Friday, April 11, 2014

Digitální stopa: Motor byznysu i strašák moderní doby

Není již žádnou novinkou, že náš pohyb i chování je zaznamenáváno téměř doslova na každém kroku. V nákupních centrech i na ulicích nás sledují kamery, náš pohyb je monitorován prostřednictvím GPS signálu v mobilních telefonech a státní instituce mají k dispozici naše otisky prstů či biometrické údaje. Všechny tyto stopy našeho reálného života se staly již jeho nedílnou součástí. S rozvojem internetu a především jeho aktivního využívání však ztrácíme nejen svou reálnou, ale i virtuální identitu.

Internet možná v jeho počátcích býval prostorem, kde člověk mohl vystupovat anonymně či pod fiktivní identitou, avšak tato doba již nenávratně zmizela v propadlišti dějin. Ať již internet využíváte k různým účelům a různými způsoby, vždy po sobě zanecháváte velmi těžko odstranitelnou digitální stopu. Stopu, která se nezdá významnou, ale není radno ji podceňovat.

 Citlivá vs. necitlivá data a jejich zdroj

Ačkoliv se metody ochrany osobních a citlivých dat neustále zlepšují a pro běžného uživatele je jejich získání nemožné, ona „necitlivá“ data nejen, že nechráníme, ale ani plně chránit neumíme. Problém nastává v okamžiku, kdy se tato data nakumulují a z oněch bezvýznamných a nepatrných stop se s nárůstem jejich množství stanou data velmi zásadní a citlivá.



Moderní uživatel internetu se dnes již nespokojí s jeho pasivním využíváním a naopak často hledá možnost, jak se stát tvůrcem či spolutvůrcem určitého obsahu. Ať již se jedná o touhu vyjádřit vlastní názory a postoji v rámci komunity, šíření znalostí či pouhé nutkání zachytit a zaznamenat obraz našeho života, jedno je jisté, s každým dalším krokem, komentářem či fotografií po sobě zanecháváme stále více informací, které mohou být dále využívány či zneužívány.


Základními zdroji takových informací jsou především:
        • diskuze pod články; 
        •  profily a aktivita na sociálních sítích či na Wikipedii;
        •  vlastní blogy či webové stránky;
        • Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, a další sociální sítě;
        • členství ve spolcích, které na web umísťují jména členů;
        •  registrace na internetových stránkách.


Všechny tyto záznamy jsou velmi jednoduše dohledatelné, ale jde se tomu nějak bránit? Úplná absence digitálních stop by pravděpodobně znamenala nevyužívat internet vůbec, jenže ani v tomto případě se nelze ubránit tomu, aby naši přátelé či známí vytvářeli tuto stopu bez našeho vědomí. A právě zanechávání stop druhými osobami nás přivádí na pomezí etického chování.

Digitální stopa tvořená druhými

Je až neuvěřitelné, že dle výsledků výzkumu společnost AVG mezi matkami užívajícími sociální média v USA, Kanadě, Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Austrálii, Japonsku a na Novém Zélandě bylo zjištěno, že až 23% do té doby nenarozených dětí již zanechalo ve virtuálním světě svou digitální stopu, a to především díky publikování snímků z ultrazvuku. Do dvou let věku svou digitální stopu vlastní neuvěřitelných 92% dětí z USA a okolo 73% dětí z evropských zemí.



Sdílení roztomilých fotek vlastních ratolestí tak nejen způsobuje ztrátu jejich soukromí, ale také umožní monitoring digitálních stop těchto jedinců již od jejich prvních krůčků. Společnost Microsoft se v jednom ze svých výzkumů zaměřila na možný vývoj digitálních stop v blízké budoucnosti. Průzkum, kterého se zúčastnilo na 10 000 uživatelů z 12 zemí Evropy, poukazuje na fakt, že 30% dotazovaných zastává názor, že do roku 2020 o nás prozradí internet více informací, než bude znát Váš partner.  Více než polovina dotazovaných se také obává ze sledování jejich pohybu na internetu marketingovými společnostmi a přála by si do budoucna plné zamezení sledování jejich pohybu a návrat k plně anonymnímu využívání internetu.

