Duha, jednorožci a inspirace všeho druhu. Vítejte na
sociální sítí Pinterest. Na síti, kde je život vizuálně dokonalý. Webové stránky
Pinterest slouží jako online galerie, ve které sdílíte své fotky na tzv.
nástěnkách (pinboards). A pokud nesdílíte, tak si prohlížíte obsah od jiných
uživatelů a ten dále sdílíte (repin) na vaší vlastní nástěnce. Nebo také děláte
obojí a čas strávený na webu se prodlužuje. Specifika této sociální sítě tkví v
jejím účelu, které spojují uživatele se stejným vkusem a zájmem o stejná
témata.
V loňském roce se Pinterest dočkal více než 20
jazykových mutací, mezi kterýma je i čeština. Ačkoliv Pinterest nedosahuje v ČR
takových úspěchů, jako je tomu například u sociální sítě Facebook, skrývá v
sobě určitý potenciál. Pro přehled ještě celosvětová data: 35 milionů aktivních
uživatelů po celém světě, Česká republika s cca 60 tisíci aktivních uživatelů.[1]
Asi jako na každé sociální síti se i na Pinterestu
firmy snaží představit svoji značku v co nejlepším světle. Chtějí o sobě dát
vědět, budovat svoji vlastní komunitu příznivců a zároveň zvyšovat zájem o daný
produkt. V otázce uživatelské jednoduchosti se Pinterest řadí mezi
nejpřívětivější stránky.
Neprodávám duhu ani jednorožce. Prodávám
pořádný motorový pily & chci být na Pinterestu... Nejnovější demografická data jasně říkají -
zvládnout využívat nový marketingový nástroj nestačí. Je potřeba brát v potaz
specifické složení Pinterestu. Proč? Podle nejnovějších marketingových výzkumů
z ledna roku 2015, kterou provedl server @marketingpilgrim, je medián věku
uživatele sociální sítě Pinterest 35 let. A asi důležitější informace je ta, že
většina uživatelů jsou ženy (81%).[2]
To ostatně potvrzují i demografické statistiky a výzkumy od společnosti
@pewresearch, které se zaměřují na užívání sociálních sítí ve Spojených
státech. "V průběhu uplynulého roku
se o desetinu (na 52%) zvýšilo procento uživatelů internetu, kteří využívají
dvě a více sociálních sítí souběžně."[3]
Co se týká užití Pinterestu z pohledu uživatelů (mluvíme stále o USA), pouhých
13% mužů si obrázky prohlíží nebo je sdílí. A když neprodávám duhu ani
jednorožce, má cenu být na Pinterestu aktivní? Mám být aktivní někde, kde nemám
potenciální publikum?
Nevyvážený poměr mezi muži a ženami je podle
zakladatelů Bena Silbermanna a Evana Sharpa způsobeno koncepcí stránky.
Funkčním principem stránky je především shromažďování obrázků z internetu na
jednom místě a budování nového obsahu v podobě tipů a inspirací od samotných
uživatelů (user generated content). A to podle zakladatelů mužskou populaci jen
stěží přitáhne, sdělili pro The Wall Street Journal.[4]
Pinterest
jako sociální síť pro ženy i MUŽE
Jak přimět muže, aby onlinové píchání špendlíků nebylo
jen o ženách? Promoted Pins, to je oč
tu běží. Pinterest spouští reklamní platformu a chystá se tak zaujmout i muže.
Zadavatelům nabízí možnost se zviditelnit pomocí sponsored stories, neboli
sponzorovaných příspěvků. Jak už napovídá samotný nadpis, reklamní formát
"promoted pins" bude zajišťovat placené reklamní pozice jak v
kanálech kategorií, tak i ve vyhledávání. Přestože jsou promoted pins zatím
stále v beta verzi, je jasné, že placená reklama bude v blízké budoucnosti
klíčovou potřebou, jak doručit obsah těm, kterým má být doručen. Stejně jako je
tomu u sociální sítě Facebook, organický dosah bude postupně klesat a firmám
nezbyde nic jiného než do médií investovat.
Na druhou stranu, jak tvrdí samotný zakladatel Silbermann,
plánem Pinterestu je v rámci placené reklamy: "neotrávit uživatele zbytečnou reklamou". Na základě tohoto
tvrzení by promoted pins měly splňovat 4 základní pravidla: 1) relevance
(blízké tematické spojení obsahu s reklamou), 2) vkusnost (zamezení
"otravné" reklamy, která má za následek pokles uživatelského dojmu -
žádná pop-up okna, flash bannery, etc. 3) jasná diverzifikace mezi přirozeným
obsahem a placeným formátem (odlišení reklamy) 4) zpětná vazba od uživatelů
(snaha o přizpůsobení se požadavkům uživatelů a jejich komentářům a zpětné
vazbě spojené s reklamními formáty). Výsledkem by mělo být, že pokud bude
uživatel hledat např. "svatební kytici", Pinterest nabídne reklamu na
svatební agenturu či květinové studio.
Pomůže
personalizovaná reklama?
Sponzorované
příspěvky mají podle Joanne Bradford z obchodního oddělení díky dobrému cílení
v průměru stejný počet sdílení, jako user generated content (uživatelský
obsah/uživatelsky vytvořené piny). Placené příspěvky mají být vybrány s ohledem
na maximální relevanci. Proto také Pinterest plánuje v blízké budoucnosti lepší
možnost cílení příspěvků s cílem lepší definice ideální persony. Příkladem
budiž propagace skupiny "sport enthusiast", u které bude brzy možnost
oslovit přímo fotbalové fanoušky. Doposud Pinterest nabízel pouze 30 možností
cílení (kategorií cílových skupin), v nejbližší době plánuje targetové
rozšíření na více než čtyřnásobek. Na pořadu dne jsou i nové reklamní formáty,
tzv. animated ads, které se dají do pohybu v momentě, kdy se objeví u uživatele
na jeho vlastním news feedu.[5]
Mužské
osazenstvo a servírovaný obsah
Nová
vlastnost příspěvků s přesným cílením by v konečném důsledku měla napomoci
zmírnit příliš jednostrannou orientaci na ženské pohlaví. V závislosti na
uvedeném pohlaví jednotlivých uživatelů se například mužům budou automaticky
nabízet více mužsky a "geekovsky" laděné příspěvky. Zároveň sociální
síť myslí i na automobily a zkrátka všechno, co může pánské osazenstvo na
internetu bavit.
Zdroj: www.infographicsarchive.com
[1] 10 důvodů proč jít se
svou značkou na Pinterest
http://blog.socialsharks.cz/10-duvodu-proc-jit-se-svou-znackou-pinterest/
[2]
http://www.marketingpilgrim.com/2015/01/pinterest-marketing-boon-or-bust.html
[3] Pinterest chce přestat být sociální sítí pro ženy. Dostupné online:
http://www.mediaguru.cz/2015/02/pinterest-chce-prestat-byt-socialni-siti-pro-zeny/#.VSFeEpSUdEB Ověřeno ke dni
01.04.2015
[4] Pinterest’s Problem: Getting Men to Commit.
Dostupné na: http://www.wsj.com/articles/pinterests-problem-getting-men-to-commit-1421944331
Ověřeno ke dni 1.04. 2015
[5]Nové reklamní příležitosti na sociálních sítích. Dostupné online: http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/nove-reklamni-prilezitosti-na-socialnich-sitich--instagram--linkedin-a-pinterest__s288x11181.html Ověřeno ke dni 01.04.2015
No comments:
Post a Comment