Tuesday, April 1, 2014

Game of Laughs aneb o co vše se hraje v trasmediálním vyprávění Game of Thrones


Game of Thrones je americký fantasy/drama seriál z produkce HBO Davida Benioffa a D. B. Weisse. Jde o adaptaci série románů A Song of Ice and Fire od George R. R. Martina. Natáčí se v Irsku, Skotsku, Chorvatsku, Maroku, na Maltě a Islandu a je zasazen na fiktivní kontinenty Westeros a Essos na sklonku desetiletí léta.

Zápletek je v seriálu mnoho a jsou vzájemně propojené. Hlavní děj se odehrává kolem šlechtických rodů, jejich propletenosti a válce o Železný trůn Sedmi království. Další děj se soustředí na přicházející zimu a stvoření, která žijí na severu.

Nejvíce se bojuje o moc, hierarchické postavení ve společnosti, oddanost, víru, korupci, občanské války, zločin a trest. Games of Thrones je bezpochyby nejaktuálnější projekt s tak velkým rozpočtem, který přispívá obrovskou mírou k popularitě fantasy žánru skrze mainstreamová komerční média a vybodoval si za poměrně krátkou dobu obrovskou fanouškovskou základnu. Jistě přispěly skvělé recenze, ale také spousta nahoty a násilí a obrovské množství kampaní na podporu fanouškovské základny napříč mnoha mediálními platformami.

Transmediální vyprávění Game of Thrones je nesmírně bohaté a není možné jej obsáhnout na pár stranách. I přesto si zde uvedeme alespoň pár brilantních příkladů interaktvivní diverzifikace mediálních obsahů využívajících všech lidských smyslů.

Začneme s čichovým vnímáním. Vybraným fanouškům, kteří blogují nebo jinak ovlivňují komunitu fanouškovskou komunitu, byly zaslány speciální sety čichových materiálů společně s mapou. Každá lahvička obsahovala specifický pach, který se pojil k místu na Westerosu. Jednalo se o experiment, kdy si fanoušci měli najít podle čichu na mapě ve starém svitku kde se právě nacházejí. Během 48 hodin fanoušci nasdíleli videa na youtube a statusy s fotografiemi a návody na sociální média. Kampaň měla obrovský úspěch.


Dalším vybraným smyslem se stal sluch. Na stránkách HBO fanoušci mohli najít simulaci Westeroské krčmy. Návštěvníci se mohli pohybovat kolem a zaposlouchat se do 3D zvuků přicházející ze všech směrů a získat tak představu o spiknutích v království a o čem rozprávějí  běžní lidé. Tato simulace vytvořila autentickou atmosféru a fanoušci se tak mohli na chvíli ocitnout přímo v ději seriálu.



Stejně byli vtáhnuti i vizuálně za pomoci obrazové 3D simulace v první osobě. Mohli jste se jednoduše procházet kolem vysoké zdi, která chrání Westeros, jako strážce, rozhlédnout se kolem a dozvědět se i něco o historii stěny a strážců. Tato kampaň samozřejmě znovu vyústila v nárust fanouškovské základny, díky možnosti sdílení jedním pouhým klikem na sociálních sítích. Fanoušci nemohli nenapsat o tom, jak se stali strážci zdi a kde se tak dá učinit.


Mohou se fanoušci dozvědět ještě více o podmínkách života na kontinentu Westeros? Aplikace z produkce HBO je další přísada, která vede k pochopení fikce Game of Thrones jako celku. Aplikace indikující počasí na Westerosu vede k většímu umocnění zážitku a poznání seriálu a zároveň diváka vtahuje do světa Game of Thrones i mimo vysílací čas, kdykoliv si otevře aplikaci na svém iPadu nebo iPhonu. Teploty na Westerosu se velice liší, od mrazivé zimy na severu po vyprahlý jih. Toto rozšíření může přidat větší pocit realismu k fikci jako celku.


Pozadu nezůstala ani chuť. Další kampaň byla spuštěna na serveru Youtube a poté i v ulicích New Yorku a LA. Známý americký kuchař Tom Colicchio nahrál videa, kde připravuje pokrmy z různých koutů Westerosu a učí tak zároveň fanoušky, jak si je mohou sami doma připravit. Následovně poslala HBO své jídelní vozy do ulic se svým Game of Thrones specialním menu, avšak neodhalila jeho destinaci. Fanoušci si museli lokalitu vozu nasdílet na facebooku a twitteru. Účastníci tuto informaci rozeslali a společně tak lokalitu vždy odhalili. Na jídlo se stály dlouhé fronty v LA i NYC. Akce měla údajně atmosféru jako na typické fanouškovské convention.


Další zapojení fanoušků probíhalo skrze hry, například mystické skládanky s erby šlechtických rodin s indiciemi a podobně. Jako motivace sloužily zaklíčované videoklipy z nadcházejících epizod a bonusová videa. Po vyřešení her se hráčům tato videa odemkla. Kromě toho jim také byly zasílány samolepky. Každý úkol vedl o krok dál k získání titulu Mistra. Vždy o krok blíže k titulu hráči hrdě sdíleli na sociálních sítích.


Zapojením fanoušků do hry transmediálního vyprávění vznikla obrovská fan base během první série seriálu a při spuštění dalších řad se již o šíření seriálu postarali sami. Sociální média jsou plná příspěvků, skupin, fan artu apod...Éra kolektivní inteligence (Pierre Levy) umožnila vznik mnoha online Game of Thrones encyklopedií kde jsou shromážděny všechny údaje o postavách, místech a událostech románu a dále rozšiřována na herce seriálu atd. Na internetu lze najít také spousty fanouškovských kvízů a dokonce i vtipů a memů. Například na Tumblru existuje stránka Game of Laughs, která shromažďuje vtipná videa, obrázky a gify týkající se Game of Thrones.


A v neposlední řadě se objevila i řada mobilních aplikací, která využívá popularity Game of Trones. Jde o aplikace, které se skutečně týkají seriálu a jsou vytvořeny amatéry fanoušky, jako například kvízy, ale jde i o aplikace, které se seriálem nemají vůbec nic společného kromě názvu, který plní svou funkci lukrativního ASO jako například hrací automaty Game of Slots, která byla poté stažena z App Storu kvůli autorským právům.


Určitě by stálo za to také zmínit roli Game of Thrones v jiných televizních show a její zábavní funkci. Reference můžeme najít hned v několika komediálních show. Například skeč Game of Desks v Late Night Show Jimmyho Fallona, Game of Thrones v Saturday Night Life nebo v komediálním seriálů Parks and Recreation a to hned několikrát - jak říká Ben, nejde jen tak o nějaký fantasy seriál, je to mezižánrový hit, kde se vypráví lidské příběhy ve fantasy světě.


Transmediální vyprávění je tu nepochybně od toho, aby prvky tohoto fiktivního světa skrze různé distribuční kanály přispěly k celku příběhu a kde každé médium přispívá k rozvoji příběhu jiným unikátním způsobem. Jak jsme si v článku uvedli, transmediální vyprávění Game of Trones rozhodně využívá všech lidských smyslů a fantazie a přispívá tak k budování a propojování elementů tohoto světa.




No comments:

Post a Comment