Využití digitálních stop v praxitaké 

Zaznamenávání digitálních stop uživatelů skrze sociální média, internetové vyhledávače, blogy, srovnávače cen a mnoho dalších je však velmi žádaným marketingovým nástrojem. Stejně tak, jako v reálném životě je například naše chování zaznamenáváno kamerami, prostřednictvím zákaznických a slevových karet či např. GPS monitoringem tras našeho nákupu, tak je naše reálné (nejen nákupní) chování zaznamenáváno ve virtuálním prostředí internetu. A právě díky tomuto sledování a získávání informací si můžeme užívat bezplatných ICT nástrojů či aplikací do mobilních telefonů.

Následné využití zaznamenaných dat můžeme hledat především v komerčním segmentu, ale také například při přijímacím řízení (o této tématice se dozvíte více v článku „Nikdy nevíš, kdo se dívá na tvůj profil, aneb význam sociálních sítí pro budoucí profesní život vysokoškoláků“ z 10.4.2014 na tomto blogu) či pro vývoj nových aplikací.

Za jeden ze zajímavých výstupů našich digitálních stop považuji aplikaci „CLOAK – inkognito mode for real life“. Tato aplikace jednoduše sbírá geolokační a především dobrovolně sdílená data na sociálních sítích jako je Foursquare a Instagram a následně Vám je schopná ukázat, kde se Vámi vybraná osoba nachází. Vám už jen stačí aplikaci sdělit, kterým osobám byste se rádi vyhnuli a pod jakými přezdívkami tato data sdílejí. V okamžiku, kdy se k Vám vybraná osoba přiblíží, aplikace Vás sama na jeho přítomnost upozorní a vy se tak můžete vyhnout nemilému setkání například s Vaším „ex“ či bývalou kamarádkou. Aplikace má samozřejmě mnoho nedokonalostí, jako například fakt, že mnoho lidí sdílí například fotografie na Instagramu s mnohadenním zpožděním.

Ochrana před digitální stopou

Jak je tedy možné se zneužití či přebytku informací o naší osobě v rámci naší digitální stopy bránit?

  1. Zmonitorujte si vlastní digitální stopu – „vygooglujte“ své jméno i přezdívky a získejte tak obraz své digitální stopy na internetu
  2. Odstraňte závadný obsah či obsah, který by Vás mohl znevýhodnit při výběrovém řízení, apod.
  3. Nastavte si Google Alerts na Vaše jméno – jakmile se objeví stopa s Vaším jménem, budete upozorněni
  4. Používejte přihlašovací jména, která nelze jednoduše spojit s Vaší osobou
  5. Neuvádějte své osobní údaje a citlivé informace za cenu výher či účastí v pofidérních soutěžích

Pravidel, rad i nástrojů je nepřeberné množství. Často nejjednodušším pravidlem je však staré dobré přísloví „méně je někdy více“.


Zdroje:

ČERNÝ, Michal. Digitální stopy a digitální identita. Metodický portál RVP: inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2014-04-12]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/12943/DIGITALNI-STOPY-A-DIGITALNI-IDENTITA.html/

Digitální stopy na internetu o vás v roce 2020 prozradí více, než bude vědět váš partner. CFOworld [online]. [cit. 2014-04-12]. Dostupné z: http://businessworld.cz/aktuality/digitalni-stopy-na-internetu-o-vas-v-roce-2020-prozradi-vice-nez-bude-vedet-vas-partner-7523

DUDEK, Dalibor. Digitální stopy a informační střídmost. Čtenářská gramotnost a projektové vyučování [online]. [cit. 2014-04-12]. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-tipy/digitalni-stopy

HLAVÁČOVÁ, Linda. Svou digitální stopu jen tak nesmažeme, jde si ji ale hlídat. Mediář.cz [online]. 4.6.2012 [cit. 2014-04-12]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/svou-digitalni-stopu-jen-tak-nesmazeme-jde-si-ji-ale-hlidat/

No comments:

Post a Comment