Celé to tvoří kvalitní podhoubí pro lámání rekordů návštěvnosti kin.Čtenáři a nadšenci příběhu jsou udržování v neustálém napětí – na sociálních sítích a v médiích se řešilo, kdo ve filmu ztvární hlavní hrdiny.


Je to vlastně jeden velký byznys a dnes, při tak veliké konkurenci, je nezbytné snažit se zákazníkům dostat přímo pod kůži. Ba co víc, tržní prostředí je neúprosné. Jakmile si úspěchu téměř pornografické literatury všimla širší veřejnost, knihy na toto téma zaplnily regály v knihkupectvích.
Svět, který je popisován v knihách, je velmi lákavý. Většina čtenářů na něj nikdy nedosáhne. I když nejde o žádné nadpřirozené podmínky, jaké jsou ve filmech o superhrdinech, jde o svět nepřirozeně dokonalý, luxusní a bezstarostný. Útěk z reality k příběhům, kde jsou lidé bohatí a krásní, je příjemné. Teď si můžete něco z toho dokonalého světa koupit i vy.
Pokud zadáme do vyhledávání na heuréka.cz 50 odstínů šedi, na prvním místě není kniha, ale je to péřové šimrátko, plácačka a sada erotických pomůcek podle knihy. Samotná kniha je až na místě čtvrtém.
Čtenářky, kterým se příběh líbil, sní o tom, že něco podobného také zažijí. Čekají, že potkají charismatického, svalnatého a bohatého muže se sklonem ovládat je a ony čekají, že budou moct naoko dělat vše proto, aby vypadaly, že to není jediná věc, po které touží. Dokonce existují i případy, kdy jsou ženy nespokojené se vztahem, který mají a to, že je muž doma nebičuje, je pro ně důvodem k rozchodu či rozvodu.
Jenže co průměrný muž? Průměrný muž má sex 2x týdně a ani v ostatních kategoriích jistě nebude dosahovat takových kvalit jako pan Grey.
Nicméně masové rozšíření a čtenost knihy 50 odstínů šedi ukazuje, že ženám se pan Grey a jeho dominance velmi líbí. To by si jinak nekupovaly hrníčky, trička a další předměty s nápisy – paní Greyová/ Mrs Grey nebo Keep calm and obey Mr Grey.
A jak vzniká frustrace a zklamání? Přesně takto. Ženy očekávají pana Greye v ruce se smlouvou o budoucím vztahu a poslušenství a v druhé ruce s bičíkem, ale život jim do cesty postaví muže, v lepším případě s kyticí či čokoládou. Výzkum z časopisu Sexualities přišel s tím, že 86 % čtenářů změnilo svůj postoj k sexu na základě přečtení příběhu 50 odstínů šedi a jen 38 % čtenářů ještě před přečtením knihy zkoušelo nebo znalo praktiky BDSM. Někteří označují 50 odstínů šedi za „porno pro matky“, protože sledování pornografie na internetu je zvrhlá choutka mužů, literatura s touto tematikou je v pořádku.
Kritici knize kromě stylu psaní dále vytýkají, že to, jak jsou v knize popsané BDSM vztahy, vůbec neodpovídá realitě. Čtenářkám se tato forma sexuálního vztahu líbí, ale pokud se dostanou do reálného BDSM vztahu, jsou z toho vyděšené. Proč? Protože věří, že to, co čtou v knize, je reálné. A to je přesně úskalí toho, když příběhy, které vídáme na filmových plátnech a čteme v knihách, přecházejí do našich fantazií a očekávání v reálném životě.


WHITEHEAD, D. When religious 'mommy bloggers' met 'mommy porn': Evangelical Christian and Mormon women's responses to Fifty Shades. Sexualities. 2013-12-10, vol. 16, issue 8, s. 915-931. DOI: 10.1177/1363460713508904.
DELLER, R. A. a C. SMITH. Reader responses to Fifty Shades. Sexualities. 2013-12-10, vol. 16, issue 8, s. 932-950. DOI: 10.1177/1363460713508882. Dostupné z: http://sex.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1363460713508882

No comments:

Post a Comment