Sunday, April 5, 2015

Bitva pohlaví - Pinterest jako feminní záležitost a boj proti ní

Duha, jednorožci a inspirace všeho druhu. Vítejte na sociální sítí Pinterest. Na síti, kde je život vizuálně dokonalý. Webové stránky Pinterest slouží jako online galerie, ve které sdílíte své fotky na tzv. nástěnkách (pinboards). A pokud nesdílíte, tak si prohlížíte obsah od jiných uživatelů a ten dále sdílíte (repin) na vaší vlastní nástěnce. Nebo také děláte obojí a čas strávený na webu se prodlužuje. Specifika této sociální sítě tkví v jejím účelu, které spojují uživatele se stejným vkusem a zájmem o stejná témata.

          V loňském roce se Pinterest dočkal více než 20 jazykových mutací, mezi kterýma je i čeština. Ačkoliv Pinterest nedosahuje v ČR takových úspěchů, jako je tomu například u sociální sítě Facebook, skrývá v sobě určitý potenciál. Pro přehled ještě celosvětová data: 35 milionů aktivních uživatelů po celém světě, Česká republika s cca 60 tisíci aktivních uživatelů.[1]

      Asi jako na každé sociální síti se i na Pinterestu firmy snaží představit svoji značku v co nejlepším světle. Chtějí o sobě dát vědět, budovat svoji vlastní komunitu příznivců a zároveň zvyšovat zájem o daný produkt. V otázce uživatelské jednoduchosti se Pinterest řadí mezi nejpřívětivější stránky.

     Neprodávám duhu ani jednorožce. Prodávám pořádný motorový pily & chci být na Pinterestu... Nejnovější demografická data jasně říkají - zvládnout využívat nový marketingový nástroj nestačí. Je potřeba brát v potaz specifické složení Pinterestu. Proč? Podle nejnovějších marketingových výzkumů z ledna roku 2015, kterou provedl server @marketingpilgrim, je medián věku uživatele sociální sítě Pinterest 35 let. A asi důležitější informace je ta, že většina uživatelů jsou ženy (81%).[2] To ostatně potvrzují i demografické statistiky a výzkumy od společnosti @pewresearch, které se zaměřují na užívání sociálních sítí ve Spojených státech. "V průběhu uplynulého roku se o desetinu (na 52%) zvýšilo procento uživatelů internetu, kteří využívají dvě a více sociálních sítí souběžně."[3] Co se týká užití Pinterestu z pohledu uživatelů (mluvíme stále o USA), pouhých 13% mužů si obrázky prohlíží nebo je sdílí. A když neprodávám duhu ani jednorožce, má cenu být na Pinterestu aktivní? Mám být aktivní někde, kde nemám potenciální publikum?

Nevyvážený poměr mezi muži a ženami je podle zakladatelů Bena Silbermanna a Evana Sharpa způsobeno koncepcí stránky. Funkčním principem stránky je především shromažďování obrázků z internetu na jednom místě a budování nového obsahu v podobě tipů a inspirací od samotných uživatelů (user generated content). A to podle zakladatelů mužskou populaci jen stěží přitáhne, sdělili pro The Wall Street Journal.[4]

Pinterest jako sociální síť pro ženy i MUŽE

    Jak přimět muže, aby onlinové píchání špendlíků nebylo jen o ženách? Promoted Pins, to je oč tu běží. Pinterest spouští reklamní platformu a chystá se tak zaujmout i muže. Zadavatelům nabízí možnost se zviditelnit pomocí sponsored stories, neboli sponzorovaných příspěvků. Jak už napovídá samotný nadpis, reklamní formát "promoted pins" bude zajišťovat placené reklamní pozice jak v kanálech kategorií, tak i ve vyhledávání. Přestože jsou promoted pins zatím stále v beta verzi, je jasné, že placená reklama bude v blízké budoucnosti klíčovou potřebou, jak doručit obsah těm, kterým má být doručen. Stejně jako je tomu u sociální sítě Facebook, organický dosah bude postupně klesat a firmám nezbyde nic jiného než do médií investovat.

        Na druhou stranu, jak tvrdí samotný zakladatel Silbermann, plánem Pinterestu je v rámci placené reklamy: "neotrávit uživatele zbytečnou reklamou". Na základě tohoto tvrzení by promoted pins měly splňovat 4 základní pravidla: 1) relevance (blízké tematické spojení obsahu s reklamou), 2) vkusnost (zamezení "otravné" reklamy, která má za následek pokles uživatelského dojmu - žádná pop-up okna, flash bannery, etc. 3) jasná diverzifikace mezi přirozeným obsahem a placeným formátem (odlišení reklamy) 4) zpětná vazba od uživatelů (snaha o přizpůsobení se požadavkům uživatelů a jejich komentářům a zpětné vazbě spojené s reklamními formáty). Výsledkem by mělo být, že pokud bude uživatel hledat např. "svatební kytici", Pinterest nabídne reklamu na svatební agenturu či květinové studio.

Pomůže personalizovaná reklama?

            Sponzorované příspěvky mají podle Joanne Bradford z obchodního oddělení díky dobrému cílení v průměru stejný počet sdílení, jako user generated content (uživatelský obsah/uživatelsky vytvořené piny). Placené příspěvky mají být vybrány s ohledem na maximální relevanci. Proto také Pinterest plánuje v blízké budoucnosti lepší možnost cílení příspěvků s cílem lepší definice ideální persony. Příkladem budiž propagace skupiny "sport enthusiast", u které bude brzy možnost oslovit přímo fotbalové fanoušky. Doposud Pinterest nabízel pouze 30 možností cílení (kategorií cílových skupin), v nejbližší době plánuje targetové rozšíření na více než čtyřnásobek. Na pořadu dne jsou i nové reklamní formáty, tzv. animated ads, které se dají do pohybu v momentě, kdy se objeví u uživatele na jeho vlastním news feedu.[5]


Mužské osazenstvo a servírovaný obsah
            

            Nová vlastnost příspěvků s přesným cílením by v konečném důsledku měla napomoci zmírnit příliš jednostrannou orientaci na ženské pohlaví. V závislosti na uvedeném pohlaví jednotlivých uživatelů se například mužům budou automaticky nabízet více mužsky a "geekovsky" laděné příspěvky. Zároveň sociální síť myslí i na automobily a zkrátka všechno, co může pánské osazenstvo na internetu bavit.



           







[1] 10 důvodů proč jít se svou značkou na Pinterest http://blog.socialsharks.cz/10-duvodu-proc-jit-se-svou-znackou-pinterest/
[2] http://www.marketingpilgrim.com/2015/01/pinterest-marketing-boon-or-bust.html
[3] Pinterest chce přestat být sociální sítí pro ženy. Dostupné online: http://www.mediaguru.cz/2015/02/pinterest-chce-prestat-byt-socialni-siti-pro-zeny/#.VSFeEpSUdEB Ověřeno ke dni 01.04.2015
[4] Pinterest’s Problem: Getting Men to Commit. Dostupné na: http://www.wsj.com/articles/pinterests-problem-getting-men-to-commit-1421944331 Ověřeno ke dni 1.04. 2015
[5]Nové reklamní příležitosti na sociálních sítích. Dostupné online: http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/nove-reklamni-prilezitosti-na-socialnich-sitich--instagram--linkedin-a-pinterest__s288x11181.html Ověřeno ke dni 01.04.2015


No comments:

Post a Comment