selfie |
Toto shrnutí je samozřejmě velmi zjednodušené, a tak vám chci představit článek, který má vážnější podtext a
snad i odpůrcům sociálního sdílení „všeho možného“ by mohl ukázat sociální sítě v lepším světle. „Understanding
the role of social media in online health: A global perspective on online
social suppport“, to je název článku, ve kterém autoři Roderick L. Lee a
Lynette M. Kvasny představují a shrnují výsledky své studie, která objasňuje
význam a roli sociálních médií při sociální podpoře.[1] Konktrétně jak a proč
různé druhy sociálních médií usnadňují online sociální podporu pečujícím
(především rodičům) o pacienty se závažným chronickým onemocněním (většinou děti).
Roderick Lamar Lee dosáhl titulu Ph.D. v informačních a
technologických vědách na Pennsylvania State Universisty a pracuje jako odborný
asistent informačních systémů na fakultě School of Business Administration. Ve
svém výzkumu a výuce se zaměřuje na informační technologie a online skupiny a komunity.
Lynnette Kvasny získala
titul Ph. D. v oboru počítačové informační systémy na Gerogia State
University, ve svých výzkumech se v současné době zajímá o projevy rasové
a etnické identity ve virtuální komunikaci, vzdělávání v informačních a
komunikačních technologiích, vliv rasových, třídních a genderových identifikací
na vyhledávání zdravotních informací a na tvorbu obsahu. Dle vlastních slov,
inspirována Hanah Arendtovou, vidí smysl své práce v pomoci přispět transformaci,
jež svět učiní spravedlivějším místem. Konktrétně se o to snaží výchovou další generace
profesionálů v ICT (informační a komunikační technologie).
Při stanovení cílů studie, vycházejí autoři z výsledků předchozích
výzkumů, které prokázaly, že lidem, kteří se v životě vyrovnávají se stresovou situací,
psychicky výrazně pomáhá sociální podpora a spoluúčast ostatních. Též si kladou za cíl v teoretické rovině přispět ke konstrukci a hodnocení zdravotního informačního
systému. Pojem sociální podpora definují jako podpůrnou aktivitu
druhých, která má schopnost tlumit negativní vliv stresových životních
událostí, podporuje sebevědomí, přátelství a důvěru. Vycházejí z psychologických
a sociologických výzkumů, zkoumající sociální podporu (Cobb 1976, House 1981)[2]
a z tradice sociálního konstruktivismu.
Při teoretickém vymezení výzkumu vycházeli z předpokladu,
že rozdílně závažné stresory vyvolávají odlišné požadavky a potřeby jak na
přístup k informacím tak i na jejich úroveň. A z toho vyplývá, že různé typy
sociálních médií mohou různě uspokojovat potřebu a požadavky uživatelů. Záleží na množství a druhu informací, jaké poskytují,
a také na stupni sociální přítomnosti uživatelů kterou mohou média poskytnout a
která umožňuje uživatelům vzájemně sdílet zkušenosti, předávat rady, vést
důvěrnou a bezprostřední komunikaci, netoť to je to, co jim také napomáhá záskávat zpět duševní rovnováhu.
Autoři vychází též z hierarchie sociálních médií, znázorňující
jejich informační bohatost a sociální přítomnost uživatelů. Došli k výsledku,
že čím větší škála informací a čím větší účast uživatelů v síti tím vyšší
je schopnost takové platformy poskytovat online sociální podporu.
Pro svůj výzkum vybrali skupiny lidí, rodičů - pečovatelů, kteří,
se starají o své děti, postižené vzácným chronickým onemocněním. Vybrali 3
skupiny – postižené MESP2 duplication syndomem, Rett syndromem a Rubinstein-Taybi syndromem. Všechno jsou závažná
genetická, dědičná případně vývojová onemocnění, způsobující mentální a pohybovou
retardaci postižených. Tedy vyrovnat se se sdělením takové diagnózy a následným
způsobem života, je jistě pro rodiče psychicky velmi náročné. Výzkum je primárně
zaměřen na pomoc právě těmto rodičům – pečovatelům, kteří mohou v prostotu sociálních sítí nalézt informace,
které by jim mohou pomáhat snížit nejistotu a řešit nejasnosti spojené s diagnózou
jejich dětí.
Metodou kvalitativní
obsahové analýzy výzkumníci hodnotili příspěvky a obsahy v těch médiích, které
tato komunita aktivně využívá, a ve kterých našli skupiny kolem všech tří syndromů. Byly to Wikipedia, Blog na Googlu a Facebook –
sociální síť. Obsahy řadili do dvou kategorií: nakolik poskytují instrumentální
podporu (faktické informace, rady, možnosti léčby, zkušenosti) a nakolik emocionální podporu (vyjádření porozumění, soucitu, duševní podpory) a dospěli k následujícím zjištěním:
Wikipedii, online kolektivní encyklopedii, vyhodnotili jako přední
zdroj online informací, ale dle obsahu v tomto případě určený spíš na
odbornou veřejnost, neboť poskytnuté informace o syndromech byly spíš ve vědeckém
diskurzu a pro laika tedy těžko pochopitelné. Všechny 3 Wiki MECP2,
Rett i RST) tedy pro laickou veřejnost obsahují málo využitelných informací a
sociální účasti. Svým zaměřením na odborníky tedy nesplňují požadavky sociální
podpory a neposkytují žádný prostor k důvěrné a bezprostřední komunikaci
mezi uživateli.
Blogy, které jsou založeny s cílem informovat, sdílet osobní zkušenosti ze života a péče o postižení dítě, jsou
vedeny většinou formou deníku (MECP2 Duplication Syndrom Blog, Living with Rett Syndrom, Rubinstein -Taybi Syndrome). Poskytují efektivně instrumentální a částečně
emocionální podporu. Texty obsahují faktické informace, např. zkušenosti s účinky
léků, ale také projevy víry a naděje v to, že se v budoucnu může objevit
další, účinnější forma léčba: „I think
these hopes may make our lives and our chidren’s lives better, wheter or not we
or our chidren live long enough for big breakthrough.“ Blog však primárně
pracuje s názory a zkušenostmi bloggera (jednoho autora).
Na Facebooku jsou komunity rodičů a pečovatelů sdruženy do
uzavřených skupin, do kterých nový člen získá povolení k přístupu od
administrátora skupiny, když prokáže náležitost k dané komunitě. (MEP2 Duplication Syndrome Family Talk, My Daughter Has Rett Syndrome:A Family Forum for Rett Syndrome Support, Family & Friends support for Rubinstein-Taybi syndrome). Informační
bohatost a sociální účast členů skupiny je vysoká, informace mohou sdílet
mnoha různými způsoby (fotky, videa, dokumenty), též samo přijetí do uzavřené skupiny v uživatelích
vzbuzuje dojem intimity, a tak nároky na důvěrnost a bezprostřední komunikaci
jsou na sociální síti uspokojeny. Ve skupinách výzkumníci objevili mnoho příkladů
instrumentální i emocionální podpory: „This
is a good place to vent! Know that we are all here to support each other!!“.
Výsledky výzkumu jsou přehledně shrnuty v tabulce.
Autoři splnili svůj cíl a přesněji specifikovali, jak mohou být různé formy sociálních médií účinné při poskytování sociální podpory v souvislosti se vzácnými chronickými nemocemi, což vede k lepšímu porozumění užití sociálních médií. Výsledky jsou též přínosem pro designéry informačních systémů, kterým specifikují požadavky, které by mohly vést k lepší využitelnosti zdravotních informačních systémů. Dodávají však, že výzkum byl proveden pouze kvalitativní analýzou a na omezeném vzorku, tedy pro potvrzení získaných závěrů by bylo vhodné provést další výzkumy u jiných nemocí a doplnit též metodu o kvantitativní analýzu.
Výsledky tohoto výzkumu jsou aplikovatelné a použitelné i na české prostředí. Stejně, jako komunity zvolené pro výzkum, i v Čechách lidé využívaji Facebookovou stránku Rett Comunity, pro vzájemnou podporu a informovanost. Přesto by však všichni uživatelé měli informace, získané ze sociálních sítí a týkající se tipů na léčbu, konzultovat s lékaři. Přeci jen, jde tady o zdraví a o život.
Autoři splnili svůj cíl a přesněji specifikovali, jak mohou být různé formy sociálních médií účinné při poskytování sociální podpory v souvislosti se vzácnými chronickými nemocemi, což vede k lepšímu porozumění užití sociálních médií. Výsledky jsou též přínosem pro designéry informačních systémů, kterým specifikují požadavky, které by mohly vést k lepší využitelnosti zdravotních informačních systémů. Dodávají však, že výzkum byl proveden pouze kvalitativní analýzou a na omezeném vzorku, tedy pro potvrzení získaných závěrů by bylo vhodné provést další výzkumy u jiných nemocí a doplnit též metodu o kvantitativní analýzu.
Výsledky tohoto výzkumu jsou aplikovatelné a použitelné i na české prostředí. Stejně, jako komunity zvolené pro výzkum, i v Čechách lidé využívaji Facebookovou stránku Rett Comunity, pro vzájemnou podporu a informovanost. Přesto by však všichni uživatelé měli informace, získané ze sociálních sítí a týkající se tipů na léčbu, konzultovat s lékaři. Přeci jen, jde tady o zdraví a o život.
[1] Zdroj: Understanding the role of social media in online health: A global perspective on online social support
by Roderick Lamar Lee and Lynette M. Kvasny.
First Monday, Volume 19, Number 1 - 6 January 2014
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4048/3805
doi: 10.5210/fm.v19i1.4048.
[2]Sidney Cobb, 1976."Social support as a moderator of life stress," Psychosomatic Medicine, volume 38, number 5, pp.300-314
James House, 1981. Work stress and social support. Reading, Mass.: Addison-Wesley.
by Roderick Lamar Lee and Lynette M. Kvasny.
First Monday, Volume 19, Number 1 - 6 January 2014
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4048/3805
doi: 10.5210/fm.v19i1.4048.
[2]Sidney Cobb, 1976."Social support as a moderator of life stress," Psychosomatic Medicine, volume 38, number 5, pp.300-314
James House, 1981. Work stress and social support. Reading, Mass.: Addison-Wesley.
No comments:
Post a Comment